Meksikon GP 2016 ennakko ja harjoitukset

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Joku nohee voisi alustaa aihetta. Toista kertaa (nykyformuloilla) siis korkeassa ilmanalassa ja suoranopeudet lienee kohdillaan. Jarrut myös kovilla, kun ohut ilma jäähdyttää huonommin. Kimillä vähän tulipaloakin viime kauden treeneissä.

Maikkarin sivuilta:http://www.mtv.fi/sport/f1/radat/artikkeli/mexico-city/4879478

Meksikon GP -kilpailu toi Formula ykköset vuonna 2015 takaisin Mexico Cityyn ja Hermanos Rodriguezin radalle, jossa kuninkuusluokkaa kilpailtiin edellisen kerran kaudella 1992. Tuolloin kisan voittoon ajoi Williams-tallin Nigel Mansell.

Vuosien 1963-1992 aikana Meksikossa ajettiin F1-kisa 15 kertaa. Joka kerralla kisanäyttämönä on toiminut Hermanos Rodriguezin kilparata.

Meksikon GP Hermanos Rodriguezin kilparata ratakartta



Meksikon GP oli jo mukana kauden 2014 alustavassa kisakalenterissa, mutta se pudotettiin lopulta pois, koska kisajärjestelyt eivät olleet valmiit. Rata-alueen remonttiin käytettiin noin 50 miljoonaa dollaria (noin 37 miljoonaa euroa). Meksikon osakilpailun takana on vahvasti paikallisia varakkaita liikemiehiä, ja järjestäjät ovat saaneet apua myös Itävallan GP:n voimahahmolta, Tavo Hellmundilta.



Kimi Räikkönen tutustui Meksikon rataan 2015 polkupyörällä.



Uuden aikakauden ensimmäisen Meksikon GP:n voittoon ajoi Mercedeksen Nico Rosberg ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Valtteri Bottas oli Williamsillaan kolmas 2015 Meksikon GP:ssä.


Rataennätys: 1.20,521 (Nico Rosberg, Mercedes, 2015)

Meksikon GP:n aikaisemmat voittajat:

2015 Nico Rosberg, Williams
...
1992 Nigel Mansell, Williams
1991 Riccardo Patrese, Williams
1990 Alain Prost, Ferrari
1989 Ayrton Senna, McLaren
1988 Alain Prost, McLaren
1987 Nigel Mansell, Williams
1986 Gerhard Berger, Benetton
...
1970 Jacky Ickx, Ferrari
1969 Denny Hulme, McLaren
1968 Graham Hill, Lotus
1967 Jim Clark, Lotus
1966 John Surtees, Cooper-Maserati
1965 Richie Ginther, Honda
1964 Dan Gurney, Brabham
1963 Jim Clark, Lotus
1962 Trevor Taylor/Jim Clark, Lotus
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Viime vuonna oli kyllä tapahtumarikas kilpailu ja samalla myös suomalaistenkin kesken oli kolisteluja. Tämän vuoden kilpailu onkin mielestäni ainakin omalta osaltani ilman sadetta käytännössä lopullinen näytönpaikka Mexico Cityn uuden radan suhteen.

Yleisömäärien osalta kisa oli ilman muuta menestys, mutta muuten kilpailu oli radan suhteen osaltaan ristiriitainen jonka lopulliseen asemaan ja sen selvittämiseen taitaisi kulua 1-2 kilpailua vielä tulevina vuosinakin. Renkaita kilpailu ei niin paljon kuluttanut kuin lähtökohtaisesti oletin.

Mitä nyt alkukierroksilla ja noin vajaan 20 kierroksen osalta kaikkiaankin luulin hetkittäin Meksikon Rengaslotosta takavuosien malliin tulevan täyttä totta. Ja tuolloin olisin saattanut kuittailla aika paljonkin niille nimimerkeille jotka luulivat kilpailusta tulevan vain pelkkä jonoajelukisa tai sitten hädin tuskin yhden pysähdyksen kisa.

Lisäksi varikkokäyntejä ainakin tunnuttiin näkevän enemmän kuin suhteessa otaksuttiin näin ainakin vuoden takaa äkkiä muistaen. 2-3 stopin kisa taisi olla ja muuten ilmeisesti ilman säätöpakkoa 1-2 stopin kisa ja joillakin kuljettajilla tuli lisäksi viime vuoden kisan lopulla pidon äkkiloppuminen tai drop-off.

Mielenkiintoinen rata ja nyt odotankin lopullista ratkaisua ja aivan viimeistään sitten 2017 ellei muuta sitten voi olettaa tapahtuvan/vesisade saapuu vierailemaan kisassa.

Mahdollinen takavuosien Meksikon Rengaslottokin voi vielä ehkä tulla koska Mexico Cityn rengaskulutus oli aikanaan joka vuosi käytännössä hyvin vaihteleva ja vuosina 1986-1992 lopulta todella suuria rengaspysähdysten kisoja olivat vuosien 1986, 1989 ja 1990 kisat. Ja vuosina 1987-1988 olisi melko varmasti nähty pysähdyksiä ilman erillisiä kisojen ajamisia kahdessa osassa ja muuten sitten vain huonoa tuuria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Hmm.

Tänäkin vuonna siis Mexico Cityssä ajetaan nähtävästi viime vuoden tapaan klo 21 startin osalta. Viimeksi ajettaessa vanhempaan aikaan startti oli yleensä klo 22 tai vielä vähän aikaa sitä aiemmin ennen klo 23:a tai viimeistään ainakin klo 23 eteenpäin ja aivan ensimmäisenä vuonna siis vuosien 1986-1992 välisenä aikana vuonna 1986 Mexico City ajettiin muistaakseni reilusti yli klo 23 tai klo 23.30 jälkeen. Saattoi olla Suomen aikaan ainakin vähintään puolenyön tietämissä tai todella myöhään sen jälkeen kun aloitusaika oli myöhäisin muutenkin noiden vuosien Meksikon kisoista. Yllättäen ainakin alkoi pyöriä ilman isompia varoituksia tuolloin TV-ruudussa...:dunno:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Mexico Cityn suhteen rengaslaadut näyttäisivät olevan samat kuin viime vuonnakin eli Keskikovat ja Pehmeät lisättynä tietenkin Superpehmeillä kun nyt saa käyttää kolmea rengaslaatua kilpailussa.

Vanhempaan aikaan näin huvin vuoksi vertailtaessa on kuin vertaisi vanhemman ajan B, C tai D-seoksia Goodyearilla ja silloin yleensä ainakin varmasti nähtiin varikkokäyntejä joskin suoraa vertailua tietenkin vaikeutti tuolloinkin ja mahdollisesti tulee vaikeuttamaan Meksikon radan toivottavasti nykypäivänäkin mielenkiintoiseksi osoittautuva pinnoite.

Ja huonoimpina aikoinaan edes ennen vanhaan kisassa eivät Meksikossa paljon renkaat kuluneet joskin esimerkiksi vuoden 1991 kisa oli rengaskulutukseltaan vähäinen todennäköisesti vesisateen huuhdottua pintaliat radasta ja lisäksi tavallista viileämpi Meksikon kesäsää saattoi vaikuttaa kulutukseen myöskin.

Kuten todettua, renkaiden kuluminen vaihteli kuitenkin rajusti vuosi vuodelta ennen vanhaan Meksikossa ja en hämmästyisi jos tänä vuonna vaihtelua rengaskulutuksessa olisi enemmän kuin viime vuonna oli tai sitten kulutus pysyy suhteellisen samana lisättynä tosin Superpehmeillä renkailla.

Viime vuonna alku oli kisassa lupaava mahdolliselle Meksikon Rengaslotolle, mutta sittemmin se jäi hieman vajaaksi. Ehkä tänä vuonna kaikki onkin toisin?:idea:
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tykkään kovasti näistä iltakilpailuista. Jotain tiettyä tunnelmaa siinä on, kun olet jo päiväsi ikään kuin elänyt ja voit lopettaa sen formuloiden parissa :thumbup:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Moni haluaa päättää päivänsä autoilun parissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tämä rata on todella pitkästä suorasta huolimatta kalenterin kolmanneksi tai neljänneksi hitain rata.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Meinasin ekaksi laittaa, että Salminenko on laittanut Nico Rosbergin voittajaksi Williamsilla viime vuonna, mutta näköjään Maikkari sekoillut. :eek:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Rosberg voittaa tämän kisan, niin Hamiltonilla tulee olemaan mahdoton tehtävä.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Jos Rosberg voittaa tämän kisan, niin Hamiltonilla tulee olemaan mahdoton tehtävä.
Kyllähän se ihmeitä vaatii, mutta ei unohdeta esimerkiksi kausia 2007, 2008 ja 2010. Toisaalta loppuratkaisu on jo nyt mahdollinen: Rosbergille voitto ja Hamiltonille keskeytys, niin Nico on mestari.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Kyllähän se ihmeitä vaatii, mutta ei unohdeta esimerkiksi kausia 2007, 2008 ja 2010. Toisaalta loppuratkaisu on jo nyt mahdollinen: Rosbergille voitto ja Hamiltonille keskeytys, niin Nico on mestari.
Sao Paulossa säällä on ollut tapana pistää mestaruustaistelu jännäksi ja sen jälkeen on vielä yksi kisa jäljellä. Peli ei todellakaan ole selvä.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
940
Tuohon session aikaiseen grafiikkaan kaipaisi merkintää siitä millä seoksella kunkin kuljettajan nopein voimassa oleva aika on tehty. Esim värikoodilla kuskin nimen perään. Ei tarvitsis aina arpoa näitä, ei luulis olevan vaikea tehtävä lisätä moinen asia
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tuohon session aikaiseen grafiikkaan kaipaisi merkintää siitä millä seoksella kunkin kuljettajan nopein voimassa oleva aika on tehty. Esim värikoodilla kuskin nimen perään. Ei tarvitsis aina arpoa näitä, ei luulis olevan vaikea tehtävä lisätä moinen asia
Komp.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös