Kyllä työ tekijänsä löytää - PT 2

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kone tekee vähemmän virheitä rutiinissa. Se on fakta. Onko asiassa mielestäsi jotain epäselvyyttä.
.
Ei toki. Itsehän olen yli 15 vuotta testannut laitteita ja ohjelmistoja hakien sitä ei rutiinia. Kone on kone, mutta vaan niin pitkälle kuin se on koodattu. Onko ihmisen elämä rutiini? Sinulla se ehkä on, normi ja normit?

Onko liikenne rutiini? Onko?

Kiskoilla ehkä. Ajotiet banniin ja kellään ei autoja, ei kortteja. Kukan ei aja. Kuin ehkä fillarila vuonossa. Jos olis vuonoja.

Joo. Kaikenlaisii sitä.

PS. Kävin Paskalla välillä.. Sorry
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Rekkaa saadaan kuskattua varmasti automaattisesti tiellä, niinkuin bussejakin. Nyt kiinnostaa se, miten osoitteessa hevonperse, suoritetaan oikeaoppinen kuorman lastaus, tai purku?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Rekkaa saadaan kuskattua varmasti automaattisesti tiellä, niinkuin bussejakin. Nyt kiinnostaa se, miten osoitteessa hevonperse, suoritetaan oikeaoppinen kuorman lastaus, tai purku?
Ai siis jos auton ajaminen onnistuisi, niin sama tekoäly ei osaisi napata 12 eurolavasta sitä oikeaa ulos?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Lastaus ja kuorman sitominen lienee muutakin, kun heivata se lava kyytiin tai ulos. Standarditavaralla varmaan helposti automatisoitavissa, mutta sekatavarakuljetukset voi olla aika haasteellisia. Joka lasti on erilainen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Käsistä karannut rekka voi surmata sekunneissa kymmeniä tai satoja henkilöautomatkustajia. Voiko tällaista riskiä ottaa, vaikka olisi kuinka varajärjestelmiä?
No koko ajanhan otetaan riski sen kanssa että joku idiootti ajaa sillä tahallaan rantabulevardia pitkin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Lastaus ja kuorman sitominen lienee muutakin, kun heivata se lava kyytiin tai ulos. Standarditavaralla varmaan helposti automatisoitavissa, mutta sekatavarakuljetukset voi olla aika haasteellisia. Joka lasti on erilainen.
Tässä nimeämainitsematon konkurssiin mennyt tavarataloketju vei aika pitkälle tuon lava-ajattelun. Periaatteessa lähes kaikki oli pakattuna lavoille varastossa myyntierä kerrallaan.

Toinen ketju, jonka etukirjain alkaa R:n ja T:n välistä, pistää jo logistiikkakeskuksessaan tuotteisiin hinnat, hälyt, henkarit, ...., joten myymälässä ei tarvitse tuotteelle tehdä muuta kuin nostaa hyllyyn.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tässä nimeämainitsematon konkurssiin mennyt tavarataloketju vei aika pitkälle tuon lava-ajattelun. Periaatteessa lähes kaikki oli pakattuna lavoille varastossa myyntierä kerrallaan.

Toinen ketju, jonka etukirjain alkaa R:n ja T:n välistä, pistää jo logistiikkakeskuksessaan tuotteisiin hinnat, hälyt, henkarit, ...., joten myymälässä ei tarvitse tuotteelle tehdä muuta kuin nostaa hyllyyn.
Juup. Isossa mitassa toi toimii, mutta mitä pienempään toimijaan mennään niin vaikeempaa on.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Juup. Isossa mitassa toi toimii, mutta mitä pienempään toimijaan mennään niin vaikeempaa on.
Niin on. Suomessahan rautatiekuljetukset on hinnoiteltu ulos markkinoilta. Olisi ihan pätevä kuljetusmuoto pitkillä matkoilla. Aikoinaan (Hanko-vaihe) meille tuli kodinkoneita Italiasta konteissa tai tralereissa, ja niiden alkumatka kulki junan kyydissä.

Koreasta ja Japanissa tuli autonosia transsiberian kautta. Suomen osuus rahdista oli puolet, vaikka kuljettu matka oli prosentteja.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Satamien ja terminaalien väliset ajot menee kuin vettä vaan, mutta jakelu ja keräilyajot ei minkään sortin ajossa ikinä. Joo, olisipa jakelukin vain pelkkää helppoa teollisuusaluetta. Vituttaahan se tissiliivejäkin kantaa ämmille myymälään, tai yksityisasuntoonkin. Kauheinta on jälkivaatimus näissä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
En usko että roadrage on ohjelmoitavien ominaisuuksien listalla.
Ohjelmoidessa voi aina koodiin päätyä virhe ja krakkerit puolestaan voivat tahallaan lisätä tekoälyn ohjelmistoon ei toivottuja ominaisuuksia kuten vaikkapa juuri roadragen, tai pahimmillaan kaapata kokonaan hallintaansa tekoälyn ohjaaman rekan ja mikäli se rekka sattuu olemaan esimerkiksi Keskon 34-metrinen jättirekka krakkeri pystyy tekemään sillä todella pahaa jälkeä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ohjelmoidessa voi aina koodiin päätyä virhe ja krakkerit puolestaan voivat tahallaan lisätä tekoälyn ohjelmistoon ei toivottuja ominaisuuksia kuten vaikkapa juuri roadragen, tai pahimmillaan kaapata kokonaan hallintaansa tekoälyn ohjaaman rekan ja mikäli se rekka sattuu olemaan esimerkiksi Keskon 34-metrinen jättirekka krakkeri pystyy tekemään sillä todella pahaa jälkeä.
Onneksi ihmisälyllä ohjattava ajoneuvo ei tee virheitä. Esim. tuuppaa aura-auton perään.
 
Ylös