Ruokalähetin työ ravintola-annoksia välittävässä Woltissa voi olla karua: viikossa tehdyistä 26,5 työtunnista jää käteen 150 euroa kaikkien kulujen ja maksujen jälkeen, kertoo HS:lle puhunut lähetti. Omasta palkasta on maksettava kuljetuksiin kuluvat bensat sekä työssä käytettävän matkapuhelimen kulut. Työ pitää tehdä omalla autolla tai pyörällä.
Työn ikävistä puolista kertovat ruokalähetit, jotka ovat toimineet opiskelujen ohessa työssään jo jonkin aikaa. Asian luonteen vuoksi HS ei käytä heidän nimiään.
Palkka työstä on niin pieni ja työntekijän maksettavaksi jäävät kustannukset niin suuret, että työ on lähes kannattamatonta.
”Minulle jäi nyt 26,5 tunnin työstä kaikkien kulujen jälkeen 150 euroa. Ei tämä kannata”, kertoo yrityksen työntekijä.
Toiselle ruokalähetille jäi hieman suuremmat ansiot työstä: ”Isäni maksaa kuljetuksiin kuluvat bensat, niin rahaa jää vähän enemmän. Mutta ei se isällä tietenkään ole loputtomasti rahaa tähän.”
Wolt toimittaa ravintolaruokaa helsinkiläiskoteihin matkapuhelinsovelluksen avulla. Yrityksen verkkosivujen mukaan ruuan kotiinkuljetus maksaa useimmiten hieman alle neljä euroa. Yrityksen mobiilisovelluksella on yli 25 000 käyttäjää ja listalla 300 ravintolaa, joiden ruokia voi tilata. Wolt sai juuri sijoittajilta kaksi miljoonaa euroa rahoitusta.
Kaikkien Woltilla työskentelevien ruokalähettien arjessa yrityksen menestys ei ole näkynyt. Työstä ei makseta iltalisiä eikä sunnuntaikorvauksia, lähetit kertovat.
”Meille on sanottu aivan suoraan, että niitä ei aiota maksaa,vaikka sopimuksessa niin lukeekin. Se on laitonta, sillä meillä on työsopimus.”
Wolt myöntää tilanteen: ”Emme maksa sunnuntaikorvauksia”, sanoo Woltin toimitusjohtaja Miki Kuusi. Hänen mukaan kysymys on puhtaasta erehdyksestä. ”Tässä on ollut aika nopea siirtyminen uuteen malliin ja siksi pientä sähläystä. Maksamme kaikki lain mukaan maksettavat korvaukset jälkikäteen. Tämä täytyy nyt tarkistaa.”
Sekaannus johtuu Kuusen mukaan siitä, että Woltin kuljettajia siirretään parhaillaan työsopimusmallista työkorvauksen maksamiseen, mikä tarkoittaa, että sunnuntaityöstä ei makseta ylimääräisiä lisiä eikä työnantajan tarvitse maksaa kaikkia työnantajanmaksuja.
”Jos joutuisimme maksamaan kuljettajille sunnuntailisää, joutuisimme lopettamaan sunnuntaikuljetukset kokonaan, mikä on yksi meidän viikon tilauspiikeistä. Ei se olisi enää kannattavaa”, Kuusi sanoo.
”Meidän tavoitteena olisi saada kaupunkilaisille mukavia asioita ja nuorille töitä. Tarkoituksena ei ole missään tapauksessa riistää opiskelijoita ja tehdä sillä voittoa.”
Helsingin Sanomien saaman työsopimuksen mukaan ruokalähetin palkka on yhdeksän euroa tunnissa. Kuusen mukaan yrityksellä on useita erilaisia palkkamalleja riippuen siitä, kuinka paljon kuljettajalla on työtuntien aikana keikkoja.
”Yhdeksän euroa saa tunnissa, silloin kun ei ole yhtään keikkaa eli kuljettaja on pelkässä valmiustilassa. Keskimäärin kuljettaja tienaa 10,88 euroa tunnissa. Jos keikkaa on paljon voi yltää 17 euron tuntipalkkaan”, Kuusi kuvailee.
Kuusen mukaan 150 euron viikkoansio ei kuulosta kohtuulliselta.
”Eihän se kohtuullinen korvaus ole. Osa kuljettajista ajaa iltapäivin, milloin ei välttämättä ole niin paljon keikkoja.”
Korvaus oman auton käytöstä ja polttoainekustannuksista sisältyy palkkaukseen. ”Silloin kun on enemmän keikkaa, on työkorvauskin suurempi siksi, että auto kuluu enemmän.”
Kuusen mukaan Wolt pyrkii kehittämään järjestelmää paremmaksi koko ajan. ”Tätä kehitetään koko ajan. Myös kuljettajien palkkausta seurataan.”
Molemmat Helsingin Sanomien haastattelemat työntekijät etsivät parhaillaan uutta työpaikkaa. ”Se on vähän sellaista, että siellä halutaan siirtää vastuuta enemmän työntekijälle siitä toiminnasta. Ei tätä voi näillä puitteilla tehdä.”
Myös yrityksen työntekijöiden sote- ja eläkemaksut ovat jääneet maksamatta, Woltin mukaan tilitoimiston kanssa sattuneen väärinkäsityksen vuoksi. Nämä aiotaan maksaa jälkikäteen. Työkorvausmallissa maksut siirtyvät tietyn ansiotason jälkeen työntekijän itsensä maksettavaksi. Yritys tiedotti työntekijöilleen asiasta tiistaina.