Timo Salosen ura

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sitten muistellaan Salosen ralleja. Ura käynnistyi 70-luvun alussa ja nopeasti Timo nousi rallikansan tietoisuuteen hyvillä suorituksillaan. Pian hän jo pääsikin tehdas-Fiatin rattiin ja ensimmäinen MM-voitto taisi tulla Kanadasta? Fiatin jälkeen Salonen oli pitkään Nissan-Datsunin miehiä, kunnes -85 pääsi voittaja-auton rattiin Peugeotille. Tuloksena heti maailmanmestaruus. Vuonna-87 siirtyi Mazdan leipiin ja sen siirron myötä ura lähti laskusuuntaan, koska autolla ei ollut mahdollisuuksia taistella voitoista. Mazda-kausien jälkeen ajoi vielä Mitsubishilla ja viimeiset MM-rallit taisi ajaa -91 vai oliko -92? Aavikkoralleissa ura vielä jatkui vähän aikaa. Vuonna 2002 ajoi vielä SM-Waltikka-rallin ja Jyskälän. Tämän jälkeen hän ei juurikaan ole kilpa-autoilun parissa eikä julkisuudessakaan esiintynyt. "Löysästä" tulee itselleni mieleen erityisesti hänen rallikuskien valtavirrasta poikkeava persoonansa. Hän ei lempinimensä mukaisesti paljon turhia stressaillut tuloksista ja MM-taulukoista, vaan osasi ottaa asiat rennommin ja olla oma itsensä. Hänellä ei ollut tarvetta esittää mitään eikä mielistellä ketään. Hauska huumori ja suorapuheiset letkautukset ovat jääneet myös hyvin mieleen. Yksi legendaarinen tarina on Argentiinan rallista, kun Salonen-Harjanne ajoivat järjettömän pitkää suoraa ja "Löysä" päätti hyödyntää tilaisuuden ja pisti tupakaksi. Suoran päässä näkyi risteyksessä lauma valokuvaajia ja Salonen lykkäsi tupakan Harjanteelle: -"Pitele tota hetki, nyt täytyy näyttää urheilijalta".
Muistan myös jonkun vanhan haastattelun 80-luvun alusta Jyskälästä, kun Kyllönen kyseli mielipidettä turbon tulemisesta ralliautoihin. Salonen totesi: "Ei mitään tällasia turboja, kyllä kunnon kaasutinmoottori pitää olla. Viive häiritsee niin paljon ettei voi antaa anteeks, vaikka tehot kasvaa."
Vuonna-84 Salosen Jyskälä taisi jäädä selkävaivojen vuoksi väliin Nissanilla. Häntä tuurasi Pena Airikkala. Seuraavana vuonna vastaavasti Airikkala joutui jättämään Jyskälän väliin Lancialla aivoverenvuodon? vuoksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Salosen aktiiviura päättyi 1992 Portugalin MM-ralliin. Vetäytyikös Mitsubishi tuolla kaudella vai miksi Salosella loppui hommat noin kesken kautta?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Salosen aktiiviura päättyi 1992 Portugalin MM-ralliin. Vetäytyikös Mitsubishi tuolla kaudella vai miksi Salosella loppui hommat noin kesken kautta?
Kenneth Eriksson ajoi tuona vuonna 4 MM-rallia Galant VR4:lla. Akropolikseen Mitsu ei edes ilmoittanut toista autoa ja RAC:ssa toista, puolivirallista tehdasautoa ajoi Lasse Lampi. Lampi oli myös Jyskälässä ainoa A-ryhmän Galantilla ajanut, joka ei ollut ns. yksityiskuljettaja. 1993 MRE:lle tuli jo Lancer Evo 1:n ja tehdaskuskeina Eriksson ja Armin Musta. Mitsubishi Ralliart Finlandin nimiin Puhakka, Lampi ja Kytölehto ajoivat vielä 1994 Galantilla.

Salosen ensimmäinen ja viimeinen esiintyminen WRC-kalustolla oli 2002 NORF. Samana vuonna Löysä ajoi Launo Heinosen kanssa Waltikka rallin N-ryhmän Mitsu Lancerilla. 2003 Löysä ajoi vielä Heinosen kanssa SM Valvoline-rallin Mitsulla ja jonkin tsekkiläisen nuotitettavan rallisprintin Nissan Almera Kit Carilla. Tällä erää viimeinen "kisa" on ollut 2011 San Marinon Rallylegend jossa Löysä ja Juha Repo fiilistelivät ST185 Celican ratissa. San Marinossa yleisömagneetteina Salosen ohella Bosse, Kankku, Dario Cerrato ja Gustavo Trelles. Muutoin osallistujat mitä lie nevöhöörd italiaanoja.

Salonen ei tosiaan ulospäin ollut samanlainen viulunkieli kuin mm. Alen mutta kyllä Löysä parhaina päivinään ajaa osasi. Siitä parhaana esimerkkinä 89 Suurajojen ja 88 RAC:n 2. tilat ja 87 Ruotsin rallin voitto 2.sukupolven 323 Mazdalla.

Datsunilla Salonen ei kyennyt ajamaan voittoon kuin '80 Uudessa Seelannissa, jossa ainoan vastuksen tarjosivat Waldegård ja Mikkola Mersun 500 SLC:lla ja Rölli-peikko 131 Abarthilla. Toinen voitto tuli sitten 81 Norsunluurannikolta, mutta Afrikan kisoissa kyse oli lähinnä siitä, kuka kykenee tuomaan auton ylipäänsä maaliin asti. Tuossa kisassa maaliin selvisi kokonaista yhdeksän autokuntaa joista viimeinen oli Vatanen&Richards 22 minuuttia Salosta hitaampana.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Datsunilla Salonen ei kyennyt ajamaan voittoon kuin '80 Uudessa Seelannissa, jossa ainoan vastuksen tarjosivat Waldegård ja Mikkola Mersun 500 SLC:lla ja Rölli-peikko 131 Abarthilla. .
:D Tuosta tuli mieleen vaan sellainen mielikuva, miltä se näyttäisi kun se ihan aito ja oikea lastenohjelmista tuttu Rölli-peikko ajaisi Abarthilla rallia :D Rölli saapuis johonkin maali-at:lle ikkuna auki antamaan haastattelua..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Kenneth Eriksson ajoi tuona vuonna 4 MM-rallia Galant VR4:lla. Akropolikseen Mitsu ei edes ilmoittanut toista autoa ja RAC:ssa toista, puolivirallista tehdasautoa ajoi Lasse Lampi. Lampi oli myös Jyskälässä ainoa A-ryhmän Galantilla ajanut, joka ei ollut ns. yksityiskuljettaja. 1993 MRE:lle tuli jo Lancer Evo 1:n ja tehdaskuskeina Eriksson ja Armin Musta. Mitsubishi Ralliart Finlandin nimiin Puhakka, Lampi ja Kytölehto ajoivat vielä 1994 Galantilla.
Mietin vaan että oliko päätös vajaasta ohjelmasta tehty jo kauden alussa koska Lancerin kehitystyö oli kesken, vai totesivatko Portugalin kohdalla että Galantin vauhti ei riitä, turha ajaa loppukauden kisoja enää?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
*1985 no nyt se perkule nappas mestaruuden, eikä edes yritä näyttää urheilijalta vaan ihan itseltään!
Jep, Salonen oli kaikkea muuta kuin modernin huippu-urheilijan näköinen ja oloinen: ylipainoinen ja isoja silmälaseja käyttävä eikä taatusti nuollut kenenkään takaosaa. Tosin tuo keskimmäinen ominaisuus ei enää niin merkkaa, joku hipsteri laukeaisi housuihinsa jos näkisi samanlaiset lasit Specsaversin hyllyssä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Japsithan meinasi vähän repiä pelihousunsa kun jossain (Argentiina?) rallissa Salonen veti Datsunilla eekoolla pitkää liippiä sätkä huulessa... Ei kuulemma sopinut imagoon...

Joku totesi että Salonen on aina ymmärtänyt tehdä hyvät sopimukset ja sellaiset että niillä tienaa. Juuri Datsun maksoi vissiin jopa kohtuutonta palkkaa Saloselle sen ajan mittakaavassa. Siksi hän jaksoi sillä painavalla ja alitehoisella autolla ajaa monta vuotta. Joku kommentti VM:a jäänyt mieleen kun Salonen hyppäsi ihan älyttömästi Humalamäessä että "Tää on niin painava auto että ei voi jarruttaa joka nypylle... Loppuu muuten vauhti kesken..."
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Japsithan meinasi vähän repiä pelihousunsa kun jossain (Argentiina?) rallissa Salonen veti Datsunilla eekoolla pitkää liippiä sätkä huulessa... Ei kuulemma sopinut imagoon...
Muistaakseni harmi tuli enimmäkseen siitä, ku pitkä mainostarkoitusta varten otettu kameraotos meni pilalle Löysän röyhyttelemän nortin takia. Ei antanut mukamas kovin urheilullista kuvaa lajista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Uusimmassa Hanaa-lehdessä Timo Salonen muistelee aikaansa Fiatin ratissa. Löysä ajoi maahantuojan tallissa 1977-1978.
"Onneksi minun ei tarvinnut viedä omaa rahaa tallille. Tosin ei minulla olisi ollut mitään rahaa annettavaksi, minulla oli vain tyhjät pölyiset taskut."
 
Ylös