Malesian GP Vapaat Harjoitukset

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Selostuksen hoitaa Bahrainista lähtien comebackin tehnyt MC Puhuva Pää. Katsojat voivat itse tuottaa selostuksen. Kimi saa liikanimen"toimitusjohtaja". Emma pelaa Sport 1 kanavalla rantalentopalloa. Kädet ilmaan!
 

Spidey

Well-known member
Liittynyt
12.3.2015
Viestit
193
Jäitä hattuun! Kimi on ennenkin ollut vauhdissa perjantaina, mutta lauantaina on tullut romahdus.

Toki on parempi olla korkealla jo perjantaina kun hännillä.

Jos Kimi saa pidettyä paketin kasassa lauantaina, voi sunnuntaina odottaa hyvää kisaa. Hitaampi Mersu saattaa olla peräti ahdistettuna.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onkohan ero Ferrarin ja Mersun välillä oikeasti noin pieni, vai onko Mersu taas höllännyt? :doubtful:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Onkohan ero Ferrarin ja Mersun välillä oikeasti noin pieni, vai onko Mersu taas höllännyt? :doubtful:
Uskotaas nyt taas vaihteeksi, ettei perjantaiharjoituksista pidä lähteä lukemaan mitään...
 

Jaleht

Well-known member
Liittynyt
17.11.2012
Viestit
369
Voisiko joku vähän avata tuota yllä olevaa kaaviota minulle? Tyhmä ei tajua.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
275
Voisiko joku vähän avata tuota yllä olevaa kaaviota minulle? Tyhmä ei tajua.
Ymmärsin niin, että 0 on keskiaika ja nuo vasemmalla olevat sekunnin kymmenesosia eli 10 = 1 sekunti.

Näyttää kyllä vakuuttavalta Kimin meno tuossa. Harmi, kun Vettel ei päässyt mukaan.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Voisiko joku vähän avata tuota yllä olevaa kaaviota minulle? Tyhmä ei tajua.
Järkeilisin että oisko tuossa kunkin kuskin stintti normalisoituna niin että x akselilla on kierrokset ja y-akselilla kuskien välinen aikaero esitettynä niin että y=0 vastaa sellaista kuskia joka kuvitteellisti ajaisi "keskiarvovauhtia" ( eikä esim. Nopeinta kuskia, mikä olisi toinen mahdollinen tapa). Tällöin luonnollisesti osa kuskeista on keskiarvoa nopeampi, osa hitaampi.

Eli esim 7 kierroksen jälkeen Kimi olisi ~21s Alonsoa edellä.. En tiedä voiko Mäkki olla noin hidas..
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Veikkaan, että 0-viivalla vasemmassa laidassa on kuskin ensimmäinen kierrosaika (edit. tai mahdollisesti stintin keskikierrosaika) ja siirryttäessä oikealle päin nähdään kierrosaikojen kehitys sadasosasekunteina kierrosmäärän kasvaessa. Nousevalla käyrällä kierrosajat laskevat ja päinvastoin. Sinänsähän tuo kuvaaja ei vissiin kerro eri kuljettajien välisiä kierrosaikaeroja vaan nimenomaan kuskin kierrosajan kehittymisen omaan ensimäiseen kierrokseen verrattuna.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Veikkaan, että 0-viivalla vasemmassa laidassa on kuskin ensimmäinen kierrosaika (edit. tai mahdollisesti stintin keskikierrosaika) ja siirryttäessä oikealle päin nähdään kierrosaikojen kehitys sadasosasekunteina kierrosmäärän kasvaessa. Nousevalla käyrällä kierrosajat laskevat ja päinvastoin. Sinänsähän tuo kuvaaja ei vissiin kerro eri kuljettajien välisiä kierrosaikaeroja vaan nimenomaan kuskin kierrosajan kehittymisen omaan ensimäiseen kierrokseen verrattuna.
Ei vaan delta keskiarvostinttiin, eli kaikkien kuskien stintit on samassa kuvaajassa ja keskiarvostintti on nolla ja kierrosaikakehitys näkyy kuvaajasta. Kimi oli stintissä yhtä nopea kuin Hamilton jonnekin kierrokseen 7 asti jonka jälkeen Hamiltonin kierrosajat romahtivat ja Kimin eivät, ts Kimin stintti oli paras kaikista noissa harjoituksissa ja vieläpä varsin ylivoimaisesti.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Veikkaan, että 0-viivalla vasemmassa laidassa on kuskin ensimmäinen kierrosaika (edit. tai mahdollisesti stintin keskikierrosaika) ja siirryttäessä oikealle päin nähdään kierrosaikojen kehitys sadasosasekunteina kierrosmäärän kasvaessa. Nousevalla käyrällä kierrosajat laskevat ja päinvastoin. Sinänsähän tuo kuvaaja ei vissiin kerro eri kuljettajien välisiä kierrosaikaeroja vaan nimenomaan kuskin kierrosajan kehittymisen omaan ensimäiseen kierrokseen verrattuna.
Tutkittuani noita fian aikalappuja, pysyn edelleen pysyn tulkinnassani että tuossa verrataan kuljettajien pehmeämpien renkaiden pidempien stinttien ns. "track position" kehittymistä kierrosmäärän funktiona ( tai no kierros 1 ilmeisesti pitäisi olla kierros 0) niin että käyrästössä ylimpänä oleva kuski "johtaa" ja alimpana on viimeinen kuski kunkin ajetun kierrosmäärän kohdalla. Tosin väliltä näyttää poistetun varikonläpiajo / out / in lappeja yms, muutenkin dataa lienee valikoitu "sopivasti"...? Mutta nyt esim Kimi ja mersu kuskit ajoi n 1:45 kierroksia, ja esim Alonso 1:48 kierroksia, mistä saa 6..7 kierroksessa vedettyä juuri sen ~ 20s eron.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Eihän tusta kaaviosta tarvi muuta tietää kuin se, että Kimillä on siinä selkeesti paras kuvaaja.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Ei vaan delta keskiarvostinttiin, eli kaikkien kuskien stintit on samassa kuvaajassa ja keskiarvostintti on nolla ja kierrosaikakehitys näkyy kuvaajasta. Kimi oli stintissä yhtä nopea kuin Hamilton jonnekin kierrokseen 7 asti jonka jälkeen Hamiltonin kierrosajat romahtivat ja Kimin eivät, ts Kimin stintti oli paras kaikista noissa harjoituksissa ja vieläpä varsin ylivoimaisesti.
Rosberg tais olla joka romahti selkeemmin?

Sen verran vänkään vielä että mielestäni ei näy kierrosaikakehitys suoraan (derivaatan kautta toki miten myös Massan ja Verstappenin kierrokset hidastuu enemmän kuin muilla) vaan "track position" tai olisiko ehkä gap kehitys. Jos tuossa kuvaajassa kaikki kuvaajat olisi suoria, niin se tarkoittaa että kierrosajat hidastuisi kaikilla samaa tahtia, ja vastaavasti keskinäiset erot rengaskulumassa pitäisi näkyä kulmakertoimen muutoksina so pienentymisenä jos renkaat alkaa loppua.

Tätähän tarkoitit, mutta piti päästä vääntämään rautalangasta..
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Ei vaan delta keskiarvostinttiin, eli kaikkien kuskien stintit on samassa kuvaajassa ja keskiarvostintti on nolla ja kierrosaikakehitys näkyy kuvaajasta. Kimi oli stintissä yhtä nopea kuin Hamilton jonnekin kierrokseen 7 asti jonka jälkeen Hamiltonin kierrosajat romahtivat ja Kimin eivät, ts Kimin stintti oli paras kaikista noissa harjoituksissa ja vieläpä varsin ylivoimaisesti.
Tutkittuani noita fian aikalappuja, pysyn edelleen pysyn tulkinnassani että tuossa verrataan kuljettajien pehmeämpien renkaiden pidempien stinttien ns. "track position" kehittymistä kierrosmäärän funktiona ( tai no kierros 1 ilmeisesti pitäisi olla kierros 0) niin että käyrästössä ylimpänä oleva kuski "johtaa" ja alimpana on viimeinen kuski kunkin ajetun kierrosmäärän kohdalla. Tosin väliltä näyttää poistetun varikonläpiajo / out / in lappeja yms, muutenkin dataa lienee valikoitu "sopivasti"...? Mutta nyt esim Kimi ja mersu kuskit ajoi n 1:45 kierroksia, ja esim Alonso 1:48 kierroksia, mistä saa 6..7 kierroksessa vedettyä juuri sen ~ 20s eron.
No hitto. Luulin jo tajunneeni, mitä tossa kuvataan. No, Nurtsihan tuossa kivasti kiteyttää olennaisen:
Eihän tusta kaaviosta tarvi muuta tietää kuin se, että Kimillä on siinä selkeesti paras kuvaaja.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Nurtsi kiteytti olennaisen.

Ilmeisesti jonkun forum-hahmon tekele Autosportilla.

Selitys:

x-axis is lap number, y-axis is time gap to a car doing constant 1'46'500s.
So for example, after 8 laps, Verstappen is side by side with this imaginary car.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Rosberg tais olla joka romahti selkeemmin?

Sen verran vänkään vielä että mielestäni ei näy kierrosaikakehitys suoraan (derivaatan kautta toki miten myös Massan ja Verstappenin kierrokset hidastuu enemmän kuin muilla) vaan "track position" tai olisiko ehkä gap kehitys. Jos tuossa kuvaajassa kaikki kuvaajat olisi suoria, niin se tarkoittaa että kierrosajat hidastuisi kaikilla samaa tahtia, ja vastaavasti keskinäiset erot rengaskulumassa pitäisi näkyä kulmakertoimen muutoksina so pienentymisenä jos renkaat alkaa loppua.

Tätähän tarkoitit, mutta piti päästä vääntämään rautalangasta..
Siis lähtötilanne tuossa kuvaajassa on että kaikki ovat samassa kohtaa radalla, kuvaaja kertoo mikä on tilanne x kierroksen jälkeen. Eli jos kuvaaja näyttää -15s kaveri on 15 sekuntia keskiverokuskia edellä em. tilanteessa. Ja suoraan kuski joka on eniten edellä on johtava kuski jos ainoa merkitsevä tekijä on em. mukaan ajetut kierrokset radalla.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Kolmannet harkay menossa. Ei ihan putkeen Kimillä, takarenkaassa reikä ja vedot kovalla seoksella jää tekemättä. Odotellaankohan nyt vaan loppusessiota ja aika-ajo vetoja pehmeellä..
 
Ylös