- Liittynyt
- 15.1.2008
- Viestit
- 1480
Mielestäni tosta on jo viime kaudesta lähtien puhuttu, että nokasta puhutaan hirveesti, kun se on niin näkyvä ero autojen välillä ja sääntömuutosten kohteen ollut ym. Mutta varsinainen ero suorituskyvyssä on melko marginaalinen. Mun mielestä näin veisteli jotku tallien tyypit tai F1 lähetysten "asiantuntijat", en nyt osaa kaivella linkkejä, ei ole niin hyvä muistiOnko linkkiä noihin asiantuntijoiden sanomisiin, kun itse olen saanut juuri sen kuvan että tuolla lyhemmällä nokalla olisi etua saavutettavissa?
Esim. Toro Rosso toi nyt kesken testikauden lyhyemmän nokan autoon ja Sainzin poika kehui heti pidon ja balanssin parantuneen
(toki tossa upgrade-paketissa oli varmasti muitakin juttuja.)
http://www.f1fanatic.co.uk/2015/02/26/sainz-encouraged-by-toro-rosso-upgrade/
Olen myös ymmärtänyt että lähinnä tömäystestien läpäisemisen vaikeus tuollaisella lyhemmällä nokalla on ollut syy siihen miksei esim. Ferrari ole vielä sellaista autoonsa laittanut.
Edit. P.S. En myönnä olevani pakkomielteinen lol!
Eli sen voi tehdä toimivaksi monella eri tavalla. Nyt sitten viime aikoina on puhuttu siitä, että lyhyt nokka olisi varmaan parempi, mutta tuskin kukaan on väittänyt, että lyhyelle / pitkälle nokalle optimoitujen autojen ero suorituskyvyssä olisi merkittävä. Olen itsekkin nähnyt niitä, missä puhutaan, että varmaan se lyhyt on teoriassa parempi, mutta tuohan nyt riippuu siitä muusta autosta, sen balanssista, painojakaumasta jne. Ja onko se ero luokkaa 1 tai 2 kymmenystä ja senkö takia kannattaa auto suunnitella uudestaan (jos ja kun niitä kymmenyksiä voi kaivaa muualtakin)?!
Toki jos auto on suunniteltu lyhyttä nokkaa varten ja se sitten tuodaan autoon, niin ei kai ole yllätys, että toimii paremmin. Jos vielä muitakin päivityksiä on samalla tuotu, niin aika vaikea arvioida pelkän nokan merkitystä, eteenkin, kun sitä pitäisi verrata kutakin ratkaisua varten opitmoituun kokonaiseen autoon.
Viimeksi muokattu: