SM1-luokan mestaruustaistosta tullee mielenkiintoinen kaudella 2017. Juha Salo on hallinnut mielin määrin menneinä vuosina mutta tulevalla kaudella kilpailukykyistä R5-kalustoa on muidenkin alla (Asunmaa, Vainionpää, Mänty, Lehessaari +japanilaiset). Ja Salo vielä joutuu vaihtamaan kartturia Marko Salmisen hypättyä Takamoto Katsutalle nuottia lukemaan. Varsinkin Teemu Asunmaan uskon Salon haastavan täysin Skoda Fabia R5:llä. Ja mitä tekee Nikara? Viime kaudella oli selkeästi nopein kuski SM1-luokassa "taksimallin" Mitsulla ja ajeli jälkiä Salon selkään mutta oli tekniikan kanssa uskomattoman epäonninen. Kun vain Nikara saisi jostain kilpailukykyisen (ja luotettavan) R5-kamppeen alle niin siinä voisi olla yksi potentiaalinen mestari. Vainionpää alkaa nuorehkosta iästään huolimatta olla menneen talven lumia. Huhut kertoo että motivaatio ajamiseen (ja varsinkin testaamiseen) on luokkaa nolla, nada, zip, zilch. Sääli sillä kohtuu potentiaalisesta kuskista on kyse ja allakin pitäisi olla kilpailukykyinen auto (Citroen DS3 R5) toista kautta putkeen.
SM2-luokka näivettyy entisestään Asunmaan vaihdettua luokkaa ylöspäin. Kilpailukykyiset kuskit ja autot on harvassa. Viime kaudella Asunmaa oli täysin ylivoimainen. Jännä nähdä mihin Ville Hautamäki pystyy toisella kaudellaan nelivetoisella. Ja mihin pystyy Antti Selivaara Asunmaan viime kauden Subarulla. Voittaja-auto on ainakin todistetusti alla.
ps. Mitä tapahtui Joni Nikolle? Miksei aja enää? SM2-luokan Mitsu ollut myynnissä jo toista vuotta nettiautossa. Loppuiko rahat vai innostus?