Formula 1 - 2015 - Italia GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Vapautetiinko muuten näiden "epäselvien sääntö kohtien" mukaan myös ne kaksi hylättyä GP2 kuskiakin ?
GP2:ssa tämä on vähän selvempää kun eivät käytä lämmittimiä. Eiköhän F1:ssä joka autosta olisi saatu mitattua liian alhainen paine jos olisi mitattu riittävästi jäähtyneitä renkaita kuten Mersun kohdalla tehtiin.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
GP2:ssa tämä on vähän selvempää kun eivät käytä lämmittimiä. Eiköhän F1:ssä joka autosta olisi saatu mitattua liian alhainen paine jos olisi mitattu riittävästi jäähtyneitä renkaita kuten Mersun kohdalla tehtiin.
Paljon mahdollista että muistakin autoista olis löytynyt alipaineisia renkaita. Mutta 4:n auton renkaiden paineet mitatiin ja 2:lla paineet oli sovituissa ja 2:lla ei. Huom, mittaukset tehtiin samaan aikaa joten jäähtymis asteetkin renkaissa oli samanlaiset.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Paljon mahdollista että muistakin autoista olis löytynyt alipaineisia renkaita. Mutta 4:n auton renkaiden paineet mitatiin ja 2:lla paineet oli sovituissa ja 2:lla ei. Huom, mittaukset tehtiin samaan aikaa joten jäähtymis asteetkin renkaissa oli samanlaiset.
Samaan aikaan, mutta Mersun renkaat oli ollut huomattavasti kauemmin pois lämmittimistä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Samaan aikaan, mutta Mersun renkaat oli ollut huomattavasti kauemmin pois lämmittimistä.
Tuskimpa vain. Ei noiden renkaiden päältä lämmittimiä oteta koskaan pois yhtään ainotta sekuntia liian aikaisin. Renkaiden pitäminen lämpimänä on niin tärkeä asia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuskimpa vain. Ei noiden renkaiden päältä lämmittimiä oteta koskaan pois yhtään ainotta sekuntia liian aikaisin. Renkaiden pitäminen lämpimänä on niin tärkeä asia.
Kyllä ne liian jäähtymisen jälkeen mitattiin. Kisa oli ensimmäinen milloin niitä yleensä edes mitattiin sääntöjen puitteissa, niin kyllä sen ymmärtää kun tulee sekaannuksia. Sehän on selvää että paine pitää mitata kaikille saman lämpöisinä joka kaiketi on suoraan rengaslämmittimistä. Luullakseni renkaiden lämmöt on ennen lämmittelykierrosta jotain 50-70'C (tietysti myös ilman lämpötila/tuuli vaikuttaa) ja kisassa maksimissaan käyvät yli 100'C. Tuo on jotain 6-8 psi:n ero paineissa, ellen väärin muista.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tämäkin olisi helposti ratkaistavissa jos niin haluttaisiin. Renkaisiin 10g painava paineanturi joka luetaan käytön jälkeen. Hylky jos paine laskee missään vaiheessa alle sallitun...

Vaikuttaa että nämä epäselvyydet on F1:n ainoita keinoja pysyä ihmisten keskusteluissa kun ajotapahtumia ei ole.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Siis missä kohtaa säännöissä lukee renkaiden "liiallisesta jäähtymisestä". ;)
Kuten aikaisemmin kirjoitin niin jos säännöissä ei ole sovittu mitään helpotuksia asiaan niin se tarkoittaa kaikkia kisa tilanteita eli myös lähtö ruudukkoa.
Renkaiden paine mittauksessa käytetään renkaan sisällä olevaa paineanturia joka lähettää painetietoa radiosingnaalina. Tätä nimenomaan Pirellin ja FIAn tarkastajat kävivät lukemassa samoin kuin autossa olevaa renkaiden paine dataa.
Pointti on edelleen se että Ferrari teki juuri niin kuin kuuluikin tehdä ja Mersu alkoi omin nimin soveltamaan yhteisesti sovittua sääntöä.
Siis sehän on selvä että noin kun Mersu menetteli niin siitä saa etua.
Jos Mersu olis halunnut että heidän toimintatapansa olis tullut lailliseksi niin se olis todennäköisesti hyvin helposti ollut sovittavissa Pirellin, FIA:n ja muiden tallien kanssa.
Huom tämä olis pitänyt sopia etukäteen. (Vaikka esim Lauantaina).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Asia ratkeaisi sillä, että Pirelli olisi älynnyt määrittää kontrollilämpötilan, jossa rengaspaineiden täytyy olla tietyissä rajoissa. Nyt tallit voivat valehdella mitoittaneensa paineet vaikkapa "oletettuun" 40 asteen radan lämpöön vaikka rata olikin 25-asteinen puolet kisasta. Edes tuolla tasolla eivät sählääjät osaa tehdä yksinkertaisia asioita kerralla oikein.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Harmittavasti Kimille sitten osui kaikki vastoinkäymiset juuri siinä paikassa kun olisi pitänyt loistaa. On kuitenkin rohkaisevaa nähdä Kimin suorittavan silti noinkin hyvin. Ja viime kauteen verrattuna oikeastaan juuri niitä konkreettisimpia kovimpia tuloksia lukuun ottamatta oikeastaan kaikki muu on mennyt paremmin. Valtterilla oli melko lailla peruskisa Kisassa ehkä selostuspuolella sattui Vilanderillekin pitkästä aikaa paljon huonompi kilpailu kuin yleensä, mutta Vilanderin osalta huonot kilpailut ovat olleet kommentaattorina harvassa joskin välillä mielipiteet tuntuu olevan kovinkin tiukkoja ja edelleen vaivaa kyllä keskikastin kuljettajien tilanteiden huono hahmotuskyky joka kuitenkin on silti parasta koko Maikkarin porukalta silti.

Toisin kuin Oikarisella jonka mielipide tuntuu vieläkin olevan luokkaa joku Toro Rosso täällä ja joku Force India siellä ja Saarella sitten taas koko homma on välillä ihan omissa ulottuvuuksissa...:wall: Varikkokäynneistä valittaminen melko typerää touhua vielä niilläkin sekuntiluvuilla kuin mistä valitti. Etenkin kun kiireessä voisi vaikka pulttipyssy jumittaa tai pyöränmutteri irrota renkaasta liiankin helposti tai tulla toisia autoja eteen kun ei enää voi aina mennä kun pysähdys loppuu. Ja ne kaikkein hurjimmatkin pysähdykset on aika riskialtista puuhaa.

Lewis Hamiltonin voiton ja etenkin Nico Rosbergin keskeytyksen myötä ilman ihmeitä alkaa olla kohta Hamilton kolminkertainen maailmanmestari. Viime vuonna tähän aikaan Rosberg aloitti ihmeellisten hölmöilyjen ja liikojen varmistelujen aikakauden joka huipentui lopulta Austinin tai Interlagosin kisan naurettavan heikkoon Hamiltonin ohipäästämiseen ja tietenkin lopulta mestaruuden menetykseen Abu Dhabissa oikeastaan muutenkin, mutta varsinkin ongelmien tultua esiin.

Monzassa viime vuonna Rosberg menetti kahteen ihmeelliseen radalla ulkona käyntiin voittonsa ja sen jälkeen muutenkin Rosberg ei enää ollut entisensä. Viime kaudelta ei olisi tarvittu muuta kuin Monzasta voitto ja vielä jostakin muusta kilpailusta 1-3 kisan verran niin Hamilton olisi jäänyt rannalle itkemään ja Rosberg olisi mestari. Toisaalta varmaan siitäkin olisi saatettu valittaa vaikka tähän kauteen verrattuna Rosberg olisi ansainnut monin verroin enemmän mestaruutensa muun muassa jo Hamiltonin valitusten myötä aiheuttaman mediasodankäynnin takia ja yleensä muutenkin radalla olleiden ja näyttämiensä otteiden myötä. No nyt on näin ja onhan Hamilton mestaruutensa ansainnut mikäli voittaisi.

Mikäli tänä vuonna Rosberg edes jotenkin kaiken jälkeen voittaisi mestaruuden nyt niin se taas olisi ihme ja aiheuttaisi viime kauttakin enemmän jossittelua ja jotenkin itsekin olen sitä mieltä toisin kuin viime vuonna, että Rosberg ei kyllä tiettyä osaa enempää vain ansaitse mestaruutta tältä kaudelta. Ensi kaudella sitten kyllä. Joskin mikäli Hamilton voittaa nyt kuten viime vuonnakin niin Rosbergin osalta ei hyvältä näytä. Tänä vuonna mestarina Rosbergilla olisi ollut enemmän rentouttavaa ajella kun ei olisi ollut mitään todistettavaa enää mestaruuden suhteen tai muunkaan. Nyt vielä on kun ei ole mestari. Ja sekin vain näkyy.

Tai kummalista onkin, että kaikkiin muihin uransa vuosiin verrattuna Rosberg on nyt ollut selvästi jotenkin huonompi tällä kaudella silloinkin kun on ajanut hyvin. Aikaisempina vuosina ja jopa vuosien 2010-2012 ajoittain voittoja pelkkään Mercedeksen auton renkaita liikaa kuluttavan rakenneongelman myötä menettänyt Rosberg sentään yritti huonoimmillaankin paljon enemmän kuin mitä on yrittänyt vuosina 2013-2015 huonon päivän kisan osuessa kohdalle tai yleensä muutenkaan. Tosin ilman Mercedeksen rengasongelmien ratkaisua koko Pirellin muutettua muutenkin renkaitaan ei niin Mercedes kuin tuskin myös edes Lewis Hamilton olisi nousseet omaan saatuun maineeseensa. Ja veihän tietysti paljon noina vuosina pois formuloista Sebastian Vettelin ylivoimakin.

Tämän kauden Monzan rengaspaineasiat menivät kyllä niille rajoille, että olisiko hylkäys ollut oikea ratkaisu vai ei. Pitkin hampain sanottuna toimivat kyllä oikein antaessaan virheen olla sellainen paineiden osalta ja vieläpä noinkin räikeästi kuin oli, mutta tätä ei saa toistaa. Muuten voisi alkaa taas enemmänkin arvostella. Sama homma olisi ollut myös Rosbergin ollessa voittajana minun kantanani tässä asiassa. Muutoin olisi kyllä voinut kieltää kun kerran sääntöihin on rajoituksia asiassa tehty. Singaporen kilpailu tuleekin olemaan mielenkiintoinen katurata-ajelu vaikka melko nopeavauhtinen rata alkaakin olla nykyään jo niin silti kellon kanssa tulee kyllä tiukkaa. Ja saa nähdä, että tuleekohan ensimmäinen sadekelin iltakilpailukin sinne.
 
Ylös