Olen seurannut keskustelua asian tiimoilta lähinnä Autosportin foorumilla, missä on tullut hyvin monipuolisesti ja monelta kantilta asioita esille.
Nyt kun Bottaksen siirto Mercedekselle alkaa vaikuttaa noin 90 prosenttisen varmalta, niin täällä ymmärrettävästi ollaan melko positiivisia ja odottavaisia asian suhteen. Kyllä sitä itsekin haluaisi olla, mutta Bottas on tietyllä tavalla nopeuden suhteen jäänyt itselleni aika kysymysmerkiksi. Hieman epäilen, että Bottas pärjäisi ainakaan alkuun Hamiltonia vastaan, sillä Hamilton tuntuu olevan "in his prime" (toisaalta ainoana mittatikkuna on ollut Rosberg). Hyvin moni tuntuu olevan sitä mieltä, että Bottaksen suoritustaso heikkoa ja epämotivoitunutta Massaa vastaan ei ole ollut riittävän vakuuttavaa. Näin jälkeenpäin katsottuna hyvin monessa kisassa Bottaksen ja Massan kisanopeus ovat olleet aika samantasoisia. Kauden mittaan Bottas on kuitenkin ollut aina se varmempi. Yksi asia taas on sadekelinopeus, Williams on ollut sateella heikko auto, mutta Massa on ollut lähes poikkeuksetta aina Valtterin edellä märissä olosuhteissa. Hamilton taas on yksi parhaita sadekelin kuskeja. Rosbergiin nähden ero tuli viimeisen kolmen kauden aikana selväksi.
Sitä haluaisi ajatella, että Bottas pärjäisi Hamiltonille kunhan pääsee talliin kunnolla sisälle. Tavallaan sääntömuutokset kuitenkin tasoittavat pakkaa siltä osin, ettei Bottaksen kohdalla voi pahemmin kauden alussa käyttää tekosyytä, ettei ole vielä päässyt sinuiksi auton kanssa, mikäli Hamilton on selvästi edellä. Ihan yhtä uusi haaste se on Hamiltonillekin.
Toki kaikkea voi sattua eikä Mercedes olekaan ensi kaudella se nopein auto.
Erinäisistä lähteistä on taas viime päivinä saanut sellaisen kuvan, että Mercedes olisi ollut kiinnostunut Alonsosta, Hülkenbergistä ja Sainzista ennen Bottasta. Näiden sopimusten rikkominen osoittautui vain mahdottomaksi. Wehrlein toisaalta tuskin on kovin mielissään siitä, että Mercedes on valmis maksamaan kymmeniä miljoonia enemmän Bottaksesta, vaikka hänet saisi lähes ilmaiseksi. Valtterille tämä on vähän ota tai jätä -tilanne, sillä mikäli käy huonosti (tekee "kovalaiset") niin se on sama onko sopimus 2+1 vai kaksivuotinen, lopulta tuskin mikään estää Mercedestä syrjäyttämästä Bottasta isomman nimen kuljettajan tieltä pois kaudeksi 2018. Ensi kauden jälkeen on juuri noiden edellä mainittujen lisäksi ainakin Vettel, Ricciardo ja Perez vapaana.
En yhtään ihmettelisi Marchionen hieman yllättävien kommenttien jälkeen Vettelin ajavan Mercedeksellä 2018.
Parempi kai se on mennä riskillä Mercedekselle edes vuoden sopimuksella, muutoin saattaisi Valtterin tie olla vähän samanlainen kuin Hülkenbergin ja päätyä ikuisesti midfieldiin, vaikka on varikolla arvostettu kuski.
Bottaksen tulisi suoriutua Hamiltonia vastaan vähintään Rosbergin veroisesti mikäli mielii jatkaa Mercedeksellä ensi kauden jälkeen. Toisaalta jos käy hyvin ja Bottas todella yllättää ja pystyy haastamaan Hamiltonin, niin voi sitä brittifanien salaliittoteorioiden määrää Toton harjoittamasta Bottaksen suosimisesta.