Autotoikki v 2.0

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
- Vaihdevalitsin asentoon R
- Kaasua

Toimii useimmiten.
Toimii useimmiten, mutta ei välttämättä enää kovalla kuormituksella.

Esim.
- Auto umpihankeen keula edellä -> auto jumiin -> pois peruutettaessa muuttuu etuvetoiseksi -> vaatii hinausapua
- Jyrkkään ylämäkeen peruutettaessa muuttuu etuvetoiseksi tai ei vedä yksikään pyörä, koska voimansiirto "päästää" vedon pois. Tulee eteen esim. kuormatun kärryn kanssa peruutettaessa.

Manuaalivaihteisessa Subarussa on erityyppinen neliveto (ei momentinmuunninta/elektronisia lukkoja) -> ei kyseisiä ongelmia (kytkin voi kyllä tykätä huonoa)


Olisipa talvi niin voisi tehdä kunnon TESTIN ennen ostopäätöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Automyyjä ei luultavasti pidä tuosta "auto umpihankeen keula edellä" -testistä.

;)
Minäkään en pidä siitä jos auto jää kiinni -> myyjä saisi noutaa kulkineen hangesta koordinaattien perusteella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja kuriositeettina mainittakoon, että nykyinen autoni sukelsi useaan kertaan umpihankeen ja kävi erinäisissä mäkitesteissä ennen ostopäätöksen syntyä.
 

Örfil

Guest
Tsekkasin tuossa excelin, johon olen kirjannut tarkistuslistaa asioista, joita katson autoa ostettaessa.

Tuo asia oli kyllä minullakin listassa mukana, mutta kun olen samalla kirjannut siihen tapahtumatodennäköisyyden (1 tap. per 36 vuotta), se on pudottanut kyseisen toiminnallisuusasian tarkistuslistan prioriteeteissä sijalle 402.

Tämä lista tietenkin perustuu 1-3 numeroisilla teillä ajamalla kerättyyn dataan.
:thumbup:
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mersut tuli sallittujen autojen listalle konsernissa ja naiskolleega vaihtoi farmari-Passatin A-Mersuun.

Älyttömän hintainen on Pasuuna. :nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tsekkasin tuossa excelin, johon olen kirjannut tarkistuslistaa asioista, joita katson autoa ostettaessa.

Tuo asia oli kyllä minullakin listassa mukana, mutta kun olen samalla kirjannut siihen tapahtumatodennäköisyyden (1 tap. per 36 vuotta), se on pudottanut kyseisen toiminnallisuusasian tarkistuslistan prioriteeteissä sijalle 402.

Tämä lista tietenkin perustuu 1-3 numeroisilla teillä ajamalla kerättyyn dataan.
:thumbup:
Itselläni kyseisten tilanteiden tapahtumatodennäköisyys on 99% jokaisena talvipäivänä kun on vähänkään hankalampi keli.

En aja autoa umpihankeen, mutta peruutus- ja mäkeennousukyky sohjossa/jäisillä pihoilla/teillä on todellakin tarpeen.

En halua lelua vaan auton joka suoriutuu kyseisistä tehtävistä aina.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihan perus- henkilöautokin riittää, kunhan valkkaa ominaisuuksitaan oikeanlaisen mallin.

Vaihtoehdot löytyvät käytännössä Fuji Heavy Industries ja Volkswagen -konsernien tuotteista.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ei kai momentinmuunnin itsessään voi aiheuttaa tilannetta, että neliveto katoaa pakilla?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Minäkään en pidä siitä jos auto jää kiinni -> myyjä saisi noutaa kulkineen hangesta koordinaattien perusteella.
Ai jeesus mä haluaisin olla kärpäsenä katossa kun Suikkanen soittelee Pentin Autokulman Pentille, että nyt kun peruuttein tätä Poloa metrisestä hangesta jyrkkään ylämäkeen täysperävaunu perässä, niin vittu sinnehän se tummu. Mee hakemaan, oon taksissa Jokkariin.
 

Örfil

Guest
Kieltämättä tässä tuntee itsensä aika kaupunkilaiseksi ja tietämättömäksi maaseudun ongelmista, kun on pystynyt ajamaan koko ikänsä ihan teitä pitkin, eikä miettiä että missähän kohtaa sitä tänään suistuu ojaan, kuinka monta kertaa, kauanko pitää pakitella takaisin tielle ja ehtiikö sinä aikana pakasteet sulaa kauppakassiin.

Alppu voisi alan miehenä kehitellä tosi-tv formaatin Sumin ensi talven työmatkoista tyyliin "Työmatkat helvetistä" tms.

;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ai jeesus mä haluaisin olla kärpäsenä katossa kun Suikkanen soittelee Pentin Autokulman Pentille, että nyt kun peruuttein tätä Poloa metrisestä hangesta jyrkkään ylämäkeen täysperävaunu perässä, niin vittu sinnehän se tummu. Mee hakemaan, oon taksissa Jokkariin.
Hyvinkin mahdollinen skenaario pienin tuunauksin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei kai momentinmuunnin itsessään voi aiheuttaa tilannetta, että neliveto katoaa pakilla?
Kun veto katkeaa kaikilta pyöriltä, muitakaan vaihtoehtoja ei paljoa ole.

Mikäli pelkkä etuveto jää, silloin ongelma on voimansiirron puolella haldexissa (tai vastaavassa) joka jakaa voimaa etu- ja taka-akselin välillä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kun veto katkeaa kaikilta pyöriltä, muitakaan vaihtoehtoja ei paljoa ole.

Mikäli pelkkä etuveto jää, silloin ongelma on voimansiirron puolella haldexissa (tai vastaavassa) joka jakaa voimaa etu- ja taka-akselin välillä.
Vääränlainen nelivetotekniikka
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Kun veto katkeaa kaikilta pyöriltä, muitakaan vaihtoehtoja ei paljoa ole.

Mikäli pelkkä etuveto jää, silloin ongelma on voimansiirron puolella haldexissa (tai vastaavassa) joka jakaa voimaa etu- ja taka-akselin välillä.

Eikös voimalinjan rakenne mene jotenkin näin: moottori - momentinmuunnin - vaihdelaatikko - keskitasauspyörästö - molemmilla akseleilla tasauspyörästöt. Tasauspyörästöissä on sitten lukkoja, enemmän tai vähemmän automaattisia, suuremmalla ja pienemmällä viiveellä.

Jos auto menettää yhden akselin, syy piilee noissa tasauspyörästöissä. Mutta voiko auto tosiaan menettää kaikkien pyörien vedon? Että ei mitään tee? Jos näin, onko kyse jostain luistonestosta tms.? Äly toimii väärällä logiikalla ja jättää auton istumaan? Momentinmuunnin vatkaa nöyrästi öljyä, ohjatanko siihen älyä lain?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös voimalinjan rakenne mene jotenkin näin: moottori - momentinmuunnin - vaihdelaatikko - keskitasauspyörästö - molemmilla akseleilla tasauspyörästöt. Tasauspyörästöissä on sitten lukkoja, enemmän tai vähemmän automaattisia, suuremmalla ja pienemmällä viiveellä.

Jos auto menettää yhden akselin, syy piilee noissa tasauspyörästöissä. Mutta voiko auto tosiaan menettää kaikkien pyörien vedon? Että ei mitään tee? Jos näin, onko kyse jostain luistonestosta tms.? Äly toimii väärällä logiikalla ja jättää auton istumaan? Momentinmuunnin vatkaa nöyrästi öljyä, ohjatanko siihen älyä lain?
On raportoitu myös kaikkien pyörien vedon puuttumisesta, kierrokset eivät myöskään nouse kovin korkealle näissä tapauksissa.

Yhdistävänä tekijänä näissä eri merkeillä havaituissa ongelmissa on momentinmuunnin.

Kyseessä lienee jossain määrin suunniteltu juttu, koska moottorinohjaus rajoittaa vääntöä peruutettaessa (vaihdelaatikon "suojelu"). Liekö jaksa sitten enää pyörittää voimansiirtoa jos vastetta tarpeeksi peruutettaessa (ylämäki, korkea rotvalli, raskas kärry tms.)?

Tuolla hieman kyseisen ongelman puintia:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=44741&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=4848

BMW xDriven kanssa on myös ongelmaa, peruutettaessa etuveto tipahtaa toisinaan pois käytöstä. Rajummalla kaasunkäytöllä veto saattaa palautua.
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=227327


Manuaalivaihteisilla, mekaanisesti tasauspyörästöillä "ohjatuilla" nelivedoilla ei kyseisiä ongelmia ole. Siispä
 
Ylös