Formula 1 - 2015 - Monaco - Jälkihöyryt

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Tuomaritoiminta oli koko viikonlopun aivan syvältä. Kaiken huippuna aika-ajossa sai estellä vapaasti ja kisassa Ricciardo sai jyrätä Kimin ihan vapaasti tieltä.

Verstappen ajoi keskytykseensä asti hyvää kisaa... Mitä nyt taisi kummmaltakin Toro Rossolta puuttua paloja etusiivistä.

Nicolle lahjavoitto, taitaa ärsyttää tässä eniten.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Siirrän tämän tänne, kun oli taas niin hoppu sulkea tuo edellinen, että ei edes ehtinyt editoida loppuun. Hyvin te vedätte!

Niin oli. "Merkittävässä määrin rinnalla" tai mikä se termi nyt suomeksi onkaan on määritelty siten, että jos taaemman etusiipi on edelläajavan takarenkaan tasalla, on tämä riittävästi rinnalla. Kimillä ja Ricciardolla koskettivat takarengas ja eturengas, joten ehto täyttyi selvästi. Kimi oli velvollinen jättämään tilan.
Jos näin kerran on, niin miksi viime vuonna (vai oliko toissa vuonna?) Spa:ssa se oli sitten Nicon vika kun osui? Käsittääkseni siellä säännöissä lukee vain rinnalla. Loppu on sitten teköpyhien *piip* tulkintaa, joka muuttuu aina riippuen siitä, keistä kuljettajista on kulloinkin kyse...

Edit: On noista "syöksyistä" ja väkisin olemattomaan reikään tunkemisistä rankaistu (ihan niin kuin kuuluukin) aiemminkin. Voisiko herra vähän selventää miten tämä Kimin ja Danielin tilanne erosi näistä oleellisesti? Etenkin kun televisiossa näytti vielä siltä, että Danielilla oli kyllä tilaa oikealla, mutta liian suuren tilannenopeuden takia liukui kohti Kimiä.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
Niin oli. "Merkittävässä määrin rinnalla" tai mikä se termi nyt suomeksi onkaan on määritelty siten, että jos taaemman etusiipi on edelläajavan takarenkaan tasalla, on tämä riittävästi rinnalla. Kimillä ja Ricciardolla koskettivat takarengas ja eturengas, joten ehto täyttyi selvästi. Kimi oli velvollinen jättämään tilan.
Ricciardo sai renkaan rinnalle vasta sukelluksen seurauksena Kimin jo kääntäessä. Kimin kiilaus oli kovaa peliä, mutta täysin sääntöjen mukainen. Ikävää että siitä rangaistaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ricciardo sai renkaan rinnalle vasta sukelluksen seurauksena Kimin jo kääntäessä. Kimin kiilaus oli kovaa peliä, mutta täysin sääntöjen mukainen. Ikävää että siitä rangaistaan.
No varmaankin näin. Itse muistelin, että siinä ei ollut tilaa enempää (varmaan skyn selostuksen syytä), mut en olekkaan uusinnan uusintaa katsonut.

edit: nyt katoin ylläolavasta linkistä ja olihan se kyllä tökerö sukellus. Ricciardolla oli tilaa kunnes mutka koitti, mut kuvitteli edelleen mahtuvansa (ja olis mahtunutkin, mikäli takarenkaatkin kääntyisi)
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos Kimi olisi otettu sisään turva-auton aikana hänen sijoituksensa olisi ollut huonompi kuin mitä se nyt oli eli oli täysin oikea ratkaisu olla ottamatta Kimiä sisään turva-auton aikana.
Häh, Kimihän oli Ricciardon edellä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hamilton myönsi juuri haastiksessa että näki tiimin olevan valmiina varikolla joten oletti muidenkin tekevän stopin, joten sukelsi varikolle. Eli ilmeisesti oma päätös?
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
No varmaankin näin. Itse muistelin, että siinä ei ollut tilaa enempää (varmaan skyn selostuksen syytä), mut en olekkaan uusinnan uusintaa katsonut.

edit: nyt katoin ylläolavasta linkistä ja olihan se kyllä tökerö sukellus. Ricciardolla oli tilaa kunnes mutka koitti, mut kuvitteli edelleen mahtuvansa.
Sukellushan se oli, mutta tämä vielä korostuu lisää renkaiden vaikutuksesta. Ricciardolla uudehkot supersoftit ja Kimillä vanhahkot softit. Sama epäsuhta nähtiin myös Verstappenin kohelluksessa. Jos olisi vauhdikkaammassa paikassa Ricciardo sukeltanut, olisi hiilikuitu lennellyt.

Muutenkin olen sitä mieltä, että ohitukset joissa lähdetään olettamaan ohitettavan vetävän parkkiin ulkokurviin taikka kolisee ja helisee, ovat kaikkea muuta kuin puhtaita.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Hamiltonin sisääntulossa saattoi olla sekin pointti, että jos hän ei olisi tullut, ja kaikki olis perästä tullut, olis voinut olla hikiset paikat. Nyt piti vain Rosbergin ehtiä edelle, mutta Vettelkin ehti epäonnistuneen varikkopysäyksen seurauksena. Sen lisäksi nuo päätökset pitää tehdä aika nopeasti, niitä ei voi jaaritella kaksi tuntia että mikä olis paras ja olisko sitten jos toiset reagoi tai ei reagoi siihen. Nyt jäi luu käteen.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hamilton myönsi juuri haastiksessa että näki tiimin olevan valmiina varikolla joten oletti muidenkin tekevän stopin, joten sukelsi varikolle. Eli ilmeisesti oma päätös?
Saas nähdä muuttuuko stoori taas huomiseksi, kuten kävi Spassa viime vuonna. Katsotaan onko poika kasvanut.
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Oli kyllä yksi hirveimmistä kilpailuista pitkään aikaan. Ei mahdu kyllä minun päähäni miksi mersuilla päädyttiin Hamilton ottamaan kärjestä sisälle. Ei varmaan vastaavia tilanteita historiasta paljoa löydy, ainakaan Monacossa jossa ohittaminen nykyautoilla on nähtävästi mahdotonta ilman kontaktia.
Eniten ihmetyttää kuitenkin se, miten Nico voi olla Lewistä noin paljon perässä, kun ajetaan peräkkäisillä sijoilla eikä rengaskulumaakaan ollut nimeksikään. Lisäksi podium haastatteluissa Rosbergin ja Sennan nimen mainitseminenkin samassa yhteydessä oksettaa.
Ainut positiivinen asia oli kyllä tuo Vettelin loistava kilpailu, vielä kun olisi Nicon poiminut pitstopin yhteydessä, niin voisin olla jopa tyytyväinen näkemääni. Nyt Rotta-Rosbergin viedessä vähintäänkin epäilyttävien vaiheiden jälkeen antipatiat senkuin kasaantuvat sinne suuntaan, vaikka tiimiähän tässä tulisi syyttää.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos näin kerran on, niin miksi viime vuonna (vai oliko toissa vuonna?) Spa:ssa se oli sitten Nicon vika kun osui? Käsittääkseni siellä säännöissä lukee vain rinnalla. Loppu on sitten teköpyhien *piip* tulkintaa, joka muuttuu aina riippuen siitä, keistä kuljettajista on kulloinkin kyse...
Se oli selkeästi FIA:n omien sääntöjen vastainen tuomio. Tuo "riittävästi rinnalla" -määritelmä löytyy ihan säännöistä, tosin muistaakseni liitteistä (olisiko ollut liite L). Olen kopsannutkin sen tänne ainakin pari kertaa.
Edit: On noista "syöksyistä" ja väkisin olemattomaan reikään tunkemisistä rankaistu (ihan niin kuin kuuluukin) aiemminkin. Voisiko herra vähän selventää miten tämä Kimin ja Danielin tilanne erosi näistä oleellisesti? Etenkin kun televisiossa näytti vielä siltä, että Danielilla oli kyllä tilaa oikealla, mutta liian suuren tilannenopeuden takia liukui kohti Kimiä.
Todelliset kamikaze-syöksyt on erikseen. Daniel taisi kisan jälkeen myöntää, että vähän myöhään jarrutti, mutta ei sitä "causin a collision"-rangaistusta kovin kevyesti anneta tilanteesta, jossa molemmat jatkaa ilman vaurioita. Pelkkä sijoituksen muuttuminen on yleensä vain "racing incident". Jokuhan tuolla kisaketjussa valitti, että miksi siitä Alonson ja Hulkenbergin osumasta piti rankaista. Jos sekin rangaistus oli joidenkin mielestä turha, niin Ricciardon rangaistus olisi ollut vielä turhempi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juurikin toisin päin. Alonson rangaistus oli turha, Ricciardolle taas olisi kuulunut tulla rankkua. Alonso ja Hulkki ajoivat pitkään rinnakkain ja ennen osumaa Alonso oli jo edellä. Alonsolta irtosi perän pito joka kolahti Hulkenbergiä kylkeen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Verstappen pelasti kisan. :alppu:

Joo, mutta kyllä Verstappen osaa ajaa kilpaa, tais toi kolari olla kuitenkin kilpailutilanne.
Oli Hamilton harvinaisen myrtsinä pallilla.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kisan nopein kierros 1:18.063 Daniel Ricciardo kierroksella 74, uusilla renkailla ja vähällä bensalla.
Rataennätys vuodelta 2004 1:14.439 Michael Schumacher.
Hitaita on nykyautot.
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Kisan nopein kierros 1:18.063 Daniel Ricciardo kierroksella 74, uusilla renkailla ja vähällä bensalla.
Rataennätys vuodelta 2004 1:14.439 Michael Schumacher.
Hitaita on nykyautot.
Itsekkin tuota ihmettelin. Jostakin maikkarin pilipali jutusta taisin lukaista, että rataennätys tullaan tänä vuonna rikkomaan. Taisi olla osittain siitä syystä, että rataa oltiin lyhennetty jostain mutkasta parilla metrillä, mutta eipä paaluaikakaan ollut ilmeisesti ihan sitä mitä odoteltiin, jos tuon Schumin ennätyksen rikkomista pidettiin jo varmana.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Nykyautot on about 8-10 sekunttia kierroksella hitaampia kuin 2004-2005 kausien V10 tykit. Miksi luulette, että Alonso sun muut valittavat autojen hitautta? Koska kaverit sai kokea noi hurjat pelit ja kaipaavat sitä vauhtia.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Se oli selkeästi FIA:n omien sääntöjen vastainen tuomio. Tuo "riittävästi rinnalla" -määritelmä löytyy ihan säännöistä, tosin muistaakseni liitteistä (olisiko ollut liite L). Olen kopsannutkin sen tänne ainakin pari kertaa.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, koska tuo "riittävästi" pykälä on sinne lisätty ja onko sitä sen tarkemmin määritelty mikä on riittävästi? Itse muista Solbergin Karin joskus kommentoineen, että se "rinnalla" tarkoittaa hitustakin etusiipeä ja silloin tulisi tilaa jättää. Tästä kommentista on tosin jo vuosia.

Miten johdonmukainen mielestäsi FIA on näissä tilan jättämisissä mielestäsi viime vuosina ollut? Kysyn, koska omaan mielipidettäni saattaa vääristää se, että penaltit tuntuvat aina menevän vastoin sääntöjä, juuri lempi kuljettajieni kohdalla. Muutenkin allekirjoittaneella on tunne, että FIA:n tuomarointi ei paljon itä-suomen käräjäoikeudelle häviä, siis epäoikeudenmukaisuudessaan ja johdonmukaisuuden puutteessaan.

Todelliset kamikaze-syöksyt on erikseen. Daniel taisi kisan jälkeen myöntää, että vähän myöhään jarrutti, mutta ei sitä "causin a collision"-rangaistusta kovin kevyesti anneta tilanteesta, jossa molemmat jatkaa ilman vaurioita. Pelkkä sijoituksen muuttuminen on yleensä vain "racing incident". Jokuhan tuolla kisaketjussa valitti, että miksi siitä Alonson ja Hulkenbergin osumasta piti rankaista. Jos sekin rangaistus oli joidenkin mielestä turha, niin Ricciardon rangaistus olisi ollut vielä turhempi.
Heh. Että kamikaze syöksyt on erikseen ja heti perään kaveri itse vielä käytännössä myöntää "syöksyneensä". Taisi itsekkin ymmärtää, että veti melkoisella riskillä. Jos olisi ollut itse Kimin housuissa, voin vain kuvitella sitä itkun määrää.

En nyt jaksa kaivaa kavalkadia "syöksyistä", kun FOM on muutenkin niin kärkäs poistamaan noita videoita netistä, mutta silti väitän, että vastaavista on jaettu rangaistuksia aiemminkin ja FIA:n tuomarointi on selkärangatonta ja linjatonta.

Muutenkaan en oikein niele perustelujasi, jotka pohjaavat "yleiseen" tai "muiden" mielipiteeseen. Mielestäni tilanne oli kuitenkin selkeä vaaran aiheuttaminen toiselle kuljettajalle (Vielä selkeämmin kuin Alonson tapauksessa, jossa hän menetti autonsa hallinan. Riccardon teko oli harkittu.), ja etenkin Monacon kaltaisella radalla, jossa turva-alueita ei käytännössä juurikaan ole, tulisi tuollaisiin puuttua herkemmin. Ymmärrän kyllä senkin, että Formuloissa (valitettavasti) on kyse enemmän showsta, kuin rehdistä kilpailemisesta.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Kuinka moni teistä huutaisi Kimille rangaistusta, jos tilanne olisi ollut toisin päin? En minäkään.
 
Ylös