Polkupyöräily ja -pyörät

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Oho, Jacques Forumilla! Hienoa! :thumbup:

Painu helvettiin siitä.
 

Örfil

Guest
Ehkäpä fillareissa ei ole Saab 900:n levyjarruja? :) Jotenkin vois kuvitella, ettei samaa ongelmaa olis. Kuitenkin vauhtia on vähemmän ja kulkuneuvon paino on kevyempi (riippuu toki kuljettajasta). Jarrujen tekniikassakaan ei varmaan ole muuta yhteistä kuin samankaltainen toimintamekanismi?
Kitka - kuumuus - levyjarru - epäsymmetrinen jäähtyminen = kiero levy. Tekniikkakin on sama: nestepaineella painetaan jarrupala kiinni jarrulevyyn. Tosin onhan niitä vaijerikäyttöisiäkin levyjarruja.

Levyjen koko vs. pysäytettävä massa voi hyvinkin olla suhteessa? Nopeus niillä Norjan tunturiteillä autolla ja pyörällä on varmaankin sama, puhutaan nyt nopeuksista 30-40 km/h ja saatanallisista serpentiineistä, jossa ajetaan kieli keskellä suuta. Vaikkapa Trollstigen.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Kitka - kuumuus - levyjarru - epäsymmetrinen jäähtyminen = kiero levy. Tekniikkakin on sama: nestepaineella painetaan jarrupala kiinni jarrulevyyn. Tosin onhan niitä vaijerikäyttöisiäkin levyjarruja.

Levyjen koko vs. pysäytettävä massa voi hyvinkin olla suhteessa? Nopeus niillä Norjan tunturiteillä autolla ja pyörällä on varmaankin sama, puhutaan nyt nopeuksista 30-40 km/h ja saatanallisista serpentiineistä, jossa ajetaan kieli keskellä suuta. Vaikkapa Trollstigen.
En ole ihan varma siitä mihin pyrit, mutta siitä voit olla varma, että kuvailemasi mahdollinen ongelma ei ole nykyisissä polkupyörien levyjarruissa ongelma. Tekniikkaa on testattu kauan niin maastopyörissä kuin hybrideissäkin. Ei levyjarruja huvin vuoksi olla nyt tuomassa maantiepyöriinkin.
Tietysti levyt kuumenevat pitkissä jyrkissä laskuissa, ei välttämättä kannata räplätä niitä heti laskun jälkeen paljain sormin.

Oma anekdoottinen kokemuksenikin tukee asiaa - tänä vuonna olen ajanut yli 50 pyörälenkkiä, ja miltei joka kerta jarrut ovat joutuneet pitkiin rääkkeihin. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut, saati että jotain säätöhommaa, tai jarrupalojen vaihtoa olisi tarvinnut edes ajatella. Jarrutuntuma, ja -tehot ovat niin hyvät, että halutessani voisin hoitaa jarrutuksen pelkkien etusormien avulla ilman pelkoa ranteitten/sormien väsymisestä (on kuitenkin luontevampaa jarruttaa kahdella tai kolmella sormella).

Olin näköjään aiemmin postannut kuvan, joka sopii myös tähän.
 

Örfil

Guest
Jossain mainitsin tuosta jäähdytyksestä ja onhan se fillareissa aivan eri luokkaa kuin autoissa, jossa levyt ovat enemmän ja vähemmän ajoviimalta piilossa.

Mutta kuumaksihan nuokin menee jos kunnolla levyt koeponnistaa ja jos vetää sellaisen äärisession jälkeen veteen niiden kanssa, niin saattaappi suhinan lisäksi ottaa kipiää.

Mitä materiaalia nuo jarrulevyt ovat yleensä fillareissa? Mulla on myös levyjarrut, mutta ei haisua mitä matskua ne ovat.

Se mitä ajoin takaa oli että sama toiminnallisuus noissa on kuin autossakin. Ero on että jäähdytys on aivan eri luokkaa ja levyt ovat varustettu jäähdytysrei'illä eli teknisesti paremmin toimivat.
Eli se raja, jossa jarrut lakkaavat toimimasta ovat fillarissa vaan hyvin paljon kauempana tosikäytössä, kuin autolla ja jonka omat kokemuksesi ovat hyvin todistaneet.

Tämä ei ollut jarna vaan täsmennystä jakkuesin tekstiin.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Mitä materiaalia nuo jarrulevyt ovat yleensä fillareissa? Mulla on myös levyjarrut, mutta ei haisua mitä matskua ne ovat.
Tuossa aiemmin linkkaamassani artikkelissa taisi olla tällainen kohta:
Do discs have to be steel? And how important are disc pads’ compound, size and shape?

You can already buy steel, alloy, carbon fiber, ceramic compounds… But I think that for the next few years, the only material that can offer the necessary reliability is steel.
Terästähän ne yleensä ovat.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Itsehän ajattelin katsella jugurttia ja syödä videonauhaa, kuten normaalit ihmiset.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Kaksi viikkoa edellisestä pyöräilystä, joten pakko oli Markaan päästä. Sattuneesta syystä lähtö hieman viivästyi, ja loppumatkasta pääsi pimeys hieman yllättämään. Profiilissa näkyvä viimeinen alamäki meni lähes sokkona metsässä, outoa tietä en olisi uskaltanut ajaa samaa vauhtia.
Aiemmin yhdessä kohdassa reittiä suuntavaisto petti, ja lähdin väärään suuntaan, siitä tuli 5 km ekstraa. Melko vähän oli ihmisiä liikkeellä.

Tuo 80 kilometrin kohdalla alkava neljän kilometrin mittainen ylämäki ei sovellu ihan kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Tälle viikonlopulle kertyi liikaa ohjelmaa, joten pyöräilemään en päässyt. Pesin kuitenkin tänään Cannondalen. Vähän jurppi kun joku on sulkenut vedentulon ulkohanoihin, joten jouduin kantamaan tarvitsemani veden sangolla sisätiloista.

Alimmaisen kerroksen tupakoiva naapuri - mukava mies - jäi pitkäksi aikaa juttelemaan ohi kulkiessaan. On pyöräillyt ennen varsin paljon. Myös valokuvaajanaapuri toisesta rapusta rupatteli hetkisen ohi kulkiessaan.
 

Örfil

Guest
Olet poikkeuksellisen sosiaalinen miespuolinen forumisti, kun juttelet naapureiden kanssa.

:ahem:
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tälle viikonlopulle kertyi liikaa ohjelmaa, joten pyöräilemään en päässyt. Pesin kuitenkin tänään Cannondalen. Vähän jurppi kun joku on sulkenut vedentulon ulkohanoihin, joten jouduin kantamaan tarvitsemani veden sangolla sisätiloista.

Alimmaisen kerroksen tupakoiva naapuri - mukava mies - jäi pitkäksi aikaa juttelemaan ohi kulkiessaan. On pyöräillyt ennen varsin paljon. Myös valokuvaajanaapuri toisesta rapusta rupatteli hetkisen ohi kulkiessaan.
Itse ajelin jo sisätiloissa tänään aamu kahdeksalta.

Näytä liitetiedosto 21867
 
Ylös