Alla maili, jonka pistin tuolloin MetroAuton toimarille:
______________
Aihe: Huoltopalvelunne epäkohdat asiakkaan näkökulmasta
Tervehdys Etunimi!
En kirjoita seuraavaa valittaakseni, vaan auttaakseni sinua.
Aloitan kertomalla asiakaskokemukseni huoltopalveluistanne:
--------------------
Tiedustelin Lielahden Metro-Autosta noin 3 viikkoa sitten
sähköpostitse paljonko autoni 60000 km:n määräaikaishuolto kustantaa.
Sähköpostiini vastattiin, että tekee yhteensä 359 euroa. Tilasin
määräaikaishuollon kirjallisesti maininnalla "Määräaikaishuolto - ei muita
toimenpiteitä"
Tänä aamuna kaarroin kulkuneuvon edustamanne liikkeen pihaan ja
tiputin avaimet huoltotiskin henkilökunnalle.
Avaimet otettiin vastaan ja pyydettiin kuittaus hätäisesti johonkin lappuun.
Ruokatunnilla puhelimeeni saapui tekstiviesti:
"Autonne on huollettu. Huollon hinnaksi muodostui 560 euroa. Olemme
avoinna klo 17:00. Metroauto Oy"
Saavuttuani huoltotiskille ja ilmoitin palveluhenkilölle "Hyvää
päivää! Autoni huolto on kuulemma valmis"
Palveluhenkilö noukki muovitaskun esille, josta kaivoi autoni avaimen
sekä erinäisiä lippusia ynnä lappusia.
"Kröhöm...niin tässä tehtiin tämä määräaikaishuolto ja sitten oli nämä
lisätyöt...hmmm... ajovalopolttimon vaihto, jarrunesteiden
vaihto...suodatinpanoksen uusinta...polttoainesuodattimen
vaihto...ilmansuodattimen uusinta"
Minä: "Hienoa! Loistavaa palvelua ennalta sovittuun hintaan! Ei muuta kuin
kassan kautta!"
PH : "Yhteishinnaksi muodostuu 560 euroa"
Minä: "Ei pidä paikkaansa!"
PH: "Kyllä näistä lisätöistä nyt kertyy... tässä on tämä erittely"
Minä: "Mahtavaa palvelua kyllä näiden huoltotoimien suhteen, mutta asia
nyt on niin, että minä en ole lisätöitä tilannut, enkä myöskään maksa
mistään sellaisesta mistä en ole sopimusta tehnyt"
PH: "Kyllä tämä nyt pitäisi hoitaa..."
Minä (ojentaen sähköpostiviestin paperikopion): "Kuulepas, tehdäänkö nyt
niin, että luet tämän sähköpostin huolellisesti. Aikaa kuluu enintään
20 sekuntia... palataan sen jälkeen edelliseen keskusteluun"
Sähköpostissa oli Metroauton ilmoitus määräaikaishuollon hinnasta (359 euroa)
Tilauksessani luki: Määräaikaishuolto, ei muita toimenpiteitä"
PH ärtyneenä: "Olisit voinut näyttää tämän autoa huoltoon tuodessasi!"
Minä: "Kuulepas, minä olen asiakas, en työntekijänne. Minä olen
sopinut hinnan, työn sisällön ja ajankohdan hyvissä ajoin kirjallisesti ennen auton
huoltoon tuomista.
Minä en tiedä kuinka teidän sisäiset prosessinne toimivat, mutta
nähtävästi eivät ainakaan kovin mainiosti. Laitetaanpas tämä asia nyt
siihen kuntoon, että pääsen takaisin töihini"
PH näpytteli vaitonaisesti tietokonettaan aikansa ja antoi happamana
maksumääräyksen käteeni. 359 euroa.
"Hyvinhän se loppujen lopuksi meni, kiitos oikein paljon. Toista
kertaa en enää tälle tontille jalallani astu. Näkemiin"
------------------------------------------------
Uskon, että edellisessä on poimittavissa useita kohtia, joissa
palveluprosessien yhtenäistäminen ei tekisi asiakaskokemukselle ja palvelun laadulle huonoa.
Yhtiönne laatutavoitteissa sanotaan : "Laatuohjelmien tavoitteena on
asiakkaiden palvelun laadunvarmistaminen ja jatkuva parantaminen sekä
mahdollisimman korkea asiakastyytyväisyys."
Vielä on tekemistä.
Tämän asiakkaanne menetitte heti ensimmäisellä kontaktilla.