F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mistä tällainen tieto on peräisin? En ole ainakaan itse kuullut tai lukenut mistään. Päinvastoin, Boullier kertoi Buttonin kertoneen auton tuntuvan hyvältä Bahrainin kisassa. Eikös se viime vuonnakin ollut ihan hyvä (ainakin loppua kohden), mutta moottori vaan oli onneton. Vai muistanko väärin?
Toisaalta se, että auto tuntuu hyvältä ja on nopea ovat kaksi eri asiaa. Huippunopeusmittauksissa Mclaren on petrannut viimevuodesta 320.9->328,1 kun taas Mersulla(332,1) ja Ferrarilla(331,3) ei ole havaittavissa minkäänlaista huippunopeuden lisääntymistä. Suoranopeuksissa Honda on kyllä tullut jo Mersujen ja Ferrarin vanaveteen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mukavimmin silmiin pistää tuo että Williams jättää nyt kovemmat renkaat vähälle.
Smedley on lukenut Massan kommentin, että auto oli ajokelvoton, kiitos puuttuvan vetopidon ja downforcen, mediumeilla. Jossakin oli Bottaksen kommenttia että yhden downforce 'pisteen' saamiseksi tuulitunnelissa, pitää tehdä älyttömän paljon töitä. Näin varmaan onkin, kun auton peruskonsepti on 2-3 vuoden takaa (milloin lie aloitettu kauden 2014 auton suunnittelu?).

Ajattelin, että uuden etusiiven myötä auton koko aero olisi uudistettu, mutta jäi vähäiseksi nekin uudistukset. Eikä tulokset nyt ainakaan mairittele ensiesityksen myötä. Saas nähdä paraneeko kun saadaan kilometrejä alle?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ajattelin, että uuden etusiiven myötä auton koko aero olisi uudistettu, mutta jäi vähäiseksi nekin uudistukset. Eikä tulokset nyt ainakaan mairittele ensiesityksen myötä. Saas nähdä paraneeko kun saadaan kilometrejä alle?
Joo ei, uuden etusiiven myötä etusiiven ja keulan aero muuttuu, vaikuttaa toki taaksekkin mutta jos takapää on optimoitu vanhalle niin (kuten on ollut jo 3 kautta).

Williamsille tässä kävi kuten yleensäkkin että tasapainoa ei saatu uudelle etusiivellä kuntoon koska keula oli liian "terävä". Uuden siiven downforcen vähentämisessä taas ei ole järkeä koska sitähän päivityksellä haluttiin nimenomaisesti lisää. Auton ajettavuus on aina kompromissi etu- ja takapään pidon suhteen, jomman kumman saa helposti maksimoitua mutta tasapainon löytäminen on se vaikein asia. Nyt Williansin pitäisi parantaa peräpään aeroa ja saada sinne enemmän pitoa mutta taitaa olla mahdoton juttu, vähintään spec. 2 auto pitäisi moottorikatteineen, takasiipineen, pohjalevyineen ja uusine jäähdytyksineen tuoda koska sama konsepti on ollut käytössä jo sen 3 kautta joka oli optimoitu vanhan mallisen etusiiven kanssa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toisaalta se, että auto tuntuu hyvältä ja on nopea ovat kaksi eri asiaa. Huippunopeusmittauksissa Mclaren on petrannut viimevuodesta 320.9->328,1 kun taas Mersulla(332,1) ja Ferrarilla(331,3) ei ole havaittavissa minkäänlaista huippunopeuden lisääntymistä. Suoranopeuksissa Honda on kyllä tullut jo Mersujen ja Ferrarin vanaveteen.
Niin, pelkkä raaka teho ja suoranopeus ei vielä riitä mihinkään vaan moottorin muutkin ominaisuudet pitää olla kunnossa. Minä uskon että ihan raa'assa tehossa ei enää tällä kaudella ole isojakaan eroja eri valmistajien välillä, ja voi hyvinkin siksi olla niin että viime vuotinen Ferrari on tehottomin. Mutta edelleenkin Mersun moottori lienee kokonaisuutena paras (teho-ajettavuus -combo). Tämä näkyy minusta myös siinä että keskikastissa näyttää "tunnelma tiivistyneen" ja Mersun moottoriedusta nauttineet Williams ja Force India ovat ehkä menneet vähän alaspäin suhteessa muihin keskikastin tiimeihin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin, pelkkä raaka teho ja suoranopeus ei vielä riitä mihinkään vaan moottorin muutkin ominaisuudet pitää olla kunnossa. Minä uskon että ihan raa'assa tehossa ei enää tällä kaudella ole isojakaan eroja eri valmistajien välillä, ja voi hyvinkin siksi olla niin että viime vuotinen Ferrari on tehottomin. Mutta edelleenkin Mersun moottori lienee kokonaisuutena paras (teho-ajettavuus -combo). Tämä näkyy minusta myös siinä että keskikastissa näyttää "tunnelma tiivistyneen" ja Mersun moottoriedusta nauttineet Williams ja Force India ovat ehkä menneet vähän alaspäin suhteessa muihin keskikastin tiimeihin.
Taitaa vielä Mersun moottorissa olla parhaat 'aika-ajoasetukset', että saadaan yhdellä kiekalla vähän enämpi extraa puristettua kuin kilpailijansa.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Honda ja Renault ovat kyllä menneet todella ilahduttavasti eteenpäin viime vuodesta, molempien merkkien koneilla voi haastaa muita suorillakin jo ihan tosissaan. Renaultin iskukyky hämmästyttää sikäli, että ainakin polettien valossa muutoksia on tehty melko vähän. Vaikka kehitystyötä rajoitetaankin näyttäisi se silti olevan niin nopeaa, ettei edellisvuoden koneilla enää kunnolla pysy mukana.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse en oikein osaa sanoa juuta tai jaata tuohon että Toron 2015-moottorit olisivat tehottomampia kuin muut, mutta itse ainakin odotin ja odotan että he tulevat tippumaan vauhdillisesti aika paljon tänä vuonna, kun tuohon heidän moottoriin ei ole päivityksiä tulossa ollenkaan.

Sen takia harmittaa Toron puolesta se Australian sähläily taktiikan ja kuskien kesken, koska tämä alkukauden tärkeys korostuu heidän kohdallaan huomattavasti.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
http://www.suomif1.com/2016/04/kuljettajat-huolissaan-tuleeko-ohittamisesta-f1ssa-entista-vaikeampaa-2017/

Kuskit ovat ilmaisseet huolensa, että ensi vuodeksi suunnitelluilla nopeammilla autoilla on myös vaikeampi ohittaa. Ja täytyy sanoa että itse murehdin ihan samaa! MIKSI KOKOAJAN PITÄÄ MUUTTAA KAIKKEA?!

- Hamilton ajoi Bahrainissa kaikkien aikojen nopeimman kierroksen
- Koko pakka näyttäisi olevan tänä vuonna tasaisempi kuin vähintään viimeisen viiden-kuuden vuoden aikana

Mihin tarvitaan nopeampia autoja? Muuttaisivat sääntöjä niin, että noilla nykyisillä autoilla voi käyttää enemmän sitä nopeutta mitä niissä jo on. Säästelysäännöt pois.

Leveämpiä renkaita kyllä kannatan, mutta minusta parasta olisi pitää muutokset nyt mahdollisimman pieninä seuraavan parin kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Ohittamisen vaikeus riippuu siitä, mikä lisääntyneen mekaanisen pidon ja downforcen yhteisvaikutus on. Jossain analyysissa oli juttua että vaikka downforcekin kasvaa, on aeron muutoksissa otettu perässä ajaminenkin hyvin huomioon. Paras tietysti olisi leveät renkaat ilman muita muutoksia, mutta ei tuo koko pakettikaan välttämättä autoja huonompaan suuntaan vie.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Mitäs jos tuo mystinen viesti ei tarkottanu mitään vaan oli tarkotettu vaikka vain hämmentämään mersua? :D

Jotenkin naurettavalta kuulostaa, että näyttötauluilla voi antaa liikaa infoa. On hieman eriasia kuin radioyhteys..
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei kai näyttötaululla radiosääntöjä rikota? :yuck:
Mitäs jos tuo mystinen viesti ei tarkottanu mitään vaan oli tarkotettu vaikka vain hämmentämään mersua? :D

Jotenkin naurettavalta kuulostaa, että näyttötauluilla voi antaa liikaa infoa. On hieman eriasia kuin radioyhteys..
Säännöissähän kielletään kaikki kommunikaatio, myös varikkotaulut. Jotain pieniä juttuja saa kuljettajalle radiolla, tai tauluilla, tai savumerkeillä, ihan miten vaan. Mutta ne asiat mitkä on kielletty, niin niitä ei saa kertoa mitään kautta.

Tässä muuten tuo mystinen varikko taulu (3.2-LFS6-P1) :



https://twitter.com/PressRacing/status/718000931502223360
Hmm tuo kuva on Australiasta. Olikohan tässä kyse kuitenkin Australian kisasta eikä Bahrainista?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Säännöissähän kielletään kaikki kommunikaatio, myös varikkotaulut. Jotain pieniä juttuja saa kuljettajalle radiolla, tai tauluilla, tai savumerkeillä, ihan miten vaan. Mutta ne asiat mitkä on kielletty, niin niitä ei saa kertoa mitään kautta.



Hmm tuo kuva on Australiasta. Olikohan tässä kyse kuitenkin Australian kisasta eikä Bahrainista?

No niin, on hienoa että joku sentään hereillä vaikka toimittajat ei aina olekkaan. :)

Näyttötaulu (3.2-LFS6-P1) on nimenomaan Australiasta ja Vettelin näyttötaulu. Jostain kumman syystä nyt pitäis ottaa Kimiltä pisteet pois Bahrainissa. :) :) :)

Tapahtumaa on alla olevan jutun mukaan vaan esitetty FIA:lle Bahrainissa. Mutta ilmeisesti Ferrarilla on ollut tähän toimintaan Australiassa FIA:n lupa koska Vettelillä on ollut jotain ongelmaa ratin näytön kanssa.


http://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-cleared-of-pitboard-infraction-685317/
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
http://www.suomif1.com/2016/04/toinen-talli-karaytti-ferrarin-fia-tutkii-rikkoiko-mystinen-viesti-radiosaantoja/

Ohhoh. Ferrari mahdollisesti rikkonut kommunikaatiokieltoa. FIA tutkii. Voisiko Kimi siis menettää kakkossijansa? :thumbfh:
Haiskahtaa nyt vähän epäluotettavalta lähteeltä tämä suomif1.com -sivusto, jos kaapattu kuva on Vettelin näytttötaulusta ja Australiasta.:doubtful:

Eivät ole ainakaan vielä korjanneet uutisointiaan.

edith: näköjään uutisoitu uudestaan, että Ferrari sai synninpäästön Australian kisaa koskien, mutta eivät ole poistaneet valheellista uutista.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
No niin, on hienoa että joku sentään hereillä vaikka toimittajat ei aina olekkaan. :)

Näyttötaulu (3.2-LFS6-P1) on nimenomaan Australiasta ja Vettelin näyttötaulu. Jostain kumman syystä nyt pitäis ottaa Kimiltä pisteet pois Bahrainissa. :) :) :)

Tapahtumaa on alla olevan jutun mukaan vaan esitetty FIA:lle Bahrainissa. Mutta ilmeisesti Ferrarilla on ollut tähän toimintaan Australiassa FIA:n lupa koska Vettelillä on ollut jotain ongelmaa ratin näytön kanssa.


http://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-cleared-of-pitboard-infraction-685317/
Jaa allekirjoittaneelta menikin ohi tuo ilmeinen vitsi mitä tuossa yritettiin... :)
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Haiskahtaa nyt vähän epäluotettavalta lähteeltä tämä suomif1.com -sivusto, jos kaapattu kuva on Vettelin näytttötaulusta ja Australiasta.:doubtful:

Eivät ole ainakaan vielä korjanneet uutisointiaan.

edith: näköjään uutisoitu uudestaan, että Ferrari sai synninpäästön Australian kisaa koskien, mutta eivät ole poistaneet valheellista uutista.
No siis tuota kuvaa ei käsittääkseni ollut tullut ilmi vielä silloin kuin suomif1 tuosta asiasta uutisoi, joten taisi käydä vain tyypillinen rikkinäinen puhelin skenaario.

Ja kyllä itse tuota SuomiF1.comia ihan luotettavana lähteenä pidän, olivathan he ensimmäisiä ketkä tiesivät kertoa Räikkösen paluusta Ferrarille syksyllä 2013. Ja olivathan he tässäkin asiassa hyvin ajoissa liikkeellä, ja olihan se uutisen sisältökin pääpiirteittän ihan oikein. Väärästä kisasta oli kyse.

Tietenkin aina pitää osaa olla lähde- ja mediakriittinen, eikä uskoa täysin joka sanaa mitä yhdessä tai kahdessa lähteessä sanotaan. Mutta sitä vartenhan täällä keskustellaan että viisaammat voivat sitten korjata :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös