Tuo kuomu vääristää melkoisesti näkökenttää ja ajossa kun tuohon jää kaikki lika ja muu vastaava tekee tuosta todella vaarallisen. Ja ei ne kalvotkaan ole ihan niin toimivia, etenkin lasissa joka on noin suuressa kulmassa ja niitä voi repiä pois vain varikolla.
Pyyhkijätkään eivät tule toimivaan johtuen kuomun muodosta ja ne todennäköisesti levittäisivät kaiken kuomuun jääneen öljyn laajemmalle.
Tuo myös näyttää, kuten halokin, jättävän kypärän yläosan suojaamatta.
Halo taas saattaa ohjata rojua ohjaamoon ja peittää näkökenttää etenkin mutkissa.
Näyttäisi että tästä on tullut samanlainen pyhälehmä kuin asfaltoiduista turva-alueista, joiden ainoa tarkoitus on estää kuljettajia keskeyttämästä omiin virheisiinsä ja eivät todellisuudessa toimi kuin täysin ehjillä autoilla hyvässä säässä.
Ja mitä onnettomuuksia tuo olisi todella estänyt.
Bianchi kuoli kun ei hiljentänyt keltaisten lippujen alueella, kuten säännöissä selkeästi sanotaan ja tämän pitäisi olla täysin selvä asia. Tämä on ainoa asia joka todella olisi pelastanut Bianchin elämän.
Eihän kukaan ala vaatiman kaikkien tolppien poistamisesta teiden läheltä jos joku kaahaa kahtasataa kadulla tolppaa päin.
de Villotan tapaus oli niin älytön tapahtumien sarja joka oltaisiin vältetty helposti pienellä ajattelulla. Ja kypärä on edelleen tuosta kuomusta huolimatta osittain näkösällä.
Wheldon tapauksessa turva-aita raastoi koko turvakaaren/airboxin pois. Ja ne ”lokasuojat” ovat lähinnä estäneet pieniä etusiiven ja takarenkaan osumisia, mutta autot kyllä lentää edelleen samalla tavalla yli.
Massan tapauksessa isoimmat vammat tulivat kypärän heikon kohdan takia, josta jousi pääsi läpi.
Wilsoniin iski raskaasti lyijytetty helposti irtoava nokkapala, ehkä kuomu olisi pelastanut tai sitten ei.
Surteesin osui rengas, jota ei oltu kunnolla kiinnitetty autoon vaijereilla ja joka tippui ylhäältä alas ja olisi osunut päähän kuomusta huolimatta, jos muista oikein.
Jos halutaan todella estää kaikki kuolemat pitää lopettaa kilpailut.
Vastaavasti moottoripyörissä mm-tasolla kuoli 2008 Jones, 2010 Tomizawa ja 2011 Simoncelli kaikkia samalla tavalla (kaatuivat ja takana tuleva ei ehtinyt väistämään) ja kukaan ei vaatinut suljettua ohjaamoa tai mitään muutakaan vastaavaa vaan tämä vain hyväksytään lajiin kuuluvana vaarana.
Joten ehkä vain olisi syytä hyväksyä vaarat jota kilpaileminen tuo. Ei se umpinainen ohjaamokaan ole niin täydellinen, koska siinä pitää olla paljon tilaa jotta sieltä pääsee pois, puhumattakaan muista ongelmista mitä suljettu ohjaamo tuo tullessaan.
Jos tämä meno jatkuu tullaan F1 ajamaan huvipuistojen törmäilyautoilla laajalla kentällä, johon on piirretty noin suunnilleen rata jota voi halutessaan noudattaa, mutta ei ole pakko.