F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Niinpä. Akkiseltään ajatellen luulis, että suurimmat rahamäärät menee siihen moottorin suunnitteluun ja se on sitten aikalailla yksi hailea, että tehdäänkö niitä pari per talli enemmän tai vähemmän.
Juu, muttako neki rahat täytyy jossain määrin moottorin hintaan sisällyttää. Siellä on muitaki ku tehdastalleja. Tiedä sitte, muuttuuko hinta asiakastalleille kuitenkaan vai maksetaanko vuosittain tietty summa määrästä huolimatta
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Juu, muttako neki rahat täytyy jossain määrin moottorin hintaan sisällyttää. Siellä on muitaki ku tehdastalleja. Tiedä sitte, muuttuuko hinta asiakastalleille kuitenkaan vai maksetaanko vuosittain tietty summa määrästä huolimatta
Niin mutta kehitystyön hinta pysyy suht samana riippumatta siitä, montako moottoria kaudella saa käyttää. Eli jos talli nyt maksaa vaikka 20M moottoreista, niin ei se ole 15M jos moottoreiden määrä muuttuu 4->3. Eli hinta per moottori nousee, jos niitä käytetään vähemmän, kun yhtä moottoria kohden tulee isompi osuus kehitystyöstä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minunkaan logiikkaan ei kyllä istu se, että moottorikulut jotenkin tippuisi huomattavasti jos niitä vain käytetään vähemmän.

Mitään faktaa minulla ei kuitenkaan asiasta ole.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Niin mutta kehitystyön hinta pysyy suht samana riippumatta siitä, montako moottoria kaudella saa käyttää. Eli jos talli nyt maksaa vaikka 20M moottoreista, niin ei se ole 15M jos moottoreiden määrä muuttuu 4->3. Eli hinta per moottori nousee, jos niitä käytetään vähemmän, kun yhtä moottoria kohden tulee isompi osuus kehitystyöstä.
Näinhän se on. Jos yhden motin kasaus maksaa miljoonan ja suunnitteluun menee vaikka 50 miljoonaa (luvut täysin hatusta, mutta periaate on sama), niin ei yhteissummassa juurikaan tee kahdelle tallille moottoreita tekevälle valmistajalle eroa valmistaako niitä moottoreita kuusi, kahdeksan vai kymmenen. Eikä juurikaan ostohintaankaan vaikuta, kun kehityskuluja ostajille jyvitellään.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Juu, muttako neki rahat täytyy jossain määrin moottorin hintaan sisällyttää. Siellä on muitaki ku tehdastalleja. Tiedä sitte, muuttuuko hinta asiakastalleille kuitenkaan vai maksetaanko vuosittain tietty summa määrästä huolimatta
Taisi Ted Kravitz mainita viime tai edeltävän kisan Notebookissa, että ainakin Williams pyrkisi menemään tämän kauden läpi neljällä voimayksiköllä viiden sijaan, joten kyllä ne maksetaan per paketti. Tiedä sitten vaikka useampikin asiakastalli pyrkisi samaan kun rahat on kerta vähän joka tallilla vähissä.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Taisi Ted Kravitz mainita viime tai edeltävän kisan Notebookissa, että ainakin Williams pyrkisi menemään tämän kauden läpi neljällä voimayksiköllä viiden sijaan, joten kyllä ne maksetaan per paketti. Tiedä sitten vaikka useampikin asiakastalli pyrkisi samaan kun rahat on kerta vähän joka tallilla vähissä.
Force India säästeli komponenttejaan jo viime kaudella. Ilmeisesti kauden lopuksi oli kuitenkin käytetty neljä kappaletta (eli maksimit) lähes kaikkia komponentteja, mutta ainakn sillä varmistettiin se, ettei tarvitse ostaa ylimääräisiä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Force India säästeli komponenttejaan jo viime kaudella. Ilmeisesti kauden lopuksi oli kuitenkin käytetty neljä kappaletta (eli maksimit) lähes kaikkia komponentteja, mutta ainakn sillä varmistettiin se, ettei tarvitse ostaa ylimääräisiä.
Hondalla ei säästelty. Uutta osaa joka kisaan ja lähtöruuturangaistusten ennätykset paukkuivat.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Hondalla ei säästelty. Uutta osaa joka kisaan ja lähtöruuturangaistusten ennätykset paukkuivat.
No kuten jo sanottua, nii eihän se valmistajalle itselleen kallista ole, kuten jo sanoit. Moottoreiden kehityksestä on maksettu mitä on maksettu. Uusia tehdään huomattavasti pienemmällä hinnalla. Paitsi, jos olet asiakastalli, silloin makselet jotain ihan toisenlaista hintaa per motti, kuin mitä se itse valmistus osineen maksaa siinä vaiheessa.

Kyllä minä näen, että jos moottorista maksaa "edes" 1Me kappaleelta nii yks moottori kaudessa vähemmän on MILJOONA EUROA VÄHEMMÄN. Edelleen näkisin, että tuo on aika iso summa joidenkin tallien budjetissa.

Siinä on tietty ristiriita, että tarttis kehittää entistä luotettavampia koneita halvemmalla hinnalla ja siinä sivussa pitäis tehojenki kasvaa. Lisäksi niitä sais myytyä vähemmän. En ihmettele, jos valmistajatallit vastustelis eikä uusia valmistajia helpolla houkutella mukaan..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Renault on nimittänyt useimmille entuudestaan tutun venäläisen Sirotkinin testikuljettajakseen nyt Venäjän GP:n alla ja laittavat hänet myös autoon ensimmäisiin vapaisiin harjoituksiin. Luonnollisesti se on Magnussen, jolta viedään auto alta lompakkomiestä varten.

Sirotkin lands Renault test driver role – Motorsport.com
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Tiistaina kun ei päästy päättämään mitään tulevista F1 säännöistä. Syynä kun oli se ettei ollut päättäjiä tarpeeksi paikalla. Eikö muka kiinnosta tehdä tulevaisuuden päätöksiä ?
No tuskin se on siitä kiinni, vaan taustalla saattaa olla Bernie-Setä ja hänen löylyn lyömät juttunsa josta tässä yksi uudempia esimerkkejä (25 kilpailun kausi jossa 6 kisaa USA:ssa, Euroopan kisoja ei tarvita) :
http://www.f1fanatic.co.uk/2016/04/19/ecclestone-wants-six-usa-races-25-race-f1-calendar/

Joten ensin täytyis Bernie-sedästä päästä eroon ja vasta sitten voidaan jotain asiaa miettiä ja tehdä päätöksiä tulevaisuuden suhteen.
No tälläinen suunnitelma taitaa olla jo käynnissäkin, jos ko. artikkeliin on uskominen (F1-tiimit haluavat eroon Bernie Ecclestonesta – Ferrari salajuonen kärkenä) :
http://www.suomif1.com/2016/04/f1-tiimit-haluavat-eroon-bernie-ecclestonesta-ferrari-salajuonen-karkena/

Ja miksemme uskoisi kun onhan se jo nähty että ikinuori 85:n Bernie-setä hämmentää asioita siihen malliin että eihän niitä ymmärrä enään kukaan.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Jotain vastaavaa uumoilen, joku taho on maksoi pikkutalleille etteivät osallistu komiteankokoukseen. Kuka vetelee naruja taustalla miten haluaa.

Kenen etu on ettei sääntöjä muuteta??

Mercedes...

ps. Mites se New Jerseyn F1 kisa jakselee?? Ei ole kuullut eikä ole näkynyt mitään uutisia sitten...
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mercedes pitää huolen, että se hallitsee sarjaa miten tahtoo koko loppuvuosikymmenen, ja miksei seuraavankin.
Mutta jos pitää taas valita Bernien älyvapaiden ideoiden ja Mersun dominoinnin väliltä niin.......ehkä siirryn katsomaan Curlingia.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Mersu käyttänyt 2 polettia polttoainejärjestelmän kehitykseen
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Oliko niin että viime vuonna mentiin noilla kovilla (oransseilla) ja keskikovilla (valkoisilla)? Jos näin oli, niin voi olla että tämän vuoden Espanjan GP:stä on tulossa tavanomaista mielenkiintoisempi. Melkoinen unilääke on tuo Barcelonan kisa viime vuosina ollut.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Saas nähdä selviääkö Sauber tästä kaudesta läpi kun jo nyt on kuulemma huhtikuun palkat maksamatta ja Espanjan kisan jälkeiset testit pitää jättää väliin. Aika sillassa tuntuu talli olevan, ja vauhtikin on ollut tällä kaudella sellaista että mitään huippuonnistumisia tuskin on odotettavissa. Manor alkaa olla jo aika lähellä Sauberia ja saattaa vielä tämän kauden aikana tulla ohi. Ei näytä kovin ruusuiselta Sauberin tulevaisuus.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Barcelonan testeissä on tarkoitus kokeilla uutta Renaultin myllyä. Tai siis kehitysversioita.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/renault-n-uusi-f1-moottori-barcelonan-testiin/5880830

Renault suunnittelee testaavansa ensimmäisen kerran uutta versiota F1-voimanlähteestään Espanjan GP:n jälkeen Barcelonassa ajettavassa testirupeamassa.

Motorsport.comin saamien tietojen mukaan ranskalaisvalmistaja yrittää saada B-spesifikaation moottoristaan kaksi erilaista versiota mukaan Barcelonan testiin, jotta tehdastallin ohella myös Red Bull saisi ensikokemuksia uudesta voimanlähteestä.

Etenkin Red Bullilla toiveet uuden moottoriversion suorituskyvystä ovat korkealla. Itävaltalaistalli toivoo lisätehojen nostavan sen loppukaudesta mukaan voittotaisteluihin ja haastamaan Ferraria sarjan toiseksi nopeimpana tallina.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tuossa katselin juuri Ted Kravitzin Notebookin aika-ajosta ja kertoi, että FIA suunnittelee jonkinlaista ratkaisua kuskien visiirinkalvoille, koska saattavat poisheitettyä tukkia jonkun toisen ilmanottoaukon tai vastaavaa.

Williams ilmeisesti yrittänyt jo suunnitella jonkinlaista ratkaisua ja kertonut, että eivät saa toimivaa "koteloa" tai vastaavaa väsättyä fiksusti. Nyt ilmeisesti kuljettajille olisi tulossa jonkinlainen tasku housuihin, joihin niitä laitetaan.

Eli kohta ajetaan kirjaimellisesti käsi housuissa :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös