F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Formula 1 agrees on wet standing starts

As was previously reported, the plan is that drivers will follow the safety car for a few laps, but instead of being released when the safety car comes in as was previously the case, they will go to the grid for a normal start on full wet tyres.

Although it has not been confirmed, the likelihood is that drivers will not be allowed to drive straight into the pits for a change to intermediate tyres prior to this standing start, and will be obliged to go to the grid and do at least one racing lap before changing tyres.
Startit vastaisuudessa ruudusta sadekelin aikana! Ensin ajetaan tarvittaessa turva-auton perässä ja sitten kun kisa voi alkaa, niin autot ruudukoihin ja renkaita ei saa tulla vaihtamaan ennen sitä ja ottaa starttia varikolta mahdollisesti paremmin keliin sopivia tilalle eli vasta startin jälkeen voi tulla varikolle.
:thumbup: Make F1 great again!
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Luojan kiitos Halo saatiin torpattua (vai saatiinko, se nähdään vielä).
Viime kisassa FIAn kuljettajille näyttämä Powerpoint-esitys oli ilmeisen täynnä gorea, nyyhkytarinoita ja tilastovedätystä, kun Vettel sanoo 95% kuljettajista kannattavan nyt haloa. Loppujen lopuksi ei ole hitonkaan väliä, onko kuoleman todennäköisyys 0.00000031 vai 0.00000014. Niin harvoin ylipäänsä romua osuu kypärään, vaikka sarja on 65 vuotta vanha. Eri asia, jos ajettaisiin destruction derbyä, jolloin romun lentely ilmassa olisi jatkuvaa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Pohdintaa wet standing startista, eli märkäseisokkilähdöstä:

Ajetaanko turva-auton takana kiltisti ajolinjaa pitkin lähtöruutujenkin kohdalla, kuivattaen vain toista puolta lähtöruudukosta, vai käykö jokainen kuski kuivattelemassa omaa lähtöruutuaan? Vai ajetaanko lähtöruutujen välistä, ettei vain kukaan saa mitään hyötyä?
Onhan siinä pahimmassa tapauksessa merkittävä ero, jos oma lähtöruutu on märkä ja vierustoverin lähtöruudun läpi on ajanut 22 autoa vaikkapa viiden kierroksen ajan. Yhteensä 110 putsausoperaatiota ja itsellä nolla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Pohdintaa wet standing startista, eli märkäseisokkilähdöstä:

Ajetaanko turva-auton takana kiltisti ajolinjaa pitkin lähtöruutujenkin kohdalla, kuivattaen vain toista puolta lähtöruudukosta, vai käykö jokainen kuski kuivattelemassa omaa lähtöruutuaan? Vai ajetaanko lähtöruutujen välistä, ettei vain kukaan saa mitään hyötyä?
Onhan siinä pahimmassa tapauksessa merkittävä ero, jos oma lähtöruutu on märkä ja vierustoverin lähtöruudun läpi on ajanut 22 autoa vaikkapa viiden kierroksen ajan. Yhteensä 110 putsausoperaatiota ja itsellä nolla.
Luulisin vain että vapaasti jokainen ajaa radalla missä tykkää. Että loogisemmin omaa paikkaa kuivattaen (ainakin jos sade lakannut)...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Startit vastaisuudessa ruudusta sadekelin aikana! Ensin ajetaan tarvittaessa turva-auton perässä ja sitten kun kisa voi alkaa, niin autot ruudukoihin ja renkaita ei saa tulla vaihtamaan ennen sitä ja ottaa starttia varikolta mahdollisesti paremmin keliin sopivia tilalle eli vasta startin jälkeen voi tulla varikolle.
:thumbup: Make F1 great again!
Epäilemättä fanit hurraa, mutta erikoinen päätös FIA:lta, koska se varsinainen ongelma, eli näkyvyys renkaiden nostaman veden takia ei ole poistunut mihinkään. Ellei tämä johda siihen, että gridi tosiaan ajatetaan turva-auton takana niin kuivaksi, ettei vesisumu ole ongelma (eli lisää turva-autokierroksia).
Pohdintaa wet standing startista, eli märkäseisokkilähdöstä:

Ajetaanko turva-auton takana kiltisti ajolinjaa pitkin lähtöruutujenkin kohdalla, kuivattaen vain toista puolta lähtöruudukosta, vai käykö jokainen kuski kuivattelemassa omaa lähtöruutuaan? Vai ajetaanko lähtöruutujen välistä, ettei vain kukaan saa mitään hyötyä?
Onhan siinä pahimmassa tapauksessa merkittävä ero, jos oma lähtöruutu on märkä ja vierustoverin lähtöruudun läpi on ajanut 22 autoa vaikkapa viiden kierroksen ajan. Yhteensä 110 putsausoperaatiota ja itsellä nolla.
Saahan ne kisaajat turva-auton takana ajaa ihan mitä linjaa haluavat, eli tietenkin putsaavat oman ruutunsa puoliskoa. Ovelimmat vetävät ruutujen välistä muualla, paitsi oman ruutunsa kohdalla.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Teoreettinen tilanne: aika-ajojen jälkeen 1. Hamilton 2. Räikkönen 3. Rosberg 4. Vettel
Ferrarit sopii putsaavansa molempien lähtöruudut, sekä vähän kiihdytysuraa eteenpäinkin, Mersut ei varmasti sovi tuollaista, koukkaavat vain oman ruudun kohdalta.
Ferrareiden ruudut sitten tuplasti kuivatetummat. Ekassa mutkassa helposti Räi-Vet-Ham-Ros. Kimi voittoon! Jes!
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Luojan kiitos Halo saatiin torpattua (vai saatiinko, se nähdään vielä).
Viime kisassa FIAn kuljettajille näyttämä Powerpoint-esitys oli ilmeisen täynnä gorea, nyyhkytarinoita ja tilastovedätystä, kun Vettel sanoo 95% kuljettajista kannattavan nyt haloa. Loppujen lopuksi ei ole hitonkaan väliä, onko kuoleman todennäköisyys 0.00000031 vai 0.00000014. Niin harvoin ylipäänsä romua osuu kypärään, vaikka sarja on 65 vuotta vanha. Eri asia, jos ajettaisiin destruction derbyä, jolloin romun lentely ilmassa olisi jatkuvaa.
Minä puhuisin Halon kohdalla ennemminkin lykkäyksestä.

Halon kohdalla on mahdollisesti tultu siihen tulokseen, että se vaatii vielä niin paljon kehitystyötä ettei sitä ehditä saamaan valmiiksi vielä ensi kaudeksi ja ehkä lopulta vielä päädytään Halon sijaan uuteen versioon Red Bullin tuulilasista.

Päänsuojaa ei varmasti kuitenkaan olla kokonaan kuopattu, vaan se tullaan jossakin muodossa näkemään F1-autoissa mahdollisesti jo vuonna 2018.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Seisoville sadekelin starteille iso :thumbup:

Myös radiorajoituksen poisto hyvä veto.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Vettel oli halo-päätöstä vastaan.

- Emme pidä sen ulkonäöstä, mutta en usko minkään oikeuttavan kuolemaa, Vettel totesi.

Järjestelmä jakaa mielipiteitä. Esimerkiksi Romain Grosjean on kertonut vastustavansa Haloa.

- Olen hieman yllättynyt, koska kuulosti siltä, että on selvä mitä haluamme tulevaisuudessa. Kuljettajien äänestyksessä mielestäni 90-95 prosenttia äänesti järjestelmän puolesta, joten en tiedä miksi yhtäkkiä onkin näin, Vettel pohti kollegoiden mietteitä.
STT-AFP
http://www.iltalehti.fi/formulat/2016072821972374_fo.shtml
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Onhan näissä viimeisimmissä sääntömuutoksissa askeleita oikeaan suuntaankin, mutta minua häiritsee vaan tässä FIA:n touhussa se että sääntöjen suhteen poukkoillaan koko ajan suunnasta toiseen ilman selkeää linjaa ja suunnitelmaa. Tehdään joku sääntö, ja heti kun siitä tulee kritiikkiä niin sitten reagoidaan paniikinomaisesti ja joko perutaan koko sääntö tai tehdään uusi sääntö jossa hypätäään ihan toiseen äärilaitaan ilman että puututtaisiin siihen varsinaiseen ongelman aiheuttajaan. Esim. näistä viivojen ylityksistä ei tarvitsisi tehdä mitään sääntöjä eikä miettiä koko asiaa kun ratoihin tehtäisiin sellaiset muutokset että radan ulkopuolella ajamisesta EI VOI hyötyä. Tai tuon sateen suhteen ei tarvittaisi mitään ihmeellisiä sääntöjä jos pidettäisiin huoli että autot ja renkaat ovat sellaisia että niillä pystytään ajamaan kovallakin sateella ilman isoja ongelmia (näinkin on joskus tehty!). Radion käyttöä ei tarvitsisi edes miettiä jos autot ei olisi niin jumalattoman monimutkaista tekniikkaa täynnä jne. jne. Niin kauan kun koko sarjan perusasioissa on näin paljon viturallaan olevia asioita, ei saada tehtyäkään sellaisia sääntöjä jotka toimisivat hyvin vaan tämä poukkoilu jatkuu tätä menoa loputtomiin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tämä päätös, jos voimaan tulee, niin on sama kaikille. Minusta hyvä päätös, niin ei tarvitse tuomariston pähkäillä varoituksia viivojen ylityksistä. Varsinkin, kun tuomarit vaihtuvat radoittain ja päätökset saattavat olla vähän sinne ja tänne.

Selkeästä oikomisesta toki pitää antaa sanktiota. Viivojen ylityksistä ulkokaarteenmutkissa on ollut rajoituksensa, joka ensi kaudella olisi poistumassa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eiköhän kyse ole ulostuloista... ja edelleenkään ei voi toista ohittaa radan ulkopuolelta. Aika-ajot voi olla koomista katsottavaa joilllain radoilla ellei ulostuloihin laiteta pelkän asfaltin sijasta muuta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Itse tykkään kyllä tuosta, ettei viivoja enää kyttäillä. Antaa ukkojen yrittää hana pohjassa aivan rajoilla, ei niitä mutkia tarvitse kauheasti ylikovaa ajaa niin menee aikaa hukkaan asvaltista huolimatta. Eihän tuo muutos edelleenkään sitä tarkoita että saisi oikaista tai hyötyä liikaa.
Radiokyttäilyn poistaminen myös hyvä juttu. Nythän palataan siihen aiempaan eli että lämmittelykierroksella ei saa antaa ohjeita starttia varten jne. Erittäin hyvä juttu!
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Eiköhän kyse ole ulostuloista... ja edelleenkään ei voi toista ohittaa radan ulkopuolelta. Aika-ajot voi olla koomista katsottavaa joilllain radoilla ellei ulostuloihin laiteta pelkän asfaltin sijasta muuta.
Näemmä ainakin näissä harkoissa sitä taas valvotaan joten kuka helvetti ottaa selvää mitä ovat päättäneet.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näemmä ainakin näissä harkoissa sitä taas valvotaan joten kuka helvetti ottaa selvää mitä ovat päättäneet.
Jos se strategiaryhmä kuitenkin mietti 2017 sääntöjä, kuten se halo-päätös antaisi olettaa.

-Edit- Ei nyt ihan niinkään, mutta ei kuitenkaan välittömästikään sovellettavaksi:
The Strategy Group also discussed putting a stop to track limit penalties, on the basis that it is hard to judge if an advantage has been gained.

Although the teams want this applied immediately, it is understood that the FIA wants more time to properly understand the implications of this before adopting a final stance.
motorsport.com
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Joko Charlie unohti juuri täksi vuodeksi tulleen VSC:n käytön?
Venyy nimittäin aikataulu, jos jokaisesta pikkuspinnistä peli laitetaan ~5 minuutiksi poikki. Tietysti voivat yksinkertaisilla keltaisilla hoitaa nuo, mutta sitten valitetaan, että ei taaskaan hidastettu.
Virtuaalinen turva-auto koskee kilpailua. Tuplakeltaiset ovat parempi niissä tilanteissa, missä niitä on käytetty. Whiting oli järkeillyt asian juuri niin, että punaiset liput antavat kuljettajille mahdollisuuden uuteen yritykseen siinä missä keltaiset eivät. Täysin järjetöntä, koska punaisiin lippuihin hukkaantuu luultavasti useammassa tilanteessa enemmän aikaa. Charlie Whiting oli myös sen päätöksen takana, että radan rajoja aletaan kytätä entistä tarkemmin vastavetona strategiaryhmän päätökselle lopettaa se pelleily kokonaan.

Taitaa Charlie Whiting pelätä työpaikkansa puolesta. Tallien on väitetty pelaavan Bernietä pois kuvioista, niin mahtaakohan sama koskea toistakin dinosaurusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Charlie Whiting oli myös sen päätöksen takana, että radan rajoja aletaan kytätä entistä tarkemmin vastavetona strategiaryhmän päätökselle lopettaa se pelleily kokonaan.
Lähdettä tälle?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös