2010-luvun turbokauden toinen näytös - uudet (aero)säännöt kaudelle 2017

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
(En löytänyt pikavilkaisulla aihetta kokonaisvaltaisesti käsittelevää ketjua, joten tässä sellainen.)

Edellinen kolmen vuoden sääntösykli on tullut vihdoin päätökseensa (KIITOS MERCEDES 2014-2016), ja FIA sekoittaa pakkaa oikein kunnolla; ensimmäistä kertaa F1:n historiassa sääntöuudistuksilla autoista tehdään nopeampia ja näyttävämpiä, samalla toivottavasti myös kuljettajille haastavampia. Niin, ja ohittamisen pitäisi kuulemma olla helpompaa...

Katsojille näkyvimmät muutokset ovat autojen täysin uudistettu aerodynamiikka ja leveämmät renkaat. Pellin alla tapahtuu myös, sillä moottorien kehityspoleteista luovutaan ja niiden tilalle tulee muita rajoituksia. Palaan näihin muutoksiin mahdollisesti erillisissä viesteissä.

Katsojien, ja kaikkien muidenkin laija seuraavien kannalta kiinnostavinta on se, muuttuuko lajin nokkimisjärjestys. Kahden edellisen syklin (2009-2013, 2014-2016) aikana on ollut yksi selvästi dominoiva tiimi, jonka haasteeseen muut ovat pystyneet vastaamaan enemmän tai vähemmän. Tai entä kuljettajat? Nykyiset säännöt ovat suosineet tarkkaa kaasujalkaa, herkkää jarrutuntumaa ja "nopeita refleksejä"; päteekö sama uusien sääntöjen aikakaudella?

Sana vapaa, haluan kuulla muidenkin toimistotuolianalysaattorien mielipiteet. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Itse en oikeastaan odota kovin paljoa. Kärkitallien kolmikko pysynee samana (jossain järjestyksessä) ellei McLaren tule aivan puskista ohi. Ferrarilta odotan kaikista vähiten. Voi jopa olla, että se jää jälleen voitoitta, mikä johtaisi tallin vajoamiseen 90-luvun tapaiseen kaaokseen, kun Vettel lähtisi tallista ja Marchionne alkaisi potkia porukkaa pois vailla päämäärää. Mitä tulee autojen ulkonäköön, niin ne havainnekuvat nuolimaisista siivistä kallistettuine päätylevineen ynnä muine sivusiivekkeineen näyttivät lapsellisilta. Toivottavasti oikeat autot ovat kauniimpia – ja pitkästä aikaa oikeasti kauniita.

Kauden 2009 sääntömullistuksessa esille nousivat aivan uudet voittajat, mutta se tilanne ei päde vuoteen 2017. Tuolloin sarjassa oli sellaisia talleja, joilla oikeasti oli potentiaalia nousuun. Nyt kärjen ulkopuolella ovat tehdastalleista vain McLaren ja Renault, joista ainakaan Renault'lta ei yksinkertaisesti voi odottaa yllätystä. Force India ja Williams ovat tietysti osaavia talleja nekin, mutta niillä ei ole rahaa nousta ehdottomaan eliittiin. Ne voivat ohittaa vain alisuorittajia.
 
Viimeksi muokattu:

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/fia-n-kirje-jarkytti-red-bullia-mersulle-iso-eravoitto-kulisseissa/6248608
Kansainvälisen autoliiton FIA:n ilmoittama sääntötäsmennys on järkyttänyt jo pitkälle tulevan kauden F1-autonsa kehityksessä edennyttä Red Bullia, paljastaa italialainen F1-sivusto.

Red Bull oli italialaissivuston mukaan lähettänyt pääsuunnittelijansa Adrian Neweyn hyväksymät osat valmistukseen jo marraskuun lopussa, mutta Whitingin uuden linjauksen takia itävaltalais-brittiläisen tiimin on suunniteltava sekä etu- että takajousituksensa hyvin pitkälti uusiksi. Jousituksen muuttuessa talli joutuu tarkistamaan kerrannaisvaikutukset myös moniin muihin auton osa-alueisiin.
Jos pitää paikkaansa, mahtaako Red Bull sittenkään pystyä haastamaan Mersua heti kauden alussa?
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Jatkoa edelliseen. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-osoittautui-fia-n-valituskirjeen-tekijaksi-f1-ssa-puhkesi-iso-kiista/6250256

Italialaisuutisessa epäiltiin, että Mercedes-talli oli FIA:lle osoitetun kyselyn takana. Motorsport.comin mukaan asialla oli kuitenkin Ferrari, joka on saanut onnistuneella tarkennusvaatimuksellaan sekä Red Bullin että Mercedeksen vaikeuksiin.

Ferrarin pahimmilla kilpailijoilla on käytössään jousitus, joka pohjautunut Mersun vuonna 2014 kiellettyyn FRIC-järjestelmään. Kielto koski keskenään yhteydessä olleita etu- ja takajousituksia, mutta se ei estänyt talleja jatkamasta hydraulisesti vahvistetun systeemin kehittämistä kahtena erillisenä piirinä. Hyvän balanssin takaavan jousituksen avulla kuski pystyy ajamaan huomattavasti railakkaammin kanttarien yli ja pitämään renkaat pitempään toimintakuntoisina.

Kirjeessä Ferrarin pääsuunnittelija Simone Resta kysyy Whitingilta lupaa FRIC-järjestelmän kopioimiseen ilman kiellettyä yhteyttä etu- ja takajousien välillä. Ferrarin pyynnössä on kaksi tapaa toteuttaa vastaavanlainen jousitus, ja Whiting katsoi vastauksessaan molemmat sääntöjenvastaisiksi.

Kyseisellä ratkaisulla jousituksensa järjestäneet tiimit ovat tehneet FIA:lle valituksen tuoreesta linjauksesta.
Eli ilmeisesti sekä Red Bull että Mercedes ovat haasteiden edessä. Veikkaan, ettei tällä kauheasti ole lopulta merkitystä, mutta kenties Ferrari hyötyisi tästä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Uusi Mario Keszelin illustraatio tulevista kieseistä. Ero näyttää tästä kulmasta paljon pienemmältä, kuin joissakin aikaisemmissa hahmotelmissa

 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Uusi Mario Keszelin illustraatio tulevista kieseistä. Ero näyttää tästä kulmasta paljon pienemmältä, kuin joissakin aikaisemmissa hahmotelmissa
Viime aikoina alkanut ilmestyä jo aika hyviä luonnoksia. Tuosta kuvakulmasta ei tietysti takasiiven mataluus tule kunnolla esille. Etusiiven viiste poistaa hyvin vanhan mallin lumikolamaisuuden.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Edestä näyttää hyvältä.
Ainut mikä itseä tökkii etukäteen ajateltuna on akselivälin piteneminen.
Olisi ollut nätimpää kun autot olisivat vain levenneet akselivälin pysyessä samana.

 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Kasvaako akseliväli varmasti? En ainakaan itse löydä mistään selkeää mainintaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Onko akseliväli tarkasti määrätty?
Turboruuvi tarkoitti varmaan yksittäisen akselin pituutta. Sky'n yhteenvedon mukaan jousituksen leveys kasvaa 20 senttimetrillä. Minä pidän kyllä tuostakin muutoksesta, koska autot ovat mielestäni olleet liian kapeita ja tällä tarkoitan erityisesti jousituksen kapeutta. Leveämmillä renkailla kapeat autot olisivat näyttäneet väärällä tavalla tiukkaan pakatuilta.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Turboruuvi tarkoitti varmaan yksittäisen akselin pituutta. Sky'n yhteenvedon mukaan jousituksen leveys kasvaa 20 senttimetrillä. Minä pidän kyllä tuostakin muutoksesta, koska autot ovat mielestäni olleet liian kapeita ja tällä tarkoitan erityisesti jousituksen kapeutta. Leveämmillä renkailla kapeat autot olisivat näyttäneet väärällä tavalla tiukkaan pakatuilta.
Tai sitten hän tarkoitti autojen pitenemistä ja vain mainitsi sen hieman hätäisesti. Etu- ja taka-akselin väli ei näillä tiedoilla pitene, mutta autot muuten pitenevät sen parikymmentä senttiä.

Itse olen sääntömuutoksista innoissani − autoista tulee nätimpiä ja tallien voimasuhteisiin toivottavasti tulee myös uusien sääntöjen avulla muutoksia. Ainut mikä hieman huolettaa on entistä hankalampi edellä olevan auton seuraaminen ja drs:n tehon kasvu, kun siipeä on enemmän. Jossain oli mainintaa, että kävisi juuri päinvastoin, mutta tämä sotii omaa logiiggaani vastaan. Joku asiasta enemmän tietävä voisi avata, että miksi edellä ajavan seuraaminen olisi helpompaa, vaikka siipeä on enemmän... vai käykö juuri niin kuin pelkään, että ohitukset muuttuvat entistä enemmän drs-paikanvaihdoiksi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
En usko että seuraaminen paljoa vaikeutuu, kun myös mekaaninen pito kasvaa reilusti ja renkaiden ylikuumeneminen ei ole enää yhtä iso ongelma.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Onko jossain ollut juttua aerodynaamisen pidon muuttumisesta?
Onko siipien pinta-ala muuttunut tms.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Tai sitten hän tarkoitti autojen pitenemistä ja vain mainitsi sen hieman hätäisesti. Etu- ja taka-akselin väli ei näillä tiedoilla pitene, mutta autot muuten pitenevät sen parikymmentä senttiä.
Lisäpituus on katastrofaalinen muutos, koska autot ovat olleet jo vanhastaan aivan liian pitkiä. Nyt kun ne vielä kasvavat leveyttäkin, niin suorastaan pelottaa, miltä kokonaisuus näyttääkään. Vettel sanoi jo välitankkauksen kiellon jälkeen, että autot muistuttavat linja-autoja.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Vaikka voimasuhteen varmasti vähän muuttuukin nii en silti usko että mitään jättiyllätyksiä tullaan näkemään. Aerodynamiikka säännöt näyttää vähän siltä että kaikkea on vähän levennetty ja isonnettu.En usko että tuo filosofia jolla autoja suunnitellaan aeron osalta tule muuttumaan niin älyttömästi. Renkaat onkin sitte ihan mielenkiintoinen juttu, saa nähä miten toimivat. Toivottavasti säästöajosta päästään eroon , mut pelkään että tuo bensan määräs nosto kisa pituudessa 100kg:sta 105kg:hen ei oo riittävä.
Nää sääntö uudistukset ei kyllä paranna kilpailuita mitenkään
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Muutenki tuo tarve tehdä autoista viisi sekuttia nopeampia on vähän outo ihan niinkuin sarjassa ei olis isompiakin ongelmia. Miljoonien haaskausta sanon minä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielestäni tarve oli tehdä autoista viisi sekuntia per kierros nopeampia kisassa. Eikö monella radalla olla kuitenkin päästy aika-ajoissa lähelle radan ennätystä. Kisoissa vaan hyvä Pirellin takia mennään paljon paljon hitaammin.

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
 
Ylös