Teslan valmistamien autojen laatu saa moitteita Yhdysvaltalaiselta Consumer Reports -kuluttajalehdeltä. Vuoden 2016 luotettavuustilastossa Tesla oli 29 merkin tilastossa aivan häntäpäässä, sijalla 25.
Lehti ei pidä vuonna 2012 esiteltyä Model S -mallia kovinkaan luotettavana autona, ja vuonna 2015 esitelty Model X on osoittautunut sitäkin huonommaksi. Kuluttajalehden mukaan ongelmia on esimerkiksi ylöspäin aukeavissa haukansiipiovissa, ilmastoinnissa ja kosketusnäytöissä.
Vielä vuonna 2014 Consumer Reports julisti Tesla Model S:n parhaaksi testaamakseen autoksi, mutta nyt ääni kellossa on muuttunut. Lehti ei enää suosittele autoa sen laatuongelmien vuoksi.
Luotettavuusongelmat eivät kuitenkaan näytä hetkauttavan Teslan omistajia. Tesla on ylivoimainen ykkönen saman lehden tekemässä, omistajien tyytyväisyyttä mittaavassa kyselyssä. Taakse jäävät niin Porsche kuin saksalaiset premiummerkit ja luotettavuudestaan tunnetut japanilaisautot.
Autoalan konsulttiyhtiö J.D. Powerin tällä viikolla julkaiseman analyysin mukaan Teslan omistajat näkevät itsensä uuden tekniikan pioneereina.
"Yleensä myynti ja brändi kärsivät pahasti, kun asiakas maksaa satatuhatta dollaria tai jopa enemmän ajoneuvosta, jossa on paljon ongelmia. Tesla näyttää kuitenkin olevan immuuni pettymyksille", sanoo johtaja Kathleen Rizk J.D. Powerilta.
Rizk epäilee, että Teslan brändi ei enää pysy puhtoisena, mikäli tuleva, massamarkkinoille suunnattu noin 35 000 dollarin hintainen Model 3 on epäluotettava. Se ostetaan todennäköisesti perheen ykkösautoksi, ja odotukset ovat sen mukaisia.