Pyöräilykausi 2016

Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Näyttää vähän siltä että päivän etapilla (vielä raskaampi kuin eilinen), tulee rakeitakin välillä pyöräilijöiden niskaan.
Dumoulin vetää kevyen näköisesti.
Yleisö on kyllä vastuutonta, rinnalla juoksemisesta ymv. pitäisi päästä eroon.

Edit: Onneksi on ylämäki (rakeita ajatellen) :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
On tuo Sagan kyllä kova. Kakkossija päivän raskaalla etapilla, ja teki valtavasti töitä - tämä kaveri ei säästele.
Nappasi vihreän paidan takaisin itselleen Cavendishilta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Froome antoi yhden lievän näytön. Valverde ja Quintana ovat tyytyneet vain "ajelemaan rauhallisesti". Contadorilla tuli musta pallo bingossa ja lähti himaan, samalla kertoen jo nyt tallinvaihdostaan.

Muuten, ennen Touria belgialaislehti DH kysyi tallipäälliköiltä heidän voittajaennustuksiaan. 12 sanoi Quintana, 7 Froome, 2 Contador ja Astanalla luotettiin omaan eli Aru. Pallopaidassa tuli rankin hajonta: Quintana 9, Bardet 4, Froome 3, Nibali ja Pinot 2 sekä yhden äänen saivat Teklehaimanot sekä Voeckler (EI omalta päälliköltä!!). Vihreästä paidasta olivat lähes yksimielisiä: 21 x Sagan. Greipel sai äänen Fortuneon Roger Tréhin'niltä.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Suvereeni Sagan vei päivän etapin - pääjoukko ei onnistunut nappaamaan neljää karkulaista (tässä joukossa mukana oli hieman yllättäen myös Chris Froome). Kristoff voitti pääjoukon massaspurtin.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Siinä nähtiin kuinka neljä loistavaa pyöräilijää sujuvan yhteistyön avulla pystyy pitämään 150:n pyöräilijän joukon takanaan. Edellytykset onnistumiselle olivat hyvät, koska kaikilla karkulaisilla oli riittävästi motivaatiota antaa kaikkensa (Sagan tiesi voittavansa kirin, ja Froomelle lisäsekunnit kisan johdossa oli riittävä porkkana).
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tänään tällaista hupia luvassa TdF:ssa. Loppunoususta pätkästy 5 km pois, kun puusto loppuu ja luvattu tuulta 100 kmh. 9% nousu kyseessä ja paikalla on historiansa.

Huima arvio Tour-pyöräilijän päivän kulutuksesta - 28 juustohampurilaista!

Tänään poljettava Mont Ventoux'n etappi on yksi Ranskan ympäriajon raastavimmista.

Chris Froome jätti muut jälkeensä Mont Ventoux'n rinteessä 2013.

Väitetään, että antiikin jälkeen Mont Ventoux'n huipun valloitti ensimmäisenä vuonna 1336 italialainen runoilija Francesco Petrarca, joka kirjoitti kokemuksestaan pitkän kirjeen.

- Mikään muu kuin kaipaus nähdä sen huomattava korkeus ei ollut syynä tälle hankkeelle, tuntikausia vuoren päälle taivaltanut Petrarca kuvaili.

Sama selittämätön kaipaus on vallannut kilpapyöräilijät tasaisin väliajoin vuodesta 1951 lähtien, jolloin Mont Ventoux oli ensimmäistä kertaa mukana Ranskan ympäriajossa.

1 912 metrin korkeuteen kohoava vuori on sittemmin saavuttanut Tourissa suorastaan myyttisen aseman. Nousu sen laelle on tarjonnut dramaattisia käänteitä, hyydyttänyt ennakkosuosikkeja ja toiminut usein kliimaksina ympäriajon kokonaiskilpailun ratkaisuissa.

- Kaunis asia Tour de Francessa on, että se ei määrity erityisesti yhteen etappiin. Se vaatii monipuolisuutta pyöräilijältä, mutta etappi, joka nousee minulle muiden yläpuolelle on Mont Ventoux, Tourin johtajan keltapaitaa tällä hetkellä pitävä Chris Froome on sanonut.

- Tiedän, kuinka vaikea se nousu on, ja kuinka paljon aikaa siinä voi voittaa tai hävitä.

Froome itse murskasi kanssakilpailijansa kyseisen vuoren rinteessä vuonna 2013.


28 hampurilaista

Ranskan ympäriajon historia tuntee kaksi erityisen merkittävää vuorenhuippua. L'Alpe d'Huez on nykyisin Mont Ventoux'ta tutumpi, postikorttimainen päätepiste kestävyyslajin kuninkaiden vuorikiipeilylle. Ventoux puolestaan on kuin sen ailahtelevampi isoveli.

Tänäkin vuonna Mont Ventoux - tuulinen vuori - on näyttänyt karuimman puolensa. Puuton, kalju vuorenhuippu on 100 kilometriä tunnissa puhaltavan tuulen vuoksi tänään pyöräilijöille liian vaarallinen päätepiste. Tourin 12. etapin maali jouduttiin siirtämään raskaan pohdinnan jälkeen vajaat 500 metriä alemmaksi huipusta Chalet Reynardille.

Jyrkkyydeltään keskimäärin 7,2-prosenttinen nousu on lopun lyhennyksestään huolimatta tänäkin vuonna kuluttava. Kestävyysurheiluun erikoistunut ravintoterapeutti Asker Jeukendrup käyttää pyöräilijöiden kuluttaman kalorimäärän kuvaamiseen kansantajuista yksikköä: juustohampurilaisia.

Jeukendrupin mukaan Tour-pyöräilijä käyttää vuoristoetapeilla 28 juustohampurilaisen verran energiaa. Etapin aikana kilpailija juo lisäksi kymmenen litraa vettä, josta suurin osa poistuu elimistöstä hikenä.


Laakerin kuula

Mont Ventoux'sta dokumentin kuvannut hollantilainen filmiryhmä antoi elokuvalleen osuvasti nimeksi Scala Paradisi (Paratiisin portaat). Nimi on peräisin munkki Johannes Siinailaisen teoksesta, jonka hän kirjoitti viimeisinä elinvuosinaan erakkomajassaan 500-600-lukujen vaihteessa. Kirjaa pidetään yhä asketismin perusoppaana.

Etelä-Ranskassa sijaitsevaa vuorta ylös kiivetessään Ranskan ympäriajon pyöräilijät ovat tuona hetkenä askeetikkoja parhaimmillaan. He ovat hylänneet turhanaikaisen maallisen elämänsä ja kulkevat nyt paratiisin portaita määränpäänään kärsimyksestä vapauttava Mont Ventoux'n laki.

Kilpailijoiden ruumiista on muodostunut moottoreita, joiden jalo ja ainoa tehtävä on tuottaa voimaa vuorta nousevan kulkuneuvonsa etenemiseen. Heidän päänsä on tyhjentynyt ajatuksista.

Alankomaalainen kirjailija Tim Krabbé kirjoittaa pyöräilijän mielen olevan virheetön kuin laakerin kuula.

- Sen lähes täydellinen pinnanmuodon puute takaa, ettei se kohtaa mitään, joka saattaisi osua ajatuksen valkoiseen kiertokulkuun, Krabbé kuvailee teoksessaan The Rider.


Ventoux'n tragedia

Tommy Simpson on yksi neljästä Ranskan ympäriajossa kuolleesta pyöräilijästä.
Jotkut huipulle halajavista polkijoista jäävät Mont Ventoux'lle pysyvästi. Vuonna 1967 englantilainen Tom Simpson nousi vuorta pitkin. Heinäkuun 13. päivä oli polttavan kuuma - tarinan mukaan etapin aikana lämpötila nousi parhaimmillaan 54 celsiusasteeseen.

Simpson oli ottanut aiemmin amfetamiinia jaksaakseen. Tallikaveri Colin Lewis oli nähnyt hänen kaatavan brandya juomapulloonsa. Kuumuuden, päihdeaineiden ja nousun yhdistelmä oli kohtalokas.

Kahta vuotta aiemmin maailmanmestaruuden voittanut Simpson alkoi hyytyä nousun loppuosassa ja putosi kärkijoukosta. Kilometri ennen huippua Simpsonin pyörä alkoi sukkuloida tien reunalta toiselle. Lopulta hän romahti pyöränsä päältä ja kaatui maahan.

Tallin huoltaja Harry Hall yritti saada Simpsonia keskeyttämään. Pyöräilijä ei luovuttanut.

- Remmini, Harry, remmini! Simpson huudahti huomattuaan jalkojensa livenneen remmipolkimilta.

Hall ja tallipäällikkö Alec Taylor työnsivät Simpsonin uudelleen matkaan.

- On, on, on (eteenpäin), Simpson vaati.

Sanat jäivät hänen viimeisikseen. Vielä noin 500 jaardia ylös vuorta taistellut Simpson romahti sitten lopullisesti. Elvytykset päättyivät tuloksettomina. 29-vuotiaan Simpsonin viralliseksi kuolinsyyksi kirjattiin uupumuksen aiheuttama sydänkohtaus.


Vaelluskohde

Ikuisesti Tourin mytologiaan jääneen Simpsonin kuolinpaikalle rakennettiin seuraavana vuonna muistomerkki, josta on muodostunut merkittävä pyhiinvaelluskohde pyöräilijöille. Simpsonin tytär Joanne Simpson polkee tuhansien muiden tavoin Mont Ventoux'lle lähes joka vuosi isäänsä etsien.

- Haluan vain olla täällä. Tuntuu kuin isäni olisi täällä, eikä haudattuna Englannissa.

Lance Armstrong on kuvaillut Ranskan ympäriajoa "merkityksettömän kärsimyksen kilpailuksi". Simpsonin kärsimykselle voi kuitenkin löytää tarkoituksen, väittää kolminkertainen Tour-voittaja Greg LeMond.

- Tämä on tärkeä paikka pyöräilylle. Tom Simpsonin kuoleman vuoksi dopingtestaukset aloitettiin. Uskon, että todella moni pyöräilijä olisi vielä kuollut ilman sitä, LeMond näkee.

Eurosport televisioi Ranskan ympäriajon 12. etapin tänään kello 15.15 alkaen.
Huipulla tänään kovan tuulen lisäksi odottaa 4 asteen lämpötila.

Edith...
- Olisimme ottaneet riskin, että kilpailijat lennähtävät pyöriltään, kun he tulevat pois metsästä. Météo Francen mukaan tuulet ovat vieläkin kovempia huomenna ja lämpötila huipulla on vain neljä astetta, Preudhomme sanoi Cycling Newsin mukaan.

Mont Ventoux'lla oli mitattu keskiviikkona yli 100 kilometrin tuulennopeuksia. Etapin viimeinen nousu leikataan kymmeneen kilometriin viidentoista sijasta, mutta raastavin osuus pysyy yhä äärimmäisen haastavana, sillä keskimääräinen kaltevuus kasvaa yhdeksästä kymmeneen prosenttiin.

Kyseessä on ensimmäinen sitten vuoden 1996, kun vuorieteppia lyhennetään Ranskan ympäriajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Tänään tällaista hupia luvassa TdF:ssa. Loppunoususta pätkästy 5 km pois, kun puusto loppuu ja luvattu tuulta 100 kmh. 9% nousu kyseessä ja paikalla on historiansa.
Huipulla tänään kovan tuulen lisäksi odottaa 4 asteen lämpötila.

Edith...
Sellainen tarkennus paikallaan, että kun tuossa sanotaan maalia siirrettävän 500 metriä alemmaksi, tarkoittaa se kuuden kilometrin lyhennystä pyöräiltävään matkaan.
Edit: Olitkin näköjään maininnut asiasta (5km).
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Itseasiassa pätkäisyn 'ansiosta' loppunousun jyrkkyys onkin 10%, kuten quotessa seisoo. Ihan urheilemisen arvoinen paikka siis.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Kyllähän kun kuusi kilometriä tuollaisesta 15.7km pitkästä, jyrkästä noususta pätkäistään pois, niin onhan se ihan eri kisa. Tuskinpa esimerkiksi Quintana on hihkunut riemusta kuullessaan asiasta. Harmi silti etten näe etappia, kun pitää matkustaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Melko lyhyt on, 167 cm, joten ei ihme että mäkietapeilla viihtyy. Toisaalta Froome, joka myös on kiipijä, on 186 cm.
Tänään jäi Nairon iskut iskemättä (tai ainakin hyödyttömäksi). Froome jatkaa johdossa. Kolaroi lopussa moottoripyörän kanssa kahden muun pyöräilijän tavoin.

Tourin ikoninen etappi päättyi farssiin - kisan johtaja joutui juoksemaan mäkeä ylös

Ranskan ympäriajon 12. etappi päättyi nousuun Mont Ventoux'n rinteessä.

Chris Froomella oli valtavaa epäonnea torstain etapilla.

Tuulen vuoksi huipun sijaan Chalet Reynardille päättynyt etappi sai todella ikävän käänteen, kun pääjoukosta ja pahimmasta kilpailijastaan Nairo Quintanasta irtioton tehnyt ympäriajon johtaja Chris Froome oli joukossa, joka törmäsi tielle pysähtyneeseen moottoripyörään vain muutama minuuttia ennen maalia.

Mont Ventoux'n nousun järjestelyt pettivät pahasti, sillä yleisöä norkoili ajotiellä, mikä todennäköisesti aiheutti moottoripyörän hetkellisen pysähdyksen ja siten kolarin.

Froomelle kolari oli katastrofi, sillä hänen pyöränsä rikkoutui ajokelvottomaksi. Paniikkiin mennyt britti alkoi juosta mäkeä ylöspäin ja joutui odottamaan uutta pyörää pitkään. Ensimmäinen varapyörä oli sekin kelvoton, ja vasta toisella varakalustolla kaksinkertainen Tour-voittaja onnistui polkemaan maaliin.

Froome saapui maaliin lopulta reilusti kärkijoukon sekä Quintanan jälkeen ja menetti hetkeksi Ranskan ympäriajon johtajan keltaisen paidan. Lopulta kisan viimeiset kilometrit neutralisoitiin kuitenkin tuomariston päätöksellä, mikä muutti tilanteen takaisin ennalleen.

Froome johtaa ympäriajoa 47 sekunnin erolla englantilaiseen Adam Yatesiin. Quintana on puolestaan neljäntenä minuutin ja yhden sekunnin Froomea jäljessä.

Eurosportin asiantuntija Juan Antonio Flecha tylytti Ranskan ympäriajon järjestelyitä kisan jälkeen tiukkasanaisesti.

- Jotain Tour de Francessa on vikana. Täällä tapahtuu koko ajan asioita, joita emme osaa odottaa, Flecha moitti.

Etapin voittoon polki ansaitusti belgialainen Thomas De Gendt, joka saapui irtioton myötä maaliin minuutteja ennen pääjoukkoa. De Gendt polkee huomisen aika-ajoetapin mäkikisan kärkimiehen pallopaita päällään.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tänään oli henkilökohtainen aika-ajo.

LA CAVERNE DU PONT-D'ARC - 37.5 km

1.
DUMOULIN T.
TGA 50' 15''
2.
OLIVEIRA N.
MOV + 01' 31''
3.
COPPEL J.
IAM + 01' 35''
4.
DENNIS R.
BMC + 01' 41''
5.
THOMAS G.
SKY + 02' 00''
6.
IZAGUIRRE I.
MOV + 02' 02''
7.
MARTIN T.
EQS + 02' 05''
8.
CUMMINGS S.
DDD + 02' 24''
9.
BARTA J.
BOA + 02' 31''
10.
BODNAR M.
TNK + 02' 32''
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Oli muuten eilisen kisan ensimmäinen n. tunnin mittainen osuus (ennen ensimmäistä jyrkkää nousua) melkoista haipakkaa. Vetivät loivaan ylämäkeen yli 50km/t keskinopeuden. Vaikka tilanteessa voi hyödyntää "imua", niin onhan tuo ihan käsittämätöntä. Myrkyllinen avaus niille, jotka eivät kiipijöinä viihdy.
Tänäänkin ajettiin 51,8 km/h ensimmäinen tunti ja samalla noustiin noin 250 metriä ylemmäksi. Tosin ei noin loivaan mäkeen taida olla kauheasti eroa, onko kiipijä vai ei, yhtälailla myrkkyä on kaikille.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Tänäänkin ajettiin 51,8 km/h ensimmäinen tunti ja samalla noustiin noin 250 metriä ylemmäksi. Tosin ei noin loivaan mäkeen taida olla kauheasti eroa, onko kiipijä vai ei, yhtälailla myrkkyä on kaikille.
Jos minun kommenttiini viittasit, niin siinähän oli tilanne, että sen loivan nousun jälkeen alkoivat jyrkät mäkiosuudet. Huonot kiipijät tuskin toivoivat vauhtiavausta etapille.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Jos minun kommenttiini viittasit, niin siinähän oli tilanne, että sen loivan nousun jälkeen alkoivat jyrkät mäkiosuudet. Huonot kiipijät tuskin toivoivat vauhtiavausta etapille.
No jaa, vauhtialun jälkeen ajellaan yleensä pääjoukossakin vähän hitaammin ja vauhdikkaammmalla etapilla on myös suurempi aikaraja, joten toisaalta vauhdikas alku voi sopiakin grupetolle. Tietysti jollekin se voi tuottaa enemmän vaikeuksia kuin toisille. Niille, joilla on kaatumisten tai sairastelun vuoksi vaikea pysyä vauhdissa mukana jo tasaisella, kova alku on kyllä myrkkyä.
 
Ylös