#7 Iceman Räikkönen 2016 - One more year

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Taas siellä tuli vaan se yksi virhe, mikä tuntuu nykyisin joka viikonloppu tulevan jossain kohdassa. Tällä kertaa siis lähdössä. Vettelin epäonnistunut taktiikka vaan pelasti tällö kertaa.
Meinasin juuri kirjoittaa, että nyt pitäisi jotain tehdä noiden lähtöjen suhteen. Oikeastaan sen jälkeen kun viime kaudella lähtöjärjestelmät kiellettiin niin lähes poikkeuksetta lähdöt epäonnistuneet. Nyt on vaan kauden aikana ekoilla kierroksilla käynyt kaikkea erikoista niin mennyt vähän ohi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Lehtien on tarkoitus myydä ja journalisti kantaa itse vastuun siitä, jos joku pitää häntä ammattitaidottomana. Viitataanhan tämänkin forumin säännöissä keltaisen lehdistön uskottavuudesta noin yleisellä tasolla.

Luulen ettei Kimi tai Ferrari anna suurtakaan painoarvoa lehdistön kommenteihin kisasuorituksesta. Kyllä heillä on siihen vähän tarkempaa dataa käytössä. Yleisöhän näihin reagoi.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Viime kisan jälkeen ihmettelin lehdistön puolueellisuutta ja lisää todisteita satelee. Vettel oli aika-ajoissa perässä ja kisassa myös. Silti parempi arvosana. Aina väärin ajettu sija Kimillä. Vettel oli sitä paitsi hidas medium-renkailla. Selvästi Kimiä hitaampi 2 kierrosta tuoreemmilla renkailla. Vettel ajoi kuitenki puhtaassa ilmassa. Ero alkoi kaventumaan vasta kun Kimi oli tuhonnut renkaat Maxin perässä. Vettel oli yksinkertaisesti hitaampi kuin Kimi. Kerrankin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Viime kisan jälkeen ihmettelin lehdistön puolueellisuutta ja lisää todisteita satelee. Vettel oli aika-ajoissa perässä ja kisassa myös. Silti parempi arvosana. Aina väärin ajettu sija Kimillä. Vettel oli sitä paitsi hidas medium-renkailla. Selvästi Kimiä hitaampi 2 kierrosta tuoreemmilla renkailla. Vettel ajoi kuitenki puhtaassa ilmassa. Ero alkoi kaventumaan vasta kun Kimi oli tuhonnut renkaat Maxin perässä. Vettel oli yksinkertaisesti hitaampi kuin Kimi. Kerrankin.
Kimi olisi ollut vieläkin nopeampi Vetteliä, jos olisi saanut ajaa puhtaassa ilmassa, niin ettei Verstappen olisi ollut tulppana edessä. Kierrosajat olisivat olleet selkeästi nopeampia.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Lehtien on tarkoitus myydä ja journalisti kantaa itse vastuun siitä, jos joku pitää häntä ammattitaidottomana. Viitataanhan tämänkin forumin säännöissä keltaisen lehdistön uskottavuudesta noin yleisellä tasolla.

Luulen ettei Kimi tai Ferrari anna suurtakaan painoarvoa lehdistön kommenteihin kisasuorituksesta. Kyllä heillä on siihen vähän tarkempaa dataa käytössä. Yleisöhän näihin reagoi.
Miksi lehdet myisivät enemmän sillä että antavat gridin suosituimmalle kuskille pisteitä jatkuvasti ala-kanttiin? Ennemmin jätän roskalehdet juuri siksi ostamatta. Eiköhän kyse ole yksinkertaistettuna siitä että toimittajat eivät yleisesti vaan pidä hankalasta haastateltavasta Räikkösestä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Miksi lehdet myisivät enemmän sillä että antavat gridin suosituimmalle kuskille pisteitä jatkuvasti ala-kanttiin? Ennemmin jätän roskalehdet juuri siksi ostamatta. Eiköhän kyse ole yksinkertaistettuna siitä että toimittajat eivät yleisesti vaan pidä hankalasta haastateltavasta Räikkösestä.
Ainakin Räikkönen itse noteeraa vain voitot. Eikä niitäkään jos mestaruustaistelu on hävitty. Ehkä rima sitten on Kimin kohdalla niin korkealla että if you ain't first you're last.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Ainakin Räikkönen itse noteeraa vain voitot. Eikä niitäkään jos mestaruustaistelu on hävitty. Ehkä rima sitten on Kimin kohdalla niin korkealla että if you ain't first you're last.
Eikö riman pitäisi olla korkealla nimenomaan Vettelin kohdalla. Hän on sentään nelinkertainen mestari. Aina kun tekee virheitä, lehdistö tuskin edes huomioi niitä. Jos on hitaampi kuin Kimi, silti paremmat arvosanat. Onko tosiaan niin, että toimittajia harmittaa kun Kimi vähät välittää heistä. Leo Turrini on poikkeus.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eikö riman pitäisi olla korkealla nimenomaan Vettelin kohdalla. Hän on sentään nelinkertainen mestari. Aina kun tekee virheitä, lehdistö tuskin edes huomioi niitä. Jos on hitaampi kuin Kimi, silti paremmat arvosanat. Onko tosiaan niin, että toimittajia harmittaa kun Kimi vähät välittää heistä. Leo Turrini on poikkeus.
Ei Kimi selkeästi nopeampi tai hitaampi ollut viime viikonloppuna, parempi taktiikka oli syynä Vettelin edessä olemiseen. Vettel oli kisassa parempi lähdön jälkeen, mutta Räikkönen aika-ajoissa. Kuten arvostelut kertovat, ei ero ollut suntaan eikä toiseen iso monenkaan mielestä. Periaatteessa Vettel ajoi paremman kisan, koska päihitti Ricciardon samalla taktiikalla, mutta Räikkönen ei Verstappenia. Itse antaisin molemmille 7,5 tai 8. Makuasia antaako Räikköselle 8 ja Vettelille 7,5 tai toisin päin. Vettel oli sanojensa mukaan voittanut ilman huonoa taktiikkaa, uskoo ken tahtoo. Itse en kyllä ehkä moiseen usko.

amiraali sanoi:
Kimi olisi ollut vieläkin nopeampi Vetteliä, jos olisi saanut ajaa puhtaassa ilmassa, niin ettei Verstappen olisi ollut tulppana edessä. Kierrosajat olisivat olleet selkeästi nopeampia.
Alussa Vettel kärsi selkeästi Verstappenista eikä vauhtieroa Räikkösen ja Vettelin välillä päästy näkemään suntaan eikä toiseen. Lopussa Ricciardo pääsi haastamaan Vetteliä, joka myös söi aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Alussa Vettel kärsi selkeästi Verstappenista eikä vauhtieroa Räikkösen ja Vettelin välillä päästy näkemään suntaan eikä toiseen. Lopussa Ricciardo pääsi haastamaan Vetteliä, joka myös söi aikaa.
Vettel sai ajaa puhtaassa ilmassa lähes koko kisan, mikä säästää renkaita, eikä ilmanpyörteistäkään kärsi samaan tapaan kuin Kimi Verstappenin takana.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Toivottavasti Räikkönen tajuaa lopettaa tähän kauteen.On sen verran karmeaa tuo meno ollut Ferrari-paluun jälkeen.Jos jatkaa,niin eiköhän mono heilahda jossain vaiheessa ensi kautta.Jotenkin tuntuu siltä että Kimi ei ymmärrä lopettaa ajoissa.No,jos massia saa niin mikäs siinä on körötellessä.

Paluun jälkeen 2(?) voittoa ja muutama podiumi,siis viidessä vuodessa(olettaen ettei tällä kaudella voittoja tule.)
Virheitä aika-ajoissa,kisoissa ei onnistu oikein mikään ja aina sama"ei tää katastrofi ole"-mantra.
Siis onhan Räkä hyvä kuski,jos auto toimii.Ja renkaat.Ja tietty sää täytyy olla kohdillaan,lämpötila ja kaikki mahdollinen alkaen tähtien asennoista,tuulesta,kellon ajasta ja radan lämpötilasta.Se auton säätäminenkään kun ei onnistu,niin eihän tuosta mitään oikein tule.

Räkkösen prime time oli ja meni 2001-2007(tai -2009,makukysymys).Mutta paras olisi ollut jos olisi lopettanut uransa kokonaan kauden 2009 jälkeen.Tai ainakin Lotus-kausien jälkeen viimeistään.Nyt meno on ollut surkuhupaisaa koheltamista jo kolmatta kautta putkeen.
Iced man indeed.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kyllähän Kimin paluussa on yhtäläisyyksiä esim. Schumin paluun kanssa. Schumilla ei ollut voittavaa autoa, ei toisaalta Räikköselläkään sellaista, jolla jokaisen kuljettajan maaliin ajaessa olisi täysi mahdollisuus jokaisessa kilpailussa taistella voitosta. Ei ollut Lotari jokaisessa kisassa kärkivauhdissa, '14 Ferrarilla ei voittanut Alonsokaan ja viime kaudellakin mahdollisuudet olivat vähissä - ja silloinkin tallikaveri oli pelissä mukana ja aina edellä. Malesiassa toinen Saubereista puhkoi Kimin toisen takarenkaan, Unkarissa talli mokasi renkaan kiinnityksen kanssa ja Singaporessa Vettel vaan oli nopeampi. Bahrainissakaan ei oikein ollut saumaa, vaikka Hamiltonin renkaat kai aika heikossa hapessa lopussa olivatkin.

Tällä kaudella Bahrainissa ei ollut todellista saumaa. Espanjan voitto olisi kyllä pitänyt pystyä Verstappenilta viemään. Toisaalta kaveri ajoi virheettömästi ja ansaitsi sen.

Summa summarum, Kimi on ollut väärässä paikassa väärään aikaan. Eiköhän se Räikkönenkin tolla Mersulla napsisi mestaruuksia.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Kyllä Lotus vuodet oli aivan Räikkösen huippuaikaa aika-ajoja lukuunottamatta. Kisataidot 2012/13 oli terävimmät koskaan. Loistavia ohituksia joka kisassa ilman virheitä. 2012 ei yhtään keskeytystä. Ferrarilla on kyllä menny aika perseelleen, vaikka tää kausi on ihan kohtalaisesti mennyt. Kuumalla kelillä tuntuu, että Kimi on yhtä hyvä kuin Vettel. Kanadan olosuhteissa korostuu jotenkin se, ettei Kimi osaa/kykene nykyrenkaita käsitellä. Kuitenkin paluun jälkeen 2 voittoa ja 21 podiumia. Esim. vanhalla tallikaverilla Massalla vuoden 2009 jälkeen 13 podiumia.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Summa summarum, Kimi on ollut väärässä paikassa väärään aikaan. Eiköhän se Räikkönenkin tolla Mersulla napsisi mestaruuksia.
Kimi on ollut väärässä paikassa väärään aikaan myös hyvin usein siksi, että on mokannut itse aika-ajoissa tai jossain kohtaa kisaa. Pieniä ja isompia virheitä viimeisen parin-kolmen vuoden aikana on ihan käsittämätön määrä, kun ottaa huomioon, että kyseessä on kuitenkin kaveri, jota pidetään vielä jonkinmoisena huippukuskina. Nykykunnolla on ihan turha edes puhua mestaruuksista, kun onnistuminen vaatii vähintään oikeanlaisen radan, sopivat renkaat, hellesään jne. ja silloinkin harvoin kaikkien osuessa kohdalleen saattaa tallikaveri vielä ehtiä silti edelle.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kyllä Lotus vuodet oli aivan Räikkösen huippuaikaa aika-ajoja lukuunottamatta. Kisataidot 2012/13 oli terävimmät koskaan. Loistavia ohituksia joka kisassa ilman virheitä. 2012 ei yhtään keskeytystä.
Samoja huomioita. Näitä komeita ohituksia, suorastaan loistavaa reagointikykyä ja erinomaista pelisilmää kilpailutilanteissa itsensä radalle sijoittamiseen olen kaivannut viime vuosina.

Mutta mistä näiden puute sitten johtuu? Kimiltähän leikattiin selkä 2013 lopussa ja 2014 oli eka vuosi turbo-koneilla. Muuttuivatko autot ja renkaat paljon 2013 jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:

candal

New member
Liittynyt
13.6.2016
Viestit
1
Autosportin forumeilta poimittua http://forums.autosport.com/topic/201514-kimi-raikkonen-vs-sebastian-vettel-2016/?p=7580653:

It´s the tyres and cars, not psychological mumbo-jumbo.

In the tyre war days you got to pick between a vast array of compounds the one that fitted your car and driver better. You had a lot of freedom with alignment, geometry and pressures. You CREATED your own sweetspot. Kimi was an ace at that.

Nowadays you drive what they give you, with the pressures they say, and the alignment limits they decide to enforce. Kimi is bad at that.
Löytyykö jostain tarkempaa tietoa minkälaisia rajoituksia rengaspaineille, camber-kulmille yms. Pirelli on asettanu nykyrenkaille? Kesän 2013 jälkeen kuitenkin taidettiin tehdä suurimmat muutokset renkaiden rakenteeseen ja säätörajoituksiin. Alkaa näyttämään aika selvältä, että nykyrenkailla ja -rajoituksilla Kimi ei vaan pysty tietyillä radoilla/säällä säätämään autoa sellaseks, mikä sopis ajotyyliin. Renkaat on kaikille tietenkin samat, mutta nykyrenkaat (ja niiden aiheuttamat säätörajoitukset) on mielestäni typerät, koska estää näinkin rankasti kuskeja hyödyntämästä omia vahvuuksiaan/ajotyylejään. Mutta onhan se toki selvää, että Kimin suuri heikkous on kapea mukavuusalue säätöjen suhteen.

Onko ens vuoden renkaiden rakenteesta ja säätörajoituksista tietoa? Veikkaan, että Kimi saa pitää paikkansa vielä ens vuonna Ferrarilla, jos pystyy osoittamaan tallille, että ens vuoden rengassäännöillä auto kulkee. :)
 

mo7ors

Well-known member
Liittynyt
28.7.2015
Viestit
140
Summa summarum, Kimi on ollut väärässä paikassa väärään aikaan. Eiköhän se Räikkönenkin tolla Mersulla napsisi mestaruuksia.
Siellä vaan olisi kuitenkin tallikaveri voitettava, joten en usko tuohon.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Eikö teoriassa ainakin leveämmät renkaat sopisi Kimille paremmin? Ensi vuonnahan renkaat levenee. Erityisesti leveämmät eturenkaat pitäisi sopia Kimille. Täytyy toivoa, että Ferrari antaa vielä yhen mahiksen.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Toivottavasti Räikkönen tajuaa lopettaa tähän kauteen.On sen verran karmeaa tuo meno ollut Ferrari-paluun jälkeen.Jos jatkaa,niin eiköhän mono heilahda jossain vaiheessa ensi kautta.Jotenkin tuntuu siltä että Kimi ei ymmärrä lopettaa ajoissa.No,jos massia saa niin mikäs siinä on körötellessä.

Paluun jälkeen 2(?) voittoa ja muutama podiumi,siis viidessä vuodessa(olettaen ettei tällä kaudella voittoja tule.)
Virheitä aika-ajoissa,kisoissa ei onnistu oikein mikään ja aina sama"ei tää katastrofi ole"-mantra.
Siis onhan Räkä hyvä kuski,jos auto toimii.Ja renkaat.Ja tietty sää täytyy olla kohdillaan,lämpötila ja kaikki mahdollinen alkaen tähtien asennoista,tuulesta,kellon ajasta ja radan lämpötilasta.Se auton säätäminenkään kun ei onnistu,niin eihän tuosta mitään oikein tule.

Räkkösen prime time oli ja meni 2001-2007(tai -2009,makukysymys).Mutta paras olisi ollut jos olisi lopettanut uransa kokonaan kauden 2009 jälkeen.Tai ainakin Lotus-kausien jälkeen viimeistään.Nyt meno on ollut surkuhupaisaa koheltamista jo kolmatta kautta putkeen.
Iced man indeed.
Se ihmetyttää et 2008 ja 2009 oli kans vähän vaisuja kausia. Tuliko Kimi mestaruudesta kylläiseksi??
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Se ihmetyttää et 2008 ja 2009 oli kans vähän vaisuja kausia. Tuliko Kimi mestaruudesta kylläiseksi??
En oikein tiedä tuon motivaation suhteen, kun mietitään mitä noina kausina tapahtui. Enemmän tuli kyllä virheitä kisatilanteissa, kuin yleensä.

2008 Kimi johti MM-sarjaa viiden kisan jälkeen seitsemällä pisteellä.
Kuudes kisa Monacossa: Kimi lähtee ruudusta kaksi, mutta saa läpiajorangaistuksen, koska muistaakseni oli väärät renkaat alla ennen starttia. Tästä pudotus neljänneksi ja toinen turva-auto kisassa pudotti vielä Kimiä taaemmas. Lopussa sitten virhe ja Sutilin konttiin, ei pisteitä. Sekä huonoa onnea, että oma moka tuona viikonloppuna.
Seitsemäs kisa Kanadassa: Kimi kärkitaistossa ja Hamilton vetää varikolla konttiin. Ei pisteitä toisen virheen seurauksena.
Kahdeksas kilpailu Ranskassa: Kisan kärjessä selvästi, mutta pakoputken ongelman takia putoaa lopulta toiseksi Massan saadessa ilmaisen voiton.
Yhdeksäs kisa Iso-Britanniassa: Lottokeli sateella ja Kimi ei saanut renkaita toimimaan. Neljäs maalissa.

Kausi puolivälissä ja Kimi MM-kärjessä tasapistein Hamiltonin ja Massan kanssa.

10. kilpailu Saksassa: Kimi kuudes, heikko suoritus sitä ei käy kiistäminen.
11. kilpailu Unkarissa: Heikohko viikonloppu, mutta Massan ja Hamiltonin ongelmien takia nousi kolmanneksi. Tässä oli myös tuuria mukana. Tässä kohtaa viisi pinnaa Hamiltonin perässä MM-sarjan toisena.
12. kilpailu Saksassa: Auto leviää Kimillä, ei yhtään pistettä ja pahinta se, että Massa ja Hamilton ovat kärkikaksikko maalissa. Toki vauhdillisesti oli myös heitä kisassa jäljessä.
13. kilpailu Belgiassa: Kärjessä ison osan kisasta, kunnes sade tulee lopussa ja Hamilton lähestyy. Tiukka taistelu ja seinään. Oma virhe, sitä ei voi kiistää. MM-sarja käytännössä ohi Kimin kannalta.
14. kilpailu Italiassa: Ei kulje sateella ja maalissa vasta yhdeksäs. Muut kärkikuskit siinä juuri edessä.
15. kilpailu Singaporessa: Ajoi kolmantena ja otti kiinni Hamiltonia. Aivan kontissa, kunnes tuli turva-auto, jonka johdosta joutui odottamaan varikolla Massan stopin takia, josta myös se bensaletku irtosi. Putosi sijalle 16. tämän takia. Lopussa viidentenä ja oman virheen takia seinään. Huonoa onnea ja oma moka.
Kisat 16-19 sitten kolme kolmossijaa putkeen.

Muutamia heikkoja hetkiä väärään aikaan osittain omien mokien, mutta erittäin paljon myös huonon tuurin ja muun johdosta. Toki oli niitä hetkiä myös Massallakin jonkin verran.
Ei Kimi 2008 ollut niin sysipaska ja kyykytetty, kuin aina annetaan ymmärtää.

2008 myös Ferrari muutti autoaan Espanjan GP:n (viides kisa) alla paremmin Massalle sopivammaksi, koska tälle se ei osunut yhtään sitä ennen lapaseen. Kimi tästä sitten myös osittain kärsi.

2009 Ferrari oli heikko auto ja Massa ehkä vähän niskan päällä. Ennen Unkaria aika-ajot Kimille kuitenkin 5-4 ja vaikka Massa voittikin pisteet 22-10, niin enemmän silloinkin Kimi kärsi ongelmista kuin Massa. Massan onnettomuuden jälkeen Kimi veti sitten putken podiumeja ja oli huomattavasti terävämpi, ehkä osin tallin panostuksen avulla. Massan korvaajathan eivät ottaneet yhtäkään pistettä loppukaudesta.
 
Ylös