Kotimaan rallikausi 2016

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heinosti veti kuitenkin raakile-Mitsulla neljänneksi. Esim Asunmaata 23 sekkaa pataan. Eskelinen jäi jo minuutti 40 jälkeen.
 

mannerta

Member
Liittynyt
29.7.2015
Viestit
8
Tahko-Ralliin on SM-luokassa ilmoittautunut kaksi naiskuskia, Laura Suvanto ja Jonna Olkoniemi. Ei kovin tavallista, onko tällaista tapahtunut aiemmin?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Joonas Lindroos näemmä ollut nopein ajamalla jämsässä mutta hylätty tuloksista. Onko jollain tietoa miksi?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Snägärille oikopolku eikä reittiä pitkin??
Tästäpä tulikin mieleen, että Gardemeister kertoi joskus Jyskälän ralliradiossa, että ajaessaan Seat WRC:llä Uuden-Seelannin rallia, hänen tuli kesken siirtymän nälkä ja poikkesi Seatillaan paikallisen Mäkkärin autokaistalle hakemaan syötävää :p
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itse en ole ikinä ymmärtänyt miksi joillekin rallin suola on kaadot. Toiset laittaa tonni tolkulla rahaa kiinni vehkeisiin ja toiset yrittää sabotoida, että ajaisivat ulos, josta taas seuraa tonni tolkulla rahan menoa ja pahimmassa tapauksessa loukkaantumisia...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Itse en ole ikinä ymmärtänyt miksi joillekin rallin suola on kaadot. Toiset laittaa tonni tolkulla rahaa kiinni vehkeisiin ja toiset yrittää sabotoida, että ajaisivat ulos, josta taas seuraa tonni tolkulla rahan menoa ja pahimmassa tapauksessa loukkaantumisia...
Komp. Erityisesti historic-ralleissa jos ympäri menee joku sellainen auto, mitä ei enää tehdä eikä vastaavaa joka lähiön pihalla pyörikään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Itse en ole ikinä ymmärtänyt miksi joillekin rallin suola on kaadot. Toiset laittaa tonni tolkulla rahaa kiinni vehkeisiin ja toiset yrittää sabotoida, että ajaisivat ulos, josta taas seuraa tonni tolkulla rahan menoa ja pahimmassa tapauksessa loukkaantumisia...
Aikalailla normimeininkiä mm. Montessa. Suomessa en aivan tuollaiseen ilmiöön ole aiemmin törmännyt, mutta silloin kun tiettyjä paikkoja ruukattiin merkitä siimoilla, niin niitä siimoja kyllä katsojien toimesta revittiin pois. Samoin huomio-merkkejä olen nähnyt nosteltavan pois paikoiltaan.

Ja mitä sitten suistumisiin ja läheltä-piti-suistumisiin tulee, niin ne juuri on rallin suola. Paljon mielekkäämpää oli katsella kun välikoppa Escorteilla, Starleteilla, GT Gorilloilla tai Mantoilla roikuttiin mutkissa tappisladissa ja pidettiin lappu lattiassa siinä toivossa että se vielä nousisi siitä ojanpenkalta vs. nykyisellä R2 jaV1600 etuvetokalustolla körötellään pääsääntöisesti jonopyörää (hieman kärjistettynä). Vielä kun niissä Mantoissa olisi ollut normi 2-litraisen sijaan 400-kone ja Escortissa Tanarin OHC:n tai 13-satasen kenttiläisen sijaan BDA, niin aina parempi.

Keskiverto rallikatsoja pitää enemmän näkemästään kun kuskit reuhaa koko tien leveydeltä kuin että ajaisivat pätkän läpi muutaman sekunnin nopeammin ajamalla nätisti jonopyörää... Ralli on nähtävä ennenmuuta viihteenä. Ja siitä viihteellisyyden näkökulmasta nähtynä voisi NORF:ssakin olla parempi jos VW ohjeistaisi Ogieeria peesailemaan rauhassa itsensä 2. sijalle Jari-Matin takana (kuten tänä vuonna Mehikossa). Jos katsoja ei pidä näkemästään tai ei pidä sitä maksamansa pääsylipun arvoisena viihdetapahtumana, niin hän hyvin herkästi äänestää jaloillaan ja jättää seuraavalla kerralla tulematta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ja mitä sitten suistumisiin ja läheltä-piti-suistumisiin tulee, niin ne juuri on rallin suola. Paljon mielekkäämpää oli katsella kun välikoppa Escorteilla, Starleteilla, GT Gorilloilla tai Mantoilla roikuttiin mutkissa tappisladissa ja pidettiin lappu lattiassa siinä toivossa että se vielä nousisi siitä ojanpenkalta vs. nykyisellä R2 jaV1600 etuvetokalustolla körötellään pääsääntöisesti jonopyörää (hieman kärjistettynä). Vielä kun niissä Mantoissa olisi ollut normi 2-litraisen sijaan 400-kone ja Escortissa Tanarin OHC:n tai 13-satasen kenttiläisen sijaan BDA, niin aina parempi.

Keskiverto rallikatsoja pitää enemmän näkemästään kun kuskit reuhaa koko tien leveydeltä kuin että ajaisivat pätkän läpi muutaman sekunnin nopeammin ajamalla nätisti jonopyörää... Ralli on nähtävä ennenmuuta viihteenä. .
Itse olen sitä mieltä, että rallin suola on paljon muutakin. Ulosajot ja läheltä piti-tilanteet ovat toki oleelinen osa sitä, mutta kyllä se penkalla viihtyminen koostuu aika monestakin tekijästä. Tunnelma yleisesti, jopa sää vaikuttaa. Vaihtelevat ja mielenkiintoiset ajosuoritukset, joita voi olla mm. näyttävä ajo, pitkät hypyt, raju yrittäminen ja toki ne ulosajot ja muutkin pienemmät töppäykset. Monipuolinen kalusto, nimimiehet tai muuten vaan tuttuja nimiä lähtöluettelossa jne. Ja esim. jossain Lahden EM-Historicissa on usein niin tyylikästä kalustoa viivalla, että niitä on ilo katsella vaikka köröttelisivät kolmeakymppiä ohi.
Mutta siitä olen kyllä täsmälleen samaa mieltä, että jos niitä kieli keskellä suuta, jonopyörää jurnuttavia etuvetoisia R2:sia ja vastaavia joutuu tuntikaupalla katsomaan, niin kyllä siinä haukottelu tihenee. Eikä jaksa paljon tielle päin enää vilkaista, kun heinänkorren nyppiminen on niin pahasti kesken. Kaiken pahinta on se, jos näiden autojen väliin tulee vielä jatkuvasti sellaisia 5-10 minuutin taukoja keskeyttäneiden autojen takia. Voi jumankauta sitä odottelun tuskaa, kun ne minuutit on niin järjettömän pitkiä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tää Juha Salo on kyl eittämättä Suomen kovimpia kotimaisia kuskeja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tää Juha Salo on kyl eittämättä Suomen kovimpia kotimaisia kuskeja.
Onhan tuo muutaman ÄsÄmmän voittanut, mutta kuinka paljon etua hän on siihen saanut kaluston puolesta? Taannoin EePee Lappi ajoi armotta Salolle jäljet selkään ennenkuin siirtyi isompiin hiekkalaatikoihin. Ja uskon että mikäli taustat olisi samalla tasolla niin Nikaran Jakke pistäis ainakin kovaa hanttiin Salolle.

Sitten alemmissa luokissa on myös ihan vetomiehiä, kuten Joonas Lindroos, mutta taloudelliset seikat ilmeisesti estävät siirtymisen SM1:een kunnon kalustolla.

J.Salosta puhuttaessa on aina muistettava se, että ne kerrat kun hän on mittauttanut vauhtiaan kv.tason kuskeja vastaan, niin tulokset on ollet vähemmän mairittelevia. Esim. Viime suvena R5 Pösöllä Eestin ERC kisassa yk:n 23s ja luokassaankin vasta 12. Eli Salon näytöt ovat vain ja ainoastaan SM-tasolta, jossa ei juuri todellisia haastajia ole ollut. SM:n taso on ollut luokatonta jo monta vuotta. 80- ja 80-luvulla oli kaksi kourallista suht. kovatasoisia kuskeja, joista kuka tahansa saattoi ajaa voitosta: Hagström, Grönholm, Lindholm, Lampi, Laine, Sundström, Fagerudd, Buri, Saarenpää, Harri Toivonen etc. Yksi suuri syy tähän oli autokalusto. Nykyään täytyy olla todella avokätiset tukijat, että pystyy ostamaan viimeistä huutoa olevan R5:n ja päivittämään siihen vuosittain viimeiset evoluutio-osat. Ja tämä puoli on Salolla ollut erinomaisessa tikissä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Onhan tuo muutaman ÄsÄmmän voittanut, mutta kuinka paljon etua hän on siihen saanut kalston puolesta? Taannoin EePee Lappi ajoi armotta Salolle jäljet selkään ennenkuin siirtyi isompiin hiekkalaatikoihin. Ja uskon että mikäli taustat olisi samalla tasolla niin Nikaran Jakke pistäis ainakin kovaa hanttiin Salolle.

Sitten alemmissa luokissa on myös ihan vetomiehiä, kuten Joonas Lindroos, mutta taloudelliset seikat ilmeisesti estävät siirtymisen SM1:een kunnon kalustolla.

J.Salosta puhuttaessa on aina muistettava se, että ne kerrat kun hän on mittauttanut vauhtiaan kv.tason kuskeja vastaan, niin tulokset on ollet vähemmän mairittelevia. Esim. Viime suvena R5 Pösöllä Eestin ERC kisassa yk:n 23s ja luokassaankin vasta 12. Eli Salon näytöt ovat vain ja ainoastaan SM-tasolta, jossa ei juuri todellisia haastajia ole ollut. SM:n taso on ollut luokatonta jo monta vuotta. 80- ja 80-luvulla oli kaksi kourallista suht. kovatasoisia kuskeja, joista kuka tahansa saattoi ajaa voitosta: Hagström, Grönholm, Lindholm, Lampi, Laine, Sundström, Fagerudd, Buri, Saarenpää, Harri Toivonen etc. Yksi suuri syy tähän oli autokalusto. Nykyään täytyy olla todella avokätiset tukijat, että pystyy ostamaan viimeistä huutoa olevan R5:n ja päivittämään siihen vuosittain viimeiset evoluutio-osat. Ja tämä puoli on Salolla ollut erinomaisessa tikissä.
Hmm vai semmosta. Muistan muuten aina Sebastian Lindholmin,SM-tason huippu muttei koskaan mairittelevaa menestystä WRC:ssä!
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
SM:n taso on ollut luokatonta jo monta vuotta. 80- ja 80-luvulla oli kaksi kourallista suht. kovatasoisia kuskeja, joista kuka tahansa saattoi ajaa voitosta: Hagström, Grönholm, Lindholm, Lampi, Laine, Sundström, Fagerudd, Buri, Saarenpää, Harri Toivonen etc. .
SM:ssä oli tosiaan kovia nimiä ja kunnon kalustoa vielä 80-90-luvulla. Oli huomattavasti mielenkiintoisempaa. Mutta herää kysymys, kuka on Fagerrud?
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
SM:ssä oli tosiaan kovia nimiä ja kunnon kalustoa vielä 80-90-luvulla. Oli huomattavasti mielenkiintoisempaa. Mutta herää kysymys, kuka on Fagerrud?
Vähän tuntematon nimi itellenikin mut eiköhän kyseisen herran etunimi ole Reif, ja ajeli ihan kohtuuhyviä sijoituksia aikanaan. En kuitenkaan laittais samaan kastiin noitten muiden nimien kanssa.
 
Ylös