carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Sitten muistellaan Salosen ralleja. Ura käynnistyi 70-luvun alussa ja nopeasti Timo nousi rallikansan tietoisuuteen hyvillä suorituksillaan. Pian hän jo pääsikin tehdas-Fiatin rattiin ja ensimmäinen MM-voitto taisi tulla Kanadasta? Fiatin jälkeen Salonen oli pitkään Nissan-Datsunin miehiä, kunnes -85 pääsi voittaja-auton rattiin Peugeotille. Tuloksena heti maailmanmestaruus. Vuonna-87 siirtyi Mazdan leipiin ja sen siirron myötä ura lähti laskusuuntaan, koska autolla ei ollut mahdollisuuksia taistella voitoista. Mazda-kausien jälkeen ajoi vielä Mitsubishilla ja viimeiset MM-rallit taisi ajaa -91 vai oliko -92? Aavikkoralleissa ura vielä jatkui vähän aikaa. Vuonna 2002 ajoi vielä SM-Waltikka-rallin ja Jyskälän. Tämän jälkeen hän ei juurikaan ole kilpa-autoilun parissa eikä julkisuudessakaan esiintynyt. "Löysästä" tulee itselleni mieleen erityisesti hänen rallikuskien valtavirrasta poikkeava persoonansa. Hän ei lempinimensä mukaisesti paljon turhia stressaillut tuloksista ja MM-taulukoista, vaan osasi ottaa asiat rennommin ja olla oma itsensä. Hänellä ei ollut tarvetta esittää mitään eikä mielistellä ketään. Hauska huumori ja suorapuheiset letkautukset ovat jääneet myös hyvin mieleen. Yksi legendaarinen tarina on Argentiinan rallista, kun Salonen-Harjanne ajoivat järjettömän pitkää suoraa ja "Löysä" päätti hyödyntää tilaisuuden ja pisti tupakaksi. Suoran päässä näkyi risteyksessä lauma valokuvaajia ja Salonen lykkäsi tupakan Harjanteelle: -"Pitele tota hetki, nyt täytyy näyttää urheilijalta".
Muistan myös jonkun vanhan haastattelun 80-luvun alusta Jyskälästä, kun Kyllönen kyseli mielipidettä turbon tulemisesta ralliautoihin. Salonen totesi: "Ei mitään tällasia turboja, kyllä kunnon kaasutinmoottori pitää olla. Viive häiritsee niin paljon ettei voi antaa anteeks, vaikka tehot kasvaa."
Vuonna-84 Salosen Jyskälä taisi jäädä selkävaivojen vuoksi väliin Nissanilla. Häntä tuurasi Pena Airikkala. Seuraavana vuonna vastaavasti Airikkala joutui jättämään Jyskälän väliin Lancialla aivoverenvuodon? vuoksi.
Muistan myös jonkun vanhan haastattelun 80-luvun alusta Jyskälästä, kun Kyllönen kyseli mielipidettä turbon tulemisesta ralliautoihin. Salonen totesi: "Ei mitään tällasia turboja, kyllä kunnon kaasutinmoottori pitää olla. Viive häiritsee niin paljon ettei voi antaa anteeks, vaikka tehot kasvaa."
Vuonna-84 Salosen Jyskälä taisi jäädä selkävaivojen vuoksi väliin Nissanilla. Häntä tuurasi Pena Airikkala. Seuraavana vuonna vastaavasti Airikkala joutui jättämään Jyskälän väliin Lancialla aivoverenvuodon? vuoksi.