Vuoden 2016 F1-autojen esittelyt/vertailut

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Melkoisen siiven muodostaa Red Bullin etupään alatukivarsi.
Sääntöjen mukaan sen ei kaiketi pitäisi antaa ainakaan lisädownforssia, mut voidaanhan siinä koittaa kiertää ovelasti sääntöjä ja ohjata virtauksia sinne missä niitä oikeasti tarvitaan. :thumbup:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Joka tallilla tuntuu tuo aivan perä olevan superslimmi. Mut ei se auta, jos ponttoonien etuosa tässä Toro Rosson tapauksessa muistuttaa lähinnä vuoden 2001 Sauberia. Eikö ne ponttoonit pitäisi saada mahdollisimman "aikaisin" kapenemaan, eika vain ihan perältä. Tässä on suuri ero esim Ferrariin, Meseen ja RB:n.
Kyllähän Toro Rosson ponttonit ovat vähintään yhtä pienet heti edestä lähtien kuin kilpailijoilla. Lisäksi pullonkaula taittuu muita aiemmin. Omiin silmiini Toro Rossossa on pienimmät ponttoonit kokonaisuudessan.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Kokonaisuutena toteaisin, että hyvin erilaisia ovat jälleen autot pyrkimyksenä samaan asiaan, downforcen ja ilmanvastuksen mahdollisimman edulliseen suhteeseen. Tietty erilaiset voimayksiköt sanelevat joitain suuntaviivoja, mutta hienoa nähdä kuinka monipuolisia ratkaisuja autoissa toisiinsa verraten on, ja varmasti tulee lisää ensimmäisiin kisoihin:thumbup:
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Kyllähän Toro Rosson ponttonit ovat vähintään yhtä pienet heti edestä lähtien kuin kilpailijoilla. Lisäksi pullonkaula taittuu muita aiemmin. omiin silmiini Toro Rossossa on pienimmät ponttoonit kokonaisuudessan.
Mutta ne ovat lähes pystysuorat etusivuiltaan, jolloin airflow ei voi olla samaa tasoa kuin vaikka Mclarenissa tai Ferrarissa. Sama juttu Renaultilla.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Olisi lisäksi mielenkiintoista nähdä suoraan ylhäältä Toron ponttoonit, jotta olisi vertailukohtaa esim. Ferrariin. Noista kuvista kun ei oikein näe kuin sen perän, joka Force indiassakin on ihan yhtä slimmi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mutta ne ovat lähes pystysuorat etusivuiltaan, jolloin airflow ei voi olla samaa tasoa kuin vaikka Mclarenissa tai Ferrarissa. Sama juttu Renaultilla.
Ootko kattonut ihan oikein, et sotke noita härpäkkeitä siinä kuvassa? Itse näen kyllä etukulmasta modernit muodot.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Olisi lisäksi mielenkiintoista nähdä suoraan ylhäältä Toron ponttoonit, jotta olisi vertailukohtaa esim. Ferrariin. Noista kuvista kun ei oikein näe kuin sen perän, joka Force indiassakin on ihan yhtä slimmi.




 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Nyt kun unohdetaan Ferrarin väritys, niin ponttoonithan ovat juuri sieltä perästä ja varsinkin alhaalta todella slimmimmät kuin Torolla, tästä kuvakulmasta Ferkku sinänsä näyttää jossain määrin jopa läskiltä, mutta se johtuu pyöreämmistä muodoista sekä -väreistä. Mclarenhan on Toron mukavuusalueella ja selvästi yleis-slimmimpi. RB aivan omalla tasollaan. Minusta tuo Toro vaan näyttää jotenkin liian kulmikkaalta ja korkealta perään saakka, eli ei miellytä. Semminkin kun Ponttoonin etuosat eivät anna kilpailijoihin nähden yhtä paljon virtauksille tilaa. Subjektiivisia näkemyksiä kaikki tyynni tietysti. Ehkä ihmiset painottavat eri asioita, mutta sitä tuskin voi kukaan kieltää, etteikö peräosastot olisi erittäin erilaisia ottaen huomioon sääntöjen suhteellisen pienet muutokset?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siis eihän tuolla perässä ole mitään, pelkkää tyhjää. Jousitustangonkin pitää olla tollainen metrin mittainen, että löytyy edes paikkaa mihin laittaa kiinni.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Siis eihän tuolla perässä ole mitään, pelkkää tyhjää. Jousitustangonkin pitää olla tollainen metrin mittainen, että löytyy edes paikkaa mihin laittaa kiinni.


Myönnän, mutta koska kaikilla on niin erilaiset ratkaisut, kuvakulma lopulta ratkaisee mika auto miloinkin näyttää kapeimmalta. Suoraan ylhäältä Toro Rosso ei taatusti näytä yhtä nopeasti kapenevan kuin vaikka Ferrari, RB tai Mersu. Toro Rosso kieltämättä on alaosiltaan tosi kapea, mutta päällä on liikaa tavaraa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Eihän täälläkään mitään ole, paitsi härpäkkeitä.

 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Tosin Williams on jo perinteiseen tyyliin muuten pullukan näköinen. Ihan eri filosofia, jossa keskitytään ponttoonien laskuun -ei kapenemiseen. Tässäkin valkoinen väri hämää hieman, mustana näyttäisi yleiskapeammalta.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Itse asiassa melkoiset jäähdytintorvethan tuossa Toron muuten kapeassa alaosassa Williamsiin verraten on.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Siis eihän tuolla perässä ole mitään, pelkkää tyhjää. Jousitustangonkin pitää olla tollainen metrin mittainen, että löytyy edes paikkaa mihin laittaa kiinni.
Mutta tästä kuvakulmasta on havaittavissa erittäin mielenkiintoinen muistaakseni Williamsin vuonna 2013 käyttämä ratkaisu, että diffuusorin yläpuolella ei ole edes keskellä yhtään mitään, josta pisteet Torolle, etenkin jos se toimii! Hyvä Jabsu!
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Haas näyttää kyllä niin onnettomalta, että eiköhän Manorin kanssa ole vaikeuksia. Manorilla on kuitenkin kovia vahvistuksia, kuten huippuvuosien Ferrarin ja Mäcin pääsuunnittelija/aerodynamisti Nicolas Tombazis.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Haas näyttää kyllä niin onnettomalta, että eiköhän Manorin kanssa ole vaikeuksia. Manorilla on kuitenkin kovia vahvistuksia, kuten huippuvuosien Ferrarin ja Mäcin pääsuunnittelija/aerodynamisti Nicolas Tombazis.
Ei ensimmäisen testipäivän jälkeen kannata vielä kirvestä kaivoon heittää
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta tästä kuvakulmasta on havaittavissa erittäin mielenkiintoinen muistaakseni Williamsin vuonna 2013 käyttämä ratkaisu, että diffuusorin yläpuolella ei ole edes keskellä yhtään mitään, josta pisteet Torolle, etenkin jos se toimii! Hyvä Jabsu!
Tämä on nykytrendi kaikilla, että vaihdelaatikon alapuolelle yritetään saada tyhjää tilaa. Toro Rossossa vaihdelaatikon alareuna menee suurinpiirtein kuvassa virheäksi piirrettyä linjaa pitkin.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Tämä on nykytrendi kaikilla, että vaihdelaatikon alapuolelle yritetään saada tyhjää tilaa. Toro Rossossa vaihdelaatikon alareuna menee suurinpiirtein kuvassa virheäksi piirrettyä linjaa pitkin.

Erittäin ymmärrettävää kun ei Coanda-systeemejäkään voi keskipakoputki-ilmiön :wink: vuoksi voi käyttää. Mielenkiintoista on tuo Williamsin härpäkkeiden määrä pakareiden ympärillä. Toivottavasti auton hitaiden mutkien- ja sadekelin pidon parannus ei lepää niiden varassa... No, onhan niillä tehty myös paljon työtä jousitusgeometrian kanssa ainakin ja ponttoonitkin ovat hieman taas madaltuneet. Tosin moottorikatteessa on ihmeen suuri mollukka joka ei voi tehdä aerolle hyvää.
Nyt oikeasti nämä quotet kuntoon!!! Neljäs korjaus jo tänään. Jos ei osaa painaa quote-nappia, niin jätä quottaamatta! Viimeinen varoitus.

Nyt onkin hyvä laittaa kuuden kärki järjestykseen:

1. Mersu ja Ferrari
3. Williams ja RB
5. Mclaren
6. Toro Rosso(jos niillä oli joku mu kone kuin Renoo)

Leikiten, leikiten :thumbup:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Ompa Jabsulta hieno kooste postaus #247
Jossain vaihessa tuntui siltä että tämän vuoden autot on kuin samasta puusta veistetyt. Mutta on hieno huomata että tarkemmin katsottuna noissa ei ole keskenään oikeastaan mitään samaa. :)
Tämä jos joku on hieno juttu. Koska se tekee ehkä sen että autoista on tullut aikatavalla erillaiset siinä mielessä että kenen auto toimii paremmin milläkin radalla. Joten radalta toiselle mentäessä saattaa voima suhteet vaihtua.
 
Ylös