Talvitestit kaudella 2015

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eiköhän se Mersu siellä kärjessä kärky kun Nicokin veti oman nopeansa mediumeilla ja jä väin puoli sekkaa testiviikon nopeimmasta ajasta joka ajettiin super softeilla. Kimi ajoi mediumeilla sen puol sekkaa sitten nicosta eka päivä. Joo tiedetään ei tässä vielä voi kun spekuloida asioilla.
Puol sekkaa Mersusta ei kuulosta ollenkaan pahalta Ferrarin osalta. Siihen väliin ei montaa autoa ehdi.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Betonia vasten saa pienelläkin vauhdilla isot kiihtyvyydet. Ehkä Alonsolla kävi huono tuuri, osui seinään molemmat renkaat yhtä aikaa, jolloin jousitus ei hajonnut ja voimat tulivat suodattamattomina kuskille.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Betonia vasten saa pienelläkin vauhdilla isot kiihtyvyydet. Ehkä Alonsolla kävi huono tuuri, osui seinään molemmat renkaat yhtä aikaa, jolloin jousitus ei hajonnut ja voimat tulivat suodattamattomina kuskille.
Ossi Oikarinen kertoilee samanlaista arviota:
http://www.urheilulehti.fi/moottoriurheilu/taman-takia-tormayssuojat-eivat-auttaneet-fernando-alonsoa-huonoa-tuuria

Eiköhän Alonsolta heti tänään twiittiä tule, jos mies vaan on kondiksessa. Erikoisia, ristiriitaisiakin lausuntoja annettu. Tälli taisi olla melkoinen...
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Vanha viisaus pätee siis tässäkin onnettomuudessa: mitä näyttävämpi kolari, sen enemmän törmäysenergiaa vapautuu ympäristöön.
Sen sijaan mahdollisimman simppelit "töksähdykset" ovat niitä, joissa tulee pahimmat vammat. Mieleen tulee Dale Earnhardtin 2001 onnettomuus, joka vaikutti vain kevyeltä seinään lipeämiseltä, mutta niin vain aiheutti mestarin kuoleman.
Jos renkaita ja hiilikuitua irtoaa tai auto tekee voltteja, se on aina pois kuljettajaan kohdistuvasta voimasta (yksi syy, miksi suosin laajoja hiekkaturva-alueita, mutta ei puhuta siitä tässä topikissa).

Ironisesti silti aina niitä näyttävimpiä kolareita kauhistellaan ja ihmetellään, miten ei osata rakentaa kestäviä autoja. Varmasti osattaisiin, mutta mitä hyötyä on kaiken kestävästä kaarasta jos sisällä oleva kuski saa aivovaurion.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei Alonson kolari minustakaan ihan "normaali" onnettomuus ole. Kyllä on nähty kisoissa niin paljon hurjempiakin mällejä joissa kuskit ovat itse nousseet autosta ylös, ja käyneet ehkä lääkärin tarkastuksessa, mutta ovat päässeet jo samana päivänä pois. Aivotärähdys on mahdollinen varmasti, mutta jotain muutakin tässä kyllä on. Noista kuvistakin jo näkee että kovin helpon oloisesti se auto lähtee vaeltamaan seinään päin. Ihan varmasti on joku pyörtyminen tai jotain muuta vastaavaa käynyt.
 

Killer68

Member
Liittynyt
4.1.2014
Viestit
16
Auton runko on akun kautta maadoitettu, ei mitään tekemistä maakosketuksen kanssa! Ihan eri juttu silloin kun siirretään pelkää + virtaa esim voimalinjoissa! Eli voi saada kunnon paukut tuollaisessa formulasysteemissä!


Ja näin pikkuisen ajatellen: renkaidensa (eriste) takia auto kuskeineen lilluu samassa potentiaalissa, ja virtausta (kuskin läpi) tapahtuu vain jos kuski astuu ohjaamosta siten että toinen jalka osuu maahan toisen jalan tai minkään muunkaan osan vielä koskiessa autoon.

Ei se sähkövirta ala ympyrää ajaa auton sisäisesti vaan varaus jakautunee aika tasaisesti = ei virtaa = ei vaaraa ihmiselle. Jännite ei ole haitallinen, vaan kehon läpi kulkeva virta. Tämänhän takia sieltä on eräät kuskit hypänneet ulos ja pomppineet joskus vähän jälkeenpäinkin. Ei sitä huvikseen tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tässä kuvia Alonson ulosajolinjasta :

http://www.omnicorse.it/magazine/48737/f1-esclusivo-alonso-ha-frenato-ma-c-e-il-segno-solo-di-una-gomma

Näytää aikatavalla mekaaniselta vialta autossa ja kyllä tuossa törmäyksessä hieman on kulmaakin ollut kun auto on tärähtänyt betoniseinään.
Vaikka useammalta taholta puhuttu sivutuulesta (joka heitti Verstapinkin seinään samoilla holleilla), niin vielä vänkäät vaan ihan jotain muuta mustaa viivaa asvaltilla tulkiten?:D
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kuinka kovaa pitää törmätä, että voi saada aivotärähdyksen? Luullut huhua, että suurin osa aivotärähdyksistä tapahtuu kävelyvauhdissa. On muuten ihan normi käytäntö urheilupiireissä tai jopa pakolista, että aivotärähdyksen jälkeen ollaan yön yli sairaalassa.
Eikä vain urheilupiireissä. Vähänkään kovemman tärskyn jälkeen pidetään mielellään tarkkailussa yön yli. Aivoissa kun alkaa tapahtua jotain äkillistä, niin se on myöhäistä lähteä ajomatkan takaa.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Kaveri makaa teholla mutta ei huolta... Alkaa kuulostaa eräältä Irakilaiselta ministeriltä http://yle.fi/urheilu/alonso_yha_teho-osastolla__syyta_huoleen_ei_ole/7823221
Jotenkin on nyt hytinä että Australiassa ei aja Allu aja.

Yleensä kolareiden jälkeen kuskit käyvät sairaalassa tarkistuttamassa itsensä, pahemmissakin tapauksissa ovat vain yön yli. Nyt kuitenkin puhutaan tehohoidosta mikä tarkoittaa elintoimintojen tehokasta seurantaa ja mahdollisesti avustettua hengittämistä. Vihjeet siitä että taju olisi mennyt jo ennen törmäystä eivät mielestäni ole tuulesta temmattuja, tosin syyt moiseen voivat olla moninaiset. Itse törmäys ei näyttänyt pahalta, mutta jos taju oli siinä vaiheessa jo kankaalla niin pää on saattanut HANSista huolimatta retkahtaa todella ikävästi. Antipatioista huolimatta toivon ettei ole pahemmin loukkaantunut, mielummin katselisin miestä ajelemassa joukon hännillä kuin sairaalassa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Pitää muistaa ettö kyseessä on espanjalaisten sankari espanjalaisessa sairaalassa. Varmaan tehdään viimeisen päälle kaikki tsekkaukset ja varotoimenpiteet.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Alkaa kyllä näyttää huolestuttavalta. Kaukana normaalista toimenpiteestä tällainen lakanan suojissa kopterilla teholle "varmuuden vuoksi". Koska muka viimeksi on näin toimittu pienen seinän hiomisen jälkeen?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Tosiaan teho-osasto ja väitteet siitä, että Alonso on kunnossa luovat ristiriidalta vaikuttavan tilanteen, jota McLaren ei ole vaivautunut selittämään.

Mikäli kaikki tosiaan olisi kunnossa ja Alonso vain kävisi läpi tarkimmat mahdolliset tarkastukset, olettaisin tallin ilmoittavan asian olevan juurikin näin. Nyt on lähinnä sanahelinää ja syvä hiljaisuus - en rupea uskomaan mihinkään spekulaatioon, mutta ottaen huomioon varman tiedon yllättävän vähäisen määrän sitä rupeaa väkisinkin pelkäämään kyseessä olevan pienehköä aivotärähdystä vakavampi asia. Toivottavasti näin ei ole ja tietoa saadaan pian, mutta jokin tässä vaikuttaa mättäävän.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Jos Alonso olisi kunnossa niin varmasti olisi laittanut twitteriin kuvan jos toisen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mahdollinen sähköiskuhan voi aiheuttaa hermovaurioita päättäen miehen F1-uran. Kyllä itsekin vähän huolestunut kun mitään tietoa ei tule. Ei kuvia eikä tiedotteita. Vain manageri puhuu.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Olin hieman epäileväinen että löytyyköhän F1 autoista niin kovia jännitteitä että tulis ihmiselle ongelmia ...
Joten menin FIAn säänto sivulle :

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/8699/fia.html

Sieltä löytyy ERS:n kohdalta seuraavaa:

" 5.12.5 The maximum peak voltage on the car must never exceed 1000V "

Eli akku systeemin jännitteet ei saa nousta yli 1000 Voltin. No normi verkkojännite (220 V) riittää jo aiheuttamaan todella pahoja ongelmia ihmiselle.
Joten aika kovia jännitteitä noissa autoissa on mahdollisia ja seuraukset sähköiskuista on sen mukaiset.
 
Ylös