Kotimaan rallikausi 2016

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Onhan tuolla Cosworthin sisällä varmasti pikkuisen erilainen kampiakseli, vakiona paremmat kiertokanget ja turbolle sopivammat männät. Lohkokin saattaa olla uudemmissa vahvisteltu?
Burtonin mukaan ensimmäiset Cosworth YB moottorit tehtiin valikoituihin Sierran "Pinto" sohc lohkoihin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onhan tuolla Cosworthin sisällä varmasti pikkuisen erilainen kampiakseli, vakiona paremmat kiertokanget ja turbolle sopivammat männät. Lohkokin saattaa olla uudemmissa vahvisteltu?
Burtonin mukaan ensimmäiset Cosworth YB moottorit tehtiin valikoituihin Sierran "Pinto" sohc lohkoihin.
Sarlinin Kalle joskus haeskeli "kissojen ja koirien kanssa" nimenomaan Cosworthin YB-lohko(j)a omaan kilvanajo laitteeseensa. Normi Sierran/Tanarin/Eskon OHC:n lohkot ei tarkoitukseen kelvanneet, vaikka olisikin olleet 2-litraisia. Joten jotain erikoista niissä YB-lohkoissa täytyy olla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Joku voi vahvistaa, mutta takaveto Cossussa on OHC:n 205-lohko ja uudemmissa nelikoissa sekä Escortissa vahvempi 200-lohko.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Joku voi vahvistaa, mutta takaveto Cossussa on OHC:n 205-lohko ja uudemmissa nelikoissa sekä Escortissa vahvempi 200-lohko.
Burtonin kotisivut sanoo, että aikaiset YB:t oli koottuja 205-lohkoon.
Vahvempi seinämäinen lohko tuli ilmeisesti RS500 malliin 1987 ja sen jälkeen tehtyihin sierroihin.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Taunukset sikseen, Tampereen SM:ässä viivalla Toyota GT86 R3 :thumbup: Muuten kisa ei tarjonne mitään ihmeellistä jos ei penkalle pääse.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Taunukset sikseen, Tampereen SM:ässä viivalla Toyota GT86 R3 :thumbup: Muuten kisa ei tarjonne mitään ihmeellistä jos ei penkalle pääse.
Aika vahvasti aliarvioidaan nyt sitä, että Tuomiston Henkka lähtee Bemarilla sekaan!

Lisäks Hatanmaalla S2000, kaksvetosten molemmat mestaruudet silleen että ajamaan joutuu ja kisan kaks viimestä pätkää ns. helemee.
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Taunukset sikseen, Tampereen SM:ässä viivalla Toyota GT86 R3 :thumbup: Muuten kisa ei tarjonne mitään ihmeellistä jos ei penkalle pääse.
No on siellä sentään ollu SM-sarjan hienoimmat tiet. Ja tuossa yllähän mainittiin et kaksvetosten mestaruudetkin on vielä auki. Eiköhän nuo ruottalaisten volvotkin luisussa tuu.
Jos sellaseen vertaa et on pimee kisa johon on reitille jätetty pari ratamestarin erikoista merkkaamatta, niin ei varmaan siihen verrattuna oo mitään nähtävää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
SM1 titteli kaupattiin sitten jälleen alennusmyynnistä polkuhintaan Juha Salolle. Onnea vaan kovasti ties kuinka monennesta SM-tittelistä. Itseä ei vain suuremmin lämmitä kun käytännössä juuri mitään vastusta sarjassa ollut. Toki wanha parta Vihavainen ajoi wanhalla WRC Misulla Pirelli-rallissa ihan kannoilla, mutta noin isommassa kuvassa todelliset haastajat olivat vähissä. Veibykin ajoi vain kolme SM-rallia. Salon olisi vähitellen syytä poistua mukavuusalueensa ulkopuolelle ja hankkia niitä meriittejä muualtakin kuin vain kotimaan kisoista. Esim Salon taannoinen tallikaveri Mitsubishi Ralliart Finlandin tallissa - eli Kosti Katajamäki - ajoi parhaimmillaan MM-osakilpailussa yleiskilpailun viidenneksi ja JWRC (S1600) kausilta oli kotiin tuomisina 10., 4. ja 5. sija kokonaiskilpailusta ja useita podium-sijoituksia JWRC-osakilpailuista. Niillä(kään) näytöillä ei ura auennut oikeisiin tehdastiimeihin, mutta harvassa ovat ne 2000-luvun suomalaiset, joilla on esittää edes saman tasoinen cv. Oikeastaan niitä ei ole kuin Latvala ja Lappi.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Olin eilen tuolla nelos ja kasi-ek:lla katsomassa. Juha Salo sai kyllä rauhassa mennä menojaan, mitä nyt välillä Ari Vihavainen tarjoili vastusta. Japanin pojan suoritus oli kova vierailla teillä.

Kyllä selkeästi sinne pätkän varteen menin niitä R5-autoja katselemaan. ex- N-ryhmän museoautot ovat unettavaa katseltavaa, etenkin "pumppaavalla" tyylillä ajettuna.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kotimaan rallikausi 2017 ? Kalenterit: 2017
Tuossa kalenterissa taitaa vielä sen verran päivämäärät muuttua, että Neste Rally pitäisi olla heinäkuun viimeisenä viikonloppuna, ja vastaavasti Autoglym-ralli jo sitä edeltävänä viikonloppuna. Hienoa, että Autoglym on nyt laitettu sopivampaan ajankohtaan Jyskälän testejä ajatellen. Lahti Historic on myös merkattu tuonne 21-22.7 viikonlopulle. Toivottavasti sekin muuttuisi ettei mene Autoglymin kanssa päällekkäin.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Autoglym siirtynee viikkoa aikaisemmaksi, Lahden päivämäärä on FIA:n vahvistama jo.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Autoglym siirtynee viikkoa aikaisemmaksi, Lahden päivämäärä on FIA:n vahvistama jo.
Harmillisesti päällekkäin menee Autoglym ja Lahti Historic. Onneksi Historicit kestää sentään kaksi päivää.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
SM1-luokan mestaruustaistosta tullee mielenkiintoinen kaudella 2017. Juha Salo on hallinnut mielin määrin menneinä vuosina mutta tulevalla kaudella kilpailukykyistä R5-kalustoa on muidenkin alla (Asunmaa, Vainionpää, Mänty, Lehessaari +japanilaiset). Ja Salo vielä joutuu vaihtamaan kartturia Marko Salmisen hypättyä Takamoto Katsutalle nuottia lukemaan. Varsinkin Teemu Asunmaan uskon Salon haastavan täysin Skoda Fabia R5:llä. Ja mitä tekee Nikara? Viime kaudella oli selkeästi nopein kuski SM1-luokassa "taksimallin" Mitsulla ja ajeli jälkiä Salon selkään mutta oli tekniikan kanssa uskomattoman epäonninen. Kun vain Nikara saisi jostain kilpailukykyisen (ja luotettavan) R5-kamppeen alle niin siinä voisi olla yksi potentiaalinen mestari. Vainionpää alkaa nuorehkosta iästään huolimatta olla menneen talven lumia. Huhut kertoo että motivaatio ajamiseen (ja varsinkin testaamiseen) on luokkaa nolla, nada, zip, zilch. Sääli sillä kohtuu potentiaalisesta kuskista on kyse ja allakin pitäisi olla kilpailukykyinen auto (Citroen DS3 R5) toista kautta putkeen.

SM2-luokka näivettyy entisestään Asunmaan vaihdettua luokkaa ylöspäin. Kilpailukykyiset kuskit ja autot on harvassa. Viime kaudella Asunmaa oli täysin ylivoimainen. Jännä nähdä mihin Ville Hautamäki pystyy toisella kaudellaan nelivetoisella. Ja mihin pystyy Antti Selivaara Asunmaan viime kauden Subarulla. Voittaja-auto on ainakin todistetusti alla.

ps. Mitä tapahtui Joni Nikolle? Miksei aja enää? SM2-luokan Mitsu ollut myynnissä jo toista vuotta nettiautossa. Loppuiko rahat vai innostus?
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Asunmaa lienee ykköshaastaja Salolle sikälimikäli uus auto sopii yhtään lapaseen. Mitens Veiby, vieläkö on tulossa ajelemaan tänne vai keskittyykö ihan muihin kisoihin?
 
Ylös