WRC kausi 2017

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Nyt lienee puurot ja vellit sekaisin, pneumaattinen järjestelmä reagoi hitaammin koska kaasu puristuu kasaan. Hydraylisessa neste ei puristu.

Mitä 2017 sääntöihin tulee, niin minusta tämä haiskahtaa vähän siltä että ongelma on ollut siinä että keskieuroopassa ajellaan rallia pyöräteillä jne (myönnettäköön ettei assusprint ole 300 heppaisella järin jännää katsella). Mielestäni nykyisetkin tehot riittäisivät, joustoja pois. Mutta auto joka liirailee sinne tänne, ei ole myyvä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun puhutaan kolmen auton tehdastalleista, niin mikä on Fordin tilanne? M-Sport ei varsinaisesti tehdastalli ole. Entä mitkä ovat DMACKin kuviot? Velvoittaako kolmen auton sääntö niitä ja ovatko ne mukana lainkaan valmistajien MM-pisteissä, kun eivät ole tehdastalleja (kun sellaisesta ehdosta Wikipedia näyttää kertovan)?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun puhutaan kolmen auton tehdastalleista, niin mikä on Fordin tilanne? M-Sport ei varsinaisesti tehdastalli ole. Entä mitkä ovat DMACKin kuviot? Velvoittaako kolmen auton sääntö niitä ja ovatko ne mukana lainkaan valmistajien MM-pisteissä, kun eivät ole tehdastalleja (kun sellaisesta ehdosta Wikipedia näyttää kertovan)?
Tässä on asiasta astetta virallisempaa tietoa... http://www.wrc.com/en/wrc/results/championship/teams/page/195-290---.html
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Nyt rupee oleen jännät paikat, kohta ensi vuoden kuljettaja ruletti pyörähtää käyntiin. Varmistiko Breen kisakuskin paikan toiseen C3:seen? Ja löytyykö se kolmas mies Suomesta.
Oltaisko M-Sportilla välissä valmiita maksamaan kuskille oikein palkkaa, vai mennäänkö edelleen maksukuski osastolla? Tällöin vois Madsille myös löytyä ajohommia.
Mitä tekee Ogier, Neuville, Lappi, Suninen, Tidemand?
Saako Toyota voittavaa kuskia riveihinsä? Onko niitä tarjollakaan? Lappi?

Varmistuneet sopimukset. Siis kisakuskit ensi kaudella.

Volkkari-Latvala
Citikka-Meeke
Hyundai-Paddon ja Sordo

Onko muita selkeitä tapauksia?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt rupee oleen jännät paikat, kohta ensi vuoden kuljettaja ruletti pyörähtää käyntiin. Varmistiko Breen kisakuskin paikan toiseen C3:seen? Ja löytyykö se kolmas mies Suomesta.
Oltaisko M-Sportilla välissä valmiita maksamaan kuskille oikein palkkaa, vai mennäänkö edelleen maksukuski osastolla? Tällöin vois Madsille myös löytyä ajohommia.
Mitä tekee Ogier, Neuville, Lappi, Suninen, Tidemand?
Saako Toyota voittavaa kuskia riveihinsä? Onko niitä tarjollakaan? Lappi?

Varmistuneet sopimukset. Siis kisakuskit ensi kaudella.

Volkkari-Latvala
Citikka-Meeke
Hyundai-Paddon ja Sordo

Onko muita selkeitä tapauksia?
Toyotan iskukyky on täysi arvoitus. Vähän on sellainen kutina että porukka on pahasti yliarvioinut Hännisen ja Mäkisen autonkehittäjän taidot. Nimittäin eihän Mäkisen rooli Mitsu Lancerin kanssa ollut käytännössä muuta kuin nauttia Lasse Lammen kehitystyön hedelmistä... Arvailen että 2017 mestaruudesta ajavat Citroenin Meeke ja Volkkarin Ogier ja muille on siitä pöydästä luvassa vain murusia. Toyotalla ei välttämättä kyetä haastamaan edes Hyundaita jos vain Neuville ja Paddon jatkavat tallissa. Ensimmäisen osalta asia ei vain ole mitenkään kiveen hakattu jos ei saa tallin sisällä sitä ehdottoman ykkössentterin roolia. Sunisen ja Lapin osakkeita heikentää ainakin jossain määrin se tosiasia, että heillä ei ole tuoda rekka-autollista sponsorirahaa mukanaan. Edes NESTE ei ole halukas satsaamaan sellaisia summia kuin Repsol takavuosina Sainzin uraan Lancialla, Toyotalla ja Fordilla.
Voittamiseen kykeneviä kuskeja on kyllä tarjolla, mutta hyväkään kuski ei yksin riitä, jos tiimin kalusto ei ole huipputasoa. Sunistahan Jouhki koittaa parhaansa mukaan istuttaa Citroenin kolmos autoon vaikka sitten rajoitetulla ohjelmalla. Lappi on vahvasti liitetty Toyotaan, mutta palaset varmaan löytää paikkansa tässä parin seuraavan kuukauden sisään. Jossain yhteydessä Mäkinen on (kuulemma) varmistanut Hännisen olevan lukittu kisakuskin paikalle ja 2. ja 3. kuskeja vielä arvotaan.... Tänak voi hyvinkin olla yllättävän korkealla Tommin ranking-listalla, samoin Neuville. Ja mitä TGR tekee näiden kahden Samurain kanssa? Ei heitä ihan lämpimikseen ajateta SM-/EM-sarjassa
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sunisen ja Lapin osakkeita heikentää ainakin jossain määrin se tosiasia, että heillä ei ole tuoda rekka-autollista sponsorirahaa mukanaan.
Nyt kun paikat ensi vuodelle ovat tehdastallipaikkoja, niin en näkisi tätä kovinkaan suurena ongelmana (paitsi ehkä Fordille). Se ei liene vielä tiedossa kuinka pitkän listan tehdastallikelpoisia kuljettajia FIA löytää. Tai eihän sieltä mitään listaa kai ole tulossakaan, vaan mahdolliset tarjokkaat käsitellään tapauskohtaisesti, mikä on hölmöä, koska silloinhan tallin täytyy ensin nimetä kuski ja sitten FIA arpoo riittävätkö meriitit. Turhaa venkslausta, jos FIA ei sitten jo ilmoitettua kuskia kelpuutakaan. Toivottavasti toteuttavat tuon jotenkin järkevämmin.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Heitetään tähän Tyotan mahdolliseen kisakuskilistaan vielä Jarkko Nikara. Nikarahan on ollut myös testaamassa Toyotan ensi kauden autoa, joten varmasti hänelläkin voi pienet saumat ainakin jonkinlaiseen pestiin olla. Jos Toyota ottaisi ensi kaudelle myös kolmannen auton kauden puolivälissä mukaan, niin kierrättäisikö Tommi sitten eri kuskeja siinä autossa, samalla tavalla kuin Citroen on tällä kaudella kierrättänyt Breeniä ja Lefebvreiä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heitetään tähän Tyotan mahdolliseen kisakuskilistaan vielä Jarkko Nikara. Nikarahan on ollut myös testaamassa Toyotan ensi kauden autoa, joten varmasti hänelläkin voi pienet saumat ainakin jonkinlaiseen pestiin olla. Jos Toyota ottaisi ensi kaudelle myös kolmannen auton kauden puolivälissä mukaan, niin kierrättäisikö Tommi sitten eri kuskeja siinä autossa, samalla tavalla kuin Citroen on tällä kaudella kierrättänyt Breeniä ja Lefebvreiä?
Mä vähän luulen että Nikaran meriitit ei riitä FIA:n superlisenssiin. Nikaran pitäisi päästä ensin ajamaan muutamaksi kaudeksi esim. Skodan tai Fordin WRC2 talliin ja osoittaa menestyvänsä kv. tasolla. Pelkkä Vetomies titteli tuskin riittää FIA:lle.

Vrt F1 superlisenssiin on käytännössä voitettava GP3:n mestaruus tai pärjättävä kärkijoukkoon GP2:ssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä vähän luulen että Nikaran meriitit ei riitä FIA:n superlisenssiin. Nikaran pitäisi päästä ensin ajamaan muutamaksi kaudeksi esim. Skodan tai Fordin WRC2 talliin ja osoittaa menestyvänsä kv. tasolla. Pelkkä Vetomies titteli tuskin riittää FIA:lle.

Vrt F1 superlisenssiin on käytännössä voitettava GP3:n mestaruus tai pärjättävä kärkijoukkoon GP2:ssa.
WRC nimenomaan ei halua imitoida F1:n superlisenssijärjestelmää, vaan tutkii kuskit tapauskohtaisesti. Kieltämättä epäselvää, kun ei ole selviä meriittikriteereitä. Mutta Nikara tuskin läpäisee seulaa. Läpäiseekö edes Toyotalle uumoiltu Hänninen, jolla ei kahdelta viime kaudelta ole näyttönä kuin viime vuoden Jyskälä?
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Varmistuneet sopimukset. Siis kisakuskit ensi kaudella.

Volkkari-Latvala
Citikka-Meeke
Hyundai-Paddon ja Sordo

Onko muita selkeitä tapauksia?
Eikös Volkkarilla ole ainakin koko kolmikko jatkamassa?

Oma veikkaus:
VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen
Citroen: Meeke, Breen, Lefebvre
Hyundai: Paddon, Sordo, Abbring
Ford: Neuville, Camilli, Tänak, Evans
Toyota: Östberg, Hänninen, Lappi
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nyt kun paikat ensi vuodelle ovat tehdastallipaikkoja, niin en näkisi tätä kovinkaan suurena ongelmana (paitsi ehkä Fordille). Se ei liene vielä tiedossa kuinka pitkän listan tehdastallikelpoisia kuljettajia FIA löytää. Tai eihän sieltä mitään listaa kai ole tulossakaan, vaan mahdolliset tarjokkaat käsitellään tapauskohtaisesti, mikä on hölmöä, koska silloinhan tallin täytyy ensin nimetä kuski ja sitten FIA arpoo riittävätkö meriitit. Turhaa venkslausta, jos FIA ei sitten jo ilmoitettua kuskia kelpuutakaan. Toivottavasti toteuttavat tuon jotenkin järkevämmin.
Silloin kun tuosta uutisointiin, niin enemmän tuli mielikuva, että sillä vaan halutaan estää todella kokemattomien amatööri/maksukuskien pääsy rattiin lähinnä turvallisyyssyistä. Joten enpä usko, että on mikään ongelma kenellekään joka on suht tuoreeltaan WRC tai WRC2:sta ajanut.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kun katsoi Al Rajhin ja Bertellin suorituksia, niin mieleen tuli että super lisenssi olisi ihan ok. Olikohan toinen kerta, kun Bertellin kartturi satutti itseään tällä kaudella?

Jos kuskeja pitäisi nyt veikata, niin
Toyota: Lappi, Tänak, Hänninen
VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen
Ford: Evans, Sordo, Breen
Hyundai: Neuville, Paddon, Abbring
Citroen: Lefebvre, Meeke, Suninen
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Toyota: Lappi, Mikkelsen, Hänninen (edellyttää, ettei Mikkelsenillä ole sopimusta VW:lle, tuhlaa aikaa Volkkarin 3. kuskina), Hirvonen Jyväskylässä.
VW: Ogier, Latvala, Sordo
Ford: Evans, Breen, Tänak
Hyundai: Paddon, Abbring, Suninen
Citroen: Meek, Lefebvre, Neuville
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heitetään nyt omakin arvaus peliin...

Toyota: Hänninen, Lappi, Titanak
VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen
Hyundai: Paddon, Sordo, Abbring
M-Sport: Evans, Neuville, Ostberg
Citroen: Meeke, Breen, Lefebvre , Suninen (ajaa Ruotsin, Puolan ja NORFin Lefen tilalla mutta pääosin vielä WRC2:ssa)

E:Seison korjattuna
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Heitetään nyt omakin arvaus peliin...

Toyota: Hänninen, Lappi, Titanak
VW: Ogier, Hänninen, Mikkelsen
Hyundai: Paddon, Sordo, Abbring
M-Sport: Evans, Neuville, Ostberg
Citroen: Meeke, Breen, Lefebvre , Suninen (ajaa Ruotsin, Puolan ja NORFin Lefen tilalla mutta pääosin vielä WRC2:ssa)
Voin jo nyt sanoa, että ainakin yksi veikkauksistasi menee varmuudella pieleen, koska Hänninen tuskin ajaa kahden eri autonvalmistajan autolla ensi kaudella ja sen lisäksi Latvala ajaa varmuudella Volkkarilla ensi kaudella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mites muuten nämä 2016 ja vanhemmat WRC:t ensi kaudella? Tuleeko niistä kertaheitolla laittomia vai olisiko niille käyttöä yksityistiimien kalustona? Kaikenkarvaiset Bertellit ja Al Qassimit varmaan kykenevät ostamaan itselleen uudenkin auton mutta esim Ligaton nyt ajama Citruuna oli alun alkaen Kimin kauden 2011 auto, Yazeedin auto miehellä itsellään 2015 Ruotsissa, Tamarazovin autolla Basti ajoi oman uransa päätösrallin 2012 ja pitkään auto oli Portugalissa Bernardo Souzan käskettävänä (RRC vireessä). Nicolasin Citruuna oli alunperin Neuvillen alla 2012 Portugalissa, Koskelon auto on ex Ken Block myös 2012.
Myös Jari-Matin Volkkari oli sama runkonumero kuin millä hän itse ajoi jo 2015 Ruotsissa. Ogierilla tämän vuotinen auto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mites muuten nämä 2016 ja vanhemmat WRC:t ensi kaudella? Tuleeko niistä kertaheitolla laittomia vai olisiko niille käyttöä yksityistiimien kalustona? Kaikenkarvaiset Bertellit ja Al Qassimit varmaan kykenevät ostamaan itselleen uudenkin auton[--]
Kun tavoitteeksi on ilmoitettu, ettei ihan kuka tahansa uusiin, nopeampiin WRC-autoihin pääsisi, niin juuri tuo Al Qassimi-osasto minulla kävi mielessä. Vaaditaanko uusien sääntöjen autoihin tehdassopimus, vai voiko ajaa privaatisti? Abu Dhabin menettäminen sponsorina ei tietenkään olisi rallin etu, mutta ei kai sen säilyttäminen vie paikkaa lahjakkaalta nuorelta (suomalaiselta)?
 
Ylös