mustakaari
"Se on juurikin näin"
Mun mielestä Sipilä oli puolueen johtajana vakuuttavampi kuin nyt pääministerinä. Kokemattomuus näkyy.
Ihan jokainen viiteryhmä osoittelee nyt vaan sormella toisiaan että "kattokaa nyt tota, ensiksi tuolta edut pois niin sitten voi multakin ottaa".Että jos nyt oikeesti keskityttäis niiden lomaetujen ja palkkojen saattamiseen samalle tasolle kuin yksityisellä sektorilla. Ai niin, mutta se ei tietystikkään lisäis siellä puolella tuottavuutta vaan ainoastaan vähentäisi ostovoimaa. Toisin kuin yksityisellä sektorilla
Komp. Yleinen palkka-ale laskisi liikaa ostovoimaa, julkisen sektorin palkkojen laskusta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Muilla aloilla riittää palkkamaltti, kun muissa maissa palkat nousee enemmän.Edelleenkin olen sitä mieltä, että valtion ja kuntien helvetillistä velkaa pitäisi paikata valtion ja kuntien menoja vähentämällä. Että jos nyt oikeesti keskityttäis niiden lomaetujen ja palkkojen saattamiseen samalle tasolle kuin yksityisellä sektorilla.
Aika roistomainen vedätysyritys jos näin on.Nyt on jo Sipilä perumassa uhkailujaan leikkauksista.
KL: Autoveropakolaisuus kasvaa trendin lailla – näin varakkaat suomalaiset välttyvät Trafin laskuilta
Kappalemäärällisesti eniten huippukalliita autoja Suomessa myyvän AutoCarreran toimitusjohtaja Oscar Bernard vahvistaa Kauppalehdelle autoveropakolaisuuden olemassaolon.
– Erikoisempia autoja myydään paljon, mutta kuinka moni niistä laitetaan Suomen kilpiin, Bernard heittää.
Autovero on Bernardin mukaan ainoa syy, miksi kalliit autot rekisteröidään nykyään ulkomaille - ja samalla kyseisten autojen auto- ja arvonlisäverot jäävät valtiolta saamatta.
Verottaja jää nuolemaan näppejään myös huomattavassa määrässä välillisiä alv-euroja, sillä suomalaisten omistamat, ulkomaille rekisteröidyt arvoautot myös säilytetään, korjataan ja huollatetaan muualla kuin Suomessa.
– Trendi on kasvava. Kuluvanakin vuonna myymme Suomeen kymmenkunta yli 200 000 euron Porschea, mutta yli 90 prosenttia kaikista myymistämme tämän hintaluokan autoista rekisteröidään ulkomaille, Oscar Bernard sanoo KL:lle.
Myös Ferraria maahantuovan Vaunula Premiumin myyntijohtaja Timo Turunen vahvistaa trendin. Kauppaa tehdään suomalaisten asiakkaiden kanssa, mutta Suomen kilpiin asiakkaiden autot eivät kuitenkaan juuri päädy.
– Voidaan päätellä, että autovero on pääasiallinen tulppa.
Kauppalehden mukaan todellisen luksusauton hintaraja kulkee noin 200 000 eurossa. Markka-aikana vastaava raja oli miljoona markkaa.
Voisi olettaa tuon hintaluokan autojen ostajien reissaavan jonkin verran ulkomailla ja useissa tapauksissa myös ulkomailla olevan kakkosasunnon. Suomessa olevan erittäin korkean autoveron takia kyseisiä autoja ei kuitenkaan käytetä Suomessa, mikäli virallinen asuinpaikka on täällä. Vaikea sitten sanoa, miksi suomalaisen autokaupan kanssa halutaan tehdä kauppa toiseen maahan toimitettavasta autosta.En nyt oikein ymmärrä tätä uutista. Suomessa asuva ei saa ajaa Suomessa muualle rekisteröityä autoa. Niin se taitaa olla hyvin pitkälti muuallakin. Espanjassa asuvat ajavat Espanjaan rekisteröidyillä autoilla, maksavat sinne verot ja maksut, säilyttävät, huoltavat ja korjauttavat autonsa siellä.
Vaihtoehtoisesti voisivat ostaa autonsa ulkomailta ja silloin ei tulisi mitään rahaa Suomeen.
EU-alueelle toimitettaessa alv maksetaan kyllä johonkin maahan.Autokaupathan tekee tax-free kauppaa. Myyvät auton Suomessa ja toimittavat sen ulkomaille. Käsittääkseni tota hyödyntää expatit ja yk-henkilöstö, eivät joudu alvia maksamaan mihinkään maahan.
Joo, tossa esim. Tojota mainostaa omaa palveluaan vähintään vuodeksi ulkomaille muuttaville: http://www.toyotaitakeskus.fi/autot/tax_free/16351Ainakin takavuosina autojen tehdashinnat olivat täällä alhaisempia kuin monessa muussa euroopan maassa. Se johti siihen, että täältä ostettiin tax free autoja ulkomaille vietäväksi.
Siis tossahan on vaan kyse siitä että ostetaan Suomi-varustelulla auto, koska ollaan tulossa takaisin Suomeen. Ihan yhtälailla sen auton voisi ostaa vaikka tax freenä Saksasta ja rekisteröidä Ranskassa ja sitten tuoda sen vuoden jälkeen Suomeen tai sitten ostat sen auton Ranskasta ja tuot vuoden jälkeen Suomeen.Joo, tossa esim. Tojota mainostaa omaa palveluaan vähintään vuodeksi ulkomaille muuttaville: http://www.toyotaitakeskus.fi/autot/tax_free/16351
Mä voin auttaa.Tax free -autojen hintoja vois tietty vertailla, jos viitseliäisyyttä löytyis.
Miks just tuo malli? Oliko siinä suurin hintaero? Kysyn, koska tädin mies toi samanlaisen vai onko sattumaa tää vain?Mä voin auttaa.
Audi 80E 1987
Hinta Suomessa 167.000 markkaa
Hinta verottomana ulkomaille toimitettuna 63.000 markkaa
Ei johtunut hintaerosta, kaikissa se sama ero oli. Oli käytetystä Porschestakin meilkein paperit tehtynä mutta tulin järkiini. Ei ole sattumaakaan - tuo malli vaan sattui uudistumaan juuri noihin aikoihin ja siksi niitä ostettiin verovapaina ehkä hieman korostetun paljon.Miks just tuo malli? Oliko siinä suurin hintaero? Kysyn, koska tädin mies toi samanlaisen vai onko sattumaa tää vain?
Ok. En toki tiedä tuttuni auton vuosimallia, mut voisin veikata noilla paikkeilla olevan. Se tais myydä Audinsa vasta 90-luvun loppupuolella.Ei ole sattumaakaa - tuo malli vaan sattui uudistumaan juuri noihin aikoihin ja siksi niitä ostettiin verovapaina ehkä hieman korostetun paljon.