F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
No jopas. Mielestäni Toro Rosson osalta aika erikoinen ratkaisu. Vai olisiko ensi kaudellakin pitänyt puhallella ylivuotisella moottorilla?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
No jopas. Mielestäni Toro Rosson osalta aika erikoinen ratkaisu. Vai olisiko ensi kaudellakin pitänyt puhallella ylivuotisella moottorilla?
Ei minusta vaan. Ferrarin 2015 mylly on osoittautunut selvästi alitehoiseksi ihan jo vanhempaan Renaultiinkin (siis se versio, jolla Verstappen ja Palmer ajavat Monacossa) nähden. Toki ensi kaudeksi olisi (kai) sääntöjen takia saatava tuore moottori, mutta enempi moottoriin liittyviä valituksia on Ferrarin asiakastalleilta kuulunut tänä kautena kuin Renaultin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
F1-rangaistuspistetaulukko Monacon jälkeen:
Kvjat 7
Ericsson 6
Verstappen 6
Bottas 6
Grosjean 4
Hülkenberg 4
Wehrlein 4
Vettel 3
Räikkönen 3
Hamilton 2
Nasr 2
Alonso 2
Haryanto 2
Sainz 2
Gutierrez 2
Magnussen 2

Lisäksi viime kaudella mukana olleista Maldonadolla on 3 pistettä.

Vettel saa tosin tilinsä tyhjäksi ennen Kanadan GP:tä ja Grosjeanin saldo tippuu kahteen. Tänä vuonna Montrealissa ajetaan viikkoa myöhemmin kuin vuosi sitten.

Nollilla ovat myös Rosberg, Ricciardo, Massa, Perez, Palmer ja Button.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Vaikka kyseessä onkin klassikkokisa ja hienot puitteet, niin pakko sanoa että ei Monacoa ratana kyllä ikävä jää. Itse asiassa melkein jo toivon että se lopultakin heivattaisiin kalenterista. Onhan se nimittäin nyky-ykkösiin totaalisen vanhentunut ja käymätön rata kun käytännössä koko radalla on yksi ohituspaikka ja sekin on nykymuodossaan niin ahdas että peittely siinäkin on kohtuullisen helppoa (varsinkin kun ajaa vaan sen shikaanin surutta suoraksi...). Kisat on lähes poikkeuksetta turhauttavaa peräkkäin ajamista ilman että selvästi nopeammallakaan autolla pystyy edes oikein yrittämään ohitusta. Monacon imago- ja tunnearvo on vaan niin suuri että sen heivaaminen pois kalenterista on vaikeaa kaikille.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Vaikka kyseessä onkin klassikkokisa ja hienot puitteet, niin pakko sanoa että ei Monacoa ratana kyllä ikävä jää. Itse asiassa melkein jo toivon että se lopultakin heivattaisiin kalenterista. Onhan se nimittäin nyky-ykkösiin totaalisen vanhentunut ja käymätön rata kun käytännössä koko radalla on yksi ohituspaikka ja sekin on nykymuodossaan niin ahdas että peittely siinäkin on kohtuullisen helppoa (varsinkin kun ajaa vaan sen shikaanin surutta suoraksi...). Kisat on lähes poikkeuksetta turhauttavaa peräkkäin ajamista ilman että selvästi nopeammallakaan autolla pystyy edes oikein yrittämään ohitusta. Monacon imago- ja tunnearvo on vaan niin suuri että sen heivaaminen pois kalenterista on vaikeaa kaikille.
Kimi Räikkösellä olisi varmasti hyvä syy olla tyytyväinen mikäli Monaco tipahtaisi kisakalenterista, koska kolmesta palkintopallisijasta huolimatta Monaco ei tunnu sopivan hänelle, kun tuloksena useimmiten on ollut joko keskeytys tai jämäpistesija.

Todellisuudessa F1 ei hevillä tule Monacosta luopumaan ja siellä tullaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä ajamaan jatkossakin.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Monacon voisi hyvin ajella vaikka kerran viiteen vuoteen sellaisena special eventtinä. Tai sitten voisi ottaa käyttöön Bernien joskus ehdottelemat kastelusysteemit.. Onhan tuo varsinkin nykyisin vaan todella ankeaa jonossa ajelua.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Joo. Mielummin kuitenkin Monaco kuin Tilken tylsät viritelmät.
Tilken tylsillä viritelmilläkin vaan nähdään parempia kisoja kuin Monacossa, vaikka sinänsä nämä hengettömät radat eivät herätä minkäänlaisia tunteita varmaan suurimmassa osassa ihmisiä. Ei se hieno tunnelma vaan sitten kuitenkaan loppujen lopuksi korvaa sitä että kisasta jää joka vuosi p**kan maku suuhun. Monaco vaatisi isompaa remonttia sillä tavalla että sinne saataisiin järjestettyä pari ihan kunnollista ohituspaikkaa. Ei vaan taida onnistua koska tilaa ei ole ja turvallisuudessa ei varmasti anneta tänä päivänä yhtään periksi, että saataisiin laajennettua jotain kohtaa radasta turvallisuuden kustannuksella.

Ainoa tapa saada Monacoon mielenkiintoinen kisa on se, että rata on koko kisan ajan (tai suurimman osan kisasta) märkä. Mutta tässäkin tulee se ongelma että felipemassat alkaa itkemään heti kun radalla on muutama vesipisara ja sitten ajetaan hissukseen turva-auton perässä.
 

Ilkkuva Shikaani

New member
Liittynyt
23.4.2016
Viestit
1
Kyllä kalenteriin mahtuu yksi tällainen Monacon kaltainen hassuttelu. Nyt on jo tarpeeksi iso osa kisoista Aasiassa, ja kun saavat joskus rahaa lattari-Amerikkaan niin eihän tänne vanhalle mantereelle muita jääkään kun just Monaco.

Kvyat alkaa olla kärjessä "kuka lähtee seuraavaksi sarjasta" - veikkauksessa. Monaco meni ns. vahvasti ja vielä rangaistus päälle. Pystyisikö muuten Toro Rosso välttämään lähtöruuturangaistuksen, jos Kvyatin autoa ajaisi joku toinen Kanadassa?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Itse kyllä olen oppinut pitämään Monacosta. Ohitusten puuttumisen vastakohdaksi se on kuitenkin rata, missä usein pieni virhe pilaa koko kisan. Se on kuitenkin poikkeus moniin moderneihin ratoihin. Esimerkiksi Abu Dhabissa ei ole seitsemän vuoden aikana yhtään keskeytystä yksittäisen kuljettajan ulosajon takia (jokunen keskinäisissä kolareissa), Monacossa niitä yleensä näkee pari-kolme vuodessa.

Toki jopa katuradaksi Monaco on harvinaisen kapea. Jos vertaa esimerkiksi kahta Google Mapsin kuvakaappausta, niin onhan nähtävissä selvä ero Monacon (alue ennen rantashikaania) ja Singaporen (Raffles Boulevardin päässä oleva mutka)

Näytä liitetiedosto 22835
Näytä liitetiedosto 22836
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Tallien rengasvalinnat Kanadan kisaan on julkistettu.
Pirelli.com
Silmiin pistää erityisesti se, että Renault ja Haas eivät valinneet yhtään settiä keskimmäistä vaihtoehtoa, punaista superpehmeää.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tallien rengasvalinnat Kanadan kisaan on julkistettu.
Pirelli.com
Silmiin pistää erityisesti se, että Renault ja Haas eivät valinneet yhtään settiä keskimmäistä vaihtoehtoa, punaista superpehmeää.
Mä kun luulin että joka seosta pitää vähintään se yksi setti ottaa. Eiks esim Espanjassa kuskit ottanu vain yhden kovan seoksen kun oli pakko?? :doubtful: On nää nykysäännöt välillä vaikeita pysyä perässä vaikka kuinka tiiviisti lajia seuraiskin!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Näköjään Pirelli on sen sijaan, että olisi valinnut pakollisiksi kisarenkaiksi pehmeän ja superpehmeän, on valinnut tällä kertaa kaksi pehmeää. Eli jokaisen maaliin ajavan kuljettajan on siis käytettävä kuivan kelin kisassa pehmeää rengasta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Eikös Kanada ole aika kova renkaille? Ultrat varmaan sulaa aika nopsaan alle ja tuskin softeillakaan melkein koko kisapituutta ajeta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös