Aika-ajo ei sinänsä ollut yllättävä vaikkakin Hamiltonin viime hetken vika viimeisellä osiolla vähän ihmetytti. Hamiltonille epäonni on ollut pitkän aikaa kovin vieraampaa siinä missä Rosbergilla se on ollut tavallisempaa näinä vuosina joskin viimeksi tietenkin viime vuoden puolella. Ja mitä Hannu Hanhi-maineeseen tulee niin pistäisin senkin enemmän Hamiltonille kuin Rosbergille.
Isän ja nykyisen Ukko-Rosbergin jätän tältä erää pitemmittä puheitta mainitsematta kun mestaruusvuosi 1982 kuuluu vuosien 1958, 1967, 1968, 1981 ja 2012 tapaan sellaisiin kausiin tässä lajissa jossa ajovuoden aikana ei todellakaan paljon tiedetty sitä mitä seuraavaksi tapahtuu missäkin kilpailussa. Silloin ei onnella paljon asiaa ollut tietenkin nimellisyyttä huomioimatta.
Mitä itse tämän kerran aika-ajoon tulee niin suomalaisittain hieno suoritus kaikkiaan vaikka tietysti pienesti harmitti Kimin puolesta, mutta toisaalta Kimi saattoi Vettelin tilanteen tietäen jättää jotain kisaa varten vauhtipuolella. Tosin tietysti nyt olisi voinut hyödyntää vähän näyttöpisteitä, mutta toista ruutua parempaan ei juuri asiaa ollut muutenkaan ja tiedä sitten tuosta ratapuolenkaan paremmuudesta.
Kunhan kolaria ei vain tule Valtterin tai kenenkään muun kanssa niin hyvä tulee. Williamsilla tosin nuo riskitaktiikat ovat olleet arpaonnella pelaamista jo hyvin pitkän aikaa ja vaikka tällä kertaa kävikin hyvin niin valitettavan usein viime vuosina hyvää tarkoittaneet asiat ovat lauenneet käsille, nopeammin tyhjiin kuin ahman ansapaula rautaloukkuineen päivineen saamatta itse ahmaa.
Renaultin kannalta vuorostaan huonosti menee asiat. Tallin totuttelu ei ole ollut helppoa ja välillä Jolyon Palmerin hiillostus tuntuu olevan taas nykypäivän median kehittämä turha ajojahti tyyliin Marcus Ericssonin uran alun vastaava vaikka tähän asti suhteessa Palmer on ajanut ainakin omasta mielestäni paremmin kuin Ericsson ajoi vastaavasti oman uransa alulla.
Tosin Ericssonin ajokalusto ei antanut käytännössä minkäänlaista ajonäyttötilaisuutta edes oikein teoriassakaan. Silti kuitenkin ajojahti-into on ollut käsittämättömän kovaa Palmeria kohtaan. Brittimedian valitukset ja pettymysten purkaukset ymmärrän isä-Palmerin epäonnistuneen uran takia, mutta muiden maiden selostajilla ja median edustajilla pitäisi olla enemmän harkinnanvaraa ja kykyä puolueettomuuteen. Ja mikäli ei ole niin ei ole sitten helppoa nuoremmalla Palmerilla jatkossakaan kun ei kerran oikein omatkaan tunnu tukevan.
Nykypäivän median tosin tietäen taitaa olla melkein mahdoton tehtävä raportoinnin edessä siinä suhteessa ennen kuin löytyy joku muu p:n jauhannan kohde vuorostaan tai ns. Heikompi Kuljettaja ilman syytä arvosteltavaksi.
Force Indialla näyttää kääntyvän pikkuhiljaa voimasuhde tai ainakin jonkunlainen muu ajamisen suhde Sergio Perezin nimiin. Nico Hülkenberg näyttäisi olevan pienessä laskusuunnassa. Daniil Kvjat ajoi myös melko hyvin vaikka aika viime hetkille jäi selviytyminen. Ylimääräisiä paineita kotikisa varmasti luokin eteen. Rio Haryantokin on alkanut pikkuhiljaa oppia uusia temppuja ja yllättävän tasaista ajamista on ollut ja mikäli Manor todella alkaa pian nousta jopa Sauberin edelle niin se voi tietää jotain todella hienoa jatkoa ajatellen.
Sauber sen sijaan kylpee pohjamudissa lievästi sanoen ja jokainen kisa alkaa harmittavasti vaikuttaa selviytymistaistelulta. Felipe Nasr ajoi tänään toistaiseksi melko hyvin ja sekään ei paljoa Ericssonille hyvää lupaa joskin aikaisempien näyttöjen perusteella ruotsalaisen osalta sentään ainakin kaikkein turhin kritiikki on hävinnyt. Ja hyvä niin. McLarenin pieni tasonnousu on myös hyvä asia sinänsä.
Haasin puolesta taas kaikki tuntuu menevän vieläkin melko huonosti. Tosin odottelen vielä pari-kolme kilpailua ennen mitään lopullista alustavaa päätöstä mihinkään suuntaan alamäen pysyvyydestä tai muustakaan. Tällä kertaa nurinkurisesti ensi kertaa tallin omat taktiikat hoidettiin myös Gutierrezin Estebanin kohdallakin viimein oikein, mutta auto ei kulkenut hänellä tänään kuten ei myöskään Romain Grosjeanilla.
Parivaljakon osalta molemmat ajoivat myös ulos ainakin kerran aika-ajon aikana jossakin kohtaa ja Gutierrezilta meni varmasti ainakin yksi kierros pilalle toisen auton olemiseen hänen edellään ja toisen mahdollisesti pieleen menneen ja toisen auton ollessa jälleen hänen edellään pieleen menneen kierroksen osalta yritän vielä löytää todisteita, mutta saattoi olla vain harmistuneen meksikolaisen selostajan mielipahan purkamista asiaan.
Toisaalta mahdollisesti pieleen menneen yrityksen osalta tv-ohjaus vaihtoi kuvaa muualle siinä kohtaa eikä Gutierrez erottunut muutenkaan varmasti kunnolla kuvasta. Saa nähdä.
Tosin harmittavasti tällä kertaa vauhtia ei ollut ja mikäli kisassa autot ovat yhtä vaikeasti käyttäytyviä tai molemmat kuljettajat eivät saa kisaa ajetuksi loppuun asti mahdollisten keskeytysten ohella niin ei hyvältä näytä.
Grosjeanin osalta tietenkin aiemmat pisteet vaimentavat mahdollista kritiikkiä, mutta Gutierrezin kannalta tämä voi olla todella murheellinen tilanne. Tosin Kiinan tapaan voi olla auton sopimattomuus ongelmana ja jossain toisessa kisassa auto vain toimii sitten paremmin. Ja kisahan ajetaan tietenkin vasta huomenna ja tilanne on toivottavasti silloin edes toinen. Jäännöspisteitä voivat molemmat kyllä ottaa tai niitä pitäisi ottaa vaikka auton vauhti ei muutoin hyvä olisikaan tällä radalla.
Rengaskestävyys on vuorostaan ollut tähän asti sinänsä kysymysmerkki, mutta näyttää Sotshin rata ottaneen paikkansa yhtenä sarjan vähiten renkaita kuluttavista radoista mikä on itsestäni ollut pieni yllätys näinä vuosina kun profiili ja pituus olisi antanut olettaa alustavasti muuta. Sunnuntain kilpailun jälkeen voi julistaa siitäkin sitten oman mielipiteen.
Maikkarin selostus oli itse asiassa kolmeen aiempaan viikonloppuun nähden melko hyvää juuri nyt. Joskin välillä Oikarisella ja Saarella tuli niitä omia linjanvetojaan ja ainoaan mielenkiintoiseen joskin kovin paljon tiedossa olevaan asiaan noista Keken Kauden turboautojen ja Cosworthien tehoista ei tuntunut olevan mielipidettä tai tietoa.
Minkäpä sille voi kun on sen verran paljon nuorempi ja lisäksi vielä muutenkin uransa tehnyt Arrowsin ja Toyotan aikoina ensin harjoittelijana ja myöhemmin selvempänäkin insinöörinä. Tulevaisuudessa kun ei ole vanhempien asioiden kertojia niin sen näkee kotimaisten lähetysten tasoissa.
Tosin erittäin ylimalkaisesti ja olankohautuksilla varsinkin Maikkarilla niihin vanhempiin asioihin ja niistä kertomiseen on ennenkin suhtauduttu.
JJ tosin osasi tuoda jonkin verran erittäinkin mielenkiintoista näkemystä ennen kaikkea omalta ajaltaan, mutta veneonnettomuuden tietäen sekin polku päättyi. Ja eihän JJ paljoa niitä esittänyt lähetyksissä, mutta silloin tällöin niitä oli.
Oikarisen uran alkuvaiheista muutenkin on mielessäni pyörinyt muutamakin eri asia viime aikoina...
Olisikohan Oikarinen aloittanut F1:n parissa jo harjoittelijavuoden laskien jo Footwork/Arrowsin aikana 1996 vai olikohan vasta vuosi 1997 tai 1998 kun aloitti Arrowsilla? Vai muistanko Arrows-osuuden jotenkin väärin?
Toyotalla oli kyllä jo Mika Salon tapaan kun Toyotaa rakennettiin 1999-2001 ennen tulemista mukaan vuoden myöhässä vuonna 2002.
Kilpailusta sunnuntaille odotan kovin jännittävää muuten kuin aivan voiton osalta ellei ihmeitä tapahdu. Varikkokäyntejä voi tapahtua enemmän kuin mikä on ennakkona ilmoitettu, mutta usko edelliseen kahteen vuoteen verratessa tämän hetken tilanteeseen nähden on hyvin pieni ennakoista poikkeavien ja varsinkin suurempien varikkopysähdysmäärien suhteen.