F1 ja kuljettajien pään suojaus

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
"Sources say nine of the 10 teams voted against the halo, but the FIA said it would become part of the regulations for 2018 on safety grounds."
Oon kyllä vähän pettynyt siihen että kun jatkuvasti nämä uudetkin omistajat ovat puhuneet että talleja ja faneja pitää kuunnella niin silti tämä sitten ajetaan väkisin läpi vaikka 9/10 talleista ja varmaan 99% faneista ovat tätä vastaan. Onhan se turvallisuus tärkeää mutta on täysin tekopyhää sanoa että turvallisuus on kaikista tärkein asia, turvallisinta olisi olla ajamatta noita kisoja ollenkaan. Minusta tässä ollaan jo vähän kadotettu se että mitä edes yritetään saavuttaa. Esim. Bianchia tuo pääsuoja tuskin olisi pelastanut. Virtuaalinen turva-auto tosin olisi sen varmaan tehnytkin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9718
Sijainti
Helsinki
Noni, eipä tarvitse Fykkösiä enää katsella ensi vuonna (huom. vain yksi monista syistä). :yuck:
Toivottavasti sarjan suosio romahtaa ja Jean Todt eroaa, kun huomataan, että turvallisuuden tavoittelu ei ole kaikki kaikessa. Ehkä 2019 autot ovat jo vaarallisempia, kun halo kuopataan.
Kuulostaa hölmöltä uhkailut lopettaa katsominen jonkun päänsuojuksen takia. Moottoriurheilu tulee aina olemaan vaarallista ja vaara houkuttelee ihmisiä osallsistumaan toimintaan joko kuljettajana, mekaanikkona tai katsojana. F1-tulee olemaan yksipaikkaisten avopyöräisten kilpa-autojen kuninkuusluokka ainiaan. Olihan ne hassun näköisiä jo 70-luvullakin ja 20 vuotta sitten, kun itse aloitin katsomisen.

Tosin amerikassa ollaan toista mieltä F1:sten asemasta, mutta se on jo toinen tarina....
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Mielummin vaikka kokonaan suljettu cockpit, mut ei tuota haloa. :thumbdown
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mielummin vaikka kokonaan suljettu cockpit, mut ei tuota haloa. :thumbdown
Mua mietitytti, miksi Vetteliä huimasi tuulilasin takaa ajaminen? Eikä sama ongelma olisi umpikopissakin?

Ja miksi umpikoppisarjalaisia ei huimaa tai niiden lasit ei vääristä "kuvaa"?
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Mua mietitytti, miksi Vetteliä huimasi tuulilasin takaa ajaminen? Eikä sama ongelma olisi umpikopissakin?

Ja miksi umpikoppisarjalaisia ei huimaa tai niiden lasit ei vääristä "kuvaa"?
Umpikoppiauton tuulilasi on huomattavan paljon suoralinjaisempi, eli tasaisempi, kuin erittäin kaareva halo, josta tulee vääristymiä Vettelin kertoman mukaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Umpikoppiauton tuulilasi on huomattavan paljon suoralinjaisempi, eli tasaisempi, kuin erittäin kaareva halo, josta tulee vääristymiä Vettelin kertoman mukaan.
Ei halo ole mikään lasi vaan se turvakaarihässäkkä. Shieldiksi kuhtuvat tuota 'tuulilasia' englanniksi.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Kuinkakohan paljon tuollainen kaareva lasi mahtaa vääristää ja aiheuttaa heijastumia? Lienee optisesti melkoinen haaste saada ne täysin "näkymättömiksi".
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Kuinkakohan paljon tuollainen kaareva lasi mahtaa vääristää ja aiheuttaa heijastumia? Lienee optisesti melkoinen haaste saada ne täysin "näkymättömiksi".
Mitä vahvempaa/tiiviimpää ainetta, niin sitä enemmänhän se vääristää eli toimii linssinä ja tuo on varmasti aika kovaa ainetta.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ei halo ole mikään lasi vaan se turvakaarihässäkkä. Shieldiksi kuhtuvat tuota 'tuulilasia' englanniksi.
Kiitos oikaisusta. Tarkoitin toki kommentissani tuon tuulilasin vääristymiä näkyvyyden kannalta, kaarevan lasin vuoksi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minua ihmetyttää tässä asiassa se että miksi tuota Shieldiä ei testattu kunnolla, useamman tallin ja useamman kuljettajan toimesta? Nyt Vettel kävi ajamassa yhden kierroksen, totesi että ei hyvä ja sen perusteella tehtiin päätös hylätä koko konsepti. Näin ihan maalaisjärjellä tuntuisi että tuosta kannattaisi tehdä muutamakin erilainen variaatio, ajattaa niitä usean kuljettajan toimesta kymmeniä kierroksia sillä tavalla että kuljettaja tottuu siihen ja sitten kysellä palautteita ja mahdollisia parannusehdotuksia. Totta hemmetissä tuollainen kaareva lasi vääristää jonkin verran ja siihen menee vähän aikaa tottua, mutta kyllä se silmä aika hyvin yleensä tottuu kun "alkujärkytyksestä" selviää. Onhan esim. ensimmäiset hetket uusien silmälasien kanssa aika epämukavia mutta hyvin nopeasti silmät tottuu niihin ja sen jälkeen niitä ei taas enää huomaakaan.

EDIT: Sitäkin mietin, että esim. juuri joissakin lentokoneissa kupu on tehty sillä tavalla että etuosa on täysin suora, sen reunoilla on ihan terävät kulmat jonka jälkeen kupu lähtee kaartumaan taaksepäin pyöreänä. Niin kyllähän tällainenkin ratkaisu F1-autossa onnistuisi että tuo etuosa ei olisi kokonaan kaareva kuten tuossa Ferrarin mallissa. Voi olla että tämä vähentäisi vääristymää ainakin suoraan eteenpäin katsellessa. Edelleenkin tullaan siihen kysymykseen että miksi näistä ei tehty useampia eri versioita ja miksi näitä ei testattu kunnolla?
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Halossa on yllättävän monta sudenkuoppaa. Mitenhän poistuminen tapahtuu, jos auto on ilmiliekeissä? Ja ei ole tavatonta, että muovipusseja lentää radalla, niin muovipussi voisi pahimmilaan kääriytyä halon etuosan ympärille.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Halossa on yllättävän monta sudenkuoppaa. Mitenhän poistuminen tapahtuu, jos auto on ilmiliekeissä? Ja ei ole tavatonta, että muovipusseja lentää radalla, niin muovipussi voisi pahimmilaan kääriytyä halon etuosan ympärille.
Eiköhän Mayländer laiteta silloin radalle? Tai muuta yhtä viisasta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos hävittäjissä toimii ongelmitta kupu, niin eikö hiukan mukailulla versiolla olisi saanut toimivan systeemin ykkösiinkin.

 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sitä tuossa yllä ihmettelin ja yhdyn Dinon mielipiteeseen vähäiseen testaamiseen.
Toki, mutta jos hävittäjissä toimii Mach 2 -nopeudessa toi kupu, niin luulisi sen toimivan "vain" 350 km/h vauhdissa. Ja jos päitä halutaan suojella, kuten pitääkin, niin miksi suojata vain renkailta? Sennan kuolema ja Massan melkein kuolema osoittivat, että pikkuosatkin aiheuttavat karmivaa jälkeä. Halo ei olisi pelastanut heitä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Voi se olla toki niinkin että lentokoneessa katse on koko ajan kauempana horisontissa ja siinä ei ole mitään kiintopisteitä ihan lähellä sitä konetta, niin ne vääristymät ei välttämättä vaikuta ja haittaa niin paljon. F1-autossa tilanne on aika erilainen joten voi olla että Vettel on ihan oikeassa että vääristymiä tulee liikaa ja se aiheuttaa kuljettajalle epämukavan olon ainakin alkuvaiheessa. Mutta edelleenkin ihmettelen vaan että miksi ei kokeiltu erilaisia ja eri muotoisia malleja ja miksi niitä ei testattu pidempään sillä tavalla että kuljettaja olisi vähän ehtinyt tottumaan tuohon lasiin. Ja miksi ei testattu useamman kuskin toimesta. Silloin oltaisiin saatu parempaa palautetta ja tietoa onko kyseessä yksilölliset ominaisuudet ja olisiko noille ongelmakohdille tehtävissä jotakin. En esimerkiksi muista että Ricciardo olisi valittanut samanlaisista ongelmista, ainakaan yhtä voimakkaasti kuin Vettel, silloin kun Red Bull testasi aiemmin omaa versiotaan Shieldistä.
 
Ylös