Antsa Rieppo
Well-known member
Joku nohee voisi alustaa aihetta. Toista kertaa (nykyformuloilla) siis korkeassa ilmanalassa ja suoranopeudet lienee kohdillaan. Jarrut myös kovilla, kun ohut ilma jäähdyttää huonommin. Kimillä vähän tulipaloakin viime kauden treeneissä.
Maikkarin sivuilta:http://www.mtv.fi/sport/f1/radat/artikkeli/mexico-city/4879478
Maikkarin sivuilta:http://www.mtv.fi/sport/f1/radat/artikkeli/mexico-city/4879478
Meksikon GP -kilpailu toi Formula ykköset vuonna 2015 takaisin Mexico Cityyn ja Hermanos Rodriguezin radalle, jossa kuninkuusluokkaa kilpailtiin edellisen kerran kaudella 1992. Tuolloin kisan voittoon ajoi Williams-tallin Nigel Mansell.
Vuosien 1963-1992 aikana Meksikossa ajettiin F1-kisa 15 kertaa. Joka kerralla kisanäyttämönä on toiminut Hermanos Rodriguezin kilparata.
Meksikon GP Hermanos Rodriguezin kilparata ratakartta
Meksikon GP oli jo mukana kauden 2014 alustavassa kisakalenterissa, mutta se pudotettiin lopulta pois, koska kisajärjestelyt eivät olleet valmiit. Rata-alueen remonttiin käytettiin noin 50 miljoonaa dollaria (noin 37 miljoonaa euroa). Meksikon osakilpailun takana on vahvasti paikallisia varakkaita liikemiehiä, ja järjestäjät ovat saaneet apua myös Itävallan GP:n voimahahmolta, Tavo Hellmundilta.
Kimi Räikkönen tutustui Meksikon rataan 2015 polkupyörällä.
Uuden aikakauden ensimmäisen Meksikon GP:n voittoon ajoi Mercedeksen Nico Rosberg ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Valtteri Bottas oli Williamsillaan kolmas 2015 Meksikon GP:ssä.
Rataennätys: 1.20,521 (Nico Rosberg, Mercedes, 2015)
Meksikon GP:n aikaisemmat voittajat:
2015 Nico Rosberg, Williams
...
1992 Nigel Mansell, Williams
1991 Riccardo Patrese, Williams
1990 Alain Prost, Ferrari
1989 Ayrton Senna, McLaren
1988 Alain Prost, McLaren
1987 Nigel Mansell, Williams
1986 Gerhard Berger, Benetton
...
1970 Jacky Ickx, Ferrari
1969 Denny Hulme, McLaren
1968 Graham Hill, Lotus
1967 Jim Clark, Lotus
1966 John Surtees, Cooper-Maserati
1965 Richie Ginther, Honda
1964 Dan Gurney, Brabham
1963 Jim Clark, Lotus
1962 Trevor Taylor/Jim Clark, Lotus