Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2015

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Niin aivan.

Lähtöargumentti oli väärin, se on todistettu. Maalia voi toki siirrellä ja todistella olevansa näin jotenkin oikeassa. Politiikassa voisi olla uran poikasta, jos ei muuten työrintamalla ala mitään kuulua.
Älä nyt enää ala: väitit että 30+50 ei ole 80 vai mitkä ne luvut olivat ja sitä minä tenttasin toistuvasti koko ajan. Ja sanoin että tiiliseinä oli siinä yhteydessä huono vertaus, mutta laskenta oli oikein kuten jälkikäteen osoitin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Älä nyt enää ala: väitit että 30+50 ei ole 80 vai mitkä ne luvut olivat ja sitä minä tenttasin toistuvasti koko ajan. Ja sanoin että tiiliseinä oli siinä yhteydessä huono vertaus, mutta laskenta oli oikein kuten jälkikäteen osoitin.
30+50 ei edelleenkään ole 80.
 

Örfil

Guest
Laskuesimerkkiä peliin eli kumoat laskelman kahdesta kohtaavasta koslasta siinä etälukion esimerkissä.
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mulle on ainakin yhä vähän epäselvää, mistä tässä väitellään. Rainier sanoi jotenkin että "sama kuin ajaisi paikallaan olevaan autoon kahdeksaakymppiä". Onko nyt kaikki keskustelijat selvillä siitä, minkä suureen R väittää olevan ko. skenaarioissa sama?

Mä kai en. Toisaalta olen kyllä ihan puhtaasti ylempänä tarkoitettu sivustahuutelija, kun yli kymmenen vuoden takaa ovat lähimmät muistikuvat fysiikanopinnoista.
 

Örfil

Guest
Luojani, anna minulle voimaa kestää tämäkin jarnapäivä :ahem:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Onpa Andre Wickströmin kuuloinen puhuja tuossa fysiikkavideossa.

Sehän on sitten melkein huumorlinkki.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mulle on ainakin yhä vähän epäselvää, mistä tässä väitellään. Rainier sanoi jotenkin että "sama kuin ajaisi paikallaan olevaan autoon kahdeksaakymppiä". Onko nyt kaikki keskustelijat selvillä siitä, minkä suureen R väittää olevan ko. skenaarioissa sama?

Mä kai en. Toisaalta olen kyllä ihan puhtaasti ylempänä tarkoitettu sivustahuutelija, kun yli kymmenen vuoden takaa ovat lähimmät muistikuvat fysiikanopinnoista.
Luojani, anna minulle voimaa kestää tämäkin jarnapäivä :ahem:
Uskon että jarnaa aukaisee vähän, jos omalta osaltasi selvennät tuota pohtimaani asiaa. Eli mitä tarkoittaa, että "on sama kuin törmäisi paikallaan olevaan 80 km/h"? Uskom että tässä on nyt kyse ihan siitä, että osa puhuu yhdestä suureesta ja osa toisesta.
 

Örfil

Guest
Nyt asiaan otettiin mukaan liikemäärä mutta se muuta tuossa mitään sen suhteen että autojen välinen suhteellinen nopeus on edelleen ennen törmäystä se mikä lukioesimerkissä oli. Mitä Lunssila omin sanoin kerrottuna tuossa haluaa sanoa?
 

Örfil

Guest
Uskon että jarnaa aukaisee vähän, jos omalta osaltasi selvennät tuota pohtimaani asiaa. Eli mitä tarkoittaa, että "on sama kuin törmäisi paikallaan olevaan 80 km/h"? Uskom että tässä on nyt kyse ihan siitä, että osa puhuu yhdestä suureesta ja osa toisesta.
Koitan arvata mistä on kyse osaltasi, ehkä tuo Lunssilan video tarkoitti sitä?

Oleellista törmäyksen tuhojen kannalta on vapautuva liike-energian määrä. Ja se on suoraan verrannollinen siihen nopeuden neliöön (0.5*mv2)

Tuossa Lunssilan esimerkissä pohditttiin liikemäärän säilymistä, mutta oleellista törmäyksen tuhojen kannalta on se paljonko vapautuu liike-energiaa, ei se mihin suuntaan ja millä nopeudella rojut sinkoutuvat törmäyksen jälkeen. Pahin on jo tapahtunut, kun tuli kontaktia.

On siis eri juttu paikallaan olevan auton tapauksessa kuin kahden auton nokkakolarin yhteydessä, mihin suuntaan pääosa kappaleista tällin jälkeen liikkuu.

Sivulisäjarna: autossa ei ole muuten nopeusmittaria, se on oikeammin nimeltään vauhtimittari. Miksi?
Tuo liittyy myös yllä olevaan ;)

Edit:
V: vauhdilla ei ole suuntaa.

Edit 2: taidan nyt arvata että pekkis keksi vielä erään kombinaation tästä hässäkästä, mutta annetaanpas sen vielä olla ;)
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Nyt asiaan otettiin mukaan liikemäärä mutta se muuta tuossa mitään sen suhteen että autojen välinen suhteellinen nopeus on edelleen ennen törmäystä se mikä lukioesimerkissä oli. Mitä Lunssila omin sanoin kerrottuna tuossa haluaa sanoa?
Haluan sanoa, että se törmäävien autojen (tai auton ja moottoripyörän) "suhteellinen nopeus toisiinsa nähden" ennen törmäystä ei suoraan kerro törmäyksen voimakkuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös