Aika-ajoformaatit ennen ja nyt

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tavallaan ymmärrän kyllä Bernienkin pointtia. Täälläkin oli jo moni heittämässä kirveet kaivoon koko kauden osalta Mersujen vallattua taas eturivin. Aika-ajojen muuttaminen arpomiseksi vaan ei oikein ole toimiva tapa korjata tuota ongelmaa.

Omaan makuun lauantaille entisenlaiset aika-ajot ja sprinttikisa ja sunnuntaina pääkilpailu sprintin tulosten mukaisessa käännetyssä järjestyksessä olisi loistava formaatti. Ei olisi keinotekoista, mutta silti tapahtumaa riittäisi. Harmi, kun tuollaista ei varmaan F1:een ihan heti saada, kun sotii perinteitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Saatiinpahan kaikkien huomio aika-ajoformaattiin sen sijaan että olisi ajeltu vanhalla formaatilla samoille sijoille ja olisi huomattu että Mersu on yhtä ylivoimainen kuin aiemminkin.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Viime vuoden systeemiin kannattaisi palata, mitä järkeä on jos viimeiset minuutit kätelllään ja heitellään yläfemmoja. Yleisökin huomasi tämän ja lähti kotia kohti.

Ei vaan toimi.

Ja noin selkeillä eroilla olisi ollut jotain merkitystä, että kummalla aika-ajolla ajetaan? Yhtä turvallisesti olisivat voineet yläfemmailla vanhallakin systeemillä.

Se mikä tässä aika-ajossa kummastuttaa on turha jaottelu kolmeen osioon ja liian pienet välit pudotusten välillä.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Yhdellä sanalla voi kuvata uutta systeemiä: scheissea. Kaikkien aikojen huonoin systeemi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Jos tähän väliin kysyn keskustelun selventämiseksi, että kritisoitteko itsessään tätä formaattia vai rengassääntöä? En nimittäin ymmärrä, että miten renkaiden loppuminen on formaatin vika.
Rengasmäärien kasvattaminen vain aika-ajosysteemin huonouden peittelemiseksi on hullu ratkaisu. Niillä ylimääräisillä nakeilla ei saada mitään. Mersut ovat silti nopeimpia jne.

Ja noin selkeillä eroilla olisi ollut jotain merkitystä, että kummalla aika-ajolla ajetaan? Yhtä turvallisesti olisivat voineet yläfemmailla vanhallakin systeemillä.

Se mikä tässä aika-ajossa kummastuttaa on turha jaottelu kolmeen osioon ja liian pienet välit pudotusten välillä.
Periaatteessa ymmärrän tämän jaottelun. Muuten voitaisiin hyvin puolittaa aika-ajon kesto; olisi vain yksi 30-minuuttinen sessio ja kaikki ajavat radalla sen mitä haluavat ajaa. Tunnin pituista aika-ajoa ei saada toimimaan, ellei ajamista jotenkin kontrolloida niin, että radalle on mentävä pitkin tuntia eikä vain sen viisiminuuttisen aikana, kun olosuhteet ovat parhaat mahdolliset. MotoGP-tyylinen kahden erillisen session muodostama aika-ajo voisi toimia sekin.

Siinä kuskit jaetaan kahteen ryhmään harjoituksissa ajettujen aikojen perusteella ja hitaimmat ajavat ensimmäisessä ryhmässä. Tämän jälkeen pidetään uusi aika-ajosessio, jossa ajavat sekä se ennalta määritetty nopeimpien kuljettajien ryhmä että ensimmäisen aika-ajon nopeimmat kuskit. Lähtöruudut määräytyvät siten, että Q1:n porukka taistelee gridin viimeisistä ruuduista ja paalupaikalle voi päästä vain ajamalla Q2:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Kammottava systeemi. Pakko kyllä antaa vähän krediittiä sääntötyöryhmälle siitä, että ovat onnistuneet luomaan aika-ajoformaatin, jossa tunnelma ja jännitys laskee tasaisesti loppuhuipennusta kohden. Ei liene ihan helppo homma. Mahtavaa työtä.

Ensimmäistä kertaa on ihan vakavasti mielessä ajatus, että onko tämän touhuilun seuraamisessa oikeasti enää mitään tolkkua. Lajia on jo vuosikaudet viety sääntöjen osalta huonompaan suuntaan ja nyt alkaa pikkuhiljaa omalla kohdalla kamelin selkä tosissaan taittua.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Olisi ollut varmasti asiallista pohjustaa aloitusviesti kertomalla, mitä muutoksia uusi aika-ajoformaatti toi vanhaan verrattuna.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Eihän tuossa koko systeemissä ole pointtia, sillä "putoamisuhkaan" ei ehdi reagoida. Kun kello alkaa käymään kuskille, on peli hänen osaltaan käytännössä jo taputeltu, ellei tämä nyt satu olemaan muutenkin radalla. Eikä radalla olokaan riitä vaan pitäisi lisäksi olla riittävästi bensaa ja rengasta jäljellä siihen kierrokseen. Jos vaikkapa kello alkaisi käymään 2 minuuttia ennen putoamista, ja sen ajan puitteissa saisi aloitetun kierroksei ajaa loppuun, nähtäisiin reagointeja tyyliin: "Kello alkoi tikittämään, nyt menen radalle parantamaan aikaani tai putoan" nykyisen: "Jahas, kello alkoi tikittämään, peli olikin sitten siinä" sijaan.

Eli ehdotukseni formaatin kehittämiseksi: 1) Putoamisaika ratakohtaisesti 2-3min, jonka puitteissa kierros on täytynyt ehtiä aloittamaan. 2) Renkaita aika-ajoissa loputtomasti
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Bernien logiikka on kaunista. Miksi helvetissä pitäisi keinotekoisesti muuttaa järjestyksiä? Nopein on nopein ja niin se on aina ollut. Pitäisikö parhaille mäkihyppääjille laittaa 20kg lisäpainoa, ettei liidä niin pitkälle. Naurettavaa touhua. Täälläkin monet ovat todenneet ilmiselvän asian: formuloiden ongelmat ei todellakaan ole aika-ajoissa tai kisassa. Ei toimivaa formaattia tarvitse muuttaa. Sen sijaan esim. moottori- ja rengaspelleily on mennyt liian pitkälle. Testauksen vapauttaminen olisi myös toivottavaa. Ihme, ettei Bernie ole tätä ajanut, koska se varmasti vähentäisi Mersujen ylivoimaa.
No itseasiassa usein parhaille mäkihyppääjille puomia lasketaan etteivät liidä liian pitkälle.. :D Mut joo, WRC:n systeemejä tuolla Bertsan uusimmalla aivopierulla koitettais vähä matkia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Olisi ollut varmasti asiallista pohjustaa aloitusviesti kertomalla, mitä muutoksia uusi aika-ajoformaatti toi vanhaan verrattuna.
No tässä vaiheessa – ensimmäisen aika-ajon jälkeen – se on kyllä jo selvää kaikille, jotka tällä foorumilla ansaitsevat päästä ääneen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos tähän väliin kysyn keskustelun selventämiseksi, että kritisoitteko itsessään tätä formaattia vai rengassääntöä? En nimittäin ymmärrä, että miten renkaiden loppuminen on formaatin vika.
Sekä että. Formaatti on huonompi kuin edellinen joten jo sen takia vaikea ymmärtää miksi piti vaihtaa. Urheilullisuus kärsi viihteen ehdoilla.
Käytöntö ei ollut teoriaa isompi menestys. Renkaiden säästely oli vain kirsikka kakun päälle.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Mielestäni uudessa aika-ajo systeemissä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Vanha q1+q2+q3 on selkeä kolmen session karsinta, joka on osoittanut viime vuosina olevan erittäin toimiva systeemi. Ainoastaan rajoitettu rengasmäärä on välillä latistanut tunnelmaa renkaiden säästämisen vuoksi kilpailuun. Knockout systeemi lisättynä q1+q2+q3 järjestelmään oli pannukakku, kuten tämä päivä realisoi teoriat.

Mitä foorumin väki olisi mieltä paluusta 60min aika-ajoon, johon yhdistetään tämän päiväinen knockout. 10min jälkeen putoaisi hitain eli kaikkien tulisi lähteä radalle heti aika-ajon alussa. Tämän jälkeen 2,5min välein pudotettaisiin hitain, jolloin 17 autoa olisi pudotettu 50min kohdalla. Toisinpäin viimeisellä 10min jäljellä 5 autoa, 7,5min 4 autoa, 5min, 3 autoa, 2,5min kaksi autoa jäljellä ja voitaisiin sopia, että paalusta ajavat kuskit saavat ajaa kierroksen loppuun kellon käydessä nollaan.

Voi olla, että radalla olisi vain muutama auto kerrallaan, mutta kuten tämän päivän knockoutissa voi huomata, niin vaikka olet putoavaa autoa pari pykälää ylempänä, niin hitaampien parantaessa aikaa on kokoajan 3-5 autoa "liipasimella". Pidempi 2,5min pudotusväli lisäksi antaisi paremmin aikaa vastata putoamisuhkaan. Loppujen lopuksi rata on parhaimmillaan aika-ajon loppupuolella, joten uskoisin säpinää riittävän koko session ajalle.

Näin kustannussäästöjen aikakaudella nykyinen kolmeen sessioon varattu määrä renkaita varmaan riittäisi aika-ajoon.
 

Hessu Hopo

Active member
Liittynyt
16.2.2016
Viestit
42
Mitä foorumin väki olisi mieltä paluusta 60min aika-ajoon, johon yhdistetään tämän päiväinen knockout. 10min jälkeen putoaisi hitain eli kaikkien tulisi lähteä radalle heti aika-ajon alussa. Tämän jälkeen 2,5min välein pudotettaisiin hitain, jolloin 17 autoa olisi pudotettu 50min kohdalla. Toisinpäin viimeisellä 10min jäljellä 5 autoa, 7,5min 4 autoa, 5min, 3 autoa, 2,5min kaksi autoa jäljellä ja voitaisiin sopia, että paalusta ajavat kuskit saavat ajaa kierroksen loppuun kellon käydessä nollaan.
Minusta tämä olisi ihan hyvä ratkaisu, ainakin nykyistä systeemiä paljon parempi. :thumbup:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mielestäni uudessa aika-ajo systeemissä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Vanha q1+q2+q3 on selkeä kolmen session karsinta, joka on osoittanut viime vuosina olevan erittäin toimiva systeemi. Ainoastaan rajoitettu rengasmäärä on välillä latistanut tunnelmaa renkaiden säästämisen vuoksi kilpailuun. Knockout systeemi lisättynä q1+q2+q3 järjestelmään oli pannukakku, kuten tämä päivä realisoi teoriat.

Mitä foorumin väki olisi mieltä paluusta 60min aika-ajoon, johon yhdistetään tämän päiväinen knockout. 10min jälkeen putoaisi hitain eli kaikkien tulisi lähteä radalle heti aika-ajon alussa. Tämän jälkeen 2,5min välein pudotettaisiin hitain, jolloin 17 autoa olisi pudotettu 50min kohdalla. Toisinpäin viimeisellä 10min jäljellä 5 autoa, 7,5min 4 autoa, 5min, 3 autoa, 2,5min kaksi autoa jäljellä ja voitaisiin sopia, että paalusta ajavat kuskit saavat ajaa kierroksen loppuun kellon käydessä nollaan.
Tämän suuntaista ajattelin tuossa päivällä mutta lopettaisin tiputtamisen top 10:iin ja knockout ajaksi 4 min, viimeinen session 10min ja 10 kuskia. Tällöin Kimilläkin olisi aikaa nokittamiseen jos olisi yhtäkkiä uhan alla ja varikolla jäätelöllä. :D Lisäksi aika-ajoon täysin omat renkaat, 5 settiä joilla selvittävä koko aika-ajo.
 

fLÄSh1

Happy Panda
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
112
Sijainti
Pohjois-Karjala
Pudotus-systeemi voisi toimia ehkä Q1 ja Q2, tai jos ne vaikka yhdistäisi yhdeksi pidemmäksi sessioksi. Q3 sitten kuten viime vuonna. Pirelli voisi tehdä kisarenkaista ihan eriävät aika-ajokumit joissa on suorituskykyä ja kestävyyttä ajaa useampi veto kovempaa. Ei tarttis säästellä kumeja kisaa varten.

Ei varmaan olisi viime vuoden malli hirveesti muuttanut lopputulosta, mutta ainaki ois voinu paremmalla tuurilla saada sitä säpinää aika-ajon viime sekunnille. Jos aika-ajoformaattia hehkutetaan että vikat 3 min on paalutaisto kahden nopeimman kanssa ja nyt jätkät vetää ylävitosia 4 min ennen loppua farkuissa niin ei se ehkä ihan toimi.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Odotin monesta muusta poiketen innolla uutta aika-ajoformaattia, mutta tuo olikin lopulta täyttä kuraa varsinkin Q3:n osalta. Lisäämällä renkaiden määrää aika-ajossa voitaisiin saada säpinää lisää, mutta samalla kustannukset kasvaisivat. Toivon, että tätä uutta systeemiä kehitettäisiin lisää vanhaan aika-ajoon palaamisen sijaan, koska pidän vaihtelusta. Esim. tuo aiemmin esitetty 60 minuutin aika-ajo 2,5 minuutin pudotusvälillä kuulostaa nykyistä toimivammalta ratkaisulta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos pakkaa halutaan aika-ajossa sekoittaa, niin palaisin yhden kierroksen superpole malliin. Tuonkin voisi jakaa vaikka kahteen osioon, missä ensin ajetaan joku pudotustyylinen osio ja sitten top10 ajaisi tuon superpolen. Nyt kun Mersut saavat tarvittaessa vähintään sen kaksi nopeaa vetoa, niin ei tarvitse kauheasti arvailla, mitkä autot siellä eturivissä jatkossakin ovat.

Itse aika-ajoa typerämpää on kuitenkin rengaspelleily. Omat kumit aika-ajoon sekä kisaan, niin loppuu tuo vammainen kisaa varten säästely. Kyllä siellä kisassa ehtii sitten ihan riittävästi säästelemään.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Meikä tykkäs. Rengassääntö ei vaa ole sopiva nykyisellään. Kelpais vaikka sellainen, että aika-ajossa sais ajaa pirellin toimittamalla aika-ajorenkaalla, jotka palautettais aika-ajon jälkeen. Yks setti, joka kestää vaikkapa 20 kierrosta. Vaihtoehtoisesti sais myös kisarenkaitakin käyttää, mut se olisi luonnollisesti kisaan vähemmän kierroksia renkaille. Kisaan sais lähteä omien taktiikoiden mukaisesti.

tai oikeastaan itselle riittäis tuo Torresin mainitsema systeemi top10-ukoille Q3:een
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kyllähän tässä oli kuitenkin hyvääkin. Tuo yksi pitkä sessio jossa fiksu pudostusväli vois olla hyvä. Miksi pitää olla kolme eri sessiota? Sitten viimeiset 8 voisi ajaa vaikka sen 10min ajan vapaasti.
 
Ylös