Uskotaas nyt taas vaihteeksi, ettei perjantaiharjoituksista pidä lähteä lukemaan mitään...Onkohan ero Ferrarin ja Mersun välillä oikeasti noin pieni, vai onko Mersu taas höllännyt? :doubtful:
Ymmärsin niin, että 0 on keskiaika ja nuo vasemmalla olevat sekunnin kymmenesosia eli 10 = 1 sekunti.Voisiko joku vähän avata tuota yllä olevaa kaaviota minulle? Tyhmä ei tajua.
Järkeilisin että oisko tuossa kunkin kuskin stintti normalisoituna niin että x akselilla on kierrokset ja y-akselilla kuskien välinen aikaero esitettynä niin että y=0 vastaa sellaista kuskia joka kuvitteellisti ajaisi "keskiarvovauhtia" ( eikä esim. Nopeinta kuskia, mikä olisi toinen mahdollinen tapa). Tällöin luonnollisesti osa kuskeista on keskiarvoa nopeampi, osa hitaampi.Voisiko joku vähän avata tuota yllä olevaa kaaviota minulle? Tyhmä ei tajua.
Ei vaan delta keskiarvostinttiin, eli kaikkien kuskien stintit on samassa kuvaajassa ja keskiarvostintti on nolla ja kierrosaikakehitys näkyy kuvaajasta. Kimi oli stintissä yhtä nopea kuin Hamilton jonnekin kierrokseen 7 asti jonka jälkeen Hamiltonin kierrosajat romahtivat ja Kimin eivät, ts Kimin stintti oli paras kaikista noissa harjoituksissa ja vieläpä varsin ylivoimaisesti.Veikkaan, että 0-viivalla vasemmassa laidassa on kuskin ensimmäinen kierrosaika (edit. tai mahdollisesti stintin keskikierrosaika) ja siirryttäessä oikealle päin nähdään kierrosaikojen kehitys sadasosasekunteina kierrosmäärän kasvaessa. Nousevalla käyrällä kierrosajat laskevat ja päinvastoin. Sinänsähän tuo kuvaaja ei vissiin kerro eri kuljettajien välisiä kierrosaikaeroja vaan nimenomaan kuskin kierrosajan kehittymisen omaan ensimäiseen kierrokseen verrattuna.
Tutkittuani noita fian aikalappuja, pysyn edelleen pysyn tulkinnassani että tuossa verrataan kuljettajien pehmeämpien renkaiden pidempien stinttien ns. "track position" kehittymistä kierrosmäärän funktiona ( tai no kierros 1 ilmeisesti pitäisi olla kierros 0) niin että käyrästössä ylimpänä oleva kuski "johtaa" ja alimpana on viimeinen kuski kunkin ajetun kierrosmäärän kohdalla. Tosin väliltä näyttää poistetun varikonläpiajo / out / in lappeja yms, muutenkin dataa lienee valikoitu "sopivasti"...? Mutta nyt esim Kimi ja mersu kuskit ajoi n 1:45 kierroksia, ja esim Alonso 1:48 kierroksia, mistä saa 6..7 kierroksessa vedettyä juuri sen ~ 20s eron.Veikkaan, että 0-viivalla vasemmassa laidassa on kuskin ensimmäinen kierrosaika (edit. tai mahdollisesti stintin keskikierrosaika) ja siirryttäessä oikealle päin nähdään kierrosaikojen kehitys sadasosasekunteina kierrosmäärän kasvaessa. Nousevalla käyrällä kierrosajat laskevat ja päinvastoin. Sinänsähän tuo kuvaaja ei vissiin kerro eri kuljettajien välisiä kierrosaikaeroja vaan nimenomaan kuskin kierrosajan kehittymisen omaan ensimäiseen kierrokseen verrattuna.
Rosberg tais olla joka romahti selkeemmin?Ei vaan delta keskiarvostinttiin, eli kaikkien kuskien stintit on samassa kuvaajassa ja keskiarvostintti on nolla ja kierrosaikakehitys näkyy kuvaajasta. Kimi oli stintissä yhtä nopea kuin Hamilton jonnekin kierrokseen 7 asti jonka jälkeen Hamiltonin kierrosajat romahtivat ja Kimin eivät, ts Kimin stintti oli paras kaikista noissa harjoituksissa ja vieläpä varsin ylivoimaisesti.
Ei vaan delta keskiarvostinttiin, eli kaikkien kuskien stintit on samassa kuvaajassa ja keskiarvostintti on nolla ja kierrosaikakehitys näkyy kuvaajasta. Kimi oli stintissä yhtä nopea kuin Hamilton jonnekin kierrokseen 7 asti jonka jälkeen Hamiltonin kierrosajat romahtivat ja Kimin eivät, ts Kimin stintti oli paras kaikista noissa harjoituksissa ja vieläpä varsin ylivoimaisesti.
No hitto. Luulin jo tajunneeni, mitä tossa kuvataan. No, Nurtsihan tuossa kivasti kiteyttää olennaisen:Tutkittuani noita fian aikalappuja, pysyn edelleen pysyn tulkinnassani että tuossa verrataan kuljettajien pehmeämpien renkaiden pidempien stinttien ns. "track position" kehittymistä kierrosmäärän funktiona ( tai no kierros 1 ilmeisesti pitäisi olla kierros 0) niin että käyrästössä ylimpänä oleva kuski "johtaa" ja alimpana on viimeinen kuski kunkin ajetun kierrosmäärän kohdalla. Tosin väliltä näyttää poistetun varikonläpiajo / out / in lappeja yms, muutenkin dataa lienee valikoitu "sopivasti"...? Mutta nyt esim Kimi ja mersu kuskit ajoi n 1:45 kierroksia, ja esim Alonso 1:48 kierroksia, mistä saa 6..7 kierroksessa vedettyä juuri sen ~ 20s eron.
Eihän tusta kaaviosta tarvi muuta tietää kuin se, että Kimillä on siinä selkeesti paras kuvaaja.
Voiskohan Rosbergia vastaan olla saumoja? Kuuma keli renkaat sulaa vähän enemmän kuluttavilla kuskeilla? Podiumpaikka varmasti haarukassa Kimin autolla kuitenkin.Ööh...:eek!: :eek!: :eek!:
Kirveet kaivosta?
x-axis is lap number, y-axis is time gap to a car doing constant 1'46'500s.
So for example, after 8 laps, Verstappen is side by side with this imaginary car.
Jep. Hyvä alku olisi olla jäämättä pussiin startin jälkeen, osumatta keneenkään ja olla sähläämättä varikolla.Ajetaan nyt ensin.
Siis lähtötilanne tuossa kuvaajassa on että kaikki ovat samassa kohtaa radalla, kuvaaja kertoo mikä on tilanne x kierroksen jälkeen. Eli jos kuvaaja näyttää -15s kaveri on 15 sekuntia keskiverokuskia edellä em. tilanteessa. Ja suoraan kuski joka on eniten edellä on johtava kuski jos ainoa merkitsevä tekijä on em. mukaan ajetut kierrokset radalla.Rosberg tais olla joka romahti selkeemmin?
Sen verran vänkään vielä että mielestäni ei näy kierrosaikakehitys suoraan (derivaatan kautta toki miten myös Massan ja Verstappenin kierrokset hidastuu enemmän kuin muilla) vaan "track position" tai olisiko ehkä gap kehitys. Jos tuossa kuvaajassa kaikki kuvaajat olisi suoria, niin se tarkoittaa että kierrosajat hidastuisi kaikilla samaa tahtia, ja vastaavasti keskinäiset erot rengaskulumassa pitäisi näkyä kulmakertoimen muutoksina so pienentymisenä jos renkaat alkaa loppua.
Tätähän tarkoitit, mutta piti päästä vääntämään rautalangasta..