carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Sitten käsittelyyn yhden rallimaailman tunnetuimman kuljettajan ura. Skotti saavutti varsin legendaarisen maineen ympäri maailmaa rajulla autonkäsittelyllään ja persoonallisuudellaan ja sai nimensä myös mm. tunnetun pelisarjan kanteen.
Ura käynnistyi 80-luvun lopulla isänsä Jimmy Mcraen jalanjäljissä ja suurempaan tietoisuuteen Colin nousi vuonna 1992 päästyään Subarun tiimiin. Jälleen oli uusi suomalaisyleisön suosikki syntynyt, kun Colin murjoi autonsa kahdesti rusinaksi Jyskälässä ja jatkoi sinnikkäästi matkaa. Vaikka autojen rypistäminen jatkui seuraavinakin vuosina, alkoi tulostakin tulla. Uran kruununa maailmanmestaruus 1995. Subaru vaihtui Fordiin vuonna 1999 ja vielä 2003 Citroeniin. Kartturi Nicky Gristin kanssa meni sukset jossain vaiheessa ristiin ja kartturiksi Citroenille palasi aikaisempi kartturi Derek Ringer. Citikkavuoden jälkeen skotti jäi hieman yllättäen tallipaikkojen ulkopuolelle. Muistaakseni hänellä oli kovat vaatimukset sopimusneuvotteluihin, eikä tämä oikein miellyttänyt tallipäälliköitä. Niinpä paikat jaettiin muille. Mcrae teki vielä pari tuurauskeikkaa Skodalle ja Kronos-Citroenille 2005 ja 2006. Ilmeisesti hänellä oli sopimusneuvottelut hyvällä mallilla kaudelle 2008 ja paluu MM-tasolle olisi ollut mahdollinen, mutta kohtalo puuttui peliin ja Mcrae menehtyi helikopterionnettomuudessa 2007 kotimaisemissaan.
Muistelisin, että sellaisia huhuja liikkui että Colin olisi Suzukin WrC-talliin ollut ehdolla kaudelle 2008.
Mcraesta varmaan suurimmalle osalle tulee ensimmäisenä mieleen lukuisat ulosajot ja autoa säälimätön ajotyyli. Kesken kilpailun haastatteluissa hän saattoi olla usein varsin äksy ja suorasanainen, mutta itselläni on sellainen käsitys että kisojen ulkopuolella hän oli ihan kohtelias herrasmies. Ainakin jotain videoita muistan nähneeni, kun kuskit porukalla söivät jossain ja siinä ainakin esiintyi hyvinkin ystävällisenä ja kohteliaana. Mcrae kuului myös niihin kuskeihin, joka ei välittänyt mielistellä ketään ja sanoi suoraan mielipiteensä. Luonteeltaan kisoissa aika kuumaverinen kaveri ja muutenkin vähän uhkarohkea koheltaja. Testejäkin taisi välillä ajella ilman kypärää ja kopterionnettomuudessakin taisi syynä olla juuri liiallinen riskinotto. Colin oli ehdottomasti yksi ralliautoilun suurimmista "rocktähdistä".
Ura käynnistyi 80-luvun lopulla isänsä Jimmy Mcraen jalanjäljissä ja suurempaan tietoisuuteen Colin nousi vuonna 1992 päästyään Subarun tiimiin. Jälleen oli uusi suomalaisyleisön suosikki syntynyt, kun Colin murjoi autonsa kahdesti rusinaksi Jyskälässä ja jatkoi sinnikkäästi matkaa. Vaikka autojen rypistäminen jatkui seuraavinakin vuosina, alkoi tulostakin tulla. Uran kruununa maailmanmestaruus 1995. Subaru vaihtui Fordiin vuonna 1999 ja vielä 2003 Citroeniin. Kartturi Nicky Gristin kanssa meni sukset jossain vaiheessa ristiin ja kartturiksi Citroenille palasi aikaisempi kartturi Derek Ringer. Citikkavuoden jälkeen skotti jäi hieman yllättäen tallipaikkojen ulkopuolelle. Muistaakseni hänellä oli kovat vaatimukset sopimusneuvotteluihin, eikä tämä oikein miellyttänyt tallipäälliköitä. Niinpä paikat jaettiin muille. Mcrae teki vielä pari tuurauskeikkaa Skodalle ja Kronos-Citroenille 2005 ja 2006. Ilmeisesti hänellä oli sopimusneuvottelut hyvällä mallilla kaudelle 2008 ja paluu MM-tasolle olisi ollut mahdollinen, mutta kohtalo puuttui peliin ja Mcrae menehtyi helikopterionnettomuudessa 2007 kotimaisemissaan.
Muistelisin, että sellaisia huhuja liikkui että Colin olisi Suzukin WrC-talliin ollut ehdolla kaudelle 2008.
Mcraesta varmaan suurimmalle osalle tulee ensimmäisenä mieleen lukuisat ulosajot ja autoa säälimätön ajotyyli. Kesken kilpailun haastatteluissa hän saattoi olla usein varsin äksy ja suorasanainen, mutta itselläni on sellainen käsitys että kisojen ulkopuolella hän oli ihan kohtelias herrasmies. Ainakin jotain videoita muistan nähneeni, kun kuskit porukalla söivät jossain ja siinä ainakin esiintyi hyvinkin ystävällisenä ja kohteliaana. Mcrae kuului myös niihin kuskeihin, joka ei välittänyt mielistellä ketään ja sanoi suoraan mielipiteensä. Luonteeltaan kisoissa aika kuumaverinen kaveri ja muutenkin vähän uhkarohkea koheltaja. Testejäkin taisi välillä ajella ilman kypärää ja kopterionnettomuudessakin taisi syynä olla juuri liiallinen riskinotto. Colin oli ehdottomasti yksi ralliautoilun suurimmista "rocktähdistä".