Toyota Gazoo Racing

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Neljää suomalaista wrc:n aikana ei ole mm-sarjaa tainnut yhtäaikaa ajaa vielä koskaan, toivotaan että näin olisi ensikaudella.
Jo vain on ajanut

2003 Grönholm, Mäkinen, Rovanperä, Gardemiester, Hirvonen (ynnä Tuohino 2 kisaa)
2004 Grönholm, Hirvonen, Rovanperä, Tuohino (ynnä Paasonen 8 kisaa, Gardemeister 7 kisaa, Välimäki 6 kisaa
2005 Grönholm, Gardemeister, Rovanperä, Hirvonen
2006 Grönholm, Hirvonen, Garde, Latvala (ynnä Katajamäki 4 kisaa, Välimäki 3 kisaa, Sohlberg 3 kisaa, Tuohino 2 kisaa)
2007 Grönholm, Hirvonen, Latvala, Garde
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Miks Mäkinen ei ottanut ennemmin Mikkelseniä kuin Latvalan, vai eikö Tojota kelvannut norskillekkaan(kuten ei myöskään Ogille)? No, korintuhoajaiset jatkunee sit ens vuonnakin...
Ei Latvala kovin montaa koria päättyneellä kaudella tuhonnut, vaan enemmän ongelmana oli iskareiden ja ripustusten tuhoaminen.

Pitkään on jo ollut selvillä, että Latvala on ollut kakkosena Mäkisen listalla Ogierin oltua ykkösenä ja nyt kun Ogier selvästikin on sulkenut Toyotan vaihtoehdoistaan Mäkisen valitsi listallaan kakkosena olleen Latvalan.

Mikkelsen olisi luultavasti ollut Mäkisen valinta vasta sitten mikäli Latvalakin olisi kieltäytynyt.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Jo vain on ajanut

2003 Grönholm, Mäkinen, Rovanperä, Gardemiester, Hirvonen (ynnä Tuohino 2 kisaa)
2004 Grönholm, Hirvonen, Rovanperä, Tuohino (ynnä Paasonen 8 kisaa, Gardemeister 7 kisaa, Välimäki 6 kisaa
2005 Grönholm, Gardemeister, Rovanperä, Hirvonen
2006 Grönholm, Hirvonen, Garde, Latvala (ynnä Katajamäki 4 kisaa, Välimäki 3 kisaa, Sohlberg 3 kisaa, Tuohino 2 kisaa)
2007 Grönholm, Hirvonen, Latvala, Garde
No tiesin toki kyllä, että on ajanut Rovis, Garde, Bosse, Mikko etc., odotin koska joku tietäjä tähän täkyyn tarttuu ja tuo esiin nimet. Kaikkina noinakin vuosina tuli oltua mm. Jyväskylän Neste mm-rallia seuraamassa paikan päällä. Muitakin yksittäisiä kisoja on esim. 2004 Sebastian Lindholm ajoi Peugeotin kolmatta autoa Jyskälässä. Rovanperä piti tuolloin ekana päivänä sellaista vauhtia mm. Mökkiperässä, että muista ei ollut siihen vauhtiin ja oli selvässä johdossa kunnes ajoi ulos. Basti pisti Pösön sitten myöhemmin meidän silmien alla Ouninpohjan notkossa nurin. Räikkösen Kimin ja Hännisen Juhon ajaessa ovat tainneet olla vain J-M & Hirvonen muista suomalaisista.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Latvala sanoi jossain haastattelussa, että motivaatio tällä kaudella meni Saksan jälkeen, kun tiesi ettei mestaruuteen ole enää mitään mahdollisuutta. Sanoi, että kun on ollut niin monena vuonna kakkonen, niin mikään muu kuin ykkössija ei jaksa kiinnostaa.
Voi tehdä hänelle ihan hyvääkin tällainen tulospaineeton kausi. Eri asia kannattaako tuo diili Toyotan kannalta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Latvala sanoi jossain haastattelussa, että motivaatio tällä kaudella meni Saksan jälkeen, kun tiesi ettei mestaruuteen ole enää mitään mahdollisuutta. Sanoi, että kun on ollut niin monena vuonna kakkonen, niin mikään muu kuin ykkössija ei jaksa kiinnostaa.
Voi tehdä hänelle ihan hyvääkin tällainen tulospaineeton kausi. Eri asia kannattaako tuo diili Toyotan kannalta.
Latvala ei kyennyt käsittelemään Ogierin haastamista ja pilasi aina omat mahdollisuutensa ajamalla pihalle ensimmäisten viiden kisan aikana useammin kuin selvisi haavereitta maaliin. Aika vaikealta kuulostaa silloin löytää motivaatio heikolla autolla jämäsijoista (4-10) ajamiseen, jos voittaja-autolla ei kiinnostanut taistella voitoista. Mikäli oletamme, ettei Toyota ole voittaja-auto.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Latvalan kausi tänä vuonna oli surkea, mutta kuitenkin kaudella 2015 J-M ajoi podiumille 7 kertaa ja 2014 8 kertaa. Eli yli puolet kisoista. Molempina vuosina MM-sarjan kakkonen. Ei siihen tulokseen ihan umpisurkea kuski pysty, vaikka voittaja-auto onkin alla. Vaikka suoritusvarmuus on mitä on, Latvala on kuitenkin edelleen niitä harvoja kuskeja jotka pystyy ajamaan voitoista ja haastamaan Ogierin. Itsekin seuraan paljon suuremmalla mielenkiinnolla esim. Lapin ja Sunisen kisoja, mutta kyllä Latvala mielestäni vielä sentään paikan MM-sarjassa ansaitsee.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Latvala ei kyennyt käsittelemään Ogierin haastamista ja pilasi aina omat mahdollisuutensa ajamalla pihalle ensimmäisten viiden kisan aikana useammin kuin selvisi haavereitta maaliin. Aika vaikealta kuulostaa silloin löytää motivaatio heikolla autolla jämäsijoista (4-10) ajamiseen, jos voittaja-autolla ei kiinnostanut taistella voitoista. Mikäli oletamme, ettei Toyota ole voittaja-auto.
Niin kummasta mielestäsi kyse?

Nähtäväksi jää tekeekö JariMatille hyvää päästä välillä ajamaan paineetta vai onko tähtensä himmenemään päin.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Lehdistö vääristelee otsikoillaan Latvalan keskeytyksiä. Käytetään aina termiä ulosajo. Kyllähän niitäkin on ollut kaudella 2015-16 useampia, mutta myös teknisistä syistä johtuneita.
Esimerkiksi edes ole kuljettajan vika, jos ajolinjalle kaivautunut kivi iskeytyy renkaaseen. Iskarin yläpää lyö konepellistä läpi ja ohjauskelvoton auto syöksyy täydestä vauhdista tieltä. Eikä tuo osuma tasaiseen sillan reunaan kauden päätöskilpailussakaan ollut hirvittävän kova, joten auto siinäkin rikkoutui aika helposti. Ja eiköhän sinne mahtunut myös voimansiirtoon liittyneitä keskeytyksiä tai voittotaistelun menetyksiä useampia.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Lehdistö vääristelee otsikoillaan Latvalan keskeytyksiä. Käytetään aina termiä ulosajo. Kyllähän niitäkin on ollut kaudella 2015-16 useampia, mutta myös teknisistä syistä johtuneita.
Esimerkiksi edes ole kuljettajan vika, jos ajolinjalle kaivautunut kivi iskeytyy renkaaseen. Iskarin yläpää lyö konepellistä läpi ja ohjauskelvoton auto syöksyy täydestä vauhdista tieltä. Eikä tuo osuma tasaiseen sillan reunaan kauden päätöskilpailussakaan ollut hirvittävän kova, joten auto siinäkin rikkoutui aika helposti. Ja eiköhän sinne mahtunut myös voimansiirtoon liittyneitä keskeytyksiä tai voittotaistelun menetyksiä useampia.
No näinhän se olikin. Oli hyvä että korjasit väärinkäsitykset. :thumbup:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Niin kummasta mielestäsi kyse?

Nähtäväksi jää tekeekö JariMatille hyvää päästä välillä ajamaan paineetta vai onko tähtensä himmenemään päin.
Siis kummastakin oli kyse, kuten sanoin. Jari-Matti on jo 31-vuotias ja taittanut rallipolkuja vuosikymmenen verran. Jos verrataan hänen tilannettaan F1-puolen kuskeihin, niin sille naurettaisiin päin naamaa, jos joku ehdottelisi että Hamiltonin tai Vettelin pitäisi huonon kauden jälkeen käydä päästämässä paineita pikkutallissa. Kyse ei ole enää hetkellisestä henkisestä lukosta eikä piilottelevan potentiaalin kaivamisesta esille.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Ja vertailusi onkin melkein reilu. Mikkelsenillä ennen VW kausia n. yhden kauden verran satunnaisilla vanhoilla WRC autoilla kilpailuja MM-sarjassa. Latvalalla puoli vuosikymmentä jo pelkästään tehdasautoilla. Pari viimeistä kautta on Latvalalla olleet siihen nähden todella surkeita Mikkelsseniin verrattuna.
Todella surkeita...

Tämä kausi oli surkea, mutta kaksi edellistä Latvala oli selkeästi MM-sarjan toiseksi nopein kuljettaja. Pohja-aikatilastossa Latvala keräsi tänä vuonna niin ikään toiseksi eniten pohja-aikoja. Ei näitä ihan voi sivuuttaa.

Latvala meni Toyotalle, koska ei muualle päässyt. Ogierille Toyota ei kelvannut. Mikkelsenin ja Tommin neuvotteluista ei ainakaan minun korviin ole kantautunut mitään. Onko se ollut edes vaihtoehtona, ei siis tiedä.

2016
Latvala 1 voitto, 3 podiumia, 39 pätkäpohjaa, MM-pisteitä 112
Mikkelsen 2 voittoa, 6 podiumia, 26 pätkäpohjaa, MM-pisteitä 154

2015
Latvala 3 voittoa, 7 podiumia, 47 pätkäpohjaa, MM-pisteitä 183
Mikkelsen 1 voitto, 9 podiumia, 16 pätkäpohjaa, MM-pisteitä 171

2014
Latvala 4 voittoa, 8 podiumia, 85 pätkäpohjaa, MM-pisteitä 218
Mikkelsen ei voittoja, 5 podiumia, 19 pätkäpohjaa, MM-pisteitä 150
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Todella surkeita...

Tämä kausi oli surkea, mutta kaksi edellistä Latvala oli selkeästi MM-sarjan toiseksi nopein kuljettaja. Pohja-aikatilastossa Latvala keräsi tänä vuonna niin ikään toiseksi eniten pohja-aikoja. Ei näitä ihan voi sivuuttaa.

Latvala meni Toyotalle, koska ei muualle päässyt. Ogierille Toyota ei kelvannut. Mikkelsenin ja Tommin neuvotteluista ei ainakaan minun korviin ole kantautunut mitään. Onko se ollut edes vaihtoehtona, ei siis tiedä.
Mikkelsen olisi ollut harkittava vaihtoehto Toi-otalle vain siinä tapauksessa että neuvottelut Jari-Maisan kanssa eivät olisi tuottaneet toivottua tulosta. Eli sangen teoreettinen skenaario. Ja siinäkin tapauksessa olisi ollut mahdollista että joko Tidemand tai Suninen olisivat hämmentäneet TGR:n keittoa omalta osaltaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mutta ajaako Jartsa nyt sitten Toyotan kannalta ilmaiseksi kun liksa Volkkarilta kuitenkin juoksee?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Siis kummastakin oli kyse, kuten sanoin. Jari-Matti on jo 31-vuotias ja taittanut rallipolkuja vuosikymmenen verran. Jos verrataan hänen tilannettaan F1-puolen kuskeihin, niin sille naurettaisiin päin naamaa, jos joku ehdottelisi että Hamiltonin tai Vettelin pitäisi huonon kauden jälkeen käydä päästämässä paineita pikkutallissa. Kyse ei ole enää hetkellisestä henkisestä lukosta eikä piilottelevan potentiaalin kaivamisesta esille.
Mun mielestä kyse on ainoastaan ensimmäisestä vaihtoehdostasi.

F1 puolen juttuihin vertaaminen on hölmöä koska lajien ainoa yhtäläisyys on että kilpailuvälineessä on neljä pyörää. Ei maastohiihtäjien touhujakaan verrata alppihiihtoon tai super-G:hen vaikka sukset on kaikilla jalassa. Ja koskas formuloissa on viimeksi nähty tilanne että monta kautta murskaavan ylivoimainen talli lopettaakin kauden päätteeksi yhtäkkiä?

Mutta jos tahdot verrata niin verrataan edes kunnolla. Nauraisin itekin jos joku ehdottaisi että moninkertaisen maailmanmestarin pitäisi vaihtaa pikkutalliin huonon kauden jälkeen.
Vertailukelpoinen (kuviteltu)tilanne olisi jos vaikkapa virheherkkä Maldonado olisi Mclarenilla onnistunut voittamaan joku 15 kilpailua mutta omat virheet vieneet mahdollisuudet mestaruuksiin. Sitten tulisikin ilmoitus että Jost Capito on tullut uskoon ja lopettaa tallinsa ja lähettää rahat nälkää näkeville. Samaan aikaan ilmoitettaisiin että joku autojätti, vaikkapa BMW, tulee formuloihin ja ilman työpaikkaa jäänyt Maldonado menisi sinne, tietäen ettei tiukasta aikataulusta johtuen ensikaudelta jos seuraavaltakaan voi ihmeempiä odottaa.

Toyota ei ole pikkutalli, vaan kehittyvä talli. En ole budjeteista perillä että miten aikovat tähän panostaa mutta ottaen huomioon toyotan varat niin luulen että budjettia järjestyy tarvittaessa ihan leikiten vaikkapa saman verran jolla Hyundai talliaan pyörittää.

Jos ensikaudella Latvala häviää tallikaver(e)illeen pisteissä niin sitten kannattaa harkita alan vaihtoa tai eläkkeellä jäämistä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mun mielestä kyse on ainoastaan ensimmäisestä vaihtoehdostasi.

Toyota ei ole pikkutalli, vaan kehittyvä talli. En ole budjeteista perillä että miten aikovat tähän panostaa mutta ottaen huomioon toyotan varat niin luulen että budjettia järjestyy tarvittaessa ihan leikiten vaikkapa saman verran jolla Hyundai talliaan pyörittää.

Jos ensikaudella Latvala häviää tallikaver(e)illeen pisteissä niin sitten kannattaa harkita alan vaihtoa tai eläkkeellä jäämistä.
Toyotan touhuilut ei onneksi ole aiemmin oleet niin lyhytjännitteisiä kuin mm. Nissanilla joten lienee syytä uskoa että Jari-Maisalla on duunia ainakin pariksi vuodeksi, elleivät Hänninen ja Lappi(?) aivan aja jälkiä selkään. Toki jossain vaiheessa Toiotankin kärsivällisyys loppuu jos tuloksen sijaan tulee enimmäkseen romua.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mitähän sekoilen näiden viestien kanssa?

Mielestäni mielenkiintoista nähdä mikä Hännisen todellinen vauhti on. Latvala on hyvä vertailupohja, jos veljekset vaan pysyy tiellä.
Nyt on Hänninen ainakin saanut treenata. Kyllähän tuo Sordo ainakin täytyy soralla voittaa, jos auto on kilpailukykyinen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Mun mielestä kyse on ainoastaan ensimmäisestä vaihtoehdostasi.
Saathan sinä ajatella mitä haluat, mutta vastasin viestiin, jossa kerrottiin Latvalan itse sanoneen, ettei ajaminen enää kiinnostanut mestaruustaistosta pudottua. Ja mestaruustaistosta hän putosi, koska joko ei kyennyt käsittelemään Ogierin haastamisesta aiheutuneita paineita tai koska hän vain on huono kuljettaja. (Avasi kauden ajamalla pihalle, kävi ulkoilemassa lähes joka toinen kilpailu ja lopetti vuoden ajamalla pihalle.) Siihen en tarkemmin ota kantaa. Se ei välttämättä ole mikään stressitön ympäristö ajella japanilaisten valvovan silmän alla, jos auto on aavistuksen liian hidas mutta tuloksia pitäisi tuoda.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös