Vanha viisaus pätee siis tässäkin onnettomuudessa: mitä näyttävämpi kolari, sen enemmän törmäysenergiaa vapautuu ympäristöön.
Sen sijaan mahdollisimman simppelit "töksähdykset" ovat niitä, joissa tulee pahimmat vammat. Mieleen tulee Dale Earnhardtin 2001 onnettomuus, joka vaikutti vain kevyeltä seinään lipeämiseltä, mutta niin vain aiheutti mestarin kuoleman.
Jos renkaita ja hiilikuitua irtoaa tai auto tekee voltteja, se on aina pois kuljettajaan kohdistuvasta voimasta (yksi syy, miksi suosin laajoja hiekkaturva-alueita, mutta ei puhuta siitä tässä topikissa).
Ironisesti silti aina niitä näyttävimpiä kolareita kauhistellaan ja ihmetellään, miten ei osata rakentaa kestäviä autoja. Varmasti osattaisiin, mutta mitä hyötyä on kaiken kestävästä kaarasta jos sisällä oleva kuski saa aivovaurion.