Eihän siinä ole mitään sen kummempaa kuin että maksaa sen jäljellä olevan rahoitusosuuden pois kaupanteon yhteydessä.
Se jäljellä oleva rahoitusosuus kasvattaa taas kokonaisluoton määrää, jolloin vanhasta autosta saatava hyvitys ei enää välttis riitäkään käsirahaksi. Jolloin tulee taas vastaan se ongelma, että ei ole likviditeettiä.
Se tuossa mulla nyt vähän ajatuksena, että haen pankista sen verran ison lainan, että saan sillä kuitattua loppuvelan ja auton omiin nimiini. Sen jälkeen se auto on mulla jäljellä olevan lainasumman lisäksi likviditeettinä kauppaa tehdessä. Jos lainasta jää jotakin yli, niin maksan sitten sillä summalla lainaa takaisin heti alkuunsa ylimääräisenä lyhennyksenä. Toki on aina olemassa sekin mahdollisuus ettei pankki myönnä lainaa.
Sama ongelma tosin on autorahoituksessa, jos sattuu esim. jäämään työttömäksi kesken rahoituskauden. Autossa on rahaa kiinni ja maksat sitä joka kuukausi. Et saa autoa myytyä, koska se on rahoitusyhtiön nimissä, jota ei kiinnosta ketun vertaa että sulla ei ole enää tuloja eikä tarvetta autolle, ja jos haluat myydä auton. Itse et voi sitä myydä, ja jos annat sen heille myytäväksi, he myyvät sen polkuhintaan joka vähennetään loppuvelasta. Ja itse maksat sitten edelleen sitä rahoitusta. Ja jos et maksa, niin ulosottomies on ovella.
Jos olet ostanut auton lainalla (vakuudettomalla), auto on silloin nimissäsi heti kaupanteon hetkestä alkaen, eikä pankkia taas kiinnosta ketun vertaa mitä teet sillä autolla, vaikka myisit sen pois parhaalla hinnalla mitä saat, kunhan makselet säännöllisesti lyhennyksiäsi. Velkaa jää varmaan edelleen, mutta saatpa kuitenkin lyhennettyä sillä summalla velkaasi. Tai sitten makselet edelleen sitä samaa lyhennystä, mutta saat fyrkkaa muuhun elämiseen.
Suurin ongelma saattaa tulla siinä, ettei mulla ole kuin vuoden määräaikainen työsopimus. Tuo firma, jossa siis olen henkilöstövuokrausfirman kautta, ei anna kuin vuoden sopimuksen kerrallaan. Pari työkaveria nyt kuudetta vuotta samoissa hommissa, aina vuoden pahvin antavat kerralla. Tosin palkka on nyt parempi kuin koskaan on ollut.
Tai sitten haistatan pitkät koko hommalle ja ajan tuolla nykyisellä paaliin asti. Eniten tässä arveluttaa, ettei se mahda mennä enää syksyllä leimasta läpi, ja korjauskustannukset alkavat ylittää auton kokonaisarvon. Tällä hetkellä sen vaihtoarvo on niukasti jäännösvelkaa korkeampi.