Ykskakskol
______________
- Liittynyt
- 10.3.2015
- Viestit
- 1504
Eipä maksa formulatkaan.Mikä konsertti maksaa järjestäjälle satoja miljoonia?
Eipä maksa formulatkaan.Mikä konsertti maksaa järjestäjälle satoja miljoonia?
Kas, tätä en huomannutkaan. Juu, ei ole tuo miehen näköinen julkkistoimittaja ehkä kuitenkaan alalla mikään kovin vakavasti otettava asiantuntija.En kyllä johonkin Tainola-osaston jutusteluihin hirveästi laittaisi mitään luottoa.
Maksavat, totta kai mutta peruuntuihan esim. Fleetwood Macin keikka täällä "logistisiin ongelmiin". Todellinen syy lieni siinä, että suomalainen musiikinkuuntelija kyllä arvostaa Rumours-kauden Fleetwood Macia, muttei yli 100 euron arvoiseksi. Ja olen itsekin ostanut liput mm. Amy McDonaldin ja John Calen keikalle ja saanut rahat takaisin kun heikon myynnin vuoksi peruuttivat tulonsa. Vaikka olisi ollut keskellä Helsinkiä keikka ja vieläpä teatterissa eikä missään jaffahallissa.Kummasti makselevat melkoisia hintoja konserteistakin.
No autojen pitäisi käydä kivihiilellä että se virheille kelpaisi...No onpas yllätys, että vihreillä täytetty helsingin johto vastustaa.
Tehdäänpä pieni minipolli aiheesta: Paljonko Sinä olisit valmis maksamaan Suomen GP:n lipusta? Otetaan vielä kolme hintaa. Pääsuora/random stadionalueen mutka/neulansilmämutka radan perältä. Ja kolmen päivän lippuja.Kun tietää minkälaisia riistohintoja Suomessa kaikkeen laitetaan ja se että liput ovat jo järkyttävän kalliita muuallakin niin ainakin suoralta kädeltä voi
sanoa että itsellä ei olisi koskaan minkäänlaisia mahdollisuuksia ostaa lippua mahdolliseen Suomen tapahtumaan.
Lontoossa on muutakin tapahtumaa, Helsingissä taasen tämä olisi ainutlaatuinen.Meillä kuitenkin on 5 miljoonaa asukasta, mistä noin 1,2 pääkaupunkiseudulla. Koko maan asukasluku alle puolet Lontoon väkimäärästä, eikä matkailumaana yhtä vetävä kuin Keski-Euroopan maat. Se pooli on äkkiä imetty kuiviin. Esim. jostain Kuopiosta edestakainen junamatka 120 euron luokkaa, kovia hintoja perheellisille.
Satkun. Sunnuntailipusta. Sillä pitäs tietty autot näkyä, kukapa sitä menisi paikkaan josta ei näy.Tehdäänpä pieni minipolli aiheesta: Paljonko Sinä olisit valmis maksamaan Suomen GP:n lipusta? Otetaan vielä kolme hintaa. Pääsuora/random stadionalueen mutka/neulansilmämutka radan perältä. Ja kolmen päivän lippuja.
Sanoisin, että kipuraja pääsuoralle olisi siinä 150 € tienoilla, random mutka 100 €, neulansilmä radan perältä mistä ei muuta näe kuin screenin kautta, max. 60 €. Minulla toki etuna se, että matka Helsinkiin kestää kolme varttia. Jostain kauempaa jos tulisin, siinä kyllä lähtisi suoraan maailmalle.
Sanotaanko näin, että kun sen on kerran tehnyt, kynnys madaltuu tosi äkkiä. Siellä kun vasta tajuaa, miten puutteellista Suomessa on esimerkiksi yleisömassojen hallinta. Ja toisaalta, miten sivistyneesti moottoriurheiluväki osaa vähemmästä kyttäämisestä huolimatta olla. Täällä riittää jo kun menet johonkin American Car Show'hun niin siellä on aina niitä maalaisia, jotka ovat jo yhdeltätoista niin kuosissa, että kaatuvat kynnyksen yli.Luulen että aika monella se kynnys lähteä ulkomaille on hyvin paljon korkeampi, vaikka halpalentoja yms. onkin.
Jeps, Rituhan oli kovasti istuttamassa Heikkiä Mesen testikuskiksi viime kaudella jonkun tiesminkä cocktail-jatkojen läpänheiton perusteella.En kyllä johonkin Tainola-osaston jutusteluihin hirveästi laittaisi mitään luottoa. Vasta sitten kun Mustakari sanoo Suomen GP:n olevan täysin mahdoton ajatus alan jollain tasolla uskoa siihen.
Sinne edes suomalaiset ei jaksaisi matkustaa. Pääkaupunkiseutulaiset ainakaan. Ei saisi riittävästi yleisöä. Sitä tuskin liikaa olisi Helsingin Gp:lläkään.Miksi ei kisa Lappiin? "Yöttömän yön GP"
Juu, tällainen "Pohjolan Monaco" (varsinkin kun Stadin oikea hengenheimolainen lienee Detroit)-haihattelu kannattaisi unohtaa ja keskittyä oikeasti siihen, että Kymi Ring saadaan valmiiksi. Kymi Ringissä on ainakin teoriassa paljon potentiaalia, mutta mukana on myös vaara siitä että siitä tulee ns. valkoinen elefantti. Kuten Keimola oli, tosin Keimolan hautautuminen metsään oli monen huonon sattuman summa, nimbyt sitä eivät kaataneet vaan 70-luvulla oli myös maailmanlaajuinen energiakriisi ja Suomessa tupakkarahalla sponssaus loppui 1977.joten Kymi Ringin näkisi mieluummin isäntänä jos jotain realismia haetaan.
Mulla on vähän sellanen käsitys asioista, että Lappalainen yrittää nyt uutisankalla saada kiristettyä vakuudetonta lainaa omiin bisneksiinsä. Kaikki nämä "Helsinki saa kyl leventää katuja ekaks" ja "Jos ei kelpaa niin myyn projektin Tallinnaan". Suomessa kuitenkin tunteeseen vetoamalla voi pumpata ihan uskomattomia summia, esim. Renny Mannerheim-elokuvansa tai Anne Berner Lastensairaalansa kanssa. Ja saihan Ior Bock höpinöillään Osuuspankin ja Lemminkäisen kaivamaan maastoon monttua.Nyt on mopo karannut käsistä. Ei todellakaan realistista. Lappalainen kuvailee tämän rahasampona, miksi sitten Saksassa on vaikeuksia kisan järjestämisessä...
Nämä ovat kovin erilaisia hankkeita. Iitti on kuitenkin sen verta kaukana jo Helsingistä (ja muualta) että sinne sitten lähtisi lähinnä moottoriurheilua seuraavia, kun taasen keskustatapahtumassa luultavasti suurin osa olisi sellaisia joille se on vuoden ainoa moottoriurheilutapahtuma jota seuraavat.Juu, tällainen "Pohjolan Monaco" (varsinkin kun Stadin oikea hengenheimolainen lienee Detroit)-haihattelu kannattaisi unohtaa ja keskittyä oikeasti siihen, että Kymi Ring saadaan valmiiksi. Kymi Ringissä on ainakin teoriassa paljon potentiaalia, mutta mukana on myös vaara siitä että siitä tulee ns. valkoinen elefantti. Kuten Keimola oli, tosin
Samma mieltä, että katuradat sopivat tällä hetkellä paremmin Formula E:hen. Aikamoista haihattelua tämä "Formula 1 HK Finnish Grand Prix 2020".Tämä on ties monesko kerta 20 vuoden sisään, kun Helsinkiin tuodaan F1-kisaa. Uskovan sen tapahtuvan vasta kun F1 tarkoittaa jotain muuta kuin nykyistä sarjaa.
Ja Helsinki...hoh hoijaa. Nykyään jokainen valtio haluaa pääkaupunkiin katuradan: Bankok, Lontoo, New York, Rooma, Ateena. Jättäisivät katuradat Formula E:lle.
Miksi ei kisa Lappiin? "Yöttömän yön GP", siinä olisi enemmän tyylikkyyttä ja mikä tahansa oikea kilparata voittaa Valencia/Sochi/Singapore-mikkihiireilyn. Azerbaidzanin jälkeen sarjassa on jo liika katuratoja, joten Kymi Ringin näkisi mieluummin isäntänä jos jotain realismia haetaan.
No pääkaupunkiseutu nyt nimenomaan. Lappi, jossa kokonaisuutenakaan tuskin on edes puolta pk-seudun turistimäärästä, on ainoa toinen alue tässä maassa, jonne turisteja matkustaa.eihän Suomi sinänsä ole turistikohde, ei kaiketi pääkaupunkiseutu ainakaan
Tää on niin suomalaista. Heti kun joku sanoo jotain "suuruudenhullua", tulee paikalle lauma suomalaisia rationaalisia perttiperusinsinöörejä, joilla löytyy niin paljon vasta-argumentteja, että heikompaa hirvittää. Tällaisia asioita eivät vaan saa aikaan mitkään rationaalisesti ajattelevat perusihmiset vaan nimenomaan hulluja haaveilevat riskinottajat. Mutta niitä tässä maassa vihataan. Pystyssä oleva naula pitää lyödä alas. Mitä pikemmin, sen parempi.Kuulostaa enemmän päiväunilta kuin oikeilta suunnitelmilta. "Kisajärjestäjiä ei kasva ihan joka oksalla", lol.
Vasta sitten kun Mustakari sanoo Suomen GP:n olevan täysin mahdoton ajatus alan jollain tasolla uskoa siihen.
Mun puolesta kisahanke saa edetä niin pitkään, kun siihen ei veronmaksajien rahoja mene. Tai kyllä mun puolesta Helsingin kaupungin varoja saa mennä, mutta ei valtion.Tää on niin suomalaista. Heti kun joku sanoo jotain "suuruudenhullua", tulee paikalle lauma suomalaisia rationaalisia perttiperusinsinöörejä, joilla löytyy niin paljon vasta-argumentteja, että heikompaa hirvittää. Tällaisia asioita eivät vaan saa aikaan mitkään rationaalisesti ajattelevat perusihmiset vaan nimenomaan hulluja haaveilevat riskinottajat. Mutta niitä tässä maassa vihataan. Pystyssä oleva naula pitää lyödä alas. Mitä pikemmin, sen parempi.
Jos kisa mielisi olla pitkäikäinen, niin edes twice in a lifetime ei välttämättä takaisi riittäviä lipputuloja kovin pitkään.Jotenkin yllättävää tämä negatiivinen suhtautuminen ideaan. Jos jämätalli Toyotan auto vetää 50000 ihmistä stadiin katsomaan kun ajellaan mukulakivillä, niin totta vitussa katsomot on täynnä jos GP tänne tulee. Joillekkin once in a lifetime tilaisuus nähdä F1 kisa livenä.
Jollei väkeä tule, sitten eivät järjestele enää. Ei kait siinä sen kummosempaa. Katuradassahan ne on väliaikaisia rakennelmat kuitenkin.Jos kisa mielisi olla pitkäikäinen, niin edes twice in a lifetime ei välttämättä takaisi riittäviä lipputuloja kovin pitkään.