Talvitestit kaudella 2015

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Kuinkas paljon nämä autot tuottavat tällä kaudella tehoa. Voisiko joku listata merkkikohtaisesti? Ja onko tietoa ahtopaineista tai kuristimista?
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Eipä yhdessäkään kisassa tulla ajamaan vastaavissa lämpötiloissa kuin näissä ekoissa testeissä.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kuinkas paljon nämä autot tuottavat tällä kaudella tehoa. Voisiko joku listata merkkikohtaisesti? Ja onko tietoa ahtopaineista tai kuristimista?
Arvellaan, että Mercedeksen moottori olisi edelleen huomattavasti tehokkaampi.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1423543507728.html


On ehkä testattu eri asioita ja ilmanvastus eli siipien määrä vaikuttaa toki suoranopeuteen huomattavasti.
Millainen lienee ollut kompromissi eri talleilla.

Suuri suoranopeus kuluttaa jarruja ja renkaita enemmän kuin "tasapainoinen" vauhdinjakautuma.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Jotain 900 heppaa muistelisin lukeneeni jostain. Lahde vain puuttuu.

Edit: http://m.bbc.com/sport/formula1/31454550 kirjoittaa et ois noin 850 heppasia moottorit tal hetkel. Varmaan on turvallista sanoa et valmiatajasta riippuen yli 800 mut alle 900. Iso vaihteluvali. ..
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ensiviikon testeissä ainakin Kimi ajaa torstain ja perjantain.

Ennusteet näyttäs jotain n. 15C lämpöä ja ei sateita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Niin se aika kuluu. Enää kuukausi kauden alkuun. Nyt onkin kahdessa viimeisessä testissä enemmän mielenkiintoa kun myös ajetaan varsinaisilla kisaradoilla testiä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jokohan Ferrari tulee tämän viikon testeihin lyhyemmällä keulalla? Olisi mielenkiintoista nähdä toimisiko tämä toteutus Ferrarissa? Vai nähdäänkö vasta suraavissa testeissä, vai nähdäänkö ollenkaan? Jänskättää! :ahem:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jokohan Ferrari tulee tämän viikon testeihin lyhyemmällä keulalla? Olisi mielenkiintoista nähdä toimisiko tämä toteutus Ferrarissa? Vai nähdäänkö vasta suraavissa testeissä, vai nähdäänkö ollenkaan? Jänskättää! :ahem:
Ei välttämättä tule koko kaudella. Ferrari on sanonut lyhemmällä nokalla ei saada merkitävää etua, mutta kuitenkin ovat tekemässä lyhyempää versiota. Samaa on sanottu McLarenilta, että tilanne on sama kuin viime vuonna jolloin ei ollut juurikaan merkitystä millaisella nokalla autoa ajattaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kai sillä jotain merkitystä on kun kummatkin tallit sellaisen lyhyemmän version tekevät?
Merkitystä varmaankin on, kun puhetta siitä on ollut, mut tuoko satsaus keulaan tarpeeksi tulosta suhteessa työmäärään, vai onko kymmenyksiä/sadasosia helpommin muualta saatavissa? Jos keulasta saadaan helpoiten nopeutta, niin sitten uusi keula tulee äkkiä testeihin, mut jos ei, nii.. sit ei? :D Itse veikkaan, että on todo-listalla "siinä sivussa, jos kerkeää". Voi olla melko tarkkaa touhua, että saa törmäystestit läpi lyhyemmällä nokalla.. tunteja kuluu ku ihmetellään, miten se saadaan kestämään "sen muutaman sadasosan tähden". Mut edelleenkin, jos puhutaan muusta kuin sadasosista, nii eiköhän me lyhyempi nokka nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyseessä voi olla siitäkin, että kumpikaan ei ole yksiselitteisesti parempi. Molemmat voidaan saada toimimaan auton muun aeron kanssa hyvin.

Riippuu sitten siitä, että nähdäänkö mahdolliseksi se, että erilainen nokka olisi jossain kohtaa parempi, esimerkiksi kun autoa päivitetään ym. Jos vaikka lyhempi saadaan myöhemmin läpi törmäystestissä ja tuodaan se sitten jonkin aeropäivityksen kanssa autoon. On ainakin sitten mahdollisuus siihen.

Toisaalta jos vaikuttaa paljonkin auton aerobalanssiin, niin voi olla, että sitä on paha mennä kauden aikana muuttamaan. Vaikea saada selitystenkään kanssa käsitystä siitä, että kuinka merkittävä nokka on tuon kannalta, vai onko ero marginaalinen ja voidaan ratkaista etu- ja takasiipien ja alustan ym avulla suuntaan tai toiseen riippumatta nokasta.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
Toisaalta jos vaikuttaa paljonkin auton aerobalanssiin, niin voi olla, että sitä on paha mennä kauden aikana muuttamaan. Vaikea saada selitystenkään kanssa käsitystä siitä, että kuinka merkittävä nokka on tuon kannalta, vai onko ero marginaalinen ja voidaan ratkaista etu- ja takasiipien ja alustan ym avulla suuntaan tai toiseen riippumatta nokasta.
Eiköhän nuo autot ole suunniteltu sen lyhyemmän nokkapalan ympärille ja nuo nyt käytössä olevat keulat suunniteltu sellaisiksi, että ne sotkevat aeroa mahdollisimman vähän. Red Bullillakin oli siinä testien alla julkaisemassaan render-kuvassa eri nokkapala kuin millä ajettiin ekoissa testeissä juuri siitä syystä, ettei parempaa saatu törmäystesteistä läpi.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eiköhän nuo autot ole suunniteltu sen lyhyemmän nokkapalan ympärille ja nuo nyt käytössä olevat keulat suunniteltu sellaisiksi, että ne sotkevat aeroa mahdollisimman vähän. Red Bullillakin oli siinä testien alla julkaisemassaan render-kuvassa eri nokkapala kuin millä ajettiin ekoissa testeissä juuri siitä syystä, ettei parempaa saatu törmäystesteistä läpi.
Ei tollasta voi mitenkään olettaa. Ehkä on, ehkä ei. Elleivät tallien tyypit ole jossain niin sanoneet.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eiköhän nuo autot ole suunniteltu sen lyhyemmän nokkapalan ympärille ja nuo nyt käytössä olevat keulat suunniteltu sellaisiksi, että ne sotkevat aeroa mahdollisimman vähän. Red Bullillakin oli siinä testien alla julkaisemassaan render-kuvassa eri nokkapala kuin millä ajettiin ekoissa testeissä juuri siitä syystä, ettei parempaa saatu törmäystesteistä läpi.
Matt Morris Morrisin puheista voi päätellä aivan muuta. Vastaavaa keskustelua oli myös viime vuonna kuinka nokat tulevat muuttumaan ja tallit kokeilevat toisenlaisia ratkaisuja, mutta eipä niissä juurikaan muutoksia nähty. Ehkä nokalla ei tosiaan ole niin suurta merkitystä että siihen kannattaisi paljoa aikaa kuluttaa. Aikalailla ristiriitaista infoa on tullut eri tiimeiltä, olakko lyhyt nokka vaiko ei. Tuskin yksikään tiimi haluaa kertoa koko totutta omista testailuistaan, bulffia on varmastikkin mukana.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
Matt Morris Morrisin puheista voi päätellä aivan muuta. Vastaavaa keskustelua oli myös viime vuonna kuinka nokat tulevat muuttumaan ja tallit kokeilevat toisenlaisia ratkaisuja, mutta eipä niissä juurikaan muutoksia nähty. Ehkä nokalla ei tosiaan ole niin suurta merkitystä että siihen kannattaisi paljoa aikaa kuluttaa. Aikalailla ristiriitaista infoa on tullut eri tiimeiltä, olakko lyhyt nokka vaiko ei. Tuskin yksikään tiimi haluaa kertoa koko totutta omista testailuistaan, bulffia on varmastikkin mukana.
Puheet olivat kylläkin aivan muuta kuin "aivan muuta". Keulan suunnittelu määrää koko auton aeron, joten päätös keulasta täytyy tehdä ensin ja sitten suunnitellaan loput aerosta. Näinhän minäkin sen sanoin. Ainoa ero on siinä, että Morrisin olettaman mukaan tallit eivät ole kiinnostuneita muuttamaan nokkapaloja; minä puhuin muiden huhujen pohjalta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Puheet olivat kylläkin aivan muuta kuin "aivan muuta". Keulan suunnittelu määrää koko auton aeron, joten päätös keulasta täytyy tehdä ensin ja sitten suunnitellaan loput aerosta. Näinhän minäkin sen sanoin. Ainoa ero on siinä, että Morrisin olettaman mukaan tallit eivät ole kiinnostuneita muuttamaan nokkapaloja; minä puhuin muiden huhujen pohjalta.
Sanoit, että autot olisi suunniteltu lyhelle nokalle ja Morrisin puheista sai toisen käsityksen. Morris sanoi, että nokat pääsosin tulevat pysymään nyt nähdyn kaltaisina, kun nokan muuttaminen on isompi homma kuin muuten auton aeron parantaminen, eikä nokkamuutoksesta edes McLarenin mukaan mitään merkittävää etua saisi.

Toro Rosso taitaa olla ainoa talli, joka on sanonut tuovansa lyhemmän nokan nyt Barcelonan testeihin, ehkä heillä auto on suunniteltu alunperin erilaiselle nokalle.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Sää Barcelonassa on aurinkoinen, mutta viileä. Ilman lämpötila vain 3 astetta ja radan 7. Toivottavasti lämpenee edes 18 asteeseen, jota on ennustettu tälle päivälle.
 
Ylös