Moottorikonfiguraatio 2016->

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Loppuu mielenkiinto seurata sarjaa jos Bullit lähtee käevelemään. Ei tätä jatkuvaa Mersujen dominointia jaksa kukaan...
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Eihän F1 ole mikään jokkisluokka. Ei se moottori siitä yhtään halpene, että sille laitetaan joku keinotekoinen hintalappu. Saahan jokainen talli ostaa halvemman moottorin mistä vain haluaa. Ja jos kaikki moottorit ovat liian kalliita, pitää korjata moottorisääntöjä eikä mitään keksittyä hintalappua.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eihän F1 ole mikään jokkisluokka. Ei se moottori siitä yhtään halpene, että sille laitetaan joku keinotekoinen hintalappu. Saahan jokainen talli ostaa halvemman moottorin mistä vain haluaa. Ja jos kaikki moottorit ovat liian kalliita, pitää korjata moottorisääntöjä eikä mitään keksittyä hintalappua.
Ja tuskin noilla rahoilla kovin kummoista osaa moottorikustannuksista saa katettua. Uskon Ferrarin ja Mersun syytäneen ihan tajuttomia summia noihin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Saahan jokainen talli ostaa halvemman moottorin mistä vain haluaa. Ja jos kaikki moottorit ovat liian kalliita --
Huomaatko oman epäloogisuutesi?

F1-sarjan pitäisi ehkä hylätä nämä naurettavat hybridit ja joko palata perinteisiin, aitoihin bensakoneisiin tai sitten miettiä jotain pitkällä aikavälillä kestävää teknologiaa. Jos joku haluaa valehdella itselleen, että F1-tekniikalla on mitään tekemistä katuautojen kanssa, niin sitten voitaisiin kääntää katseet polttokennoihin.

Honda's New Hydrogen-Powered Vehicle Feels More Like A Real Car

The most important thing is that Honda’s new fuel cell system is one-tenth the cost of previous versions and — for the first time — fits neatly under the car’s hood, taking up no more space than a typical V-6 engine. ––

“Compared to 10 years ago, I think fuel cell vehicles have developed significantly in terms of the technology,” said Takahiro Hachigo, who took over as Honda’s president and chief executive in June. “Ten years ago, we said fuel cells could not be driven in cold weather, for example, and that the hardware was too heavy. Today – fuel cells are equal to gasoline engine cars.” The next step, he said, is figuring out how to mass produce them affordably.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Huomaatko oman epäloogisuutesi?

F1-sarjan pitäisi ehkä hylätä nämä naurettavat hybridit ja joko palata perinteisiin, aitoihin bensakoneisiin tai sitten miettiä jotain pitkällä aikavälillä kestävää teknologiaa. Jos joku haluaa valehdella itselleen, että F1-tekniikalla on mitään tekemistä katuautojen kanssa, niin sitten voitaisiin kääntää katseet polttokennoihin.

Honda's New Hydrogen-Powered Vehicle Feels More Like A Real Car
Voisitko perustella väitettäsi?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voisitko perustella väitettäsi?
Jopa F1-budjetti (josta moottorin osuus on vain osa) on aika marginaalinen keskikokoisen valmistajan/konsernin useiden miljardien (!) vuosittaisen R&D-budjetin rinnalla ja sitten se ero mikä nyt ylipäänsä on kymmenyksen hakemisen ja tavallisen kauppamatkan välillä, eli jos jotain oivallettaisiinkin vaihteeksi moottoriurheilun kautta, niin se jouduttaisiin kuitenkin uudelleen soveltamaan jos se on siis sovellettavissa ollenkaan kestävyyden yms. takia. Pääasiassahan moottoriurheilun innovaatio tähtää paremman kilpa-auton tekemiseen, ei paremman henkilöauton tekemiseen. Ainakaan valmistajan tekninen edistyksellisyys ei ole mitenkään riippuvainen globaalin moottoriurheiluohjelman omaamisesta.

Onko oikeasti konkreettisia esimerkkejä? F1:stä tai muualtakaan? Valmistajat tunnu antavan niitä itsekään, tilalla vaan sitä perusmarkkinointijargonia. WEC:ssä Audi käyttää sähköistä ahdinta ja laser-etuvaloja, mutta suht samaan aikanaan nämä ovat kuitenkin ilmestyneet henkilöautokonsepteihin/prototyyppeihin eli missä ne nyt sitten lopulta keksittiin. Toyotasta Toyota Priukseen on päätynyt mikrokontrolleri, siis ei edes mekaaninen osa. Tuntuu että usein kokeillaan jotain hyvää vauhtia aiemmin moottoriurheilusta riippumatta kypsynyttä juttua ja sitten yritetään maalata kuvaa, että se keksittiin kilpa-autossa. Ainakin WEC:ssä jossa tämäntyyppinen markkinointi aggressiivisempaa ja fanien suhtautuminen sinisilmäisempää.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jopa F1-budjetti (josta moottorin osuus on vain osa) on aika marginaalinen keskikokoisen valmistajan/konsernin useiden miljardien (!) vuosittaisen R&D-budjetin rinnalla ja sitten se ero mikä nyt ylipäänsä on kymmenyksen hakemisen ja tavallisen kauppamatkan välillä, eli jos jotain oivallettaisiinkin vaihteeksi moottoriurheilun kautta, niin se jouduttaisiin kuitenkin uudelleen soveltamaan jos se on siis sovellettavissa ollenkaan kestävyyden yms. takia. Pääasiassahan moottoriurheilun innovaatio tähtää paremman kilpa-auton tekemiseen, ei paremman henkilöauton tekemiseen. Ainakaan valmistajan tekninen edistyksellisyys ei ole mitenkään riippuvainen globaalin moottoriurheiluohjelman omaamisesta.
Valmistajien väliset erot jo kertovat kuinka valmistajalla ei ole mitään valmista tekniikkaa olemassa hyödyntääkseen mahdollisimman hyvin annettua polttoainemäärää, valmistajat eivät siis ole teknillisesti tarpeeksi edistyneitä tähän tekniikkaan. Nimenomaan moottoriurheiluohjelman avulla bensan hyötysyhdetta yritetään parantaa. Valmistajat eivät edes tienneet suoraan, että millaisia muotoja männässä ja polttokammiossa tulee olla. Kyllä näistä tulee tärkeää tutkimusdataa siviiliautojen kehitykseen.

Onko oikeasti konkreettisia esimerkkejä? F1:stä tai muualtakaan? Valmistajat tunnu antavan niitä itsekään, tilalla vaan sitä perusmarkkinointijargonia. WEC:ssä Audi käyttää sähköistä ahdinta ja laser-etuvaloja, mutta suht samaan aikanaan nämä ovat kuitenkin ilmestyneet henkilöautokonsepteihin/prototyyppeihin eli missä ne nyt sitten lopulta keksittiin. Toyotasta Toyota Priukseen on päätynyt mikrokontrolleri, siis ei edes mekaaninen osa. Tuntuu että usein kokeillaan jotain hyvää vauhtia aiemmin moottoriurheilusta riippumatta kypsynyttä juttua ja sitten yritetään maalata kuvaa, että se keksittiin kilpa-autossa. Ainakin WEC:ssä jossa tämäntyyppinen markkinointi aggressiivisempaa ja fanien suhtautuminen sinisilmäisempää
F1:n moottori on protomalli. Aika harvassa tuotteessa protomalli sellaisenaan päätyy tuotantoon. Soveltaen keksittyjä tekniikoita yleensä käytetään. Veikkaan, että Audi on saanut paljon apua dieselmoottorin kehitykseen WEC-sarjasta.


Toyotan WRC:hen paluuilmoituksen yhteydessä joku heidän pomoista sanoi kilpautoilun olevan paras ympäristö siviiliautojen kehitykseen.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Huomaatko oman epäloogisuutesi?

F1-sarjan pitäisi ehkä hylätä nämä naurettavat hybridit ja joko palata perinteisiin, aitoihin bensakoneisiin tai sitten miettiä jotain pitkällä aikavälillä kestävää teknologiaa. Jos joku haluaa valehdella itselleen, että F1-tekniikalla on mitään tekemistä katuautojen kanssa, niin sitten voitaisiin kääntää katseet polttokennoihin.

Honda's New Hydrogen-Powered Vehicle Feels More Like A Real Car
Ainakin McLaren ja Ferrari ovat molemmat käyttäneet katuautoissaan F1-autoihinsa kehittämäänsä tekniikkaa, eli ainakin näiden tallien kohdalla F1-tekniikalla on tekemistä katuautojen kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ainakin McLaren ja Ferrari ovat molemmat käyttäneet katuautoissaan F1-autoihinsa kehittämäänsä tekniikkaa, eli ainakin näiden tallien kohdalla F1-tekniikalla on tekemistä katuautojen kanssa.
Eivät ole, eikä noilla valmistajilla ole enää mitään tekemistä kuluttaja-autojen kanssa. Ainoa viittaus McLarenin kohdalla oli "F1-inspired technology" tarkoittaen F1-sarjassa laitonta puoltavaa jarrutusta, F1-sarjassa laitonta kaksoiskytkimellistä vaihdelaatikkoa sekä sitä, että vaihdelaatikossa on seitsemän pykälää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eivät ole, eikä noilla valmistajilla ole enää mitään tekemistä kuluttaja-autojen kanssa. Ainoa viittaus McLarenin kohdalla oli "F1-inspired technology" tarkoittaen F1-sarjassa laitonta puoltavaa jarrutusta, F1-sarjassa laitonta kaksoiskytkimellistä vaihdelaatikkoa sekä sitä, että vaihdelaatikossa on seitsemän pykälää.
Ferrari ja FIAT? Mclaren-Honda ja Honda?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Eivät ole, eikä noilla valmistajilla ole enää mitään tekemistä kuluttaja-autojen kanssa. Ainoa viittaus McLarenin kohdalla oli "F1-inspired technology" tarkoittaen F1-sarjassa laitonta puoltavaa jarrutusta, F1-sarjassa laitonta kaksoiskytkimellistä vaihdelaatikkoa sekä sitä, että vaihdelaatikossa on seitsemän pykälää.
Mielestäni sekä Ferrari että McLaren molemmat tekevät edelleen katuautoja eli voisi kysyä, että missä ulottuvuudessa sinä oikein elät.

Toki sekä Ferrarin että McLarenin katuautot ovat sellaisia joihin on varaa ainoastaan miljonääreillä ja joita tehdään rajoitettu määrä, mutta kumpikin jokatapauksessa tekee edelleen katuautoja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121568

Sauber team principal Monisha Kaltenborn believes Formula 1 is heading in the wrong direction by introducing an alternative engine.

...

"But at the moment I personally don't think it is right to have different engines because I know from past experience with a manufacturer [BMW] they would not want to be in a championship if that was the case.

"I also wonder how technically you could get any kind of equivalency. It is not that easy at the end of the day to say this is the power output and you try to find equivalency.

"You start playing with the weight of a car, with the fuel flow, with fuel, you start refuelling, and you have to limit your car from a different perspective, even aerodynamically.

"I don't see how this is possible, so I'm in no position to say this is something I take up or not."
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
SkyF1:n aika-ajo lähetyksessä eilen pohtivat sitä kun Jean Todt oli tehnyt jonkinasteisen ultimatumin valmistajille
siitä että 12m€ pitäisi olla riittävä hinta moottoreista vuodeksi. Jos tämä ei onnistu, hän muuttaa sääntöjä niin että
mahdollisuus vaihtoehto-moottorille tulee väkisin.
Olivat sitten Niki Laudaa kerinneet haastattelemaan siinä, ja Laudan tokaisu oli että Mercedeksen omavalmistehinnan alle jää tuo 12m€,
eli he eivät siihen hintaan pysty toimittamaan moottoreita. Tokaisu tuli kuulemma heti, ei edes harkintaa.
Huonompi homma....

Toisaalta, kun V8 koneista haluttiin siirtyä täysin uusiin hybridi-järjestelmiin, niin sitähän perusteltiin säästöjen kannalta.
Käsi ylös kuinka moni uskoi että moottorityypin vaihto ja autojen rakentaminen kokonaan uusiksi olisi jotenkin halvempaa? :D
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Toisaalta, kun V8 koneista haluttiin siirtyä täysin uusiin hybridi-järjestelmiin, niin sitähän perusteltiin säästöjen kannalta.
Käsi ylös kuinka moni uskoi että moottorityypin vaihto ja autojen rakentaminen kokonaan uusiksi olisi jotenkin halvempaa? :D
En kyllä ole koskaan kuullut tuota perustelua. Eihän edes FIA voisi valehdella noin räikeästi, koska kyllä hekin ymmärtävät, että monimutkaisempi paketti on myös paljon kalliimpi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En kyllä ole koskaan kuullut tuota perustelua. Eihän edes FIA voisi valehdella noin räikeästi, koska kyllä hekin ymmärtävät, että monimutkaisempi paketti on myös paljon kalliimpi.
Muistelisin että tuota perusteltiin osittain nimenomaan halvemmilla moottoreilla koska moottorien/vaihteistojen ym. määrä kaudessa putoaa samalla.
Toki omaa muisteloa, voin muistaa väärinkin, vahvasti vain jäi mieleen että miten kehitystyön lisääminen muka tuo säästöä......
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Muistelisin että tuota perusteltiin osittain nimenomaan halvemmilla moottoreilla koska moottorien/vaihteistojen ym. määrä kaudessa putoaa samalla.
Toki omaa muisteloa, voin muistaa väärinkin, vahvasti vain jäi mieleen että miten kehitystyön lisääminen muka tuo säästöä......
Oman muistin mukaan perustelu meni niin, että moottorit ovat aluksi kalliita, mutta ajan kanssa, kun kehitystä jäädytetään tulevat halpenemaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oman muistin mukaan perustelu meni niin, että moottorit ovat aluksi kalliita, mutta ajan kanssa, kun kehitystä jäädytetään tulevat halpenemaan.
Jep tämänsuuntaista muistelin myös.
No kolmas vuosi on alkamassa, kehitystä tarvitaan vielä enemmän että saadaan M-B kiinni (ja M-B että pysyy edellä) ja kun on uutta teknologiaa niin kehitysvaraakin on vielä reilusti löydettävissä tulevina vuosina.
Muistaakos kukaan muuten mitä noi viimeset V8-myllyt maksoi asiakastalleille? Eikös ne olleet jotain 10-15m€ luokkaa?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Muistaakos kukaan muuten mitä noi viimeset V8-myllyt maksoi asiakastalleille? Eikös ne olleet jotain 10-15m€ luokkaa?
Taisi mennä lopussa vielä vähän tuon alle, jossain tuo vasta mainittiin tai sitten luku oli puntia. Ei tietenkään verrannollinen koska silloin oli täysjäädytys.

Mä en oikein tajua miksi tuo moottorien hinta on niin iso juttu - ikään kuin siitä säästyneet muutamat miljoonat eivät menisi jonnekin muuhun. Voisi toki ajatella, että ne on sitten paremmin käytettyä rahaa pikkutallille jos ne laitetaan johonkin muuhun, koska voivat vaikuttaa itse miten hyvin ne käytetään, mutta se koko kauden budjetti ei siitä varmaan pysyvästi pienene.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös