Ainakin enemmän mahdollisuuksia kuin vuonna 2013. Nykyään jokaisen sylinterin bensansyötön saa katkaista missä tilanteessa haluaa, eli moottorin tehoa voidaan säätää mutkissa softalla. Aiemmin katkottiin sytytystä (olikohan, maks 4 sylinteriä?), tuolloin bensaa valui aina hukkaan kun sytytystä katkottiin. Lisäksi samaan aikaan kun moottorin sylintereitä lepuutetaan, ERS-K:n antotehon helppoa säätöä voidaan hyödyntää myös eräänlaisena sutimisenestona.Enemmän epäilen moottorinohjausta sladien ja sutimisien puuttumisesta kuin nykyisiä renkaita tai aeroa...
Mitä vapauksia tai rajoituksia tässä on?
Voi olla ihan pötyä mitä kirjoitan mutta jostain olen saanut päähäni, että nykyään ajetaan lähes radasta riippumatta aina max. downforcella mitä auto pystyy nykysäännöillä järkevästi tuottamaan.Kyllä pelkkä lisäteho saattaa sittenkin myös parantaa mutkanopeuksia, kun asiaa pohtii lisää. Siipen asennon suhde suoranopeuteen ei olisi enää yhtä kriittinen
Esimerkiksi Spassa mutkanopeudet voisi kasvaa, koska tiimit saattaisivat käyttää jyrkempää siipien kulmaa aiempaan nähden. Suuremman tehon ansiosta ei suoranopeus kärsisi niin paljoa.
Voimme siis syyttää tästä puunhalaajia.Ainakin enemmän mahdollisuuksia kuin vuonna 2013. Nykyään jokaisen sylinterin bensansyötön saa katkaista missä tilanteessa haluaa,
eli moottorin tehoa voidaan säätää mutkissa softalla. Aiemmin katkottiin sytytystä (olikohan, maks 4 sylinteriä?), tuolloin bensaa valui aina hukkaan kun sytytystä katkottiin.
Lisäksi samaan aikaan kun moottorin sylintereitä lepuutetaan, ERS-K:n antotehon helppoa säätöä voidaan hyödyntää myös eräänlaisena sutimisenestona.
Allan McNish backs 1000bhp engine plan for 2017 Formula 1
Ei se noin kuitenkaan ole. Edelleen Monzaan tullaan minimillä ja Monacossa ja Unkarissa vedetään aivan erilaisella paketilla.Voi olla ihan pötyä mitä kirjoitan mutta jostain olen saanut päähäni, että nykyään ajetaan lähes radasta riippumatta aina max. downforcella mitä auto pystyy nykysäännöillä järkevästi tuottamaan.
Toki ääripäät erikseen mutta erot aeropaketeissa ovat nykyään paljon pienemmät ratojen välillä kuin ennen sääntömuutoksia 2009.Ei se noin kuitenkaan ole. Edelleen Monzaan tullaan minimillä ja Monacossa ja Unkarissa vedetään aivan erilaisella paketilla.
Eihän tuossa McNish varsinaisesti vaahtoa niinkään tehojen lisäämisen kuin autojen ajettavuuden vaikeuttamisen puolesta, missä on kyllä ihan oikeassa. Formula ykköset ovat nykyään ihan liian helppoja ajettavia sekä taidollisesti että fyysisesti. Pelkkä tehojen lisääminen ilman mitään elektroniikan karsimista ei kuitenkaan johda oikein mihinkään. Kuten aikaisemmin jo totesin, suurimpia ongelmia taitaa olla se, että autot osataan nykyään suunnitella niin hyvin ettei entisaikojen vaikeasti ajettavat ja vikuroivat autot enää palaa vaikka sääntöihin tehtäisiin minkälaisia muutoksia.McNish liittyy Kimin kanssa porukkaan, jotka eivät tiedä mistä puhuvat...
http://m.autosport.com/news/report.php/id/117339
Se olisi jo iso muutos ajettavuuteen jos karsittaisiin tuota bensansäästöä ja kontrollia sylintereille.Kuten aikaisemmin jo totesin, suurimpia ongelmia taitaa olla se, että autot osataan nykyään suunnitella niin hyvin ettei entisaikojen vaikeasti ajettavat ja vikuroivat autot enää palaa vaikka sääntöihin tehtäisiin minkälaisia muutoksia.
Bottas hirmumoottoreista: Mitä enemmän tehoa, sitä parempi
"Kuljettajan näkökannalta mitä enemmän on tehoa, sitä parempi", tuo kyllä tiivistää nämä kuskikommentit täydellisesti. Veikkaan ettei maailmasta löydy mistään luokka- tai sarjatasolta yhtään ammattikuskia, joka ei oletuksena haluaisi lisää tehoa autoonsa. Sen sijoittaminen isompaan kuvaan on sitten eri asia
Ennen kautta 1993 autojen maksimileveys liikkui hieman yli kahden metrin (2000 mm+) ja n. 2135 mm. välillä. Em. vuodelle tehtiin sääntömuutos joka rajoitti maksimileveyden 200 senttimetriin, mutta tuo muutos tehtiin pääasiassa vain ja ainoastaan kaventamalla renkaiden leveyttä. Kaudelle 1998 sääntömuutokset kavensivat maksimileveyden 180 senttimetriin.Niin, oliko se leveys ennen 200cm ja nykyään 180cm? En jaksanut googlettaa...
Paljonko tällä erolla on vaikutusta auton käyttäytymiseen??
Autojen leventäminen tasolle ennen vuoden 1998 muutoksia olisi mahtava homma myös autojen ulkonäön kannalta.Ennen kautta 1993 autojen maksimileveys liikkui hieman yli kahden metrin (2000 mm+) ja n. 2135 mm. välillä. Em. vuodelle tehtiin sääntömuutos joka rajoitti maksimileveyden 200 senttimetriin, mutta tuo muutos tehtiin pääasiassa vain ja ainoastaan kaventamalla renkaiden leveyttä. Kaudelle 1998 sääntömuutokset kavensivat maksimileveyden 180 senttimetriin.
Kaudelle 2009 tehdyt uudistukset olivat sikäli hyviä että ne palauttivat slicksit ja lopettivat aerodynaamisen kilpavarustelun, mutta muutos jätettiin pahasti puolitiehen. Autojen ja renkaiden leveydet olisi pitänyt palauttaa vanhoihin mittoihin sen sijaan että eturenkaita jopa kavennettiin. Riisuttiin aerodynamiikkaa, mutta ei palautettu tarpeeksi mekaanista pitoa.
Samaa mieltä. Olisin myös sen kannalla, että takarenkaista tehtäisiin vähän eturenkaita läskimmät. Puhtaasti esteettisistä syistä.Autojen leventäminen tasolle ennen vuoden 1998 muutoksia olisi mahtava homma myös autojen ulkonäön kannalta.
Samaan esteettisyyteen vedoten, takasiipi matalammaksi ja leveämmäksi + etusiipi kapeammaksi. Mukaan tietty renkaiden leventäminenSamaa mieltä. Olisin myös sen kannalla, että takarenkaista tehtäisiin vähän eturenkaita läskimmät. Puhtaasti esteettisistä syistä.
Takasiipi on kyllä sillä korkeudella millä se olikin viimeksi kun oli leveät renkaat.Samaan esteettisyyteen vedoten, takasiipi matalammaksi ja leveämmäksi + etusiipi kapeammaksi. Mukaan tietty renkaiden leventäminen
Eihän sillä väliä ole. Minusta matala ja leveä takasiipi sopisi tosi hyvin leveitten renkaiden ja autojen kanssa. Etusiipeä ei passaisi kaventaa, kun se nykymitoissa se istuisi hyvin 2000mm autoon. Siinä olisikin jo aika agressiivisen näköinen Fykkönen.Takasiipi on kyllä sillä korkeudella millä se olikin viimeksi kun oli leveät renkaat.
No ei ainakaan Red Bullilla. Etusiipi on kyllä aina aika hillitön, mutta spassakin takasiipi oli lähes lättänä.Voi olla ihan pötyä mitä kirjoitan mutta jostain olen saanut päähäni, että nykyään ajetaan lähes radasta riippumatta aina max. downforcella mitä auto pystyy nykysäännöillä järkevästi tuottamaan.