F1-kisa Helsinkiin -uutinen

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Mun puolesta kisahanke saa edetä niin pitkään, kun siihen ei veronmaksajien rahoja mene. Tai kyllä mun puolesta Helsingin kaupungin varoja saa mennä, mutta ei valtion.
Ja jos järjestettäisiin se Formula E nyt ekana. Kannattaa kuitenkin muistaa, että 1997 FIA GT, josta tässä uutisankassa vaiettiin, osoitti miten käy kun on vähän oudompi luokka, sää ei ole aurinkoinen ja lätkän MM-kisojen jäljiltä on kova krapula.

Jotenkin yllättävää tämä negatiivinen suhtautuminen ideaan. Jos jämätalli Toyotan auto vetää 50000 ihmistä stadiin katsomaan kun ajellaan mukulakivillä, niin totta vitussa katsomot on täynnä jos GP tänne tulee. Joillekkin once in a lifetime tilaisuus nähdä F1 kisa livenä.
Mutta tuleeko saman verran tai enemmän jos liput maksavat 300 euroa? Jopa pyhälehmä Skoda Cup sai pelata tyhjille lehtereille, kun Kalé ja René päättivät hinnat.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Melbourne maksaa järjestämismaksua n. 38M€ per vuosi. 100 000 katsojalla ao summan voisi kattaa kun lipunhinnaksi laitetaan 380€. Muut 50M€ kulut voisi kuitata valtionkassasta... Halvemmaksi tulisi rakentaa 5 Guggenheimia...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tää on niin suomalaista. Heti kun joku sanoo jotain "suuruudenhullua", tulee paikalle lauma suomalaisia rationaalisia perttiperusinsinöörejä, joilla löytyy niin paljon vasta-argumentteja, että heikompaa hirvittää. Tällaisia asioita eivät vaan saa aikaan mitkään rationaalisesti ajattelevat perusihmiset vaan nimenomaan hulluja haaveilevat riskinottajat. Mutta niitä tässä maassa vihataan. Pystyssä oleva naula pitää lyödä alas. Mitä pikemmin, sen parempi.
Aika lattea pessimisti suomalainen -kortti. Kisan järjestäminen ei ole mitään kovin älytöntä "ei ole ennen tehty" rakettitiedettä, vaan jonkunlainen hinta olisi varmaan laskettavissa heti (tuossa haastattelussa ollut "muutama miljoona" aika naurettava väite), lukuja on varmaan saatavissa muista GP:stä ja useimmat niistä taitaa kertoa, että GP:stä tulee persnettoa radalle keskellä Eurooppaakin vaikka katsomot olisi täynnä. Lappalaisen vastaus että tämä on vain ja ainoastaan ollut kiinni siitä ettei ole ollut Herra tai Rouva Lappalaista järjestelmässä on aika koominen. Koska tässä käytännössä halutaan kaupunki/valtio mukaan, niin se riskinottaja ei ole ainakaan Lappalainen itse.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jotenkin yllättävää tämä negatiivinen suhtautuminen ideaan. Jos jämätalli Toyotan auto vetää 50000 ihmistä stadiin katsomaan kun ajellaan mukulakivillä, niin totta vitussa katsomot on täynnä jos GP tänne tulee. Joillekkin once in a lifetime tilaisuus nähdä F1 kisa livenä.
Tässä ei nyt ole kyse siitä, että onko katsomot täynnä vai ei, vaan onko se edelleenkään kannattavaa vaikka ne katsomot olisi täynnä. Monessakaan paikassa Euroopassa ei näytä olevan.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Ja jos järjestettäisiin se Formula E nyt ekana. Kannattaa kuitenkin muistaa, että 1997 FIA GT, josta tässä uutisankassa vaiettiin, osoitti miten käy kun on vähän oudompi luokka, sää ei ole aurinkoinen ja lätkän MM-kisojen jäljiltä on kova krapula.
Mä luulen ettei kannata, formula e on pieni ja tuntematon, jos olisi f1-kisan yhteydessä niin sitten mutta muutoin harvempi viitsisi lähteä mökiltä katsomaan kesäaikaan. Näin niinkun kuvainnollisesti, itse toki saattaisin jos sopivaan aikaan olisi ja liput ilmaisia ja olisi tuttavia lähtemässä sekä selkä kunnossa eikä krapulaa aamulla. Tai asuisin helsingissä. Tietysti jos se on halpa järjestää niin pienikin yleisömäärä riittää.
Melbourne maksaa järjestämismaksua n. 38M€ per vuosi. 100 000 katsojalla ao summan voisi kattaa kun lipunhinnaksi laitetaan 380€. Muut 50M€ kulut voisi kuitata valtionkassasta... Halvemmaksi tulisi rakentaa 5 Guggenheimia...
Järjestäjillä lienee muitakin tuloja kuin lipputulot?
http://www.theguardian.com/sport/2015/jul/04/silverstone-britsh-grand-prix-formula-one-motor-racing
The last race in Austria dropped from a 90,000 race-day attendance in 2014 to just 55,000 this year. Contrast that with Silverstone, which is enjoying record numbers, with Friday’s practice attracting 85,000 alone. A further 140,000 people have tickets for Sunday’s race, 20,000 up on last year and 350,000 are expected over the three days.
Ei kait ne itävallassakaan suurta tappiota tee, vai maksaako red bull viulut?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jollei väkeä tule, sitten eivät järjestele enää. Ei kait siinä sen kummosempaa. Katuradassahan ne on väliaikaisia rakennelmat kuitenkin.
Onneksi se on noin helppoa. Ketään ei varmaan kiinnostaisi ne siihen mennessä kertyneet tappiot tai mitä niille pysyville rakennelmille tehtäisiin (varikkokompleksi ainakin). :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Tässä ei nyt ole kyse siitä, että onko katsomot täynnä vai ei, vaan onko se edelleenkään kannattavaa vaikka ne katsomot olisi täynnä. Monessakaan paikassa Euroopassa ei näytä olevan.
F1:sten ulkopuolelta hyvä esimerkki on Baltimore GP, missä ALMS ajoi lauantaina ja IndyCar-iltapäivällä. Yleisömäärien suhteen tapahtuma oli menestys, mutta persnettoa tehtiin silti. Ja nuo luokat kuitenkin järjestämismaksuiltaan murto-osa F1:sten maksuista, IndyCar esim. on käytännössä mennyt sinne missä ylipäätään jonkunlainen paketti on tarjolla.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Onneksi se on noin helppoa. Ketään ei varmaan kiinnostaisi ne siihen mennessä kertyneet tappiot tai mitä niille pysyville rakennelmille tehtäisiin (varikkokompleksi ainakin). :D
Rakennukset nyt ei ole ongelma, vaikka pysyviä olisivat. Helsingin hinnoilla helppo tai siis kannattavaa muuttaa toiseen käyttöön tai vaikka purkaa ja rakentaa uutta tilalle ja hyvinkin saattaa silti tulla voittoa kun myyvät.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Onko jokainen maailman loppuunmyyty konsertti kannattava taloudellisesti? Ei ole. No, tarkoittaako se sitä, että mikään loppuunmyyty konsertti ei ole kannattava taloudellisesti? Ei tarkoita. Tarkoittaako se edes sitä, etteikö puoliksi loppuunmyyty konsertti voisi olla kannattava taloudellisesti? Ei tarkoita.

Kannattaa (no pun intended) myös huomioida se, että arviointi on pitkälti kiinni siitä, miten se taloudellinen kannattavuus lasketaan. Mitkä asiat otetaan laskennassa huomioon, pelkät järjestäjän suorat kulut ja tuotot vai myös epäsuorat (esim. kisaturistien paikalliselle liiketoiminnalle tuomat rahat, PR-hyödyt jne.)? Ja jos myös epäsuorat, niin mistä ja mihin asti, miten laskettuna ja millä tarkkuudella?
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kyllähän tässä juu sitä Mustakiikarin tyrmäystä odotellaan, ennenkuin alan miettimään, että mistä tekis rahat siihen lippuun. Mutta yleisömääriä ajatellen, niin kyllä nyt jotenkin uskoisin, että suomalaiset+lähivenäläiset+virolaiset+ruotsalaiset=riittävästi katsojia. Monelle lähialueiden ihmisille Helsinki (tai Suomi ylipäätään) on turvallinen kohde matkustaa. Keskieurooppaan lähtiessä etenkin Unkari saattaa olla monelle jo aika eksoottinen ajatus. Saksan ongelmien syistä en tiedä, ehkä Räty oli vaan oikeessa? Ja tuottopuolella nuo kisaturistit toisivat kyllä kisapaikkakunnalle ihan kohtalaisesti sitä kyhnyä ja kisajärjestelyt työllisyyttä edes hetkeksi.

Sinänsä ajatus "yöttömän yön gp" on todella herkullinen, mutta kulkuyhteydet Lappiin nyt keskusteltavalle yleisömäärälle ovat ehkä "hiukan" vajaat. Ja tarvishan tonne silti ne keinovalaistukset silloinkin, eri asia ajaa kolmeasataa hämärässä kuin satasta. Eikä taida olla Fykkösen jäähdytysjärjestelmiä suunniteltu Lapin hyttysmäärille :tongue:

Mutta jos (ja kun) Helsinkiin tai mihinkään muuallekaan Suomeen tämä ei tule, niin jostain syystä uskaltaisin veikata Tallinnaa vaihtoehdoksi. Virossa on muutenkin tehty paljon rohkeita vetoja taloudellisesti. Ruotsiakaan en laskisi mahdottomaksi ajatukseksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Joo, ei ole tulossa Helsinkiin, ei pohjoismaihin, eikä baltiaan.

Mutta jatkakaa. :D
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Mutta jos (ja kun) Helsinkiin tai mihinkään muuallekaan Suomeen tämä ei tule, niin jostain syystä uskaltaisin veikata Tallinnaa vaihtoehdoksi. Virossa on muutenkin tehty paljon rohkeita vetoja taloudellisesti. Ruotsiakaan en laskisi mahdottomaksi ajatukseksi.
Eikös Tanskan GP:stä ollut jotain höpötystä viime vuonna. Ei jaksa guugletella koska kännykkä ja laiskuus.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Eikös Tanskan GP:stä ollut jotain höpötystä viime vuonna. Ei jaksa guugletella koska kännykkä ja laiskuus.
No mä googlettelin koska ahkera ja tietsikka ja koko päivän näpyttely on hyvä tapa saada niska jumiin.

Yhtä rataa ovat rakentamassa, valmis 21. Ehtisi Helsingissä sitä ennen järjestellä muutaman kisan. Ei näyttäisi niin englanniksi ainakaan olevan tullut uutta juttua asiasta.
http://www.hs.fi/urheilu/a1416889541502
Uutinen suomeksi.

http://www.motorsport.com/f1/news/denmark-eyes-f1-race-for-2018/
Englanniksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Danish_Grand_Prix
Aikoinaan olleesta kisasta.

http://racemag.dk/danmarksringen-skal-staa-klar-i-2021/
Radasta.

http://www.reddit.com/r/formula1/comments/2nd1vq/formula_1_to_denmark_2017_bernie_to_visit_next/
n Magnussenjeppe96 1 point 8 months ago

I used to work for one of the biggest event companies in Denmark and I can tell you that the plans for hosting a Scandinavian Grand Prix (Working title of the documents I had access to) are very real and have been for some time.

They involve scenarios ranging from a custom built circuit in Denmark, to street races travelling from capital to capital in each of the Scandinavian countries. The latter proposal having a lot of support from Danish and Finnish sponsors, but lacking support from Swedish and Norwegian ones makes it a long shot.

In terms of economy there were some big names financially backing the plans and studies were being done for how many people would realistically attend a Scandinavian Grand Prix weekend.
Joku kertoo redditissä että suunnitelmia on.
Tuollanen kiertävähän voisi kiertää köpis-tallinna-helsinki-pietari? Miksi sen pitäisi pohjoismaita kierrellä.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Joku kertoo redditissä että suunnitelmia on.
Tuollanen kiertävähän voisi kiertää köpis-tallinna-helsinki-pietari? Miksi sen pitäisi pohjoismaita kierrellä.
Juu, siitä piti vielä mainita tuossa viimeksi (tuli vaan uni silmään niin unohtui). Yksi vaihtoehto olisi nimenomaan sellainen Saksan aiempi malli, että vuorovuosina esim. Hki-Tallinna. Mutta mikäpä estäisi ottamasta vaikka neljä kaupunkia ja näiden yhdistelmillä vuorotella, tulisi välivuosi jossain välissä aina, mikä saattaisi pitää kisapaikan kiinnostavampana -> ei pääse puutumaan (jos semmoista ongelmaa nyt edes on).

Mutta yhä vieläkin, odotellaan Ekin palstalta se tieto tämän projektin tulevaisuudesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Rakennukset nyt ei ole ongelma, vaikka pysyviä olisivat. Helsingin hinnoilla helppo tai siis kannattavaa muuttaa toiseen käyttöön tai vaikka purkaa ja rakentaa uutta tilalle ja hyvinkin saattaa silti tulla voittoa kun myyvät.
Ei se rata minnekään Helsinkiin tulisi, eihän täällä missään edes ole tilaa moiselle. Kisaa voitaisiin myydä vaikka Helsinki-Rovaniemi-nimiyhdistelmällä, mutta rata sijaitsisi luultavasti jossain Keravan ja Lahden välillä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei se rata minnekään Helsinkiin tulisi, eihän täällä missään edes ole tilaa moiselle. Kisaa voitaisiin myydä vaikka Helsinki-Rovaniemi-nimiyhdistelmällä, mutta rata sijaitsisi luultavasti jossain Keravan ja Lahden välillä.
Alkuperäisuutisen Lappalaisen kahdessa minuutissa kahvipöydässä toimittajalle selostama rata taitaa kyllä ihan Helsingin maanmuotoihin täsmätä:

 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Ei se rata minnekään Helsinkiin tulisi, eihän täällä missään edes ole tilaa moiselle. Kisaa voitaisiin myydä vaikka Helsinki-Rovaniemi-nimiyhdistelmällä, mutta rata sijaitsisi luultavasti jossain Keravan ja Lahden välillä.
Katurata. Esim. tossahan on tilaa hyvin katsomoille jos vie radan ihan rantaan.


Muutama proomu jonne katsomot. Voi käyttää ulkoilmakonserteissa jotka rannoilla missä vain kun vetelee ja työntelee niitä tarpeen mukaan. Tai sitten ylettää rataa vähän pitemmälle kaivopuistoon. Sinne sopii vaikka mitä.
http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/12625/normal_kaivopuisto2.jpg

Laittaa maan alle varikot jotka toimii muulloin pysäköintialueena. Eihän ne kovin suuria ole, varikot. Päälle katsomoille alueet, joko pysyvät katsomot tai sellaiset jotka voi purkaa ja pystyttää nopeasti. Varikko jos maan alla, päälle voi laittaa puita. Jos pysyvät katsomot, sinne meren päälle voisi laittaa jotakin esiintymislavaa vaikka. Tai urheilukenttää.
 
Ylös