Turboruuvi
Well-known member
- Liittynyt
- 23.3.2013
- Viestit
- 1004
Eiköhän se edelleen halua voittaa?
Arvellaan, että Mercedeksen moottori olisi edelleen huomattavasti tehokkaampi.Kuinkas paljon nämä autot tuottavat tällä kaudella tehoa. Voisiko joku listata merkkikohtaisesti? Ja onko tietoa ahtopaineista tai kuristimista?
Ei välttämättä tule koko kaudella. Ferrari on sanonut lyhemmällä nokalla ei saada merkitävää etua, mutta kuitenkin ovat tekemässä lyhyempää versiota. Samaa on sanottu McLarenilta, että tilanne on sama kuin viime vuonna jolloin ei ollut juurikaan merkitystä millaisella nokalla autoa ajattaa.Jokohan Ferrari tulee tämän viikon testeihin lyhyemmällä keulalla? Olisi mielenkiintoista nähdä toimisiko tämä toteutus Ferrarissa? Vai nähdäänkö vasta suraavissa testeissä, vai nähdäänkö ollenkaan? Jänskättää! :ahem:
Täältä löytyy videoa jossa McLarenin Matt Morris puhuu nokasta.Kai sillä jotain merkitystä on kun kummatkin tallit sellaisen lyhyemmän version tekevät?
Merkitystä varmaankin on, kun puhetta siitä on ollut, mut tuoko satsaus keulaan tarpeeksi tulosta suhteessa työmäärään, vai onko kymmenyksiä/sadasosia helpommin muualta saatavissa? Jos keulasta saadaan helpoiten nopeutta, niin sitten uusi keula tulee äkkiä testeihin, mut jos ei, nii.. sit ei? Itse veikkaan, että on todo-listalla "siinä sivussa, jos kerkeää". Voi olla melko tarkkaa touhua, että saa törmäystestit läpi lyhyemmällä nokalla.. tunteja kuluu ku ihmetellään, miten se saadaan kestämään "sen muutaman sadasosan tähden". Mut edelleenkin, jos puhutaan muusta kuin sadasosista, nii eiköhän me lyhyempi nokka nähdä.Kai sillä jotain merkitystä on kun kummatkin tallit sellaisen lyhyemmän version tekevät?
Eiköhän nuo autot ole suunniteltu sen lyhyemmän nokkapalan ympärille ja nuo nyt käytössä olevat keulat suunniteltu sellaisiksi, että ne sotkevat aeroa mahdollisimman vähän. Red Bullillakin oli siinä testien alla julkaisemassaan render-kuvassa eri nokkapala kuin millä ajettiin ekoissa testeissä juuri siitä syystä, ettei parempaa saatu törmäystesteistä läpi.Toisaalta jos vaikuttaa paljonkin auton aerobalanssiin, niin voi olla, että sitä on paha mennä kauden aikana muuttamaan. Vaikea saada selitystenkään kanssa käsitystä siitä, että kuinka merkittävä nokka on tuon kannalta, vai onko ero marginaalinen ja voidaan ratkaista etu- ja takasiipien ja alustan ym avulla suuntaan tai toiseen riippumatta nokasta.
Ei tollasta voi mitenkään olettaa. Ehkä on, ehkä ei. Elleivät tallien tyypit ole jossain niin sanoneet.Eiköhän nuo autot ole suunniteltu sen lyhyemmän nokkapalan ympärille ja nuo nyt käytössä olevat keulat suunniteltu sellaisiksi, että ne sotkevat aeroa mahdollisimman vähän. Red Bullillakin oli siinä testien alla julkaisemassaan render-kuvassa eri nokkapala kuin millä ajettiin ekoissa testeissä juuri siitä syystä, ettei parempaa saatu törmäystesteistä läpi.
Matt Morris Morrisin puheista voi päätellä aivan muuta. Vastaavaa keskustelua oli myös viime vuonna kuinka nokat tulevat muuttumaan ja tallit kokeilevat toisenlaisia ratkaisuja, mutta eipä niissä juurikaan muutoksia nähty. Ehkä nokalla ei tosiaan ole niin suurta merkitystä että siihen kannattaisi paljoa aikaa kuluttaa. Aikalailla ristiriitaista infoa on tullut eri tiimeiltä, olakko lyhyt nokka vaiko ei. Tuskin yksikään tiimi haluaa kertoa koko totutta omista testailuistaan, bulffia on varmastikkin mukana.Eiköhän nuo autot ole suunniteltu sen lyhyemmän nokkapalan ympärille ja nuo nyt käytössä olevat keulat suunniteltu sellaisiksi, että ne sotkevat aeroa mahdollisimman vähän. Red Bullillakin oli siinä testien alla julkaisemassaan render-kuvassa eri nokkapala kuin millä ajettiin ekoissa testeissä juuri siitä syystä, ettei parempaa saatu törmäystesteistä läpi.
Puheet olivat kylläkin aivan muuta kuin "aivan muuta". Keulan suunnittelu määrää koko auton aeron, joten päätös keulasta täytyy tehdä ensin ja sitten suunnitellaan loput aerosta. Näinhän minäkin sen sanoin. Ainoa ero on siinä, että Morrisin olettaman mukaan tallit eivät ole kiinnostuneita muuttamaan nokkapaloja; minä puhuin muiden huhujen pohjalta.Matt Morris Morrisin puheista voi päätellä aivan muuta. Vastaavaa keskustelua oli myös viime vuonna kuinka nokat tulevat muuttumaan ja tallit kokeilevat toisenlaisia ratkaisuja, mutta eipä niissä juurikaan muutoksia nähty. Ehkä nokalla ei tosiaan ole niin suurta merkitystä että siihen kannattaisi paljoa aikaa kuluttaa. Aikalailla ristiriitaista infoa on tullut eri tiimeiltä, olakko lyhyt nokka vaiko ei. Tuskin yksikään tiimi haluaa kertoa koko totutta omista testailuistaan, bulffia on varmastikkin mukana.
Sanoit, että autot olisi suunniteltu lyhelle nokalle ja Morrisin puheista sai toisen käsityksen. Morris sanoi, että nokat pääsosin tulevat pysymään nyt nähdyn kaltaisina, kun nokan muuttaminen on isompi homma kuin muuten auton aeron parantaminen, eikä nokkamuutoksesta edes McLarenin mukaan mitään merkittävää etua saisi.Puheet olivat kylläkin aivan muuta kuin "aivan muuta". Keulan suunnittelu määrää koko auton aeron, joten päätös keulasta täytyy tehdä ensin ja sitten suunnitellaan loput aerosta. Näinhän minäkin sen sanoin. Ainoa ero on siinä, että Morrisin olettaman mukaan tallit eivät ole kiinnostuneita muuttamaan nokkapaloja; minä puhuin muiden huhujen pohjalta.