Se oli selkeästi FIA:n omien sääntöjen vastainen tuomio. Tuo "riittävästi rinnalla" -määritelmä löytyy ihan säännöistä, tosin muistaakseni liitteistä (olisiko ollut liite L). Olen kopsannutkin sen tänne ainakin pari kertaa.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, koska tuo "riittävästi" pykälä on sinne lisätty ja onko sitä sen tarkemmin määritelty mikä on riittävästi? Itse muista Solbergin Karin joskus kommentoineen, että se "rinnalla" tarkoittaa hitustakin etusiipeä ja silloin tulisi tilaa jättää. Tästä kommentista on tosin jo vuosia.
Miten johdonmukainen mielestäsi FIA on näissä tilan jättämisissä mielestäsi viime vuosina ollut? Kysyn, koska omaan mielipidettäni saattaa vääristää se, että penaltit tuntuvat aina menevän vastoin sääntöjä, juuri lempi kuljettajieni kohdalla. Muutenkin allekirjoittaneella on tunne, että FIA:n tuomarointi ei paljon itä-suomen käräjäoikeudelle häviä, siis epäoikeudenmukaisuudessaan ja johdonmukaisuuden puutteessaan.
Todelliset kamikaze-syöksyt on erikseen. Daniel taisi kisan jälkeen myöntää, että vähän myöhään jarrutti, mutta ei sitä "causin a collision"-rangaistusta kovin kevyesti anneta tilanteesta, jossa molemmat jatkaa ilman vaurioita. Pelkkä sijoituksen muuttuminen on yleensä vain "racing incident". Jokuhan tuolla kisaketjussa valitti, että miksi siitä Alonson ja Hulkenbergin osumasta piti rankaista. Jos sekin rangaistus oli joidenkin mielestä turha, niin Ricciardon rangaistus olisi ollut vielä turhempi.
Heh. Että kamikaze syöksyt on erikseen ja heti perään kaveri itse vielä käytännössä myöntää "syöksyneensä". Taisi itsekkin ymmärtää, että veti melkoisella riskillä. Jos olisi ollut itse Kimin housuissa, voin vain kuvitella sitä itkun määrää.
En nyt jaksa kaivaa kavalkadia "syöksyistä", kun FOM on muutenkin niin kärkäs poistamaan noita videoita netistä, mutta silti väitän, että vastaavista on jaettu rangaistuksia aiemminkin ja FIA:n tuomarointi on selkärangatonta ja linjatonta.
Muutenkaan en oikein niele perustelujasi, jotka pohjaavat "yleiseen" tai "muiden" mielipiteeseen. Mielestäni tilanne oli kuitenkin selkeä vaaran aiheuttaminen toiselle kuljettajalle (Vielä selkeämmin kuin Alonson tapauksessa, jossa hän menetti autonsa hallinan. Riccardon teko oli harkittu.), ja etenkin Monacon kaltaisella radalla, jossa turva-alueita ei käytännössä juurikaan ole, tulisi tuollaisiin puuttua herkemmin. Ymmärrän kyllä senkin, että Formuloissa (valitettavasti) on kyse enemmän showsta, kuin rehdistä kilpailemisesta.