Talvitestit kaudella 2015

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onko linkkiä noihin asiantuntijoiden sanomisiin, kun itse olen saanut juuri sen kuvan että tuolla lyhemmällä nokalla olisi etua saavutettavissa?

Esim. Toro Rosso toi nyt kesken testikauden lyhyemmän nokan autoon ja Sainzin poika kehui heti pidon ja balanssin parantuneen
(toki tossa upgrade-paketissa oli varmasti muitakin juttuja.)
http://www.f1fanatic.co.uk/2015/02/26/sainz-encouraged-by-toro-rosso-upgrade/

Olen myös ymmärtänyt että lähinnä tömäystestien läpäisemisen vaikeus tuollaisella lyhemmällä nokalla on ollut syy siihen miksei esim. Ferrari ole vielä sellaista autoonsa laittanut.

Edit. P.S. En myönnä olevani pakkomielteinen lol! :D
Mielestäni tosta on jo viime kaudesta lähtien puhuttu, että nokasta puhutaan hirveesti, kun se on niin näkyvä ero autojen välillä ja sääntömuutosten kohteen ollut ym. Mutta varsinainen ero suorituskyvyssä on melko marginaalinen. Mun mielestä näin veisteli jotku tallien tyypit tai F1 lähetysten "asiantuntijat", en nyt osaa kaivella linkkejä, ei ole niin hyvä muisti :D

Eli sen voi tehdä toimivaksi monella eri tavalla. Nyt sitten viime aikoina on puhuttu siitä, että lyhyt nokka olisi varmaan parempi, mutta tuskin kukaan on väittänyt, että lyhyelle / pitkälle nokalle optimoitujen autojen ero suorituskyvyssä olisi merkittävä. Olen itsekkin nähnyt niitä, missä puhutaan, että varmaan se lyhyt on teoriassa parempi, mutta tuohan nyt riippuu siitä muusta autosta, sen balanssista, painojakaumasta jne. Ja onko se ero luokkaa 1 tai 2 kymmenystä ja senkö takia kannattaa auto suunnitella uudestaan (jos ja kun niitä kymmenyksiä voi kaivaa muualtakin)?!

Toki jos auto on suunniteltu lyhyttä nokkaa varten ja se sitten tuodaan autoon, niin ei kai ole yllätys, että toimii paremmin. Jos vielä muitakin päivityksiä on samalla tuotu, niin aika vaikea arvioida pelkän nokan merkitystä, eteenkin, kun sitä pitäisi verrata kutakin ratkaisua varten opitmoituun kokonaiseen autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kuinkahan paljon lyhyestä nokasta on etua, eli kuinkahan paljon Maranellon tiimi voisi kiriä ajallisesti jos saisivat sen autoon tuotua?

Vosivat kiilata Williamsin edelle?
Voi olla että lyhyt nokka on parempi tai sitten ei. Se että nopeimmassa autossa on lyhyt nokka ei tarkoita että lyhyt nokka on paras ja sen tuominen toiseen autoon parantaisi kierrosaikaa. En laskisi menestystoiveita nokan lyhentämisen varaan. Huono lyhyt nokka on huonompi kuin hyvä pitkä nokka.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Bottas sanoi ekoissa testeissä, että oli yllättynyt siitä ettei kaikilla muilla ollut samantyyppistä nokkaa kuin heillä.
Sen verran paljon olivat kuulema Williamsilla katsoneet olevan tuollaisesta lyhemmästä nokasta etua.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Bottas sanoi ekoissa testeissä, että oli yllättynyt siitä ettei kaikilla muilla ollut samantyyppistä nokkaa kuin heillä.
Sen verran paljon olivat kuulema Williamsilla katsoneet olevan tuollaisesta lyhemmästä nokasta etua.
Jos esim. Ferrarille ei moista töpönokkaa tule, niin ovat varmaan katsoneet asian niin, että saavutettava aerohyöty menetetään painopisteen siirtymässä. Törmäystestien vuoksi kun tuohon nokkapalaan saattaa tarvita sen verran enemmän materiaalia... ja muutenkin, suunnittelufilosofioita on erilaisia, mikä sinänsä on osa lajiń suolasta (aina siihen asti kun tulee Päivi Räs... FIA ja kieltää kaiken).
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Bottas sanoi ekoissa testeissä, että oli yllättynyt siitä ettei kaikilla muilla ollut samantyyppistä nokkaa kuin heillä.
Sen verran paljon olivat kuulema Williamsilla katsoneet olevan tuollaisesta lyhemmästä nokasta etua.
Niin, mutta esim. Ferrarilla on ihan eri auto. Voimanlähde ja jäähdytys on erilaiset ja vaikuttavat esim auton painojakaumaan ja se ja muut tekijät vaikuttavat aeroihin ja aerotasapainoon......

Voi olla, että Williamsissa pitää olla tylppä nokka, mutta pitääkö esim Ferkussa... se on eri juttu :)
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
James Allen on koostanut kauden talvitestit ja päätynyt tallien välisissä voima suhteissa seuraavaan tulokseen :

Fastest – Mercedes
+0.8-1.0s/lap – Williams
+1.0-1.2s/lap – Ferrari
+1.2-1.5s/lap – Red Bull Racing / Toro Rosso
+1.5-2s/lap – Sauber / Lotus / Force India / Mclaren

http://www.jamesallenonf1.com/2015/03/so-whos-hot-and-whos-not-after-winter-testing-as-australian-gp-draws-near/


Toki se taitaa kaikille olla selvää että Meru vie ja muut vikisee. Niin kuin Vettel on tainnut jossain todetakkin että ei Meru ylivoimaansa ole mihinkään kadottanut 2:ssa kuukaudessa.

Joten jos tuo pitäis paikaansa niin taas on tulossa Meru-Veljesten jäsenten välinen F1 kisa kausi.

Toivottavasti tuo on vaan yhden toimittajan näkemys asiasta eikä asiat oikeasti olis noin pahassa mallissa.
Toivottavasti Mersun ero olis selkeästi pienempi muihin talleihin jotta saatais podium paikkoihin muutakin jännitettävää kuin se että missä järjestyksessä Mersu-Veljet tulee maaliin ja kukan mahtaa olla 3:s
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
James Allen on koostanut kauden talvitestit ja päätynyt tallien välisissä voima suhteissa seuraavaan tulokseen :

Fastest – Mercedes
+0.8-1.0s/lap – Williams
+1.0-1.2s/lap – Ferrari
+1.2-1.5s/lap – Red Bull Racing / Toro Rosso
+1.5-2s/lap – Sauber / Lotus / Force India / Mclaren

http://www.jamesallenonf1.com/2015/03/so-whos-hot-and-whos-not-after-winter-testing-as-australian-gp-draws-near/


Toki se taitaa kaikille olla selvää että Meru vie ja muut vikisee. Niin kuin Vettel on tainnut jossain todetakkin että ei Meru ylivoimaansa ole mihinkään kadottanut 2:ssa kuukaudessa.

Joten jos tuo pitäis paikaansa niin taas on tulossa Meru-Veljesten jäsenten välinen F1 kisa kausi.

Toivottavasti tuo on vaan yhden toimittajan näkemys asiasta eikä asiat oikeasti olis noin pahassa mallissa.
Toivottavasti Mersun ero olis selkeästi pienempi muihin talleihin jotta saatais podium paikkoihin muutakin jännitettävää kuin se että missä järjestyksessä Mersu-Veljet tulee maaliin ja kukan mahtaa olla 3:s
Eiköhän se näin juuri mene, itse tosin epäilen että RedBull on melbournessa kovemmassa tikissä kuin mitä testit näytti.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Eiköhän se näin juuri mene, itse tosin epäilen että RedBull on melbournessa kovemmassa tikissä kuin mitä testit näytti.
No jos siitä podiumi 3:s paikasta jotain täytyis veikata niin mä olisin myös veikkaamassa RB:tä ylemmäs mitä JA:n lista näyttää. Toivottavasti vaan Williams, Ferrari ja RB olis paljon lähempänä Mersua kuin tuo lista näyttää.
No 12 päivää niin se tiedetään kuinka palkon kukakin tiimi peitteli vauhtiaan talvitesteissä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Optimisti voisi katsoa kunkin tallin nopeinta kierrosta ja sanoa, että Williams ja Ferkku on vain 2-4 kymmenystä Mersua perässä :p
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Itse heittäisin villinä korttina Lotuksen tuohon Ferrarin/Red bullin välille. Toivoisin ainakin, että yllättäisivät. Voimayksikön puolesta ei ainakaa ongelmaa ole.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Itse heittäisin villinä korttina Lotuksen tuohon Ferrarin/Red bullin välille. Toivoisin ainakin, että yllättäisivät. Voimayksikön puolesta ei ainakaa ongelmaa ole.
Useamman katsomo-analyysin (autosport) perusteella auton on aivan karmea ajettava...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Niin oli Ferrarikin 'simulaattoritulosten' mukaan!:D
Ei pidä paikkaansa, mediassa kiertänyt huhu väitti näin mutta se oli ennen lähtöruutuun palaamista, massiivista auton uudelleen suunnittelua, organisaatio muutoksia ja Tombasiksen potkuja.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei pidä paikkaansa, mediassa kiertänyt huhu väitti näin mutta se oli ennen lähtöruutuun palaamista, massiivista auton uudelleen suunnittelua, organisaatio muutoksia ja Tombasiksen potkuja.
Joulukuun alussa oli väitteitä kuinka tuulitunneli antaisi huonompia lukemia uudesta Ferrarista verrattuna vanhaan.

Tälläkin foorumilla hätäisimmät piti jo ennakolta Ferrarin tulevaa kautta paskana. Voihan se olla totta että tuulitunneli on antanut huonoa lukemaa, mutta kysessä on saattanut olla jokin huono kokeilu. Tiimit kokeilevat tuulitunnelissa useita eri ratkaisuja ja varmasti silloin myös jossain vaiheessa tulee huonoja lukemia. Mutta eihän tällaisia asioita oteta huomioon, kun toimittajat haluavat otsikoita.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Joulukuun alussa oli väitteitä kuinka tuulitunneli antaisi huonompia lukemia uudesta Ferrarista verrattuna vanhaan.

Tälläkin foorumilla hätäisimmät piti jo ennakolta Ferrarin tulevaa kautta paskana. Voihan se olla totta että tuulitunneli on antanut huonoa lukemaa, mutta kysessä on saattanut olla jokin huono kokeilu. Tiimit kokeilevat tuulitunnelissa useita eri ratkaisuja ja varmasti silloin myös jossain vaiheessa tulee huonoja lukemia. Mutta eihän tällaisia asioita oteta huomioon, kun toimittajat haluavat otsikoita.
Eikä tuolla Markotin aikataululla olisi ehditty mitään suunnitella. No ehkä tarrat.
 
Ylös