Moottorikonfiguraatio 2016->

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Taisi mennä lopussa vielä vähän tuon alle, jossain tuo vasta mainittiin tai sitten luku oli puntia. Ei tietenkään verrannollinen koska silloin oli täysjäädytys.

Mä en oikein tajua miksi tuo moottorien hinta on niin iso juttu - ikään kuin siitä säästyneet muutamat miljoonat eivät menisi jonnekin muuhun. Voisi toki ajatella, että ne on sitten paremmin käytettyä rahaa pikkutallille jos ne laitetaan johonkin muuhun, koska voivat vaikuttaa itse miten hyvin ne käytetään, mutta se koko kauden budjetti ei siitä varmaan pysyvästi pienene.
Samaa mieltä
Boldattuun: voisin kuvitella että 10-15m€ enempi moottoriin menevä osuus on omiaan huonontamaan kauden aikana kassavirtaa, joka taas sitten näkyy tiimien isompina, julkisuuteen näkyvinä, ongelmina.
Totta kyllä että jokainen sentti varmaan käytetään mitä löydetään, jos ei moottoriin niin sitten muualle....
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Pätkä Maikkarin uutisesta:

FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on valmis luopumaan riippumattoman moottoritoimittajan etsimisestä, mikäli sarjan nykyiset moottorimerkit pudottavat hintapyyntönsä 12 miljoonaan dollariin (noin 11 miljoonaa euroa) kaudessa. Wolff pitää lukemaa epärealistisena.

- Menetämme jo nyt rahaa moottoripuolella. Kysymys on siitä, miten paljon lisää menettäisimme, jos jatkaisimme noiden moottorien subventointia joillekin kumppaneistamme, Wolff sanoi.

- Kumppanimme odottavat kaikkein kilpailukykyisimpiä moottoreita. Koska olemme kilpailullisessa ympäristössä, niin käytämme erittäin merkittäviä summia näiden moottorien kehitystyöhön. Elämme maailmassa, jossa joudumme kohtaamaan kaupalliset realiteetit, Wolff lisäsi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mercedes-leirilta-ymmarrysta-moottorikeskustelulle/5544302
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
V-keskustelu

Ainoa järkevä ratkaisu F1-sarjan ongelmiin olisi ottaa käyttöön Saab 96:sesta tuttu taloudellinen ja tehokas V4-moottori. Fordin tuotantona, tottakai. Luokitus rungoksikin kajakki kelpaisi vallan mainiosti, vain polkimien sijoitusta, vapaakytkintä, eikä rattivaihdetta saisi muuttaa. Verhoilussa käytettäviä materiaaleja voisi toki tuunata, kunhan istuimien alkuperäinen sijoitus ei muuttuisi. Takaspoileri tietenkin orggis, materiaali olisi vapaa. Samalla poistuisi suljetun kabiinin ongelma, kuin myös "löysän" ikävöimän tuhkiksen puute. Bernie varmasti innostuisi ideasta, olihan hän vasta keski-ikäinen viimeisten tullessa neutraalista "Hettanista" ulos. Äantä saisi aikaan poistamalla taka-pöntön. Seuraavalla kaudella voisi sallia muutaman reiän muualle putkeen.

No joo...
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ilmor on ilmoittanut että voisi olla kiinnostunut 'halpismoottorin' valmistamisesta, mutta Cosworth sanoo: kiitos ei.

Brittiläinen Cosworth Engineering ei aio tehdä kansainväliselle autoliitolle FIA:lle tarjousta F1-moottorien toimittamisesta kaudelle 2017.

FIA etsii parhaillaan formulasarjaan uutta moottoritoimittajaa, joka tarjoaisi sarjan pienemmille talleille nykyisiä V6-turbomoottoreita edullisemman vaihtoehdon.

Briteissä päämajaansa pitävä Ilmor on ilmoittanut olevansa mukana kattojärjestön tarjouskilvassa, mutta Cosworthilla päädyttiin toisenlaiseen lopputulokseen.

- Tutkimme hanketta ja sen potentiaalisia asiakkaita. Vastaus siihen oli pohjimmiltaan Red Bull, koska heillä ei ole pitkän tähtäimen moottorisopimusta. Sen jälkeen tutkimme puhtaalta pöydältä rakennettavan voimanlähteen taloudellisia näkökohtia, eikä hanketta kyettäisi toteuttamaan kannattavalla tavalla, kommentoi Cosworthin osaomistaja Kevin Kalkhoven motorsport.comille.


- Moottorin kehittäminen tyhjästä maksaisi suurin piirtein 20 miljoonaa puntaa (noin 28,5 miljoonaa euroa), jonka lisäksi täytyisi maksaa vielä ylläpidosta radalla. Aikataulu ilman valmista suunnitelmaa on myös liian tiukka.

- Voisimme tehdä sen, mutta yhtiö on tällä hetkellä todella kiireinen. Ei ole hyvää liikemiesvaistoa lähteä mukaan hankkeeseen, jonka edellyttämät sijoitukset ovat spekulatiivisia ilman sellaisia tuottoja, joita muut projektimme antavat. Kieltäydyimme siis kohteliaasti tilaisuudesta hävitä rahaa! Kalkhoven sanoi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/cosworthilta-ei-f1-halpamoottoria-kieltaydyimme-tilaisuudesta-havita-rahaa/5570656
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Halpamoottorin tarjoajaksi on ilmoittautunut jo kolmaskin nimi: Mecachrome. Merkin etuna on se, että he ovat voittaneet tarjouskilvat myös GP2- ja GP3-sarjoissa ja ilmeisesti F1-sarjaan olisi helppo tuottaa moottori siltä pohjalta.

On vaan aivan naurettavaa lukea noista moottorisuunnitelmista, että GP2- ja GP3-moottorit ovat 3,4-litraisia (GP2:ssa myös turboahdin) siinä missä F1-sarjaan tulisi 2,4-litrainen tuplaturbo. GP2-moottorit ovat kyllä aina olleet F1-koneita isompia...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
...ja nyt FIA jo peruikin päätöksen halpamoottorista. Koneita ei siis nähdä kaudella 2017. Tallien / nykyisten valmistajien täytyy tosin tehdä vastaehdotus, jonka jälkeen FIA saattaa jälleen kerran muuttaa mieltään. Veikkaanpa vahvasti, että vaikka Mersu ja Ferrari ainoastaan pyyhkisivät perseensä FIA:n ehdotuksilla, niin asiasta seuraa sellainen motitus, että kun FIA viimein tajuaa tulleensa kusetetuksi, ei uutta moottoria keretä enää puuhata vuoteen 2017 vaan se lykkääntyy taas jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Idiootit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On vaan aivan naurettavaa lukea noista moottorisuunnitelmista, että GP2- ja GP3-moottorit ovat 3,4-litraisia (GP2:ssa myös turboahdin) siinä missä F1-sarjaan tulisi 2,4-litrainen tuplaturbo.
No, nykyinen F1-moottori on 1,6-litrainen ja 1980-luvun 1000-hevosvoimaiset oli 1,5 litraa. Eli väliä on olennaisesti jollain muulla kuin koolla.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Webbis oikeassa. On Harlikassa enämpi kuutioita kuin MotoGP-pyörässä, mutta kulku vähän huonompaa.

Se että autotehtaat ovat halunneet lähteä siihen suuntaan, että mennään nykyteknogian mukaan energiaa keräten ja käyttäen on isona pontimena autoja myytäessä.

Olisiko se nykyaikaa että moottorit olisivat vapaastihengittäviä 3,5 litraisia ilman energiantalteenottojärjestelmiä? Kuitenkin ykkösten tulisi olla teknisen kehityksen kärjessä. Ja siksi muutama tehdas pistänyt satoja miljoonia moottorikehitykseen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Halpamoottorin tarjoajaksi on ilmoittautunut jo kolmaskin nimi: Mecachrome. Merkin etuna on se, että he ovat voittaneet tarjouskilvat myös GP2- ja GP3-sarjoissa ja ilmeisesti F1-sarjaan olisi helppo tuottaa moottori siltä pohjalta.

On vaan aivan naurettavaa lukea noista moottorisuunnitelmista, että GP2- ja GP3-moottorit ovat 3,4-litraisia (GP2:ssa myös turboahdin) siinä missä F1-sarjaan tulisi 2,4-litrainen tuplaturbo. GP2-moottorit ovat kyllä aina olleet F1-koneita isompia...
GP2-moottori on 4-litrainen eikä siinä ole turboa, ihan vaapasti hengittävä on. GP3-moottori on 3,4-litrainen vapaasti hengittävä. Ja molemmat on paljon tehottomampia kuin F1:sen 1,6 l turbo+ERS

edit: eipä mitään. Ymmärsin eka tekstisi väärin. Tarkoitit myös GP2:sen tulevaisuutta turbolla.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
...ja nyt FIA jo peruikin päätöksen halpamoottorista. Koneita ei siis nähdä kaudella 2017. Tallien / nykyisten valmistajien täytyy tosin tehdä vastaehdotus, jonka jälkeen FIA saattaa jälleen kerran muuttaa mieltään. Veikkaanpa vahvasti, että vaikka Mersu ja Ferrari ainoastaan pyyhkisivät perseensä FIA:n ehdotuksilla, niin asiasta seuraa sellainen motitus, että kun FIA viimein tajuaa tulleensa kusetetuksi, ei uutta moottoria keretä enää puuhata vuoteen 2017 vaan se lykkääntyy taas jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Idiootit.
Viisaita päitä on taas hierottu yhteen.

F1-komissio ei hyväksynyt tiistain kokouksessaan ehdotusta ns. halpamoottoreiden käyttöönotosta kaudella 2017. Sen sijaan formuloihin suunnitellaan kokonaan uutta moottorimallia kaudelle 2018. Asiasta kertoo Auto, Motor und Sport.

Uudesta moottorista halutaan tehdä nykyistä edullisempi, kovaäänisempi ja yksinkertaisempaa tekniikka sisältävä, jotta lajiin mahdollisesti liittyvät uudet moottorintoimittajat pystyisivät olemaan kilpailukykyisiä. Uuden moottorin yksityiskohdista pyritään päättämään ensi vuoden tammikuussa.

Kansainvälinen autoliitto FIA ehti jo aloittaa haun halpamoottorin toimittajasta kaudelle 2017, kun ajatuksena oli, että F1-sarjassa voisi kilpailla sekä nykyisenkaltaisilla tehdastallien moottoreilla että selvästi halvemmilla asiakasmoottoreilla, mutta näillä näkymin suunnitelma ei siis toteutuisi. Mercedes-tallin johtokuntaan kuuluva Niki Lauda on mielissään asioiden saamasta käänteestä.

- Tämä on hyvä ratkaisu moottoriurheilun kannalta, menemme oikeaan suuntaan. Mestaruussarja kahdella erilaisella moottorikonseptilla olisi ollut hulluutta ja tuhoisaa formula ykkösille, Lauda kommentoi saksalaislehdelle.

F1-komission tehtävänä on päättää lajin sääntömuutoksista, jotka se lähettää lopullista hyväksyntää varten FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvostolle. Näin ollen maailmanneuvosto voi halutessaan pitää halpamoottori-idean yhä hengissä joulukuun kokouksessaan.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/uudenlainen-f1-moottori-luvassa-2018/5576778
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Moottorinkehitykseen käytössä olevat poletit (tokenit) seuraaville kausille: 2016 - 32, 2017 - 25, 2018 - 20, 2019 - 15.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Sitähän tuo efektiivisesti tarkoittaakin. Tälle kaudelle sai valmistajien mukaan muuttaa lähes mitä vain – joitakin triviaaleja osia on lukittu. Sama pätee nyt ensi vuonnakin, ja tarpeen vaatiessa FIA lykkää jäädytyksiä jälleen kerran.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
FIA jatkaa soutaa-huopaa-linjalla moottorisääntöjen osalta. No okei, ehdotus on moottorivalmistajien laatima.

Nyt säästöjä haetaan vanhalla kunnon kikalla eli laskemalla sääntöjen sallimien voimayksiköiden määrää kolmeen per auto per kausi. Muutoksella haetaan myös piilosäästöjä siitä, että valmistajien täytyisi korvata joitakin kalliita ja kulutuskestoltaan heikompia materiaaleja kestävämmillä ja halvemmilla materiaaleilla. Kuulostaa hybriditeknologian rampauttamiselta. Toisaalta kuulostaa myös siltä, ettei F1-hybrideillä ole hirveästi tekemistä katuautojen kanssa, jos materiaalivalintojakin voidaan tuosta vain rukata huonompaan suuntaan. (Asiasta käydään välillä väittelyä täällä.)

Tällä hetkellä FIA ei osaa edes sanoa, riittävätkö nuo muutokset, ja milloin ne ehkä tulisivat voimaan. Kenties vasta kaudella 2018.
 
Ylös