Autotoikki v 2.0

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Totta, siksi faija ajoikin omansa vm. 73 Corollan pellolle katolleen, kun kumi puhkesi täydessä vauhdissa. Siellä Corolla olikin omassa elementissään.

Olivat pelimatkalla ja yksi tyypeistä oli loukannut päänsä aiemmin viikolla ja sillä oli koko pää paketissa. Kun heput sitten kömpivät katollaan olevasta Corollasta ulos, niin paikalle pysähtyneen toisen auton kuskin ilme oli hitusen hämmästynyt, kun autosta kömpi ulos valmiiksi paketoituja ukkoja.
Kertooko tarina, kuinka matala Corollasta tuli katollaan käynnin jälkeen?
Meinaan, ku olen sangen usein ollut KE-20 Corollasta kyydissä ja pohtinut pilareiden paksuutta, että kestääköhän ne nuo mitä.
 

Örfil

Guest
Kertooko tarina, kuinka matala Corollasta tuli katollaan käynnin jälkeen?
Meinaan, ku olen sangen usein ollut KE-20 Corollasta kyydissä ja pohtinut pilareiden paksuutta, että kestääköhän ne nuo mitä.
Kyllä se korjaamolla pitkään oli, ei mennyt siis lunastukseen ja palasi käyttöömme vielä muutamaksi vuodeksi. Hämärästi muistan nähneeni auton korjaamon pihalla, kun faijan kanssa kävimme katsomassa että milloin työt sen suhteen alkaa ja aika kipiää ottaneen näköinen kulkupeli se oli. Siihen aikaan kun tehtiin pakkelilla ja vasaralla vielä suoranaisia ihmeitä!

Autoa edelsi perheessämme Simca 1000 ja seuraava Tojon jälkeen oli 142 Volvo.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sama. Hankalin on tällä hetkellä vaan tuon latauksen järjestäminen kotitaloon. Olisi toki tuon omakotiasumisen etuja...
Yllätyin sähköautoilun edullisuudesta.
Olin kuvitellut, että se lienee suuruusluokkana 40% bensa-autoilua edullisempaa "polttoaineen" suhteen, vaan olinpaskin väärässä. 80% on lähempänä totuutta.

Nykyisen bensa-auton polttoaine maksaa n. 9 euroa / 100 km, nykyisellä bensiinin hinnalla.
Sähköauton "polttoaine" maksaa n. 1,7 euroa/ 100 km, nykyisellä sähkön hinnalla.
Eli siinä missä bensa-autolla ajaa 100 km, sähkiksellä pääsee huimat 500 km samoilla "polttoainekuluilla". Nykyinen auto on vienyt sellaset 6,1...6,2 ltr/100 km tässä taajama-ajossa jota ajoni lähes yksinomaan nykyään on.

Lisäksi sähköauto ei tarvitse polttomoottoriauton kaipaamia huoltoja (öljynvaihto, suodattimet yms.) vuosittain. Huolto on enimmäkseen tarkastustyyppinen. Useimmissa tulee jarrunesteet kuitenkin uusia 2-3 vuoden välein.


Olishan se aika huikeeta, ettei tarvi ajaa enää ikuna bensikselle. Saati joka viikko, kuten nykyisin.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Onks jossain testejä, että mitenkäs pitkään ne akut kestää? En tarkoita kertalatausta tms, vaan vuosien kulutusta. Alkaako kennosto hiipumaan jossain vaiheessa, ja raapiiko Suomen talvet pahojakin säröjä ampeerien kylykeen?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kai ne ampeerit jotain inflaatiota kokee, jollain aikajänteellä, mutta ainakaan niissä netistä löytyvistä videoista/jutuista, joissa useita vuosia sähkistä käyttäneet avautuvat kokemuksistaan,
yhdessäkään ei ole tullut ilmi, että käyttömatka olisi hiipunut.
En ole siksi kovin huolissani akuston kestoiästä.

Esim. Bmw antaa akustolle 8 vuoden täystakuun.

Lisäksi, omassa tapauksessani auto on lämpimässä tallissa sekä kotona, että töissä, joten omalta osaltani huoli 40 asteen pakkasessa yksin värjöttelevästä akustosta on tällä hetkellä aiheeton. Auto siis piipahtaa ulkona vain silloin kun sillä ajetaan ulkona. No, saattaa se työkohteessa, kyläillessä ja kauppareissulla parkkiksellakin joutua seisomaan.

Jos kirjoitettuihin juttuihin/kokemuksiin on uskominen, sellainen "oikea, vanhanajan talvi" verottaa kesäkelin käyttömatkaa 40-60%, talven arktisuuden asteesta ja käytetystä kulkuneuvosta riippuen.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tätä Wikipedaalin artikkelia vasten peilattuna, en olisi kovin huolissani akuston elinästä:

Käytännön esimerkkinä Toyota RAV4 EV:n NiMH-akut ovat saavuttaneet 160 000 km ajomäärän hyvin pienellä toimintasäteen pienenemisellä, ja sähköautot saattavat siten saavuttaa tai ylittää vastaavan polttomoottoriauton eliniän akkujen osalta.[26] Toisaalta nykyään käytetään litiumioniakkuja, jotka kestävät paljon suurempia ajokilometrejä.

Tämänhetkisten arvioiden mukaan akkujen käyttöikä on noin 250 000–300 000 kilometriä, jos arvioidaan, että akku on vaihtokunnossa kun sen kapasiteetista on noin 75 prosenttia jäljellä. Toisaalta pitkäaikaisia ja kattavia tutkimuksia sähköautojen akkujen kulumisesta ei toistaiseksi juuri ole. Monilla Tesloilla on ajettu ainakin 300 000 kilometriä. Yhdellä Teslalla oli ajettu jopa yli 300 000 kilometriä, ja akkujen kapasiteetti oli heikentynyt vain kuusi prosenttia. [31]
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Onks jossain testejä, että mitenkäs pitkään ne akut kestää?
Alkaako kennosto hiipumaan jossain vaiheessa, ja raapiiko Suomen talvet pahojakin säröjä ampeerien kylykeen?
Ranskalaisvalmistaja lupaa 8 vuoden tai 160 000km ajoakun takuun (66% varaustasosta), joten kennosto hiipuu jopa kohtuullisen nopeasti.
Eli jos ostan nyt sähköauton merkiltä X, hiipuu sen kennosto 4,25% / vuosi.
Taitaa siis olla niin, että kymmenen vuoden kuluttua akku alkaa olemaan finaalissa muutoinkin.

Joku jenkkilehtihän kokeili, kuinka paljon akku kärsii paljon ajetulla autolla, eikä sen toimintasäde ollut juurikaan muuttunut.
Eli on periaatteessa kai sidonnainen enemmän aikaan ja vallitseviin sääolosuhteisiin, kuin ajettuihin kilometreihin.

Sähköauto kiinnostaa kyllä, mutta toimintamatkat ovat vielä suhteellisen surkeita (per lataus).
Alhainen varaus on kaiketi ohjelmallisesti estetty, ettei putoa alle 15%, jolloin merkillä X latausaika on vähintään 21 tuntia täyteen lataukseen / latauskerta.

Muokkaus: Nähtävästi 8 vuotta ja xxx määrä kilometrejä on lähes kaikkien valmistajien takuuaika akustolle.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Noin yleisellä tasolla suosittelen varauksetta (pun intended) kaikille sähköautoa. Soon kuitenkin se tulevaisuuden kulkupeli, ja mitä useampi suorittaa edelläkävijöinä niitä käytännön testejä, sitä kehittyneempiä ne sähköpelit akkuineen ja latauspisteineen ovat sitten kun itse moisen hankin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä se korjaamolla pitkään oli, ei mennyt siis lunastukseen ja palasi käyttöömme vielä muutamaksi vuodeksi. Hämärästi muistan nähneeni auton korjaamon pihalla, kun faijan kanssa kävimme katsomassa että milloin työt sen suhteen alkaa ja aika kipiää ottaneen näköinen kulkupeli se oli. Siihen aikaan kun tehtiin pakkelilla ja vasaralla vielä suoranaisia ihmeitä!

Autoa edelsi perheessämme Simca 1000 ja seuraava Tojon jälkeen oli 142 Volvo.
Ok. Eli ei kerro.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sähköauto kiinnostaa kyllä, mutta toimintamatkat ovat vielä suhteellisen surkeita (per lataus).
Nämä kehittyvät aika huimaa kyytiä.
Opel Ampera e, jota saadaan vielä hetki odottaa Suomen kauppoihin,
lupasi teoreettiseksi matkaksi yli 500 km.
Käytännössä sillä pääsee lähelle 400 kilometriä per lataus.

Itselleni riittää hyvin 150-200 km käytännön toimintamatka, koska perheessä on myös bensa-auto, jota voidaan käyttää pidemmillä matkoilla, joita tulee alle 5 kertaa vuodessa.

Sähkis kattaisi hyvin kaikki päivittäiset arkiajotarpeet.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eräällä opiskelukaverilla oli aikoinaan 1971 mallinen Toyota Corolla Coupé...... talvikelillä kaupungissa piti olla tarkkana, ettei perä kadunkulmissa
Lisätään että meitin huushollissa ajettiin uusilla Corollilla vuosina 1971-1975... mä siirryin takapenkiltä kartturiksi 1973 eli kasvoin mitassa mutsin yli.

Ja tuo talvikelutalvikeliongelma päti täysin kaverin 1979-malliseen Mitsubishi Colt Lanceriin (noin luki otteessa).
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Onks jossain testejä, että mitenkäs pitkään ne akut kestää? En tarkoita kertalatausta tms, vaan vuosien kulutusta. Alkaako kennosto hiipumaan jossain vaiheessa, ja raapiiko Suomen talvet pahojakin säröjä ampeerien kylykeen?
Uusimmassa Moottori-lehdessä oli pitkä juttu sähköautoista. Jos en vallan väärin muista, niin jotkut valmistajat antavat akuille jopa kahdeksan vuoden takuun. Luenpas jutun kohta uudelleen ja kirjoittelen mahdollisesti aiheesta illemmalla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tai voi sen kahdeksan vuoden takuun lukea tuosta pari viestiä ylempääkin. Jos.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
BMW:n Golf-kokoluokan sähköauto, i3, on koko BMW:n malliston nopein auto kiihtymään nollasta kaupunkinopeuteen.
Oli samalla viivalla 550M:n kanssa ja irtosi kuin korkki pullosta, jättäen isompansa kuin seisoskelemaan viivalle.
Ero toki ns. tasoittui kiihdytyskilpailun myöhemmissä vaiheissa.

Tämä fakta tuli vastaan BMW:n youtubekanavalla videossa, jossa sähköbimmiä esiteltiin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Silti I3: olmella kukaan ei ole koskaan saanut seksiä. 550M:mmällä taasen ovat saaneet nekin, jotka eivät ole sitä tahtoneet.

Että tuota.
 
Ylös