Aika-ajoformaatit ennen ja nyt

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Pistetääs tännekkin: ite kyllä antaisin Q1:ssä ja Q2:ssa tuolle pudotussysteemille viel mahollisuuden, tosin sil muutoksel, et ajat pitäs olla tehty myös lopussa ennen ku kello käy loppuun, niin ois kaikille sama. Menee kyl aika jännäks siin vaiheessa ko ollaan jossain Spassa jossa kierros kestää lähemmäs 2 min. Q3:seen palauttaisin vanhan systeemin mut vähentäisin ajo-ajan noin puoleen. Omat renkaat Q3:een ois tietty kans hyvä vaihtoehto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Enemmänkin lisää renkaita, tosiaankin jo ehdotettu pehmeiden renkaiden tai ratakohtaisesti pehmeimmän seoksen käyttökielto ennen ratkaisevaa osiota tai vaihtoehtoisesti pitemmän harkinnan jälkeen vaikka kesken kauden käyttöön uudelleen oikeat Aika-ajorenkaat (Joita viimeksi käytössä vuonna 1991.) käyttöön muiden rengaslisäysten ohella ja lisäksi 8 kuljettajan sijaan saisi ajaa tuttuun tyyliin 10 parasta. Niillä ja ehkä muutoin vain yleisellä rauhoittumisella hirvittävän kiihkoilun sijaan voisi saada aikaan tuloksia ja ehkä tottumisajan jälkeen uutta viihdettäkin.

PS. Myös tuon puolentoista minuutin pudotusajan sijaan voisi olla 2 minuuttia tai vaikka 3 minuuttia korkeintaan tuo pudotusaika. Tosin nykyisellä 90 sekunnin ajallakin voisi jollakin nykyään oikein nopean kierroksen radalla (Interlagos?) ehtiä ajamaan vielä sittenkin kun on mahdollisuus, mutta muutoin pitäisi olla pidempi aika tai enemmän renkaita käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tallipääliköt tuntuvat olevan poikkeuksetta vihaisia aika-ajosta. Mitenhän tuo on saatu nuijittua läpi, kun vihaisuus vaikuttaa sille etteivät alunperinkään olleet sen takana.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tämä farssihan oli se tallien valitsema ja yhteisesti äänestämä vaihtoehto, kun Bernie halusi älyttömiä sekoituksia tyyliin käännetty lähtöjärjestys.

Ihan itseään saavat syyttää. :alppu:
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Böönin mietteet uudesta formaatista:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123341/ecclestone-declares-new-qualifying-crap
"I watched it, but I have to say I wasn't enthusiastic about it from day one," said Ecclestone.

"It was pretty crap. But this is what we've got, until we can change it.

"The only thing about this [format] is that the quick guys could have run off the road, or done anything a little bit silly, and then you would get a mixed-up grid, which is what we wanted.

"It just happens that Mercedes are still very, very good."

Ecclestone said he was "sure" the format could be revised in time for the second round of the season in Bahrain on the first weekend of April, but he warned against simply going back to the previous format.

"If we go back to the old system, I tell you what would happen: Mercedes would be first and second," he said. "Pretty simple.

"What I don't want to see is where you and I could predict how the grid is going to be for the start of a race, and how that race is going to finish.

"You and I could sell everything we've got and put our money on Hamilton winning. It's not what the public want.
Berniellä on myöskin jänniä ideoita taas:
"But I wanted to take the results of the last race, and the guy that won that race, would have so many seconds, or tenths of a second, added to his qualifying time.

"So that might put the guy on pole in sixth or seventh or wherever [on the grid], and then we would get a mixed-up grid and some good racing for at least half the race.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Böönin mietteet uudesta formaatista:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123341/ecclestone-declares-new-qualifying-crap


Berniellä on myöskin jänniä ideoita taas:
Huoh... Bernieki vois painua eläkkeelle jo visioimista.

Ensiksi tehdään jäätävän tiukat säännöt, rajotetaan testaaminen, kehitystyö jne. Sitten ihmetellään ko mikään ei oikeasti muutu? Jännä juttu. On se vain.

Minkä takia v8 moottoreista piti alunperin luopua? Juuri kun oltiin saatu moottorit tasasiksi tai ainakin hyvin lähelle toisiaan, niin pyyhkästään koko pakka sekasin. "Säästöjen takia..." MItähän säästöjä nämä 2 kautta olleet systeemit on oikeasti tuonut? Varmaan palanut enemmän rahaa näiden uusien juttujen kehitykseen. Nyt kun paska on jo housussa niin yritetään kikkailla jollain aika-ajoilla yms.

Joskus miettii että kuka helkkari näitä sääntöjä väsää? Huoh.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Jos joku asia toimii ja se on ollut käytössä vuosia, voisi kuvitella, että siinä kannattaisi myös pysyä? F1:sillä on pakonomainen tarve uusiutua vuosi vuodelta, vaikka kukaan ei ole pyytämässä muutosta. Tai on, eräs Bernie. Siinä kaiken pahan alku ja juuri.

F1:sissä on useita asioita, jotka on aiempina vuosina todettu hyviksi ja onnistuneiksi (kuten edellä mainitut V8, tai V10 koneet). Silti näistä hyväksi todetuista ominaisuuksista ei olla pidetty kiinni. Jotenkin tulee "Liisa-ihmemaassa" fiilis, eli haarukalla ja veitsellä ei syödä, jos se onnistuu nuppineulalla ja sahalla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Jos joku asia toimii ja se on ollut käytössä vuosia, voisi kuvitella, että siinä kannattaisi myös pysyä? F1:sillä on pakonomainen tarve uusiutua vuosi vuodelta, vaikka kukaan ei ole pyytämässä muutosta. Tai on, eräs Bernie. Siinä kaiken pahan alku ja juuri.

F1:sissä on useita asioita, jotka on aiempina vuosina todettu hyviksi ja onnistuneiksi (kuten edellä mainitut V8, tai V10 koneet). Silti näistä hyväksi todetuista ominaisuuksista ei olla pidetty kiinni. Jotenkin tulee "Liisa-ihmemaassa" fiilis, eli haarukalla ja veitsellä ei syödä, jos se onnistuu nuppineulalla ja sahalla.
Nimenomaan tämä. Jos kehitystyötä jäädytetään ja testaamista rajotetaan niin sillon ei pitäis uusiakkaan mitään. Täysin idioottimaista pistää pakka uusiksi ja kieltää testaaminen.

Yksi syy on myös Bernie. Jotenki tuntuu että se mies ei ole viimiseen viiteen vuoteen oikein ollut kartalla mistään. Mitäpäs tosin voi 85 vuotiaalta odottaa. Käsittämätöntä että tommosia vanhuksia pyörii johtavassa roolissa. Eihän missään muussakaan yrityksessä enään 85 vuotiaat ole johtamassa. Siittä ei tule kuin vahinkoa ja tyhmiä päätöksiä. Tallien pitäis "istua" tuo äijä pois.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Yksi syy on myös Bernie. Jotenki tuntuu että se mies ei ole viimiseen viiteen vuoteen oikein ollut kartalla mistään. Mitäpäs tosin voi 85 vuotiaalta odottaa. Käsittämätöntä että tommosia vanhuksia pyörii johtavassa roolissa. Eihän missään muussakaan yrityksessä enään 85 vuotiaat ole johtamassa. Siittä ei tule kuin vahinkoa ja tyhmiä päätöksiä. Tallien pitäis "istua" tuo äijä pois.
Jopa läpimädässä KOK:ssa on nykyään jäsenten yläikäraja 70 vuotta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Berniellä on myöskin jänniä ideoita taas:
"But I wanted to take the results of the last race, and the guy that won that race, would have so many seconds, or tenths of a second, added to his qualifying time.

"So that might put the guy on pole in sixth or seventh or wherever [on the grid], and then we would get a mixed-up grid and some good racing for at least half the race.
Tuosta vois kysyä Räikköseltä, että onko hjuva idea. Räikkösellä on nimittäin jonkin verran kokemusta siitä, kun paalupaikka tarkoitti lähtöruutua numero 11.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
En tiedä ylireagoinko nytten ja tuomitsen yhden heikon esityksen jälkeen syvimpään helvettiin, mutta tämän farssin nähtyäni saattaa hyvinkin olla, että tästä eteenpäin katson vain kilpailut ja aika-ajot niistä kilpailuista, jotka tulevat Suomessa inhimilliseen aikaan.
Olen nyt viimeiset 12 vuotta katsonut jokaisen kilpailun ja jokaisen aika-ajon ja nyt on lähellä, että en rupea kaukokisoja varten niihin heräämään.

Viimeinen osio on PAKKO vetää vanhalla formaatilla ainakin. Ensimmäiset osiot saattavat tällä pudotussysteemillä jotenkin jopa toimia.
Nyt siellä istutaan pilttuussa kisarenkaita säästellen ja punainen kello tikittää. Ukot ovat jo mittaamassa painojaan, kun kellossa on vielä minuutteja jäljellä. Tämä toki sitten syynä sekä uudesta aika-ajosta, että rengassäännöistä.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Böönin mietteet uudesta formaatista:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123341/ecclestone-declares-new-qualifying-crap


Berniellä on myöskin jänniä ideoita taas:
Voi juma*****. Se nyt vaan on niin, että jos joku onnistuu tekemään ylivoimaisen auton, niin ne on siellä kärjessä aika-ajon jälkeen, piste. Mutta olisi siinä seurattavaa sen loppugridin osalta, jos olisi resursseja ajaa paremmista lähtöruuduista pilaamatta kisaa.

Mun ehdotus renkaiden osalle (joka voisi toimia kyllä myöskin sen 12 kierrosta ja 30min aikaa systeemin kanssa); kolme osiota, jokaiseen osioon yksi setti renkaita. Nämä renkaat olisivat ns. aika-ajorenkaat, joiden suorituskyky kestäisi samana useamman kierroksen. Wanhaan hyvään aikaanhan saattoi vielä toisella, jopa kolmannella nopealla kierroksella tulla se paras aika. Näin itse asiassa taitaisi vähentyä kisapaikalle raahattavien renkaiden määrä. Tai etenkin siinä tapauksessa vähentyisi, että voitaisin vetää kaikki kolme osiota yhdellä setillä renkaita niiden suorituskyvyn juuri kärsimättä.

Nykyisellä sekoittamisella koitetaan, kuten Bernie myönsikin jo, hakea vain ja ainoastaan kisaa varten nopeimmat autot muualle kuin kärkeen. Edelleen, nopeimmat on nopeimpia, sille ei voi mitään. Mutta kyllä sitä kisaamista muistakin sijoista on ihan viihdyttävää katsella, ainakin mun mielestä. Ja ne ylivoimaiset pois lukien ei aika-ajossa nopeampi ole sitä välttämättä kisassa -> aika-ajojärjestys EI olisi kisan lopputulos. Ja taktikoinnillakin olisi jotain merkitystä
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Itse en ainakaan aio herätä enää ainoaankaan aamulla ajettavaan aika-ajoon tällä systeemillä. Päivällä tulee varmaan katsottua joka tapauksessa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Laitetaas tämä tänne.

Kaikki kuskit sanovat, että tuo systeemi ei käytännössä vaikuta siihen, miten he ajoittavat vetonsa suhteessa vanhaan. Pudotussysteemi luo ainoastaan keinotekoista jännityksen tuntua katsojalle. Rengassääntö pilasi sitten Q3:n yhdessä Marsujen ylivoiman kanssa. Eiköhän Ferrari olisi ajanut vielä setin renkaita, jos olisi ollut mahkut eturiviin. Silti sinne olisi jäänyt se vajaa viisi minsaa odottelua, eli ei tuo nyt vaan toimi.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Tuosta vois kysyä Räikköseltä, että onko hjuva idea. Räikkösellä on nimittäin jonkin verran kokemusta siitä, kun paalupaikka tarkoitti lähtöruutua numero 11.
Haha,olihan se jännä joo seurata Kimin kiipeämistä kohti palkintoja sillon. Tais olla ainakin Ranskan, Iso-Britannian ja Italian kisoissa kyseinen rangaistus. Italian kohalta en nyt ihan varma oo, ainakin jommalla kummalla Mäkillä oli sillon kymmenen ruudun rangaistus.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Haha,olihan se jännä joo seurata Kimin kiipeämistä kohti palkintoja sillon. Tais olla ainakin Ranskan, Iso-Britannian ja Italian kisoissa kyseinen rangaistus. Italian kohalta en nyt ihan varma oo, ainakin jommalla kummalla Mäkillä oli sillon kymmenen ruudun rangaistus.
Italiassa se oli juuri Räikkönen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aikoinaan piti odotella, milloin se aika-ajo oikein alkaa, kun aikaa on mennyt jo 30 min eikä autoja ei radalla näy. Nykyään pitää odotella, että loppuis jo, kellossa on aikaa jäljellä vielä 10 min eikä autoja radalla näy :)
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Bernien logiikka on kaunista. Miksi helvetissä pitäisi keinotekoisesti muuttaa järjestyksiä? Nopein on nopein ja niin se on aina ollut. Pitäisikö parhaille mäkihyppääjille laittaa 20kg lisäpainoa, ettei liidä niin pitkälle. Naurettavaa touhua. Täälläkin monet ovat todenneet ilmiselvän asian: formuloiden ongelmat ei todellakaan ole aika-ajoissa tai kisassa. Ei toimivaa formaattia tarvitse muuttaa. Sen sijaan esim. moottori- ja rengaspelleily on mennyt liian pitkälle. Testauksen vapauttaminen olisi myös toivottavaa. Ihme, ettei Bernie ole tätä ajanut, koska se varmasti vähentäisi Mersujen ylivoimaa.
 
Ylös